Toeslagen...ik snap er soms niks van.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Toeslagen...ik snap er soms niks van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 11:00

Hallo allemaal,

sinds februari ben ik gaan samen wonen met mijn vriend in een huurhuis. Ik had netjes alles ingevuld via digiD en vanaf het begin kreeg ik netjes huurtoeslag en zorgtoeslag. 3 maanden later was mijn vriend uit het niets opeens uitgeschreven? De belastingdienst zegt het ligt aan de gemeente en de gemeente zegt er is niks verandert hij is gewoon nog ingeschreven. Uiteindelijk na 5 tot 10 telefoontjes verder en eerst geld moeten terug betalen was de huurtoeslag uiteindelijk weer geregeld en woonde we weer samen...
Toen bleek dat we recht hadden op meer huurtoeslag want het huurbedrag van daarvoor was lager? Hoewel ik het huurbedrag letterlijk had overgenomen van de papieren verschilde die huur bijna 100,-.
Nou prima dan krijgen we wat meer, mooi meegenomen. Nu echter krijgt mijn vriend opeens steeds zorgtoeslag en ik krijg om wazige reden minder dan 10 euro. Weer gebeld en ik zou gebeld worden. Niks gehoord maar er was wat verandert via digiD dus ik dacht nu komt het goed. Helaas is het nu weer hetzelfde gestort...Dat wordt dus weer bellen.
Inmiddels ben ik bijna een half jaar bezig om het op orde te krijgen.
Wie ondervind er nog meer problemen met de toeslagen en is het uiteindelijk goed opgelost? Ik ben zo bang dat het dan fout gaat en dat ik opeens terug zou moeten betalen of iets dergelijks.

zonnebloem18

Re: Toeslagen...ik snap er soms niks van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:07

Ik vul alles in via mijn toeslagen en dat is nog niet fout gegaan.
Hier is het afgelopen jaar veel veranderd, beidevmeer gaan verdienen, huur omhoog, is allemaal netjes verwerkt en de bedragen erop aangepast.
We moesten over 2011 iets terug betalen maar dat is telefonisch heel goed opgelost.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:08

Ik heb hetzelfde met zorgtoeslag. We hebben er geen recht op maar ik krijg het wel en kom er met geen mogelijkheid vanaf. Spaar het nu op een aparte rekening, dan kan ik het terugbetalen...
Maar ik snap er dus ook niks van.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:14

Heel herkenbaar. De toeslagen worden bij ons niet aangepast aan de nieuwe gegevens. We houden er rekening mee dat alles terug zou moeten. Dan kan het alleen maar meevallen. De definitieve toeslagen kloppen uiteindelijk wel dus ik wacht gewoon steeds daar op

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 11:16

zonnebloem18 schreef:
Ik vul alles in via mijn toeslagen en dat is nog niet fout gegaan.
Hier is het afgelopen jaar veel veranderd, beidevmeer gaan verdienen, huur omhoog, is allemaal netjes verwerkt en de bedragen erop aangepast.
We moesten over 2011 iets terug betalen maar dat is telefonisch heel goed opgelost.

ik vul alles ook zelf in via mijn toeslagen. Dat maakt het dus niet beter want hoewel ik bijvoorbeeld 450 aan huur invulde kreeg ik dus toeslag voor iets van 370. Daarbij heb ik niks in mijn digiD verandert en werd hij wel opeens uitgeschreven. Maar wel goed om te lezen dat het ook wel goed kan gaan :)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:21

Ja bij ons is het ook zo'n drama. Paar keer uit zichzelf dingen veranderd. Wij rekenen erop om een dikke 1200 weer terug te betalen. Vorige maand inkomstenbel. 300€ terug moeten betalen en afgelope week kreeg ik doodleuk weer een brief van zorgtoeslag van 300€ terugbetalen.. Waar ze het allemaal op bazeren mag joost weten. Heb zorgtsl nu met moeite meten stop te zetten.. Ik doe er niet meer aan.. 1 groot rommeltje daar bij de belastingdienst... Bah!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:32

