Hardlopen in het donker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

reentje91

Hardlopen in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 20:52

De dagen worden weer korter en de tijd dat ik 's ochtends in het donker naar mijn werk vertrek en 's avonds in het donker weer thuis kom zijn weer aangebroken. Nu ga ik graag, vooral omdat ik tijdens mijn werk vrijwel alleen zit, een aantal keren per week hardlopen. Nu is ben ik toch wat huiverig om in het donker te gaan lopen, vooral omdat ik graag door het bos loop. Mijn vraag is dus ook hoe jullie dit doen? Vinden jullie het verstandiger om 's ochtends vroeg (rond 6uur) te gaan, of kan ik beter na het eten gaan? Voor de bokkers die wel gewoon door het donker lopen. Waar lopen jullie en waar houd je rekening mee?

MarJon

Re: Hardlopen in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:57

Als ik in het donker loop, loop ik door een woonwijk. Ben een beetje huiverig met donkere stukjes enzo. Dan loop ik de helft van de tijd achterstevoren om te zien of ik niet achtervolgt word. En als ik het niet vergeet, wat helaas nog al eens voorkomt, loop ik met een reflecterend hesje aan.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:59

Ik ga als ik 's avonds ga altijd door de wijken richting het centrum, daar is alles dan toch dicht, dus ik kan daar gewoon hardlopen. In Amsterdam is dat alleen wat moeilijker dan in de provincie, vrees ik. :=
Ik doe van die armbandjes met lampjes om mijn armen, reflectiehesje aan en mijn legging en schoenen reflecteren van zichzelf, dus ik ben goed zichtbaar. Door een park of bos ga ik 's avonds niet. :n

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:23

Ik loop wel gewoon hard 's avonds... :) Maar inderdaad, niet door het bos. Ik probeer daarom eigenlijk wel zo veel mogelijk overdag te lopen, maar dat lukt niet altijd. Als ik écht in het donker moet hardlopen, ga ik langs de grote weg en doe ik een hesje/verlichting om (provinciale weg met gescheiden fietspad). Soms ook een stukje over de campus, maar dat is vaak wel redelijk stil dus ook niet altijd ideaal. Uiteraard kom ik wel eens langs 'enge' bosjes als ik langs die weg loop, maar het merendeel is gewoon heel goed te doen vind ik zelf.

Het is wat knutselen en kost wat meer 'moeite', maar op zich wel te doen :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:29

Zolang er (bewoonde) gebouwen op gil-afstand zijn voel ik me veilig genoeg :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:32

Ik loop ook s avonds hard maar ga in het donker richting de bebouwde kom, centrum ect. Laat ook de thuis blijvers weten waar ik ga lopen en hoe laat ik verwacht terug te zijn. Neem in het donker ook eerder genoeg met meerder keren hetzelfde stukje. Liever 4 x een blokje lopen wat veilig en overzichtelijk voelt. En verder de benodigde kerstverlichtin om natuurlijk. :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:34

In het donker ga ik nooit in het bos (hoewel dat ook mijn favoriete plek is), ik zou geen steek zien en dus ook niet als er onverwacht een kuil of ander obstakel zou liggen(ook met kunstlicht zie je dat een stuk slechter), je zou maar in het pikkedonker je voet omslaan := .
Dan ga ik gewoon door de wijk mét zeker een fluoriserende vest aan en liefst nog meer. Dat is gewoon een must, ik kwam net weer buiten iemand tegen die vrolijk op straat liep zonder iets reflecterend aan, al zijn er straatlichten, dat zie je in de auto nauwelijks!
En we hebben hier ook een verlichte finse piste waar ik ook wel eens loop. Maar niet te veel want altijd dezelfde rondjes vindt ik saai :+ .

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:35

Ik loop niet langs bossen, parken of randen van parken. Nu woon ik ook niet in een al te goede buurt, dus dat maakt mij ook nog net wat huiveriger daarvoor. Maar ook praktisch vind ik het niet fijn om in het donker in bos te lopen: ik zie dan echt slecht waar ik precies loop, en zeker in een bos of park (waar ook delen onverhard of oneffen zijn) wil ik graag zien waar ik mijn voeten neerzet.

Maar in de bebouwde kom met goede verlichting loop ik zonder probleem :j Mijn vriend vertel ik meestal wel wat voor richting ik ga lopen en hoe lang ik verwacht onderweg te zijn, zodat hij wel weet waar ik ongeveer uit hang. Dat voelt toch wat veiliger.

Ik heb een reflecterend hesje en lampjes. Net een rennende kerstboom :D

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:36

Ik ga over fietspaden, in elk geval verharde stukken met verlichting. Zelf ook goed verlicht op pad voor de veiligheid. Ik vind het zelf ook niet zo prettig in het donker, maar heb mijn herdershond altijd gezellig mee als ik ga hardlopen :+

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:37

Ik woon zelf in het centrum een gemeente, dus ofwel loop ik op de finse piste (=altijd vrij veel mensen) of op de baan, dus zelf heb ik er niet zoveel problemen mee om in het donker te lopen (én ik loop in een fluo geel hardloopshirt). Als ik wél in rustigere gebieden moeten lopen, dan zou ik iets zoals dit voorzien: http://firstcarecompany.nl/zelfverdedig ... 0132b.html . ALS er dan iets gebeurd, kan je op zijn minst meteen héél erg veel lawaai maken, en is iedereen meteen afgeschrikt :+. Ik weet dat ze soortgelijke dingen verkopen bij AS adventure...

