Maatschappelijke stage: Drama!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Maatschappelijke stage: Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 22:46

Hmpf ik wordt er niet goed van.
Wij moeten 36h MaS gaan lopen. En ik ben dus hartstikke niet sociaalvaardig enzo, dus voor mij voelt het als een tikkende tijdbom om nog voor de kerstvakantie de helft van de stage te voltooien.

Nu weet ik dus niet bij wie ik wil vragen of ik daar terecht kan :'x
Dierenasiel? Degene die het dichts bij zit en non-commercieel is 20/30 minuten fietsen ... is het dat wel waard? Zal men mij wel kunnen gebruiken aangezien bij dierenasiels redelijk veel vrijwilligers zijn?
Verstandelijk gehandicapten? Kan ik dat wel aan, ik ben totaal niet sociaalvaardig en al helemaal niet als ik in een 'onbekende' situatie zit.
Op de site van de maatschappelijke stage staat ook weinig. Ja de kinderboerderij, alleen die is steeds in een mum van tijd volgeboekt dus dat wordt m ook niet gok ik zomaar.

Iemand die mij kan helpen?
Misschien iemand die zelfs weet hoe je vrijwilligerswerk kan doen zonder contact met vreemde mensen te hebben? x'D
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 29-09-13 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Re: Maatschappelijke stage: Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:47

Alvast een tip; niet geschoten is altijd mis...
En niet sociaalvaardig? Ik ben ook opzoek naar mn MaS, maar het meeste is omgaan met mensen of dieren en in de meeste gevallen met mensen. Je vindt er je draai wel, dat komt wel..
Succes!

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:48

Juist goed om dan zo'n stage te doen, je zult zien dat het meevalt! En een stukje fietsen word je ook niet minder van...

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:49

Je loopt toch ook stage om je te ontwikkelen en te ontdekken? Niet zo druk om maken hoor, komt vanzelf :)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:51

Zorgboerderij is ook leuk om stage te lopen!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:56

De Wereldwinkel is ook erg leuk!

edit: de vrijwilligers die daar werken zij vaak lieve oude dametjes die graag jonge mensen in de winkel zien. En de winkel zelf heeft leuke spulletjes! Vaak kan je ook helpen met het maken van bvb kadopakketten enzo.
Laatst bijgewerkt door Haarbal op 29-09-13 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:57

Bibliotheek :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 23:43

xEmily schreef:
Misschien iemand die zelfs weet hoe je vrijwilligerswerk kan doen zonder contact met vreemde mensen te hebben? x'D

Misschien mis ik de clou, maar gaat het bij een maatschappelijke stage niet juist om deel te nemen en iets te doen voor "de maatschappij"?

Vrijwilligerswerk zat hoor, waarbij je geen contact hoeft te hebben met vreemden. Maar vrijwilligerswerk is toch niet hetzelfde als een maatschappelijke stage?

Zie het als een kans om te werken aan je sociale vaardigheden! Stap uit je comfortzone en ga de uitdaging aan. Je zult er voor je toekomst veel aan hebben! :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 23:53

Wellicht gewoon een bakje koffie rondbrengen in het bejaardentehuis?
Deze oudere mensen zijn super blij met hun kopje koffie en een vriendelijk gezicht.
Daar kun je je misschien iets ontwikkelen op sociaal gebied.

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 00:03

ik zou deze kans idd ook aangrijpen om aan je sociale vaardigheden te gaan werken!
Als je hier nu mee kan oefenen heb je hier bij eventuele latere stages en projecten alleen maar
profijt van!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:22

xEmily schreef:

euhm... die MAS is toch bedoeld om dit te leren? Lijkt me sowieso een mooie gelegenheid. Hoe wil jij de rest van je leven gaan werken zonder contact met vreemde mensen??

In verzorgings- of verpleeghuizen kun je vaak ook MAS lopen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:38

informeer eens bij verenigingen in de buurt of je daar niet een dagje kan helpen.
wij hebben scholieren die helpen bij onze wedstrijden en wij tekenen dit af voor de MAS.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:40

Gewoon gaan doen, stel je communicatieve vaardigheden juist op papier als leerpunt en beschrijf hoe je je dankzij je stage hebt verbeterd daarin.

Kaartje23Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:52

Probeer het te zien als een uitdaging! Het komt echt wel goed. De plek waar je terecht komt weet ook dat het voor jou een moment is om te leren. Gewoon proberen, het is maar voor 36 uur!

Weet je al wat je later wilt worden? Misschien dat je in die richting een stageplek kan zoeken als dat maatschappelijk genoeg is.

