advies omtrent deeltijd studie "oude" student

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

advies omtrent deeltijd studie "oude" student

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 11:41

Wie heeft wat meer info voor me?

Ik wil als 33 jarige ( :o ) deeltijd een opleiding gaan volgen om uiteindelijk compleet omgeschoold te gaan worden, nu twijfel ik nog tussen rechten en psychologie.
Maar nu komt het probleem, ik heb al verschillende scholen gegoogled, maar kom er nou niet echt uit waar wat ik deeltijd kan volgen.
En heb je als "oude " student nou ook recht op studie financering? of alleen een belasting voordeel?

Barst maar los met advies ervaringen etc _/-\o_

Balou_k

Re: advies omtrent deeltijd studie "oude" student

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:47

Op het laatste kan ik wel een antwoord geven, je hebt slechts tot je 30e recht op studiefinanciering.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:49

Via de website van de school moet je toch wel kunnen terugvinden of de opleiding in voltijd, deeltijd of duaal wordt aangeboden. Anders even wat brochures opvragen? Dat leest soms net wat makkelijker.

Voor deeltijd opleidingen heb je geen recht op stufi.

Succes met omscholen, ben ik ook aan het doen en het bevalt goed.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:49

Leuk dat je weer wil gaan studeren!

Volgens mij heb je na je 30e geen recht meer op studiefinanciering..

Kijk ook goed wat je met de studie wil doen, met psychologie kan het erg lastig zijn een baan te vinden..

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 11:53

He das balen, net 3 jaar te laat het licht gezien dus :+

Darkshines, Werk jij er nog naast en welke studie ben je aan het doen?

Macavityl, Als psycholoog kan je zelfstandig aan het werk lijkt me?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:54

studiefinanciering zit er niet in , dan moet je 30 en jonger zijn bij aanvang van de studie
belasting kun je de kosten wel weer bij opvoeren en sommige opleidingen kun je een bijdrage voor krijgen via duo(voorheen ib-groep) maar dat zijn veelal de educatie opleidingen(lerarenbeurs)
voorwaarden stufi:
http://www.duo.nl/particulieren/studief ... aarden.asp
en aftrekbare kosten studie
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... udiekosten

welke studie, sja, psychologie is gaaf, maar idd moeilijk werk in te vinden. op zich kun je dan idd gewoon voor jezelf beginnen, maar daar tegen over staat dan wel dat je met vrij weinig werkervaring best wat verantwoordelijkheid gaat dragen.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 25-09-13 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:55

In een deeltijdstudie krijg je sowieso geen studiefinanciering. Dat is alleen bij voltijd.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:09

TS, dat was wel het plan maar ben momenteel werkzoekende. Voordeel is dat ik nu wat kan zoeken wat mooi aansluit op mijn studie. Mijn ervaring tot nu toe is wel dat deeltijd flink aanpoten is. Er zit een hoog tempo in de lessen. Uiteindelijk moet je net zoveel leren als de mensen die voltijd studeren.

Scholen gaan er vanuit dat je als volwassene met werkervaring wat sneller verbanden kan leggen ed en daardoor vrij vlot leert.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:14

nelis schreef:

Als beginnend basispsycholoog zou je zelfstandig aan het werk kunnen, maar is niet aan te raden, je mist dan echt nog een flinke dosis ervaring en begeleiding. Meestal gaan basispsychologen eerst in loondienst, dan de GZ opleiding doen en dan een eigen praktijk (als ze die ambiëren). Ook dekt de zorgverzekering volgens mij geen zelfstandige basispsychologen...

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 12:21

MacavityL schreef:
nelis schreef:

Als beginnend basispsycholoog zou je zelfstandig aan het werk kunnen, maar is niet aan te raden, je mist dan echt nog een flinke dosis ervaring en begeleiding. Meestal gaan basispsychologen eerst in loondienst, dan de GZ opleiding doen en dan een eigen praktijk (als ze die ambiëren). Ook dekt de zorgverzekering volgens mij geen zelfstandige basispsychologen...

aha,
das mede de reden dat ik twijfel tussen rechten en dit...

Vind het allemaal qua regels etc ook niet echt makkelijk te vinden.

ook wat betreft toelatingseisen.. zie door de bomen het bos niet meer

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:25

Als deeltijdstudent kom je inderdaad niet in aanmerking voor studiefinanciering, als 'oudere' voltijdstudent ook niet. Heb zelf jaren geleden op 36-40-jarige leeftijd HBO MWD gedaan. Geen droog brood meer mee te verdienen :(.
Met de werkgelegenheid voor psychologen is het helaas niet best gesteld en dat geldt eveneens voor functies op HBO niveau waar je als beginnend psycholoog vroeger nog voor in aanmerking kwam, en voor veel andere beroepen in de welzijnssector.
Hoe het met de vooruitzichten na een rechtenstudie gesteld is weet ik helaas niet.
Heel veel succes met het maken van je keuze.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:36

Ik studeer zelf psychologie, ben nu basispsycholoog maar daar heb je dus echt helemaal niks aan. Als ik zou willen werken, zou ik nergens worden aangenomen. Het hangt ook wel een beetje af van de richting die je wilt doen, als je bijv. een klinische richting op wilt (volwassenen of kind&jeugd), dan zul je na je bachelor nog minstens je master moeten afmaken om de juiste aantekening te kunnen krijgen. Daarna kun je wel aan het werk, maar je moet er rekening mee houden dat je ook dan nog veel bezig zult zijn met bijv. een post-doctorale opleiding, bijscholing, cursussen, enz. Al zal dat laatste ook op rechten van toepassing zijn; je moet echt op de hoogte zijn van de laatste trends/gebeurtenissen.

