Rekeningen bewaren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Rekeningen bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 16:47

Vraagje...
Ik heb 6 jaar een relatie met een accountant gehad, hij maakte altijd mappen voor mij met tabbladen en daar "moest" ik echt alles in bewaren.
Ik begrijp wel dat je je loonstroken, jaaropgaven, contracten enz. moet bewaren maar is het nou echt nodig om je rekeningen die je al betaald hebt te bewaren?
Ik doe dat namelijk nog steeds maar begin er steeds minder het nut er van in te zien....

Nell_

Re: Rekeningen bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:49

Ik bewaar ze vaak een poosje, om ze vervolgens toch uit de mappen te halen en weg te gooien. Meeste kan je ook wel via je internet bankieren zien.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:50

Geen idee of het moet, ik doe het nooit :Y).
Alles gaat hier direct bij het oud papier.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 16:51

Citaat:
ik bewaar ze vaak een poosje, om ze vervolgens toch uit de mappen te halen en weg te gooien. Meeste kan je ook wel via je internet bankieren zien.

Ja dat dacht ik inderdaad ook, mocht een instantie of wat dan ook moeilijk gaan doen over dat ze een betaling niet hebben ontvangen dan kan ik zo een uitdraai maken van mijn telebankieren, daar heb ik de rekening niet voor nodig.

Citaat:
Geen idee of het moet, ik doe het nooit :Y).
Alles gaat hier direct bij het oud papier.

Dat doe ik het liefst ook maar dan hoor ik altijd me ex nog roepen "Dat moet je bewaren!!" hahaha

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:51

Je moet adminstratie van 3 jaar hebben. Dat kan heel soms ook gewoon je rekeningoverzicht zijn.

rekeningen van een auto, keuken e.d. zeker niet weggooien. Die heb je nodig voor garanties en soms bij de verkoop van je huis :)

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:52

enkel als het goed kan zijn voor de garantie bewaar ik 'rekeningen' al de rest gaat de prullemand in. PC banking kan je alles opvragen en zelfs afdrukken...

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:53

Ik doe het ook :j Geleerd van m'n ouders en ook trouw altijd gedaan. En moet zeggen dat ik toch wel het nut er van in ben gaan zien, iig van alles op 1 plek bewaren. Toen m'n man een aantal jaar geen belastingaangifte had gedaan en ik dat samen met hem uit ging zoeken, moesten de papieren overal vandaan komen en deels waren er ook dingen kwijt. Over de hypotheek, rentes van z'n spaarrekening etc. Rekeningen van gas, water & licht zijn ook al eens handig gebleken om te bewaren, bv je jaaroverzichten om te kijken wat je hebt verbruikt en welke waardes je dan evt moet opgeven bij een overstap. Zelfde voor verzekeringen etc. Omdat tegenwoordig bij ons vrijwel alles via automatische incasso gaat, gaat het alleen om overzichten en das dus wel handig om te bewaren. En bij bv reparaties aan de auto bewaar ik de bonnen ook, om nog eens te kijken wanneer dat was. Aankoopbonnen voor bv garantie gaan er ook in. Dus ja, ik vind het wel handig :)

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:55

Let wel even op.. via telebankieren kan je niet ongelimiteerd terugzoeken. Vaak is dat maar 15 maanden. Officieel moet je voor de belastingdienst alles bij houden tot 7 jaar terug, dus regelmatig die papieren uitdraaien is geen slecht plan. Aan het opvragen van afschriften van de bank zitten ook weer kosten verbonden.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 16:56

Tot 7 jaar terug... poehhhh
Dan ik wel een extra opslag gaan huren :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:57

7 jaar is alleen voor bedrijven. Belastingdienst kan tot 5 jaar terug navragen. (dacht 3, maar het is 5 jaar).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:59

Voor de fiscus geldt een termijn van 5 jaar waarop nog naheffing kan worden gedaan. Dus gegevens van spaartegoeden en hypotheek moet je in ieder geval zo lang bewaren. Facturen die je betaald hebt, hoef je in principe niet te bewaren - je bankafschrift is voldoende bewijs van betalen.
Bij facturen die je contant betaalt, kun je beter ook die termijn van 5 jaar aanhouden. Tot zo lang kunnen facturen nl ook nagevorderd worden. Zorg dan wel dat op de bon ook 'voldaan' of 'contant' oid staat.

Verder is het handig om van (grote) reparaties aan huis en auto de bonnen te bewaren voor als je je huis of auto wilt verkopen. En zolang je ergens garantie op hebt, moet je de bon ook bewaren.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:37

Ik bewaar alles. Vooral handig als je een jaaroverzicht wilt maken, of met verzekeringen van bijv. de tandarts.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:47

Ik bewaar facturen alleen als ik ze terug kan krijgen van de belasting of als ik ze moet bewaren voor de garantie van iets wat ik aangeschaft heb. De rest gaat zo de oud papier bak in.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:51

Het kan ook handig zijn van duurdere aankopen de bonnen te bewaren voor geval van brand of diefstal, voor de verzekering ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:54

Ja, dat is ook zo; hmmmm.... Misschien toch maar eens een ordner aanmaken haha! :P (Moet die alleen niet op branden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:54

Lante schreef:
Ik bewaar facturen alleen als ik ze terug kan krijgen van de belasting of als ik ze moet bewaren voor de garantie van iets wat ik aangeschaft heb. De rest gaat zo de oud papier bak in.

Dat doe ik ook en bewaar alles keurig in mappen per jaar met tabbladen. De artikelen waar nog garantie op zit doe ik dan het volgende jaar weer in de map. En dat scheelt heel wat zoeken moet ik eerlijk zeggen. Zelf kan ik nogal chaotisch zijn maar hierdoor houd ik een goed overzicht.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:57

Oh zo herkenbaar. Mn vader is boekhouder en ook altijd zo met de bonnetjes. Dat gaat er nooit meer uit hoor :+

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:09

Jep ik hou ze bij. Mijn loonfishes van mijn studentenjob ben ik verplicht bij te houden en andere rekeningen ( zoals die van mijn gsmabbonement, overschrijvingen van dingen,.. ) hou ik ook bij in een ander mapje.

Tegenwoordig maak ik ook altijd een printscreen van het scherm als ik iets via online bankieren heb betaald. Gewoon zekerheid zodat ik kan bewijzen dat ik heb betaald ( nu ja de bank kan het ook nakijken maar toch als zekerheid :) )
Ben 18 en mijn ouders hebben me er altijd ingedrukt "Hou je rekeningen maar bij, je weet nooit"

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:22

Hier nog zo'n bewaarmuts. Ik moet zeggen dat me dit al een aantal keer aardig wat geld gescheeld heeft. Bedrijven die je hiermee om de oren kunt slingeren als zij beweren dat iets anders is dan er in een contract of factuur stond bijvoorbeeld.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 08:40

Bedankt voor alle reacties!
Het word weer bewaren dus ;)