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:38

Zulke alarmen verkopen ze ook bij V&D, maar ik weet niet of die praktisch ook handig zijn voor hardlopers.
Werken wel ontzettend goed (wat een lawaai maken ze!) en een stukje goedkoper.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:51

Ik loop 's avonds door de stad maar vermijd mijn stukje door het bos. Buiten dat ik me dan niet veilig voel, wil ik graag kunnen zien waar ik loop. Ik loop met reflecterende / lichtgevende bandjes om mijn bovenarm en onderbeen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:07

Judith_ schreef:
Ik loop ook s avonds hard maar ga in het donker richting de bebouwde kom, centrum ect. Laat ook de thuis blijvers weten waar ik ga lopen en hoe laat ik verwacht terug te zijn. Neem in het donker ook eerder genoeg met meerder keren hetzelfde stukje. Liever 4 x een blokje lopen wat veilig en overzichtelijk voelt. En verder de benodigde kerstverlichtin om natuurlijk. :+

Dat

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:30

Ik doorkruis het hele dorp hier in het donker, maar het is hier inderdaad anders wonen dan in Amsterdam!
Het bos ga ik niet in, zie ik echt geen hand voor ogen. Nu moet ik zeggen dat ik dat overdag ook niet zo vaak doe (met hardlopen dan ;) )

Hesje heb ik tot nu toe nog niet aangehad, maar ik loopt netjes op de stoep of op veelal verlichte fietspaden. Misschien ga ik het van de winter wel doen hoor.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:31

Het is nu 's avonds net zo donker als in de winter hoor. Je fietslamp doe je ook niet pas vanaf november aan. Vergis je niet hoe slecht zichtbaar én hoe kwetsbaar je bent als hardloper zijnde!

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:37

Heb je gelijk in. Het is meer dat ik het nog een beetje benauwend vind met dat hesje, heb het erg snel warm, dus moet er nog even niet aan denken.

Op de stoep zal het ook allemaal wel meevallen met zichtbaarheid. Als ik ga wandelen trek ik ook niet alle verlichting uit de kast.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:38

Als je een lange pauze hebt, kun je misschien dan een rondje doen?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:39

Zou wel een hesje aan doen inderdaad! Ik heb nu eindelijk in de gaten hoe slecht iemand zichtbaar is op de fiets of wandelend zonder verlichting. Ik dacht er ook altijd makkelijk over en ging er vanuit dat mensen me wel zagen, maar sinds ik mn rijbewijs heb merk ik dat je fietsers vaak echt pas heel laat ziet als ze geen verlichting dragen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:41

Ik nam altijd mijn hond mee met hardlopen. hoofdlampje op. En de hond een hoofdlamp om de hals heen en lopen maar. Helaas kan mijn berner niet meer mee hardlopen. En mijn labrador pup is te jong.

Dus mijn vriend fiets nu mee. Mag ik helaas weer opnieuw beginnen. Bijna een maand last gehad van toxoplasmose. En de trap oplopen is nu nog vermoeiend.

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:47

Absoluut waar wat betreft de verlichting hoor. Rij zelf ook auto en heb toen ook gemerkt hoe slecht zichtbaar je bent zonder licht.

Maar TS, zou je het minder vervelend vinden om 's ochtends te lopen? Om 06.00 uur is het nu ook nog donker...

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:49

Toen ik op atletiek zat trainde ik in de winter ook in het donker. Hesje aan, bandje om je arm
met lampjes aan. En nu zit ik er al een aantal jaar niet meer op en loop ik zelf weleens ook in het donker.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:03

's Avonds loop ik ook door het park/bos, maak me daar nooit zo druk om.
Oordoppen in en gaan. :))

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:40

Ik loop ook vaak in het donker. Ik kies dan een route waar ik gezien word. Afgelegen stukjes vermijd ik. Mij te eng :+

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:54

Lastig in de maanden van de herfst/winter inderdaad. Ik woon in de polder en heb normaal genoeg keuze.. maar al die polderweggetjes zijn niet verlicht, en het is niet te doen om daar te lopen in het donker! Je ziet geen hand voor ogen... Omdat ik train voor de marathon is de loopkeuze zo wel heel erg beperkt.
Ik loop in de liever na het eten dan in de ochtend, ook in de winter, maar ik loop soieso al nooit in de ochtend. In het donker heb ik altijd een reflecterend hesje aan (ook als het overdag regent oid) met van die flikkerlampjes, polsbandjes, en zoveel mogelijk licht waar het maar te plakken is ;). Voor achtervolgingen ben ik niet bang bij ons in het dorp, ben niet zo paranoïde :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:59

Ik loop in de ochtend, nu is het nog licht rond 07.30 maar dat zal ook niet lang meer duren.. Ik ga wel gewoon door het bos (loop wel over wegen) voor een deel.