Ingebroken en verzekering doet moeilijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Birgit__

Ingebroken en verzekering doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 12:08

Hallo allemaal,

Afgelopen nacht is er bij ons thuis ingebroken. Om half 6 's ochtends kwam mijn vader tot de ontdekking dat er van alles weg was. 2 mini laptops van Acer, mijn gloednieuwe MacBook Pro die ik vandaag precies 2 weken heb, mijn vaders telefoon en flink wat cash.

Wij hebben een vrijstaand huis met aan de ene kant een muur die niet opvalt door allerlei bomen en struiken en aan de andere kant een poort met ijzeren pinnen. Hier zijn ze toch over heen gekomen en bij de tuindeuren stond een hoog raampje op een kier die ze verder open hebben gebroken. Vanochtend is de politie al geweest en er is sporen onderzoek gedaan. Met de verzekering moesten wij zelf alles regelen, prima. Maar nu was er het volgende: Ze weten niet of wij geld (van bijvoorbeeld mijn Macbook) terug krijgen van de verzekering omdat wij een certificaat moesten hebben van onze sloten? Onze verzekeringsagent heeft hier nooit iets over verteld en wij weten dus van niks. 1 oktober kan er pas iemand langs komen om onze sloten te controleren. Ook dit is erg frustrerend omdat ik net aan een nieuwe studie ben begonnen waarvoor ik zo'n dure laptop voor aan heb moeten schaffen. Ik kan op school bijna geen dag zonder laptop en zowel ik als mijn ouders hebben geen geld om nog maar een laptop te kopen...

Nu vroegen ik en mijn ouders ons af of het gebruikelijk is dat er een certificaat nodig is voor sloten? Waarschijnlijk is het dadelijk zo dat als de verzekering onze sloten niet goed vond of wat dan ook, er niks wordt uitgekeerd...

Wij hebben afgelopen nacht alles op slot gehad, zoals altijd, maar als een inbreker binnen wil komen, komt hij echt wel binnen...

Alvast bedankt.

Liselot

Re: Ingebroken en verzekering doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:12

Hmmm, misschien kan je de polisvoorwaarden van jullie inboedel verzekering opzoeken en kijken of daar iets in staat over dat certificaat?
Er zijn meer mensen met sloten zonder certificaat dan met, kan me toch niet voorstellen dat al die mensen niets vergoed krijgen bij een inbraak

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:12

Pff wat flauw bij mijn broer was een tijd terug ingebroken, ook een hoop weg. Daar deed de verzekering helemaal niet moeilijk en heeft alles gewoon uit gekeerd. Was een oud huis met ook oude sloten, maar de inbreker had gewoon in een oud raamkozijn de koevoet gezet en open gebroken. Bij hem was dus ook geen spraken van een certificaat

burnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:14

Hé wat vervelend.....

Geen ervaring gelukkig, maarrr wel toevallig afgelopen week contact gehad met een verzekeraar over een inboedel/opstal verzekering.
Omdat wij gaan verhuizen.

Bij de betreffende verzekeraar kun je korting krijgen op je premie als er speciale veiligheidssloten op je ramen en deuren zitten....
Misschien hebben jullie zo'n kortin maar dus niet de juiste sloten??
Ik zou nog even navraag doen bij je verzekeraar

Succes

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:16

pff ze zijn toch binnen gekomen door een raam, wat maken die sloten dan uit..
Aan de andere kant als het in de polis staat, tja dan heb je ervoor getekend dus ja..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:16

Bij het afsluiten van onze inboedelverzekering werd wel gevraagd of wij een politiekeurmerk Veilig Wonen hebben, volgens mij valt het hebben van zulke sloten daar ook onder. Dat had verder alleen te maken met de hoogte van de premie. Ik hoop voor je dat alle kosten gewoon vergoed worden!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:44

Bij ons is in maart ingebroken en bij ons deed de verzekering helemaal niet moeilijk. In tegendeel zelfs.
Wij hadden wel fikse braakschade en hadden ook andere bewijzen, zoals een doek over de buitenlamp en uiteraard de foto's van de politie met de enorme ravage in huis....... Nooit iets gehoord over sloten en de man van de technische recherche was ook heel duidelijk: Ze hebben met zoveel geweld het kozijn ontzet dat ze altijd binnen waren gekomen (en nee dat is geen leuk gevoel :o )

