Mijn reacties volgen een beetje dit schema ("jullie" bij duidelijke studentenhuizen, "u" bij huisbazen):
Citaat:
Beste <naam>,
Graag wilde ik reageren op de kamer op de <straat> in <stad>. Het lijkt mij een <prachtige/leuke/gezellige> kamer om in te wonen. Het sluit precies aan bij wat ik zoek, want ik hou ervan <dichtbij de stad/een park/nieuwbouw/herenhuis vul wat in> wonen. Als ik jullie beschrijving lees, lijkt jullie huis perfect aan mijn eisen te voldoen.
Momenteel woon ik in <ver weg> en de reistijd naar mijn studie in <nog verder weg> begint me op te breken. Daarom wil ik graag wat dichterbij wonen en reageer ik op deze <woning/kamer>.
Ik zal me even netjes voorstellen. Mijn naam is <naam>. Ik ben <jaar oud> en ben nu <eerste/tweede/etcjaars> student <studie>. Naast mijn studie heb ik gelukkig ook nog tijd voor hobby's en werk. Dit zijn <vul wat in>. Als ik thuis ben <zit ik graag rustig op mijn kamer/hou ik ervan een praatje te maken etc>. Ik hou me keurig aan afspraken, en ruim mijn spullen netjes op. Van mijn huisgenoten verwacht ik <feest/rotzooi/rust/gezelligheid/een praatje af en toe/samen eten>.
Het lijkt me leuk om een afspraak te maken om te kijken of het wederzijds klikt.
Ik ben te bereiken via <e-mail/telefoon>
Ik hoop snel wat te horen.
Groetjes/met vriendelijke groet
<naam>
PS: Oja en om jullie even goed om te kopen; ik bak echt de allerbeste appeltaarten (naar geheim recept van mijn oma).
Die appeltaart wint altijd 
En wat schematischer:
Vertel op welke kamer je reageert en waarom juist op die kamer (zeg iets positiefs).
Vertel waarom je een kamer zoekt.
Vertel wat over jezelf. Studie/leeftijd/werk/hobby.
Prijs jezelf enigszins aan. Opgeruimd/gezellig/rustig (die drie doen het altijd goed).
Vertel wat jij verwacht (maar stel geen hoge eisen).
Geef aan een afspraak te willen maken en hoe je te bereiken bent (niets zo funest als een verkeerd telefoonnummer).
Eindig met een uitsmijter zodat je blijft hangen.
En als er een telefoonnummer bij de advertentie staat, bel er dan meteen even achteraan. Dat geeft aan dat je écht geïnteresseerd bent.