Portokosten betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Portokosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 13:57

Ik heb van PostNL een briefje in de bus gekregen dat ik een poststuk heb ontvangen met te weinig postzegels erop. Daar zat een nummer bij dat ik kon invoeren op de site om te kijken welk poststuk het betrof. Nu is het zo dat ik jarig geweest ben en een aantal kaarten gekregen heb en ik zo dus echt niet weet welke kaart het betreft.

Maar ik hoef toch helemaal niet op te draaien voor het feit dat zij geen postzegels erop geplakt hebben? Ik vind het een beetje een omgekeerde wereld. Ze rekenen me nu € 1,80,- aan kosten!

Iemand dit ook ooit aan de hand gehad?
Ik heb echt geen zin om te betalen eigenlijk. :=

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:59

Dan trek je die sticker er af.... schrijf je er geweigerd op en doe je m terug in de brievenbus ;)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:00

Iedereen maakt weleens een foutje toch.. stond dan waarschijnlijk geen afzender op? Maak je niet zo druk om 1,80...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 14:05

Nou het rare was dat ik me dus helemaal niet kan herinneren dat op een van die enveloppen stond: frankering gecontroleerd. Pff, dadelijk sturen ze me nog een incassobureau op mn dak voor € 1,80.

Eerst zat er altijd zo'n kaart aan je poststuk vastgeplakt. Maar nu dus een los briefje en blijkbaar had er een rode stempel op het poststuk moeten zitten.

En ik maak me daar graag wel druk om. ;)
Dit staat op de site:

Betaalde port: € 0,44
Benodigde port: € 0,60
Te betalen port: € 1,80

Prima, reken mij die 12 cent dan.
Ik ben al opgelicht door mijngratisbox en nu mag ik ook nog eens opdraaien voor portokosten waar ik niet om gevraagd heb.

zonnebloem18

Re: Portokosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:07

Ik heb ook wel eens zo'n kaart gehad, meteen in de prullenbak gemikt en nooit meer wat gehoord.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 14:08

Het is zelfs 16 cent. Ik kan niet eens meer rekenen. :')

Was ook mijn idee zonnebloem. Was even benieuwd of mensen daar ervaring mee hadden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:11

Gewoon weg doen. Ik ga dat ook echt niet betalen en gooi dit soort dingen ook weg! Hoor je niets meer van.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:12

Jahoor... krijgen wij op t werk ook regelmatig.

Je kan er geweigerd op zetten en terug in de brievenbus doen.

Je hoort er nooit meer iets van. Ze proberen ook maar!

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:14

Inderdaad, hier ook al weleens gehad met betrekking tot een al ontvangen poststuk. Niets betaald en ook nooit meer van gehoord.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:15

Ik ken het wel ja. Heb het ook wel eens gehad. Inderdaad een beetje de omgekeerde wereld.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:18

Je kan weigeren.. Ik heb het ook eens gehad, kaartje wat onvoldoende gefrankeerd door afzender. Maar het was ook een dik kaartje.. Ik heb toen wel betaald, mijn ouders wilden toen terug betalen 9kwam van hun) maar dat vond ik nou ook weer niet nodig.

Tja, ze proberen het toch, ze halen nu niet zoveel geld meer binnen doordat veel digitaal gaat. Maar of het nou slim is om dit te doen? Mij weerhoudt het dus juist om nog een kaartje te versturen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:19

Jij bent geen contract voor de dienst aan gegaan met PostNL.
Jij bent als ontvanger dus niet verantwoordelijk voor de hoeveelheid postzegels op een poststuk dat je ontvangt.

Dat is de verzender.
Maar ze proberen het inderdaad wel op de ontvanger te verhalen, omdat die de verzender meestal kent en op die manier alles weer kan oplossen.

Ze vragen om meer te betalen dan de ontbrekende porto kosten, omdat het ook éxtra moeite kost om die kosten weer terug te krijgen en te verwerken.