Houd ze in de gaten hoor!
Wij hebben 3 jaar in ons vorige appartement gewoond. Huurtoeslag aangevraagd, prima, alles in orde. Zelfs een narekening gekregen van het eerste jaar, klopte allemaal. Krijgen we vorig jaar ineens een brief dat we alle huurtoeslag over het tweede jaar terug moeten betalen na de narekening hierover (een zeer flink bedrag dus). Terwijl er helemaal niets veranderd was in onze situatie!
Na een heel gedoe en meerdere keren bellen, waarbij steeds gezegd werd dat we het toch echt terug moesten betalen, hebben we officieel bezwaar gemaakt. Alles weer gechecked en na weken wachten het bericht: "ohja sorry hoor, jullie hebben er wel gewoon recht op..." En wij maar in de stress zitten ondertussen...
Dus betaal niet zomaar dingen terug als je niet zeker weet dat het klopt!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 11:34

Ik heb net weer even gecheckt en m'n vriend heeft nu de zorgtoeslag die hij kreeg voor we gingen samenwonen. En ik dus 8 euro waarvan ik nergens terug kan vinden waarop dit is gebaseerd. Voorheen(toen het nog allemaal klopte) kreeg ik voor ons beide 128 op mijn rekening. Dat wordt morgen dus weer aan de telefoon hangen...alleen vervelend dat ik dat soort prive zaken dan steeds op mijn werk moet bellen of moet wachten tot donderdagavond. Om het in de gaten te houden wil ik namelijk altijd gelijk via digiD meekijken.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:36

Er is overigens begin dit jaar wel iets veranderd met betrekking tot ongehuwd samenwonen. Dat je niet meer automatisch elkaars toeslagpartner bent, maar elk individueel wordt behandeld. Ik weet niet meer precies waar het allemaal invloed op had, maar dat is vast wel op te zoeken. In ieder geval kijk het inderdaad goed na hoor!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 11:38

Cerilene_ schreef:
Er is overigens begin dit jaar wel iets veranderd met betrekking tot ongehuwd samenwonen. Dat je niet meer automatisch elkaars toeslagpartner bent, maar elk individueel wordt behandeld. Ik weet niet meer precies waar het allemaal invloed op had, maar dat is vast wel op te zoeken. In ieder geval kijk het inderdaad goed na hoor!

Ik heb een samenlevingscontract getekend speciaal voor de recht op huurtoeslag en zodat de zorgtoeslag ook naar mij kon. Huurtoeslag heeft volgens mij vooral met het samenlevingscontract te maken dus dat zou ook geen reden moeten zijn volgens mij waarom de zorgtoeslag zo'n gedoe is geworden. Maar dat is wat ik denk :P

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:39

hm.. tja. ik heb nu ook een flinke acceptgiro liggen.. ben vorig jaar gaan samenwonen, en nu schijn ik iets van 1300 terug te moeten betalen. vriend heeft een eigen bedrijf, dus geen vast inkomen, dat is lastig. Ik neem aan dat het klopt, maar ga er morgen toch even over bellen. Ik begrijp niet waarom ik de kindertoeslag moet terug betalen (het zijn niet zijn kinderen).. maar toch nog wel zorgtoeslag krijg. Als we een te hoog gezamenlijk inkomen hebben zou dat toch op alle toeslagen betrekking moeten hebben lijkt me. vriend moest zijn zorgtoeslag wel terugbetalen.

van de week was er bij Tros Radar trouwens een heel item over, de fouten bij de belastingtoeslagen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:40

Ik leef ook in oorlog met de belastingdienst :')

