Toeval bestaat niet! Of ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lutha

Toeval bestaat niet! Of ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 22:59

Heey bokkers!

Na aanvang van dit topic vroeg ik me af hoe jullie tegen 'toeval' aankijken.
Ik vind zelf; Alles gebeurt met een reden. Soms lijkt het niet zo, maar van wat ik in mijn leven heb meegemaakt werkt het wel zo. (Misschien een beetje bijgeloof? :') )
Of je moet iets dierbaars inleveren om iets moois en waardevols terug te krijgen

Dus de stelling: Toeval bestaat niet.
Brand los :D
Ik heb gezocht of er al een topic was, maar kon alleen hele oude vinden

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:10

Wat is geloven in toeval? Wat is toeval? Een instinct, iets wat je eerder mee hebt gemaakt, iemand die precies hetzelfde denkt op precies hetzelfde moment enz.?

Vandaag iets mee gemaakt, wat ik wel toeval wil noemen, instinctief. En blij dat het gebeurd is, anders konden we volgende week op begrafenis.

Ik sta 's ochtends om 5 uur op voor de kranten. Doe dan eerst een rondje met de hond voor ik de kranten ga doen. Nu is onze buurman behoorlijk ziek en zit zijn lichaam vol met tumoren, hebben ze vandaag dan te horen gekregen.

Enfin, vandaag was het weer zo ver, dat het licht nog aan was en dat de buurman nog beneden zat, vergeten was om naar boven te gaan en is in slaap gevallen. Geen probleem, gebeurde wel vaker. Maar vandaag zat zijn vrouw er ook bij en ik had direct een naar gevoel. Maargoed, geziendde situatie wilde ik niet direct aan de bel trekken en mijn moeder wakker maken zodra ik terug was van de ronde met de hond. Maar toen ik terug kwam, zag ik dat de zus van de buurman er al was. Foute boel dus, om kwart over 5 's ochtends. Niet veel later kwam de ambulance er ook al aan.

'Gelukkig' viel het mee, ik ging van het ergste uit. Ik was net weer thuis van het krantenlopen en de ambulance ging net weer weg, zonder buurman. Bleek een veeeeeelste lage bloedsuiker waarde te hebben, rond de 1,3? Buurvrouw gaat anders nooit naar beneden om te kijken wat de buurman uitspookt, omdat het de buurman gewoon moeite kost om sommige dingen nog te doen. Maar dit keer zat het haar niet lekker en is ze wel naar beneden gegaan. Ze kreeg haar man niet meer wakker. Mocht ze dus niet op haar gevoel af gegaan zijn (gezien hij wel vaker vergeet op bed te gaan), zou de buurman in een coma raken en uiteindelijk overleden zijn.

Toeval?

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 23:21

Ik denk eerder dat de band tussen die twee zo sterk is dat ze het voelde ...

Urion

Re: Toeval bestaat niet! Of ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:30

Ik denk dat dat instinct is. Soms heb ik ook het gevoel dat iets niet klopt en puntje bij paaltje heb ik gelijk. Veel vrouwen hebben dat, ik vind ook dat men wat meer naar eigen lichaam en geest mogen luisteren. Je kunt niet volledig op gevoel leven maar we hebben het niet voor niets gekregen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:32

Ik heb altijd het idee dat alles van te voren is bepaald, dat het de bedoeling is dat het zo moet.
Zoals je leeft wordt je beloond (en nee ik noem dat geen karma).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:34

De snelste weg naar de finishlijn is een rondje om de paal heen. O:)

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:34

Hmm ik zie dat denk ik anders. Ik geloof dat er veel vast staat maar dat je zelf kan kiezen welke kant je opgaat. Vallen en weer opstaan. Maar of er iets in de sterren geschreven staat nee, dat durf ik niet te zeggen. Als het soms tegen zit droom ik wel eens dat het leven dat we nu leven zelf gekozen is door ons zelf in ons vorige leven. En dat we het dus maar moeten doorstaan want we hebben het zelf gekozen als ''uitdaging''. Mijn broer en ik konden daar vroeger uren over fantaseren.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:35

echt bijzondere verhalen hier zeg :j
ik geloof dus wel in karma :')
soms denk ik echt van het is het lot gewoon :j
aangezien ik echt zo vaag liefdesverhaal hebt. het lijkt net of alles zo voorbepaald ofoz. alles klopt :')

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:37

Nou dan is mijn liefdesverhaal wel een beetje gemeen van karma enzo. Ik neem het leven zoals het is. Maar sommige dingen voel je wel aan ja. Ik had drie dagen geleden het idee dat ik mijn konijn binnen moest gaan zetten anders zou ie de kuierlatten nemen. Was dus al te laat want het was al gebeurt. En toen mijn opa overleed voelde ik ook een nare stilte, kort erna kwam het telefoontje. Ik denk dat je als mens verbonden bent met elkaar, de mensen die je lief hebt en waar je regelmatig mee omgaat leer je beter kennen en aanvoelen.

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:39

Ik geloof niet in toeval, ik heb net iets teveel 'toevallige' dingen meegemaakt :+
Bijvoorbeeld, op de dag dat ik werd aangereden was mijn moeder een dagje weg, en gaf ze mij het nummer van de buurvrouw, voor het geval 'er iets gebeurt'. Mijn reactie: er gebeurt toch niets. Had ik misschien toch even moeten afkloppen..

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:43

xx_Charlot schreef:
Ik geloof niet in toeval, ik heb net iets teveel 'toevallige' dingen meegemaakt :+
Bijvoorbeeld, op de dag dat ik werd aangereden was mijn moeder een dagje weg, en gaf ze mij het nummer van de buurvrouw, voor het geval 'er iets gebeurt'. Mijn reactie: er gebeurt toch niets. Had ik misschien toch even moeten afkloppen..

