Hoe zit dit? Sociale huur!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe zit dit? Sociale huur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 01:30

Hallo allen,

Mijn vriend en ik praten al een tijdje over samenwonen, maar daarover heb ik een aantal vragen die hij ook niet kan beantwoorden.
Hij heeft een sociale huur appartement, omdat hij met zijn eigen inkomen binnen de grens viel en valt die gesteld werd/wordt voor die appartementen.
Als ik echter bij hem ga wonen, dan verdienen we boven de inkomensgrens die aanvankelijk was gesteld toen hij erin trok.
Nu is het niet zo netjes om deze huurwoning wellicht vast te houden, maar het is slechts tijdelijk. We willen als alles oke gaat, over een half jaar tot een jaar gaan kijken voor een koopwoning.

Echter vroeg ik mij af, wat zijn de consequenties voor zijn sociale huur? Wordt de huur omhoog bijgesteld als ik erbij gaan wonen, of blijft dit hetzelfde?

Alvast bedankt!

Brainless

Re: Hoe zit dit? Sociale huur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 01:39

Als jullie gezamenlijk boven de 33600 gaan verdienen wordt bij de volgende huurverhoging de huur extra verhoogd.
Ook heeft het invloed op de eventuele huursubsidie van dit jaar. Als jullie inkomen te hoog is moet je het hele jaar terug betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 01:42

Brainless schreef:
Als jullie gezamenlijk boven de 33600 gaan verdienen wordt bij de volgende huurverhoging de huur extra verhoogd.
Ook heeft het invloed op de eventuele huursubsidie van dit jaar. Als jullie inkomen te hoog is moet je het hele jaar terug betalen.

Oke bedankt!
Ik geloof dat hij geen huursubsidie krijgt, maar dat zal ik eens na moeten vragen.
Hoeveel gaat de huur omhoog, bij extra verdienen, is dat ergens op te zoeken?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 01:51

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:09

Ik heb een jaartje terug gebeld naar de woningbouw. Alleen mag ik in een sociale huurwoning, samen mag dat niet.
De woningbouw heeft mij verteld dat er alleen wordt gekeken naar het inkomen op het moment dat het contract getekend wordt. Dus als ik teken en een paar maanden trekt mijn vriend er bij in, dan zou dat geen consequenties hebben (afgezien van eventuele subsidie).

Moet zeggen dat ik het ook wel heel krom vind, maar ik heb het echt letterlijk gevraagd zoals hierboven en dit was hun antwoord.

Als je het helemaal zeker wilt weten zou ik ff bellen naar de woningbouwcorporatie waar je een huisje op het oog hebt :-)

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:36

Ik werk bij een woningbouw, maar wat al gezegd is klopt.

Er wordt inderdaad een inkomenscheck gedaan op het moment van verhuren, dus als jij nu bij intrekt, is dat wat dat betreft geen probleem.

Alleen zal het inderdaad gevolgen kunnen hebben voor subsidies en waarschijnlijk zal je huurverhoging volgend jaar juli hoger zijn als standaard.

Dit jaar kregen de huurders met een inkomen tot 34229 een huurverhoging van 4%, met een inkomen tot 43.000 kreeg je een verhoging van 4,5% en daarboven was het 6% (of 6,5%). Wij hebben hem dit jaar nog niet doorgevoerd, omdat wij de gegevens van de belastingdienst niet op tijd kregen, dus die laatste weet ik niet precies.
Ik verwacht dat de percentages volgend jaar niet heel anders zullen zijn, dus heel schokkend is het op zich niet.

Dus lekker gaan samenwonen als jullie graag willen. Overigens hoef je niet direct medehuurderschap aan te vragen bij de woningbouw. Dit wordt vaak pas verleend na twee jaar (of via rechtswege door huwelijk, geregistreerd partnerschap), maar wel handiger om je in te schrijven bij de gemeente. Dat helpt weer als je over twee jaar er toch nog zou wonen en medehuurderschap aan wil vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:47

Bedankt! Allemaal heldere antwoorden :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:55

Tussen intrekken en inschrijven als medehuurder zit nog wel een klein verschil. Dat laatste is dus niet handig als je niet extra wil betalen. Ook inschrijven bij de gemeente kan ook funest zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 01:57

Sammie schreef:
Tussen intrekken en inschrijven als medehuurder zit nog wel een klein verschil. Dat laatste is dus niet handig als je niet extra wil betalen. Ook inschrijven bij de gemeente kan ook funest zijn.

Maar als je uiteindelijk medehuurder wordt, zorgt dat ervoor bijvoorbeeld de huur met 4,0% (afhankelijk van de inkomens van ons beide) omhoog gaat, ofniet?
Ik ben wel van plan me uiteindelijk als medehuurder in te schrijven en me bij de gemeente in te schrijven. Ik wil toch mn post en dergelijke gewoon op dat adres ontvangen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:56

Ja daar kun je wel van uitgaan. Kennissen van mij hadden precies t zelfde. Die hebben nu dus een huis gekocht omdat ze geen 665 euro voor dat huurhuis wilden betalen.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:52

De inkomensafhankelijke huurverhoging wordt berekend over de inkomens van alle personen die op 1 januari ingeschreven op het adres. Dan maakt het dus niet uit of je medehuurder bent of niet.

Dus voor de huurverhoging maakt het alleen verschil of je ingeschreven staat op het adres en als je echt wil gaan samenwonen zou ik dat toch wel aanraden.