Studeren in het buitenland en paard mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Studeren in het buitenland en paard mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 18:01

Hallo Bokkers!

Ik ben al een tijd aan het kijken welke studie ik na havo wil doen, zit nu in 4 havo dus heb gelukkig nog even!

Ik ben er nu vrijwel zeker van dat ik naar het buitenland wil, een jaar of hele studie, maakt niet uit.

Het liefst wil ik naar een engels talig land, maar niet naar Amerika. Dus Nieuw Zeeland of Australië. Maar ik ga natuurlijk niet mijn grote liefde verkopen! Ik vraag me af, is het een optie om mijn paard mee te nemen? Heeft iemand hier ervaringen mee? En dan bedoel ik vooral, wat zijn de kosten van een paard houden in Australië en Nieuw Zeeland?

Als dit echt onhaalbaar is, ga ik hier gewoon studeren, en dan misschien later werk zoeken in die landen. Maar één ding staat vast, paard blijft bij mij :)

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:05

Als je voor een jaartje gaat zou ik het niet doen, veel te veel gedoe, als je voor een hele studie gaat en je kan het financieel behapstukken zou ik het zeker doen.
Ik ga zelf in februari vertrekken en ik heb de beslissing genomen mijn paarden te verkopen, simpelweg omdat ik me helemaal op mijn nieuwe leven wil focussen en niet met zorgen om een paard wil zitten. Deze beslissing is mij super zwaar gevallen, maar na een paar maanden aan het idee wennen en de voors en tegens tegen elkaar afwegen heb ik er vrede mee.
Ik zou echt een kans om naar het buitenland te gaan niet laten schieten, maar dat is natuurlijk jouw keuze. Succes met wat je straks ook gaat doen ;)

EDIT: wat ervaringen betreft, ik zou eens even kijken in de buurt van studenten steden en op zoek gaan naar pension, zij zullen je vast verder kunnen helpen. Verder is vervoer buiten de EU natuurlijk wel een heel gedoe, iets wat je je wel moet bedenken. Denk ook aan quarantaine etc.
Laatst bijgewerkt door Molfre op 25-09-13 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:06

ik volg even

ik wil namelijk op me 18de naar amerika. geen idee hoelang. of het voor studie is. (familie woont daar)
en stel , als ik dan een paard hebt. moet ik het dan meenemen of niet?
dus ik lees even mee :Y)

ElineCath

Re: Studeren in het buitenland en paard mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 18:09

Ja dat vraag ik me dus af, stal kosten, voer kosten, reiskosten voor paard in Australië of Nieuw Zeeland!
Paard gaat iniedergeval niet weg haha!

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:09

Australië heeft hele strenge wetgeving, zowel voor mensen als voor dieren. Juist voor dieren is deze heel streng ivm ziekteverspreiding. Ik denk dat de kosten enorm snel oplopen, denk aan papierwerk, visums, het vervoer zelf, belastingen (tax) die erbij opgeteld moet worden, verzekeringen, quarantaineprocedures. Plus dat je paard geloof ik (dit weet ik niet zeker dus pin me er niet op vast) ruim van te voren gekeurd moet worden en fit moet worden bevonden voor het reizen per vliegtuig, daar komen dus ook nog kosten van bij. Ik maak uit je verhaal op dat je het voorlopig als tijdelijk ziet dat je daar bent dus tel daar de terugreis ook nog maar eens bij op. Ik zou zelf de stress die het vliegen veroorzaakt bij een paard hem niet aan willen doen. Ik snap je motivatie wel maar er komt echt heel veel geld en werk bij kijken. Ik vind het risico dat door een stempeltje dat ontbreekt (het is al eens vaker gebeurd) in het paspoort je paard al niet mee mag vliegen en je dat pas hoort op het moment dat hij wordt geweigerd bij de douane. Ik hoop voor je dat je een goede oplossing kan vinden. Iig top dat je alle opties overweegt!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 18:11

Ja zulke dingen had ik al gehoord, dat het erg streng is.. Gelukkig heb ik nog even! Als alles te bekostigen valt, zal ik zeker mijn hele studie daar willen doen:) Ik ga even verder zoeken, wie weet kan ik ergens de gemiddelde stallingskosten voor die landen vinden.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:14

Er zijn zat bokkers die hun paarden mee hebben genomen naar het buitenland.
Een zelfs mee naar Canada.
Weet dat ze zei dat je van de kosten die ze had gemaakt een leuk goed paard kon kopen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:16

Heb het ooit gehoord via een vriendin van mij die het toen uitgezocht had. Die zou ruim 12.000,- kwijt zijn incl. alles voor de reis heen, en dan was de container waarin ze vervoerd werden vol! Er kunnen 3 paarden in zo'n container, en stel dat het niet vol is moet je ook betalen voor de 2 lege plekken. En stel je moet nog terug... Dit was overigens een jaar of 3 geleden. Dure bedoeling hoor!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 18:17

Wow dat is duur!;o

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 18:27

Dan toch maar iets dichterbij zoeken, Engeland lijkt me leuk, ervaringen?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:32

Engeland zou je eventueel per trailer kunnen doen of per boot! Maar geen idee de kosten, stuk goedkoper denk ii

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:37

Dit vond ik op internet, dit gaat over het invoeren van een paard naar Engeland.

Behalve een gezondheidsverklaring heb je voor een paard uit Engeland (geld alleen voor Engeland) ook een exportcertificaat nodig voor het paard. Dit moet je minimaal een week van te voren aanvragen bij de DEFRA.