Zoiets had ik ook. Ik ging naar de toilet met mijn nintendo, ma zei: doe dat nou niet straks valt de nintendo in de toilet. Drie keer raden wat er gebeurde :')

Maar dat schuif ik weer op 'zoals je leeft wordt je beloond'. Blijkbaar vond God het nodig dat ik naar mijn moeder moest luisteren x'D

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 23:59

xEmily schreef:
xx_Charlot schreef:

Zoiets had ik ook. Ik ging naar de toilet met mijn nintendo, ma zei: doe dat nou niet straks valt de nintendo in de toilet. Drie keer raden wat er gebeurde :')

Maar dat schuif ik weer op 'zoals je leeft wordt je beloond'. Blijkbaar vond God het nodig dat ik naar mijn moeder moest luisteren x'D

Maar je nam hem daarna zeker nooit meer mee? :+
Was het toch ergens goed voor :P

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 00:22

Ik vond de quote van Voltaire wel goed;
'Toeval bestaat niet. We noemen zo een gevolg van een oorzaak die we niet zien.'

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 00:25

Nja de keren dat ik tegen mijn moeder zei '' je zou toch maar een ongeluk krijgen hier '' en dat het gebeurde is ook niet meer op 1 hand te tellen. Tot aan een ongeluk met een bus na. Nu durf ik geen ongelukken meer hardop uit te spreken :P

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 00:28

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 00:52

Toeval bestaat! Maar niet alles is toeval...

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 01:26

Ik heb een aantal jaar ook iets mee gemaakt wat me toch flink aan het denken heeft gezet..
Er was een paard ziek op stal, een dag later de mijne ook. DA gebeld, wat medicijnen gekregen. Maar beiden gingen ze achteruit. Meerdere keren per dag naar stal gereden, ook 's nachts heen en weer gereden.
Na ong. een week ging ik rond 23:00uur weg van stal.. Toen al met een naar gevoel!
Maar dacht dat dat was omdat m'n pony zo ziek was, hij had koliek, hoge koorts, wou niet eten/drinken, medicijnen sloegen niet aan, en de DA zei we kijken het nog een nachtje aan maar denk niet dat hij de nacht door komt. Het andere paardje was ook niet topfit maar leek de goede kant op te gaan.

Nog getwijfeld om op stal te blijven, maar na een week dag en nacht op stal lopen was ik op, en m'n pony kon de rust ook gebruiken dus toch besloten naar huis te gaan.
Eenmaal thuis zat het me toch niet lekker.. Uiteindelijk rond 01:00uur weer terug gereden. Kom aan op stal, en liep vreemd genoeg eerst naar die pony van een ander. Zag tot m'n schrik dat ze op de grond lag, helemaal in paniek, kon niet opstaan. Gelijk eigenaresse gebeld, DA er bij, en toen werd Rhino vermoed. Ze was al half verlamd, blaas werkte niet meer, achter benen niet meer. Een vreselijk gezicht.. Dus ik in tranen naar m'n eigen pony toe, want hij was er nog slechter aan toe al heel de week, dus het was zo goed als zeker dat hij het ook zou hebben.

Dat andere paard werd ingeslapen, en toen gebeurde er een wonder.. Ineens staat m'n pony op (omdat hij zo ziek en zwak was lag hij veel) hij meste ineens, en begon te eten en drinken. Al een week zat z'n temp. rond de 39/40, en toen ineens netjes 37,5! En keek me vervolgens vrolijk aan alsof er niks aan de hand was!! Binnen een week was hij weer vrolijk, fit en terug op gewicht!
Alsof het andere paard haar leven heeft gegeven voor de mijne..

Nog altijd als ik er aan denk staat het kippenvel op m'n lichaam!

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 07:53

Toeval bestaat volgens mij ook niet. Veel verhalen die hier worden verteld heeft te maken met intuïtie. Je voelt dat er iets mis is!
'Toeval' of 'toevallige' gebeurtenissen komen overwachts en voel je niet aankomen. Achteraf trek je je wenkbrauw op en denk je 'dat is/was raar'.
En of karma bestaat? Nee, imo ook niet. Iedereen krijgt zijn eigen portie ellende in zijn leven, dat komt niet omdat je hele slechte of hele goede dingen hebt gedaan/meegemaakt. Als karma werkt zoals wordt beweerd, dan was de wereld een stuk minder hard denk ik.

Ik heb geen ander woord voor toeval (of karma), dus ik noem het zo terwijl ik daarna zeg/denk: het heeft zo moeten zijn. En terugkijkend op mijn leven is dat ook de enige conclusie die ik kan maken: het heeft zo moeten zijn, want anders was ik niet waar ik nu ben.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:41

Ik denk dat toeval wel bestaat. Als ik naar een feestje ga in Parijs en ik kom daar een bekende uit Nederland tegen, is dat toch toevallig :') Dat heeft niks met intuïtie te maken. En als ik diegene alleen gedag zeg denk ik ook niet dat het 'nut' heeft in m'n leven of dat m'n leven anders was gelopen als ik diegene niet was tegengekomen.

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 19:17

NeverGiveUp schreef:
Ik vond de quote van Voltaire wel goed;
'Toeval bestaat niet. We noemen zo een gevolg van een oorzaak die we niet zien.'

Idd hele goede quote! Ben het hier dan ook helemaal mee eens!

Maar misschien is er wel iets of iemand die je niet ziet, maar er altijd voor je is. Die jou 'gids' is.
Hij/zij zorgt ervoor dat er wat met je gebeurt of juist niet ...
Daarom is het ongeluk ook nooit eerlijk verdeelt over de mensen. Dat is wat ik denk ..