Ze zouden bij jullie nog wel kunnen gaan vallen over het cashgeld. Dit werd bij ons in eerste instantie ook niet uitbetaald. De politie heeft er met een aanpassing in het proces verbaal uiteindelijk voor gezorgt dat we dit toch uitgekeerd kregen. Vriendlief spaart modelvrachtauto's en koopt en verkoopt weleens wat via marktplaats, ook had hij zijn eigen modelauto laten maken van zijn showtruck en had daarvan nog geld in huis liggen. Dit gebruikte hij dan weer om nieuwe auto's te kunnen kopen.
Politie had de verzameling al gezien toen ze bij ons waren, daarom geloofden ze ons ook. Officieel staat echter in de polis dat cashgeld en andere waardepapieren niet vergoed worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:49

Bij afsluiten van de polis wordt altijd/vaak gevraagd of je gecertificeerde sloten hebt.
Dan krijg je nl flinke korting op je inboedelverzekering.

Als je vader/moeder toentertijd Ja hebben geantwoord en nu blijkt dat dit (mss) niet het geval is krijg je veel minder (of zelfs niets) uitgekeerd.
Het kan ook zijn dat de tussenpersoon dit automatisch heeft aangevinkt en niets aan je ouders heeft gevraagd, maar dat is iets wat je ouders uit moeten zoeken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:52

Brainless schreef:
Bij afsluiten van de polis wordt altijd/vaak gevraagd of je gecertificeerde sloten hebt.

Als je vader/moeder toentertijd Ja hebben geantwoord en nu blijkt dat dit (mss) niet het geval is krijg je veel minder (of zelfs niets) uitgekeerd.
Het kan ook zijn dat de tussenpersoon dit automatisch heeft aangevinkt en niets aan je ouders heeft gevraagd, maar dat is iets wat je ouders uit moeten zoeken.

WSS. :j

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 13:45

Brainless schreef:

Dit is waarschijnlijk het geval.. In de polis staat idd iets over het certificaat, maar onze verzekeringsagent heeft ons hier niks over verteld. Mijn ouders gaan hier dus achteraan want dit mag zo niet..

Bedankt allemaal voor het meedenken!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:02

Dat kon nog weleens een getouwtrek worden. Want het is jullie woord tegen dat van de verzekeringsagent nu.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 14:10

Ja klopt, dat weten we.. Het mooie ook nog: 2 weken geleden kochten wij die laptop en toen had mijn moeder gebeld naar de verzekeringsagent of het nodig was dat we die laptop zouden verzekeren. Hij heeft toen nee gezegd, want we hadden een goede inboedelverzekering.... Nou helaas.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:16

Nou ja, feit is dat de inboedelverzekering ook goed was.

Ik neem aan dat jullie thuis ook gewoon een polis van de inboedelverzekering hebben liggen. Toen wij verhuisd zijn en dus een nieuwe inboedel kregen heb ik de polis zelf echt goed doorgenomen om te kijken of er nog gekke dingen in stonden. Blijkbaar hebben je ouders dit niet gedaan, anders waren ze dit in een eerder stadium al tegen gekomen. Nu hebben ze een probleem.
Fouten maken is menselijk, zowel van de verzekeringsagent als van je ouders. Maar als er dan uiteindelijk wat gebeurd is het niet de verzekeringsagent die gedupeerd is, daarom zelf altijd goed checken of alles klopt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:19

Je ouders zullen wel iets moeten tekenen hebben ivm akkoord van de voorwaarden.

De verzekeraar heeft het niet gezegd horen wij hier ook dagdagelijks, terwijl ik het persoonlijk in hun polis met fluo heb aangekruist en besproken. Ik noteer altijd heel goed wat ik met wie bespreek. Zulke dingen vergeten mensen gewoon snel, ze zijn er niet dag dagelijks mee bezig.

Wil niet zeggen dat dat ook bij jullie het geval is. Of zeker niet veralgemenen. Maar je gaat moeten kunnen bewijzen dat jullie onvoldoende op de hoogte waren.
Laptop zit standaard in de verzekering, dus zijn antwoord over inboedel correct verzekerd is ook gewoon juist. In all-risk verzekeren is duur. En bij diefstal had het nog steeds onder de brandverz gevallen, dus hetzelfde verhaal.

Kijk de voorwaarden even na! Hopelijk komt toch alles nog snel in orde!