Veganistisch eten voor niet-veganisten/vegatariers.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Veganistisch eten voor niet-veganisten/vegatariers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 19:18

Vier oktober is : eet geen dieren-dag. :D
Voor mij geen probleem, want ik eet zelden vlees en zelden zuivel.
Ben dus geen echte veganist, maar probeer het zoveel mogelijk te beperken.
Nu wil ik dus wel graag meedoen met de eet-geen-dieren-dag en op zich is daar best een mouw aan te passen, maar uitgerekend die dag krijg ik gasten aan tafel.
De gasten zijn, net zo min als mijn echtgenoot, geen vegeratier en nog minder veganist.
Toch zou ik het leuk vinden om iets lekkers op tafel te zetten, wat vrij is van dierlijke produkten.
Eitje kan overigens wel, want die hebben we zelf, van eigen kipjes, die een luxe-leventje leiden. Melk kan ook (wel beetje recept afhankelijk), want ik maak zelf havermelk. :D (kan vaak gewone melk vervangen, maar niet altijd)

Wie kan mij aan lekkere ideeen helpen. Graag geen 'rode saus' (zoals bv spagetti bolognese, die je natuurlijk ook met veg. gehakt kunt maken) en geen gekookte aardappelen, omdat een van de gasten dat niet lust.

Maar dus wel graag iets wat 'algemeen' in de smaak zou kunnen vallen, ook bij de niet-vegateriers.

Ik wacht met spanning af

xSwanHeart

Re: Veganistisch eten voor niet-veganisten/vegatariers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:20

Wat ik zelf (ook vegetariër) heel graag maak, is dit: http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... ndelpaella
Ik vind het ontzettend lekker en makkelijk, en het is ook geen probleem om het voor grotere groepen te maken.
Ik weet alleen niet of je naar zo'n eenpansgerecht op zoek bent, of liever iets chiquers?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:11

Misschien een griekse maaltijd? Ik vind de griekse vegetarische schotels altijd erg lekker. Met griekse rijst, gevulde aubergine, gepofte aardappel, tzatziki en salade met feta :9

Als je iets met vleesvervangers zou willen doen.. valess doet het hier altijd goed bij de vleeseters :)

En ik maak vaak zelf tomaten-creme-soep als voorgerecht, met verse tomaten, crème-fraise en veel kruiden :9

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:52

Ik eet vrijdag risotto met champignons en rucola!
Heel simpel risottorijst maken met een uitje, knoflook en champignons, serveren met een beetje rucola er bovenop. Weet alleen niet zeker of de bouillonblokjes die ik heb vrij zijn van dierlijke producten (ben bang van niet eigenlijk), maar misschien zijn die wel te vinden, anders zelf gemaakte bouillon van groente/kruiden.

Maar misschien is het iets te simpel. Zelf serveer ik wel altijd graag risotto als er vriendinnen komen eten, valt meestal goed in de smaak en is toch net iets specialer dan een simpel pastaatje of wat dan ook :)

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:03

En een rode saus op basis van paprika ipv tomaat? Had ik laatst gemaakt toen vegetarische vrienden kwamen eten en was erg lekker (voor 2/3 personen): - fruit een uitje en een/twee teentjes knoflook. - voeg 3 paprika's in kleine stukjes toe (met rode paprika het zoetst, gele en groene zijn iets minder zoet). - fruit de paprika ook aan en voeg een scheutje vocht (water/wijn/bouillon) toe en laat het lekker pruttelen. - Als de paprika zacht is geworden kan je hem pureren en voeg daarna naar smaak kruiden (basilicum, peper etc) toe. Ik had er na het pureren ook nog champignons en broccoli voor wat beet aan toegevoegd. En als bijgerecht zelfgemaakte tapenade van tomaat en olijf met stokbrood en een groene salade.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:19

Een voorgerecht met een goed gevulde soep en een stokbroodje met (zelfgemaakte) dip. En daarna een lekkere lasagne? Met eventueel wat kleine gerechtjes erbij of een salade? :)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:28

Degroenemeisjes.nl heeft lekkere recepten!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 07:40

