Gewoon omdat ik het even kwijt moet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FemkeUtah

Gewoon omdat ik het even kwijt moet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 12:00

Even Klagen....

Nou, ik ben sinds dit jaar klaar met mijn 3 jarige studie '' Directie secretaresse niv. 4 ''
Eigenlijk was ik van plan om door te leren maar ik ben een erg leuke baan tegen hij lijf gelopen waar ik nu werk (bij bureau jeugdzorg) allemaal super leuk en heb het super naar mijn zin.

Nu het volgende, In eind juni/begin juli ben ik uitgeschreven bij mijn school, nu ben ik de week erop vollop bezig geweest met de solicitatie van mijn baan, (moest 2 keer op gesprek komen) spannend dus! Kort daarna heb ik bericht gekregen dat ik was aangenomen, super blij natuurlijk. Vervolgens ben ik een weekje op vakantie gegaan en daarna ben ik gelijk gestart met mijn nieuwe baan.

En nu komt het,
Helemaal vergeten dus mijn studiefinanciering op te zeggen ( 70,- in de maand) Nou gelijk gedaan toen ik erachter kwam in begin augustus. Nou alsnog stopgezet, dus ik dacht 1 maand te laat mocht ik een boete krijgen is die vast te overzien!

Krijg ik vervolgens alsnog rond de 22/23e toch studiefinanciering gestort! Ik gelijk apart gezet, want ik zag de bui natuurlijk al hangen die leuke boete, maar goed. Nu zit ik dus op mijn werk en gaan we weer naar de 22/23e (datum wanneer studiefinanciering gestort wordt) Ik denk toch even bellen dat ik niet nog eens studiefinanciering krijg gestort die ik daarna moet terug storten. Nou, naar 20 minuten in de wacht iemand aan de telefoon, nee je eind datum is geregisteerd en je krijgt geen studiefinanciering meer, nou gelukkig fijn om te horen.

Dus ik wil het gesprek beeindigen, waarop meneer zegt maar mevrouw, en uw ov chipkaart dan? heb je die nog in gebruik. Waarop ik ook nog eens zeg, haha nee die gebruik ik niet meer want die boete is niet niks :+ Waarop meneer zegt, nou je gebruikt hem nog wel je moet hem namelijk Stopzetten bij een oplaad punt, zolang je dat niet doet word je boete steeds hoger en hoger. Ik; Ja maar ik gebruik hem toch niet? En ik heb toch mijn studiefinanciering stop gezet? Meneer; Nee, daar kijken wij niet naar of je hem wel of niet gebruikt hij staat sinds vorig jaar geactiveerd en je gebruikt hem nu 2 maanden zonder dat het mag. ik; oo oke, en waar moet ik aan denken qua boete? Meneer; dat wordt 194,- per maand! dus dat 2 maal. 388,- euro dus. + 70,- boete 1 maand studiefinanciering = 458,- euro boete dus in totaal ;(

En ookal is het me eigen schuld daar ben ik van bewust!! Maar dan denk ik, ik gebruik mijn ov niet eens en dan alsnog zo'n hoge boete!
Ik heb sowieso een hekel aan Ov + Duo al meerdere problemen mee gehad ( Kapotte ov) en heb ook nog +/- 80,- tegoed dat geld zal ik nooit terug zien. Maar reken maar dat ze met deze rekening snel genoeg zijn.

Nou Sorry voor dit geklaag, maar moest het gewoon even kwijt! :Z want van die 458 euro kan ik heel veel leuk andere dingen doen. -O- -O-

_Tara_

Re: Gewoon omdat ik het even kwijt moet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:36

Heb je daar nooit een mail van gehad dan, dat je je ov moest stopzetten? Wel banketstaaf allemaal. En wat je zegt idd, als ze geld kunnen ontvangen zijn ze er als de kippen bij.
Ik had laatst ook problemen met DUO. M'n ov liep af, dus die had ik stop gezet. 48 uur later zou je dan een abbo van de NS met korting kunnen krijgen. Dus ik 48 uur later dat aan proberen te vragen, niks. Kon ik een treinkaartje betalen van Heerlen naar Utrecht -O- De dag erna deed 'ie 't ineens wel. Ik heb NS gemaild, die zeggen: dat ligt aan DUO. Ik heb DUO gemaild, die zeggen: daarvoor moet je bij NS zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:53

Ik vind dat ook echt afzetterij. Ze kunnen zien wat je reist en dus dat je er geen gebruik van maakt, en dan toch geld eisen. Ontzettend flauw...