Voordat ik psychologie ging studeren, wilde ik ook rechten gaan doen, maar heb daar uiteindelijk van afgezien omdat de studie zelf me niet uitdagend genoeg leek. Qua baan is het een hele uitdaging natuurlijk, maar om een studie te doen van minstens 4 jaar voltijd waarin ik geen uitdaging kan vinden, leek me niet te doen. Met gebrek aan uitdaging bedoel ik dan dat rechten vooral uit een boek stampen is. Al is psychologie dat ook wel, en krijg je later pas casussen. Dus ik denk dat je voor jezelf gewoon goed moet bekijken waar je meer feeling mee hebt. Ga eens proefstuderen! Dan kun je kijken of het wat voor je is.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 12:43

ukkiee, dat proefstuderen? Hoe werkt dat?

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:49

Iedere opleiding organiseert eens of twee keer per jaar proefstuderen. Een dag waarop je 'net doet alsof' je een student van die opleiding bent. Meestal krijg je dus een college (over een versimpeld onderwerp) en doe je een werkgroepje. Op die manier kun je de studie ervaren en dus bekijken of het wat voor je is. Zo ben ik er ook achter gekomen dat rechten totaal niets voor mij was, terwijl ik daarvoor echt helemaal overtuigd was dat ik dat ging studeren. De proefstudie-dagen zijn voornamelijk gericht op middelbare scholieren die een studie moeten kiezen, maar deeltijders zijn ook van harte welkom.

Ik denk dat je voor jezelf het beste eerst eens kunt oriënteren wáár je wilt gaan studeren. Vanuit daar kun je dan gaan kijken of ze hebben wat je zoekt, zo ja dan zoek je informatie over proefstudiedagen, zo nee dan zoek je verder naar een andere universiteit. Als je deeltijd wilt gaan studeren, dan lijkt mij dat je dat doet om een bepaalde reden, bijv. werk of gezin? In zo'n geval ben je een stuk minder vrij in het kiezen van een universiteit, want ik denk niet dat je dan naar de andere kant van het land wil reizen? Dus kijk eerst eens naar de universiteit(en) die dicht bij jou in de buurt zijn.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:58

Ik ken een anatal mensen die recent zijn afgestudeerd in rechten en daar is momenteel ook bijna geen werk in te vinden. Zelf ben ik psycholoog (onderzoeker) en ook daarin is het erbarmelijk gesteld met de werkgelegenheid.
Dus je twijfelt wel tussen twee studies waar momenteel geen droog brood in te verdienen valt. Misschien ook iets om over na te denken? De crisis zal wel even aanhouden en dan is het wel fijn als je makkelijk aan de slag kan. Zeker omdat het een omscholingstraject is. Ik vind het zo zonde om je helemaal om te laten scholen en er dan niks mee te kunnen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 13:02

Ukkie , Ik zit zelf in de regio Rotterdam. Het liefst zou ik ook studeren in deze stad, maar mijn opleidingen komen hier niet voor, wel in leiden en Amsterdam.

Saar4, Voordat ik de studies afgerond zal hebben , ben ik 4 tot 6 jaar verder, ik denk dat dan de economische situatie drastisch veranderd is. maar het is een goede om in het achterhoofd te houden, echter ik ga geen studie doen voor iets wat me niet aanspreekt omdat er een baangarantie is. Dan kan ik beter niet omscholen, als je snap wat ik bedoel ;)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:06

Wat is je achtergrond nu eigenlijk?

Wat betreft het drastisch veranderen in 4 - 6 jaar. Ik denk echt dat dat te optimistisch is. Las laatst weer een stuk waarin juist voorspeld wordt dat de economie nog dieper af gaat glijden. Maar goed, dat is een heel andere discussie.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 13:14

Saar4 schreef:
Wat is je achtergrond nu eigenlijk?

Wat betreft het drastisch veranderen in 4 - 6 jaar. Ik denk echt dat dat te optimistisch is. Las laatst weer een stuk waarin juist voorspeld wordt dat de economie nog dieper af gaat glijden. Maar goed, dat is een heel andere discussie.

Altijd leuk zo'n discussie ;)

Op dit moment heb ik nima A en HBO sales/ marketing.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:15

Ik weet dat ze bij het Erasmus wel een opleiding Rechtsgeleerdheid in deeltijd aanbieden. In Leiden bieden ze zowel Rechten als Psychologie in deeltijd aan, en die universiteit is ook goed aan te reizen. Zelf reis ik heen en weer tussen Delft en Amsterdam, en ik vind het goed te doen, maar je moet je wel instellen op lange treinreizen. Bovendien zou ik persoonlijk dichterbij kiezen als je de keuze hebt.

EDIT: Dat is dan wel universitair, ik weet niet of dat ook je doel was? Of bedoelde je HBO?

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:08

Hey Iloon,

Wil je HBO psychologie of universiteit gaan doen? HBO is net nieuw en dan weet je sowieso niet of je werk vindt. Psychologie is ook in engels en kost volgens mij het dubbele (ik wilde het ook gaan doen).

Als je gewoon via een hogeschool wilt gaan doen heb je een goede werkplek nodig van minimaal 20 uur, eisen zijn allemaal strenger geworden paar jaar terug. Niveau was te laag.

Als je nog wat wilt weten hoor ik het wel :)