Ok alvast bedankt voor de recepten. Het is jammer dat een van hen geen rode saus lust (paprika weet ik eigenlijk niet), anders was een pastaschotel of lasagne met lekker zelfgebakken brood een fijne optie.
Valess is hier helaas niet te krijgen en tofu e.d. kan ik nergens vinden (zal vast ergens worden verkocht, maar ik weet niet waar).
Maar ik zal eens neuzen in de links. Kom vast iets tegen. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:53

Ik vind het ontzettend lekker om een grote salade te maken met zwarte bonen. Die moet je een nachtje laten wellen en dan koken totdat ze gaar zijn. Gecombineerd met olijfolie, een beetje azijn, rauwe uitjes en zout is dat onwijs lekker :9 Verder kun je er dan mee doen wat je wilt om je salade af te bouwen. Van munt tot perzik tot olijf, alles kan er in :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:36

En anders een lasagne met spinazie? Ik maak hem zelf met geitenkaas, maar zag ook recepten met pijnboompitten en paddenstoelen, misschien kun je daar de kaas mee vervangen. ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:41

liljebo schreef:
Ok alvast bedankt voor de recepten. Het is jammer dat een van hen geen rode saus lust (paprika weet ik eigenlijk niet), anders was een pastaschotel of lasagne met lekker zelfgebakken brood een fijne optie.
Valess is hier helaas niet te krijgen en tofu e.d. kan ik nergens vinden (zal vast ergens worden verkocht, maar ik weet niet waar).
Maar ik zal eens neuzen in de links. Kom vast iets tegen. :)

Jumbo, Albert Heijn beide hebben tofu :)
Wat bij mijn niet-veganisten in de smaak viel: http://vegetus.nl/amerikaans-linzen-gehaktbrood/ & http://vegetus.nl/zijden-chocolademousse/

@Sonja, thanks voor de linkjes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:44

ik ben vegatopia fan , valt het op ? :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:45

Nahhh... :+ Alle vegan recepten zijn voor mij als newbie welkom en deze zagen er smakelijk uit!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:52

die site is echt een aanrader, ook het forum, tis niet echt vegan , maar vegetariër georienteerd, maar er komt veel vegan langs en het meeste is heel simpel aan te passen :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:57

Ja precies, melk en ei vervangen en tadaa!!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:59

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:08

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:09

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:15

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 19:10

Ohhhh die currie ziet er echt lekker uit. Nu houdt er eentje hier niet van curry en een ander niet van fruit in het eten, maar die ga ik dus echt een keer voor mijzelf maken.
Bedankt allemaal weer voor de leuke ideeen. (kan er altijd wat mee, ook in de toekomst)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:45

Een risotto met de paddestoelenbouillonblokjes die je in Zweden kunt kopen aangevuld met Karl-Johan en Tratcanthareller smaakt zalig!

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:57

Sabinee__ schreef:
Vegatarische curry met ei en naanbrood ! En dan een frisse salade erbij met fruit :)
http://www.jumbosupermarkten.nl/Homepag ... advanced=1

Echt heerlijk (liefst nog met dubbeldooiers *\o/* )

Snap het toevoegen van de eieren niet... rauw ei in de curry en dat laten binden? Of moeten de eieren in de salade???

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:24

LhinnOlijf schreef:
Sabinee__ schreef:
Vegatarische curry met ei en naanbrood ! En dan een frisse salade erbij met fruit :)
http://www.jumbosupermarkten.nl/Homepag ... advanced=1

Echt heerlijk (liefst nog met dubbeldooiers *\o/* )

Snap het toevoegen van de eieren niet... rauw ei in de curry en dat laten binden? Of moeten de eieren in de salade???

Als je het recept leest, zie je dat de eieren hard gekookt en gehalveerd door de curry gaan ;).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 18:19

Bedankt voor de tips. Ik heb ervoor gekozen op de boel even te bedonderen en iets te foetelen mbt veganisme en kip/bacon lasagne gemaakt, met ipv kip quorn en ipv bacon vegerarische reeptjes :) De room is vervangen door havermelkroom, maar er zat wel wat geraspte kaas op. Mijn zoon heeft gekookt en zat in het complot en we hebben gewoon gezwegen over het feit dat de kip en de spek eigenlijk geen kip en spek waren. Iedereen vond het heerlijk :)

De rest van de tips gebruik ik graag in de toekomst.