Koko, the gorilla

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Caitlin_K

Koko, the gorilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 14:07

ik vind dit zo geweldig. Vriendschap tussen mens en dier. <3

NatassJa

Re: Koko, the gorilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:35

Wat apart zeg!

Ga me hier eens wat meer in verdiepen. Las gelukkig wel dat ze een leefgenootje heeft.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 16:51

Ja klopt, een chimpanzee dacht ik, of een jonge gorilla zoiets in ieder geval!
Zag het vandaag voor het eerst, maar echt heel apart idd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:15

Ik heb daar een andere docu over gezien, en dan is t ineens minder leuk ;-)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:17

Cer, uitleg? Ben wel benieuwd?

Ik snap niet dat dit niet bekender is :') Een gorilla die met mensen zo duidelijk kan communiceren, die Engels kan... Dat is toch baanbrekend!?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:18

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:23

BaileyMix schreef:
Cer, uitleg? Ben wel benieuwd?

Ik snap niet dat dit niet bekender is :') Een gorilla die met mensen zo duidelijk kan communiceren, die Engels kan... Dat is toch baanbrekend!?

Een gorilla die gewoon kunstjes heeft geleerd.

Doodeng, niet diervriendelijk en nog verschrikkelijk gevaarlijk voor de vrouw op het filmpje ook.
Ik snap de drang om vriendschappelijk met 'gevaarlijke' wilde dieren om te gaan nooit zo.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:18

Dit is absoluut geen "drang" om vriendschappelijk met een dier om te gaan, het is een wetenschappelijk experiment.
Ze willen kijken tot hoever je een primaat (in dit geval een Gorilla dame) menselijke gewoontes kan bijbrengen.
Koko kan iets van 3000 woorden in gebarentaal uitbeelden en wat ik bijvoorbeeld erg interessant vond om te zien is dat Koko op een gegeven moment zelf woorden ging combineren.
Ze kende het woord "armband" en het woord "vinger" toen ze iemand met een ring zal noemde ze dit uit haar eigen een "vinger armband" .
Ook ontwikkeld ze "liegen" ze had een keer een stift van een bureau gestolen en in haar hok was de daar mee op de muur / raam aan het krassen, toen Francine haar betrapte zei ze dat zij dat niet gedaan had maar iemand anders.
Ik heb veel filmpjes van Koko gezien en zoals ik al eerder zei het is echt een wetenschappelijk experiment en niet altijd leuk om naar te kijken, zo MOET Koko elke dag leren, leren, leren, ook al zie je soms duidelijk dat ze geen zin heeft.
Ook krijgt Koko op een gegeven moment erg de drang om moeder te worden en beeld ze continue het woord "baby" uit door met haar handen om haar lichaam te drukken.
Ze krijgt wel als huisdier steeds een poes maar die overleefd ze uiteraard telkens weer en moet ze steeds weer dealen met de dood van haar poes.
Hier zie je bijvoorbeeld een filmpje waar Francine Patterson verteld aan Koko dat haar poesje is dood gereden, Koko maakt dan het teken van huilen (met haar hand langs haar gezicht gaan) en ze maakt een pruillip.

Ik kan er nog wel uren over praten maar je als je interessant vind dan moet je zelf maar kijken en dan kan je zelf zien wat je er van vind.

Dit experiment is trouwens van 1979 en zal vandaag de dag niet meer kunnen (denk ik) Koko leeft nog steeds en ze zijn nog steeds bezig met het vinden van een partner voor haar om eventueel zwanger te kunnen worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:03

Ik vraag me af of ze ooit zou kunnen aarden in een groep andere gorilla's.

Zou KI bij gorilla's niet kunnen?