Ik en mijn man hebben géén recht op welke toeslag dan ook.
Maar blijven die continu ontvangen. Al 20x via 'mijntoeslagen.nl' veranderd maar het blijft terug schieten _-:(
Via die van mijn man veranderd, zelfde resultaat.
Het vervelende is dat het telkens terig schiet naar een gigantisch laag gezamenlijk inkomen uit onze studententijd... waardoor we opeens weer allemaal geld krijgen (wat ik dan vaak niet door heb) en wat we dan aan het eind van het jaar weer lekker allemaal terug mogen betalen. :$ _-:(
Ben al ruim 2 jaar met de belastingdienst hierover aan het mailen, bellen en praten... zij weten ook niet hoe het kan. Konden zelfs in het systeem terugvinden dat het al vaak veranderd was 8)7 Maar het blijft zo gaan.
Ik ben gedoemd onze gezamenlijke rekening uit te pluizen en elke maand op mijntoeslagen.nl te kijken èn te veranderen. :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 11:41

juval schreef:
hm.. tja. ik heb nu ook een flinke acceptgiro liggen.. ben vorig jaar gaan samenwonen, en nu schijn ik iets van 1300 terug te moeten betalen. vriend heeft een eigen bedrijf, dus geen vast inkomen, dat is lastig. Ik neem aan dat het klopt, maar ga er morgen toch even over bellen. Ik begrijp niet waarom ik de kindertoeslag moet terug betalen (het zijn niet zijn kinderen).. maar toch nog wel zorgtoeslag krijg. Als we een te hoog gezamenlijk inkomen hebben zou dat toch op alle toeslagen betrekking moeten hebben lijkt me. vriend moest zijn zorgtoeslag wel terugbetalen.

van de week was er bij Tros Radar trouwens een heel item over, de fouten bij de belastingtoeslagen.

Ze zeiden wel eerlijk uiteindelijk met dat hij ingeschreven was dat de fout bij hun lag en ach ja computersystemen he... :+

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:42

Supervervelend als er dingen misgaan. Maar hoezo wachten tot donderdagavod? Ze zijn open van 8 uur 'smorgens tot 8 uur 's avonds van maandag tot en met donderdag en dan vrijdag van 8 tot 5. Of heb je ook nog eens van die ongelukkige werktijden?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 11:43

c_alsemgeest schreef:
Ik leef ook in oorlog met de belastingdienst :')

Ik en mijn man hebben géén recht op welke toeslag dan ook.
Maar blijven die continu ontvangen. Al 20x via 'mijntoeslagen.nl' veranderd maar het blijft terug schieten _-:(
Via die van mijn man veranderd, zelfde resultaat.
Het vervelende is dat het telkens terig schiet naar een gigantisch laag gezamenlijk inkomen uit onze studententijd... waardoor we opeens weer allemaal geld krijgen (wat ik dan vaak niet door heb) en wat we dan aan het eind van het jaar weer lekker allemaal terug mogen betalen. :$ _-:(
Ben al ruim 2 jaar met de belastingdienst hierover aan het mailen, bellen en praten... zij weten ook niet hoe het kan. Konden zelfs in het systeem terugvinden dat het al vaak veranderd was 8)7 Maar het blijft zo gaan.
Ik ben gedoemd onze gezamenlijke rekening uit te pluizen en elke maand op mijntoeslagen.nl te kijken èn te veranderen. :+

Dat lijk me ook echt vervelend! Ik ben nu ook sinds mei echt elke maand aan het kijken op mijn digiD en op m'n rekeningen om alles weer op orde te krijgen, maar aangezien ik weet dat het nu nog steeds niet klopt blijf ik bang dat ik zal moeten terug betalen(heb wel een bedrag achter de hand, maar het blijft natuurlijk niet leuk als je al zolang bezig bent om het te regelen).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 11:44

Alik schreef:
Supervervelend als er dingen misgaan. Maar hoezo wachten tot donderdagavod? Ze zijn open van 8 uur 'smorgens tot 8 uur 's avonds van maandag tot en met donderdag en dan vrijdag van 8 tot 5. Of heb je ook nog eens van die ongelukkige werktijden?