Ik weet alleen even niet wat je eraan kunt doen. Al zou ik zeker een schriftelijk bezwaar opstellen dat de stopzetting van je stufi niet is verwerkt, waardoor je ook niet de informatie hebt gekregen hoe je je ov-chip moest stopzetten. Onderbouwd weergeven dat je nergens hebt gereisd op deze ov en dan maar hopen op een beetje coulance...

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:02

Het is gewoon asociaal maar ik wist het wel omdat ik deze (horror) verhalen al vaker heb gehoord. Je moet het allemaal maar weten want brieven schrijven met dit soort informatie doen ze gewoon niet. Hoop voor je dat je de boete niet hoeft te betalen omdat je hem inderdaad niet gebruikt hebt. Succes!!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:06

Ik heb mijn stufi ook stopgezet, maar ik kreeg keurig een mailtje dat ik mijn OV moest stopzetten. toen ik dat nog niet had gedaan voor de uiterlijke datum kreeg ik een paar dagen voor die datum nog een mail. Dat ik hem nog niet had stopgezet, en dat ik dat wel moest doen, anders werden er kosten in rekening gebracht.

Het is dus gewoon een kwestie van goed lezen. Maar ja, banketstaaf blijft het wel...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:07

eilleen333 schreef:
Het is dus gewoon een kwestie van goed lezen. Maar ja, banketstaaf blijft het wel...

Als die mailtjes niet gestuurd worden omdat de wijziging niet goed verwerkt wordt, valt er in dat opzicht weinig te lezen natuurlijk :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:09

Dan staat het nog op de site.

Maar ik kreeg automatische antwoorden. Dus dat betekend dat wanneer je klikt op "ja, ik wil mijn stufi stopzetten" dat je echt direct een mail krijgt over wat je allemaal moet gaan doen nu.
Wel gek dat die bij TS niet is verzonden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:20

Ik weet het, het is te vinden. Ik vind het alleen wel buiten alle proporties. Dat er voorheen een fikse boete was, was al vervelend maar te begrijpen: er waren mensen die gingen rekenen en hun ov een tijd hielden omdat het goedkoper was dan de boete. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Maar omdat je nu gewoon kunt zien waar er gebruik gemaakt wordt van de chip, zie ik de reden niet om dit in stand te houden. En dan vind ik dit soort bedragen gewoon veel te hoog, want ook al kun je het allemaal vinden, ik hou gewoon niet van situaties waarin je ongemerkt en onnodig snel met grote schulden komt te zitten.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:22

Goddank heb ik er wel aan gedacht om alles optijd stop te zetten, maar deze boetes zijn zo verschrikkelijk duur en vaak ook onterecht.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 13:24

Nou dat vind ik dus ook het banketstaaf, Ik heb dat ding naar mijn opleiding niet meer aangeraakt omdat ik wist dat ik daar geen recht op had. En oke, als ik nou 2 maanden lang gratis gereisd had met dat ding begrijp ik zo'n boete. Maar netjes vanaf het begin de auto gepakt en kaartjes betaald. Daar heb ik dus nu ook mooi spijt van, had beter gewoon 2 maandjes zwart kunnen reizen, had ik geen bezine kosten en geen buskaartjes hoeven te betalen! :(

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:26

die 80 euro tegoed behoud je wel (als je bedoelt dat die op je OV staat. want je haalt alleen je reisproduct eraf, maar kan het pasje nog steeds gebruiken als je er zelf een nieuw abbonoment op zet, of alleen reist op tegoed. helaas krijg je de korting dan niet meer haha

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:37

Ik zou het ook correcter vinden wanneer je ze schrijftelijk (of via mail) op de hoogte brengen en een waarschuwing geven voordat je een boete krijgt. Of in elk geval een boete die in verhouding staat wanneer je de kaart niet gebruikt hebt. Ik geloof dat DUO 68 euro rekent als studieschuld per maand dat je een OV kaart hebt? Dat lijkt mij een mooi bedrag als boete per maand. Wanneer je de kaart gebruikt hebt terwijl je er geen recht op hebt kunnen ze de kosten van die reizen toch gewoon als boete erbij geven? Als jullie begrijpen wat ik bedoel?