Het paard moet verplicht een paspoort hebben. Een paard zonder paspoort mag van de wet niet vervoerd worden. In het paspoort moet een SIRE stempel komen op bladzijde 3. Dit i s de verantwoordelijkheid van de exporteur (in dit geval dus uw kennissen).

Als je een paard vanuit het buitenland exporteert moet het verplicht gechipt zijn.

Maak duidelijke afspraken, ook al betreft het hier goede kennissen. Wie is er verantwoordelijk voor als er iets gebeurd onderweg? Wanneer vind de eigendomsoverdracht plaats? Wie betaald de kosten van het vervoer, het chippen etc.

Vraag of het mogelijk is het paard voor vervoer door een dierenarts te laten controleren, zodat u zeker weet dat u een 100% fit paard mee neemt voor zo’n lange reis. Elk paard kan zich een dagje niet lekker voelen, of zich hebben gestoten in de wei…Dan wil je als paard geen uren in een trailer moeten staan. Zorg ook dat uw eigen dierenarts het paard na aankomst gelijk kan controleren, en laat het paard verder een paar uur met rust. Het heeft uren in de trailer gestaan en al ongetwijfeld dood moe en stijf zijn.

Denk er verder aan dat paarden zeeziek kunnen worden. Paarden hebben niet de mogelijkheid tot overgeven (kunnen ze niet, vanwege de bouw van hun nek), en dus zal het in dat gevel koliek krijgen, wat op een boot natuurlijk niet direct behandeld kan worden met de dood als gevolg. Het komt niet heel vaak voor dat paarden zeeziek worden, maar je kunt lastig van te voren uitzoeken of een paard zeeziek is of niet. Echter mag je niet met de trailer door de tunnel, dus je zult de boot wel moeten nemen.

Als je een paard uit Engeland importeert is het heeeel belangrijk dat je veterinaire zaken allemaal op orde hebt, anders sturen ze je zodra je van de boot af wilt, gewoon weer terug naar Engeland. Als je de reis boekt voor de boot, geef dan gelijk aan dat je een paard vervoerd. Dit is verplicht, maar er wordt dan ook door de maatschappij rekening meegehouden. In Nederland staat er zodra je van de boot af komt iemand klaar om het paard en de papieren te controleren. Tenminste, dat is wat ze beweren. Ik ken een verhaal van iemand die niet gecontroleerd werd en gewoon door kon rijden….Maar daar zou ik niet op gokken, das slechts 1 verhaal dat ik daarvan ken.
Laatst bijgewerkt door xBostonx op 25-09-13 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:39

Ik ging vroeger wel eens met de Ferry naar Engeland. En daar stonden regelmatig wagens met paarden op.
Ze mochten altijd als laatste er op. Dus stonden ze tot vlak voor vertrek op de kade.
Dat was de Ferry van PNO van Europoort naar Hull.

Waren wel altijd grote vrachtwagens.

Je kan ook via Frankrijk. Dat is maar iets meer dan een uurtje varen. Maar wel een lange reis naar Frankrijk.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 19:28

super! dankjewel! Enig idee hoe het daar met de dagelijkse kosten van een paard zit?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:29

Ligt geheel aan de omgeving. Ga je richting London zal je je wat meer betalen gok ik!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:35

Ik zou in Bristol, voor 24/7 buiten met schuilstal, een binnenbak en mooie uitrijgelegenheden 270 pond per maand kwijt zijn.

EDIT: dan moet ik mijn eigen hooi aankopen en het is DIY livery, dus zelf voeren en mesten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:21

Als je naar Australië of Nieuw-Zeeland wilt gaan, dan moet je ermee rekening houden dat dat geïsoleerde eilanden zijn die heel erg proberen om hun natuur en dieren te beschermen. In die landen zijn veel mensen en dieren niet immuun tegen de ziektes waar wij in het vasteland wel immuun tegen zijn. Dus een verhuis naar Aus of NZ kan je écht niet vergelijken met een verhuis naar Canada of Amerika, dus ik zou dat eens specifiek voor die 2 landen opzoeken. :)

Wat betreft Australië, ik ben er net geweest en je moet er rekening mee houden dat alles vrij ver uit elkaar ligt. Campussen en universiteiten liggen altijd in een stad of centrum, terwijl stallen en ranches net in het platteland liggen. Denk dat je je echt niet moet verkijken aan de afstanden, dan zal je al meteen ook een eigen auto moeten hebben enz, dus veel extra kosten...

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 21:24

Dat is ook inderdaad een punt, yasmine!

Molfre, kan ik hier uit begrijpen dat jij in engeland woont?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:33

ik heb jaren (16) bij P&O in eurpoort verstekkelingen gezocht met mijn honden, daarbij veel paarden (dieren) vervoer tegen gekomen, er zijn er zelfs die een dag overkomen om hier te lessen bv, die rijden smorgens de boot af en komen savonds de boot weer op. de P&O boten naar hull zijn sterk gestabiliseerd en comfortabel, de paardenvervoerders gaan vaak als laatste de boot op en kunnen er ook als eerste dan weer af. ze worden daardoor ook dichtbij het kantoortje van de stuurman geplaatst, die ze in de gaten houd. vrachtwagens bv, worden vak zo neergezet dat de grote deuren open gezet kunnen worden, dan hebben ze meer frisse lucht. ook kan je af en toe onder begeleiding van de stuurman even kijken evt water geven of hooi bijgeven. waren grote vrachtwagens met meerdere paarden, maar ook personenauto's met trailers.

ik heb o.a. olifanten, neushoorns, lama's, geiten, vogels, paarden, tijgers, apen voorbij zien komen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 21:37

Wat fijn omte horen dat er wel op word gelet :j