ow, haha sorry ik heb het verkeerd gelezen zie ik! en al die tijd dus ook verkeerd in mijn hoofd gehad...nou dan ga ik morgen avond gelijk bellen ;)

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:45

moonsparkle schreef:
Alik schreef:

ow, haha sorry ik heb het verkeerd gelezen zie ik! en al die tijd dus ook verkeerd in mijn hoofd gehad...nou dan ga ik morgen avond gelijk bellen ;)

Nou succes! Ik hoop voor je (en de anderen) dat het wel opgelost gaat worden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:45

Ik heb voor de jaren 2009, 2010 en 2011 zo vreselijk veel terug moeten betalen... natuurlijk heb ik het allemaal onterecht ontvangen, maar als je alles in 1 keer binnen 3 maanden terug moet betalen is het wel een klap :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 12:15

Ik zag een knop waar stond ik wil de zorgtoeslag opiemand anders zijn naam hebben (op mn vriend zn toeslagen) dus klikte ik daar, maar er stond dat hij geen toeslagpartner had(in juli nog opnieuw ingevuld na een belletje). Ik heb hem nu weer als toeslagpartner ingeschreven...op hoop van zegen, maar er gaat ook weer een tijd overheen voor het verwerkt is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:29

Ik woon pas kort op mezelf maar heb ze van de week ook al moeten bellen.
In juli ging mijn huur een stukje omhoog, eind augustus kreeg ik een brief dat mijn huurtoeslag flink omlaag zou gaan... heb ik direct gekeken op mijntoeslagen, hadden ze mijn huur een flink stuk verlaagd? :')
Gewijzigd en gelukkig: ik kreeg een brief dat het weer naar het normale bedrag ging. Mijn huurtoeslag wat ik ontving in augustus was ook veel te laag daardoor. Krijg ik van de week een brief dat ik terug zou moeten betalen... gelukkig was het met bellen snel opgelost maar ik kreeg al te horen dat ik vrijdag weer te weinig zou ontvangen maar dat ik later nog geld zou krijgen... en ja hoor bingo, wat was er vrijdag aan de hand? Inderdaad te weinig gestor gekregen, zoals bij zovelen. Dat wisten ze dus donderdag al dat dat zou gebeuren.. :=

C_alsemgeest: werkt het ook niet als je je rekeningnummer er gewoon van afhaalt? Heel vreemd allemaal!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:31

moonsparkle schreef:
Ik zag een knop waar stond ik wil de zorgtoeslag opiemand anders zijn naam hebben (op mn vriend zn toeslagen) dus klikte ik daar, maar er stond dat hij geen toeslagpartner had(in juli nog opnieuw ingevuld na een belletje). Ik heb hem nu weer als toeslagpartner ingeschreven...op hoop van zegen, maar er gaat ook weer een tijd overheen voor het verwerkt is.

Moet hij zich niet ook zelf inschrijven als jouw toeslagpartner? Anders zou ieder willekeurig persoon zomaar iemand als toeslagpartner toe kunnen voegen...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:40

Air schreef:
C_alsemgeest: werkt het ook niet als je je rekeningnummer er gewoon van afhaalt? Heel vreemd allemaal!

Nee helaas, rekening nummer is om die reden al een keer geheel veranderd, tevens hadden wij helemaal geen gezamenlijke rekening in onze studententijd :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:33

hm, net gebeld met de belastingtelefoon. Ik moet het bedrag helaas toch terugbetalen, en de zorgtoeslag waarschijnlijk ook.. :( kostte de mevrouw aan de telefoon 25 minuten om uit te zoeken
daaar gaat mn spaargeld weer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:19

je hebt het natuurlijk eerst te veel gehad... Het was geld waar je geen recht op had :)
Dat had ik ook, het is alleen jammer dat hun er jaren over doen... en dat je het dan ineens terug mag betalen van meerdere jaren :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:53

tja, dat zal wel.. op papier heeft mn vriend een flink inkomen.... helaas zit dat allemaal in het bedrijf en zie ik dat niet in mn portemonnee..