Dus per maand dat je geen student bent en je Ov kaart nog 'aan' hebt staan betaal je 68 euro. En als jij elke dag gratis een reis hebt gemaakt ter waarde van 20 euro, dan moet je die kosten ook terug betalen. Dat lijkt mij eerlijker.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 13:41

Nee, die 80,- krijg ik nog terug van mijn gemaakte kosten. Ook al zo'n verhaal, even in het kort.
Ik haalde mijn Ov uit mijn portemonnee, chipte niet. Kapot! Nou balen... op de site stond dat als je ov zichtbare schade heeft je er zelf verantwoordelijk voor bent maar als je OV geen zichtbare schade had, je het kon declareren omdat er dan waarschijnlijk iets mis is met je chip en dan hoef je, en niet voor een nieuwe chipkaart te betalen, en je krijgt je kaartjes die je in de tussentijd dat je OV weg was moest kopen vergoed. Hiervoor moest je je chipkaart opsturen als bewijs, nou ik netjes gedaan op formulier geplakt enz enz. Kreeg ik naar 2 weken een nieuwe ov en moest ik via internet me kaartjes declareren, ik al die stomme buskaartjes bewaard, ong. 7,- per dag ( 2 weken lang +/- 80,-). Alles ingescant met data en al, (een heel gedoe waar ik en me moeder redelijk chagrijnig van werden :Y) ). Maar goed het was gelukt om alles via internet op te sturen. Krijg ik toch een bericht dat ik niks vergoed krijg omdat mijn OV KAPOT WAS... nou en wat doe je er tegen? Niks, want ik had mijn OV opgestuurd om te laten zien dat hij niet zichtbaar kapot was, en krijg bericht terug dat hij wel zichtbaar kapot is. veel gebeld en veel brieven gestuurd, maar klantenservice zegt zelf al.. doe geen moeite het lukt je niet je krijgt niets terug.

En wat denk je, ik moest ook nog is 11,- betalen voor een NIEUWE ov. ( Nog steeds niet betaald)

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 13:43

eilleen333 schreef:
Ik zou het ook correcter vinden wanneer je ze schrijftelijk (of via mail) op de hoogte brengen en een waarschuwing geven voordat je een boete krijgt. Of in elk geval een boete die in verhouding staat wanneer je de kaart niet gebruikt hebt. Ik geloof dat DUO 68 euro rekent als studieschuld per maand dat je een OV kaart hebt? Dat lijkt mij een mooi bedrag als boete per maand. Wanneer je de kaart gebruikt hebt terwijl je er geen recht op hebt kunnen ze de kosten van die reizen toch gewoon als boete erbij geven? Als jullie begrijpen wat ik bedoel?

Dus per maand dat je geen student bent en je Ov kaart nog 'aan' hebt staan betaal je 68 euro. En als jij elke dag gratis een reis hebt gemaakt ter waarde van 20 euro, dan moet je die kosten ook terug betalen. Dat lijkt mij eerlijker.

De boete was inderdaad 68 euro ( voor een halve maand) Die is nu verhoogd naar 97 euro voor een halve maand. En ik vind ook als je er gebruik van maakt een boete prima op zijn plek.

En een waarschuwing of mailtje o.i.d. had idd fijn geweest :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:45

Bah, wat een vervelende situatie. Kan me goed voorstellen dat dit niet even een klein bedrag is :(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:46

Hmm, misschien is het wel een idee om de ombudsman in te schakelen! Dit lijkt me echt een situatie waar bemiddeling zinvol is, EN het zou goed zijn als die belachelijke boetes aan de kaak gesteld worden :j

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 13:55

Ja, ik ben idd niet van plan om het hierbij te laten zitten. En mijn ouders gaan mij zeker helpen.