Denk ook eens aan een stage in:
- ziekenhuis (patiënten in rolstoel of bed bijvoorbeeld naar onderzoeken brengen)
- bejaardenhuizen (koffie en thee rondbrengen, andere klusjes. Bejaarden vinden het hartstikke gezellig.)
- dierenasiel (20-30 minuten fietsen is alleen maar goed voor je. En als je ze belt of mailt hoor je snel genoeg of ze je kunnen gebruiken.) Denk ook eens aan een ander asiel zoals een konijnenopvang of vogelopvang.
- hier in de buurt zit een manege voor gehandicapten kinderen, misschien is er ook wel zoiets bij jou in de buurt. (Helpen met de paarden verzorgen, meelopen naast het paard in de lessen, helpen opstappen etc)

Komt goed! En bedenk eens hoe trots je kan zijn als je het hebt gedaan en iets hebt gedaan waar je tegenop zag of niet durfde!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:42

Ach joh, helemaal niet eng! Ik vond het in die tijd ook eng maar als ik er nu naar terug kijk mocht ik willen dat ik nog zulke makkelijke stages van 36 uur mocht krijgen nu! Zie het inderdaad als een uitdaging, dat doe ik ook als ik iets niet leuk vind of ergens bang van ben. Daardoor motiveer ik mezelf en ben ik ook nog eens extra trots op mezelf als ik het heb gedaan. Zeker voor later is dit belangrijk, je leert ervan en wat is er nou het ergste wat er kan gebeuren?

In contact komen met vreemde mensen moet je je hele leven nog wel. Denk aan een baan, studies en het omgaan met mensen in het dagelijks leven... Leer je alleen maar van. Vroeger durfde ik niet eens naar iemand toe te bellen, inmiddels is dat geen probleem meer na het gewoon heel vaak gewoon gedaan te hebben. Toen ik een jaar of 16 was wilde ik zo min mogelijk in contact met nieuwe mensen, het liefst wilde ik een thuis studie doen en mezelf verbannen van de buitenwereld... Nu jaren later ben ik zo blij met mijn (communicatieve) studie, baan en alle lieve en leuke nieuwe mensen die ik heb leren kennen!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:48

Hebben jullie geen site waarop vacetures staan? Wij hebben die wel gekregen :P

EDIT: verbetert :o
Laatst bijgewerkt door eclair98 op 30-09-13 16:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:28

Om je even te helpen, het zijn vacatures ;)

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:32

Ik heb mijn stage gedaan bij de Vogelopvang, was erg leuk!

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:36

De zorg! Ik heb 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan bij een stichting die clubs en sporten e.d. voor mensen met een beperking.organiseert. En nu werk ik in de zorg! Als je toevallig omgeving Westland woont, heb ik wel wat ideetjes..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:40

Bij ons in het verpleeghuis zijn af en toe meisjes/jongens voor hun maatschappelijke stage.
Op een afdeling met demente mensen.
Daar is iedereen echt zoveel gewend dat een verlegen scholiere echt niet raar is, hoor! :)
En er wordt helemaal niet veel van je verwacht.
De bewoners vinden alles goed wat je zegt, ze zijn al blij als je naast ze zit en helemaal niks zegt.

Misschien is zoiets wel voor je, een middagje spelletjes doen met een paar bewoners.
Daar kan echt weinig aan mis gaan.
En waarschijnlijk kom je er dan achter dat je veel socialer bent, dan je nu zelf denkt! :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:45

als die 20 minuutjes het enigste probleem is :')
natuurlijk is dat het waard. is helemaal niks eigenlijk!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 22:18

Ik ga toch vragen of ik voor 18 uur bij het Dierenasiel terecht kan, ik ga morgen mijn mailtje versturen :3

Bedankt iedereen !!
Nu alleen hopen dat ze me kunnen gebruiken daar xd

@ Mika
Oh dat lijkt me ook iets,, daar ga ik na het dierenasiel naar kijken :3

@ Urielle
Bedankt voor deze tip! Dat ga ik zeker doen !!

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:23

Ik zag ook op tegen mijn stage, maar uiteindelijk ben ik daar zelfs nog een behoorlijke tijd als vrijwilliger blijven plakken omdat het zo leuk was! :D

Zo'n stage is juist een leerpunt, je leert er om communicatief sterker te worden. Zoals er al gezegd wordt, een oudere in het bejaardenhuis is vaak al heel blij met een kopje koffie en een 'goedemorgen, hoe is het met u?', en in het asiel zijn ze ook blij met elk paar handen dat ze krijgen.
Op een manege voor verstandelijk beperkten kan het ook heel gezellig zijn, daar zit vaak een groep vrijwilligers die net zoveel van paarden houdt als jij, dus dan heb je makkelijk aanspraak. :D Ze laten je daar ook echt niet alleen, hoor, je hoeft je niet druk te maken.
Is het anders geen optie om samen met een vriendin die stage te lopen? :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:50

Ik zou iets pakken wat dicht bij je ligt.
Zo heb ik ouderen begeleidt bij het sporten bij de fysiotherapiepraktijk waar ik zelf ook sport.
Heb echt een topstage gehad

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 17:55

Afgewezen bij de dierenasiel D:
Vrijdag ga ik eventjes bij de wereldwinkel langs, vragen of ik daar terecht kan.

XxLMMxX schreef:
Ik zou iets pakken wat dicht bij je ligt.
Zo heb ik ouderen begeleidt bij het sporten bij de fysiotherapiepraktijk waar ik zelf ook sport.
Heb echt een topstage gehad

Ja maar wij moeten bij een non-commerciële organisatie zitten, fysio is toch commercieel?