Op zich logisch dat ze "ergens" aankloppen voor die kosten. Want ze hebben immers wel het poststuk in behandeling moeten nemen en moeten versturen, maar ze hebben er niet de prijs voor gekregen die het kost om het te versturen.

Maar als ontvanger ben je dus inderdaad niet verplicht te betalen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:21

Je kan hem terugsturen of in de prullenbak gooien (je krijgt dan nog 1x een herinnering).

Ik vind de denkwijze van PostNL ook van de zotte hierover. Maar Postnl heeft wel vaker van dat soort kronkels..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 14:23

Mja, ik heb wel een idee van wie het kaartje af komt, maar om daar nou aan te gaan kloppen voor € 1,80.
Dat kan ik gewoon niet maken vind ik.

Nou mijn besluit staat vast.
Kaartje ligt al in de container.
*haalt opgelucht adem*

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:24

Je kan met de code die je gekregen hebt bekijken welk poststuk het was. Er staat dan een foto van de kaart bij.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 14:26

Dat heb ik ook gedaan maar ik herkende het handschrift niet. Het kan van een paar tantes zijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:52

ik heb ook laatst zo n briefje gehad en ook niet betaald, is toch idd de omgekeerde wereld?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:58

In principe proberen ze het altijd te verhalen op de verzender, maar als die zijn/haar adres er niet op zet kunnen ze niet anders dan bij de ontvanger geld halen. Je kan dan kijken om welk poststuk het gaat. Heb ik ook eens gehad. Een vriend van me stuurde een belangrijk poststuk voor me op wat blijkbaar te weinig postzegels gehad. Dus ik had ook zo'n briefje thuis. Gewoon betaald, anders ontvangt de ontvanger het stuk niet. Snap t probleem ook niet echt waarom je niet gewoon 1,80 betaald. Zo veel geld is het ook weer niet.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:12

Alja schreef:
ik heb ook laatst zo n briefje gehad en ook niet betaald, is toch idd de omgekeerde wereld?

Wat moeten ze dan doen als er geen afzender op staat? Weggooien?
Je krijgt toch zelf de keuze of je het wil betalen of niet?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:16

Nee, hoor. Binnen Nederland is standaard de ontvanger de pineut. Pas als je naar het buiteland verzendt dan proberen ze de verzender te achterhalen. (brief wordt gewoon bezorgd hoor. Staat ook op het kaartje)

De regels van PostNL zijn zodanig dat zij er altijd het best vanaf komen... Bij pakketjes die kwijt zijn moet opeens wel de verzender de boel gaan regelen. Zit je met z'n tweeen op 1 postadres en jij hebt een account bij hen en een ander bedrijf ontvangt ongefrankeerde post komen ze het bij jouw bedrijf halen. Jij zit immers ook op dat adres 8)7 en als je daar over klaagt krijg je doodleuk te horen ja dat is een fout in ons systeem. Nee gaan we voorlopig niks aan doen. Kunt u niet naar de gemeente gaan voor een adres splitsing? 8)7 8)7

Alleen al daarom zou ik uit principe die 1,80 dus niet betalen. Als ontvanger kun je er dus voor kiezen om het niet te betalen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:45

Ik maak het nu al voor zoveelste keer mee en ben dit keer dus echt niet van plan 1,80 of mijn postzegels ervoor te gaan gebruiken. Dan ben ik maar gierig, maar ik weet wie me/ons dit elke keer weer flikt en heb nu zijn gegevens vrijgegeven aan PostNL dat ze maar mooi bij hem moeten zijn voor die 1,80.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:47

Ik heb het ook wel is gehad.. De laatste was door hun eigen fout. Zij hadden verkeerd bezorgd, adressering op de envelop was juist. Kreeg ik een envelop met doorgekraste sticker enzo erop en daarbij los de kaart dat ik moest betalen ivm te weinig gefrankeerd.. Heb hem weggegooid, nog 1 herinnering gekregen en daarna nooit meer iets gehoord.