mijn vriend is ongeduldig van aard en heeft vandaag besloten het ijs uit de vrieskast te schrapen met een mes. Hij is tegen de achterwand aangekomen, en nu komt er een ongelooflijk vieze geur uit.
het is echter een koel/vries combinatie, en we kunnen pas maandag kijken voor een "nieuwe".
Kunnen we hem wel gewoon aan laten? zodat de koelkast nog wel gebruikt kan worden.
Kan het kwaad, die stinkende geur (ik ruik het niet zolang de vriezer deur dicht blijft)
Dat spul in de koelelementen is toch gevaarlijk? Tenminste werd mij altijd verteld... Weet het niet 100% zeker hoor.
Brainless
Geplaatst: 22-09-13 00:00
Hoogst waarschijnlijk is de vriezer lek waardoor het (koel) gas is ontsnapt. Hierdoor kan deze niet meer koelen en wordt aangeraden de stekker eruit te halen en de ruimte goed te ventileren.
anneliesdj
Geplaatst: 22-09-13 00:02
Ik zou eens even kijken waar je dan in gesneden hebt, lijkt me dat je niet zomaar een gat snijd in een vriezerwand? Of heeft hij zo hard zitten raggen?
de koelkast maakt ook meer geluid dan anders, maar we hebben morgen verjaardag, en wil alles eigenlijk wel koel houden. dus we hebbend ie koelkast heel hard nodig nog ff eigenlijk XD
ik denk wel dat hij zo hard heeft lopen raggen.. hem kennende... :<
Ik zou het er niet op wagen, wie weet watvoor giftige rotzooi eruit komt en jouw etenswaar ligt daar nog een hele dag in, dat ga je morgen aan je gasten geven? Gooi de boel in een koelbox met een vrieselement erin en het blijft wel een nachtje koud, kan het morgenochtend bij de buren in de koelkast.
Thats_Me
Geplaatst: 22-09-13 08:42
Ojee, dat is balen zeg.. Ik zeg stekker eruit en inderdaad de dingen die je nodig hebt in een koelbox/koeltassen met vrieselementen. Vraag aan de buren of ze desnoods wat extra elementen in de vriezer voor je willen zodat je het ook koel kan houden.
Daarnaast goed!! ventileren. Die lucht is niet zo gezond voor mensen. Succes ermee!
sunshine
Geplaatst: 22-09-13 13:39
Wie gaat dan ook het ijs eruit schrapen met een mes
Hoe dan ook, stekker eruit en de boel goed ventileren ! Succes.
volgens mij zijn gebruiksaanwijzingen van dit soort aparaten altijd heel duidelijk dat het gevaarlijk is...
Mirranda
Geplaatst: 22-09-13 13:47
Als er koelvloeistof lekt dan kun je hem beter uitzetten. uiteindelijk draait de motor van je koelkast in de soep en wie weet levert dat weer kortsluiting op.
Ik ben ook wel eens zo stom geweest om m'n soldeerstation te gebruiken om een vriezer te ontdooien. Die vond het blijkbaar ook niet zo leuk om 15 minuten op 480 graden hetelucht te blazen...
Vriezer aanzetten zonder koudemiddel betekent in het gunstigste geval alleen een knipperend foutlampje. Ik heb helaas een keer meegemaakt dat het brand werd
tita
Geplaatst: 23-09-13 11:54
ik word bang van die laatste post
maar hoe ontdooi je dan een vriezer ik zeg er de fhone op of heet water maar dat laatste schijnt ook gevaarlijk te zijn
maar hoe ontdooi je dan een vriezer ik zeg er de fhone op of heet water maar dat laatste schijnt ook gevaarlijk te zijn
Stekker eruit en deur open laten, tenminste zo doe ik het.
Rintah
Geplaatst: 23-09-13 11:58
fohn erop op de koele stand werkt best goed ja, zo heb ik het ook altijd gedaan. het ijs smelten door er een hete vochtige doek er tegen aan te houden werkt ook redelijk goed.
daffieduck83
Geplaatst: 23-09-13 11:58
Normaal kan je hem ontdooien, door de stekker er uit te halen en dan gewoon geduld te hebben. Al zit ik hier van het vriesvakje van mijn koelkast ook wel eens ijs te schrapen. Mijn echte losse diepvries heeft niet zo veel ijsvorming.
De betere diepvriezers hoef je niet meer te ontdooien. Als er toch (te) veel ijsvorming is, is het een teken dat er iets mis is. B.v. niet goed sluitende deur, niet waterpas staan, te warme ruimte.