Eten, andere tradities en gewoontes (familie?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Eten, andere tradities en gewoontes (familie?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 10:44

Hoi bokkers :D

nu de pepernoten al in september weer in de winkel liggen kwam ik met iemand op het onderwerp eten en tradities, en hoe deze soms binnen een familie/gezin/vriendengroep ontstaan zonder groot en internationaal te zijn zoals pepernoten, of zonder dat ze bij je cultuur horen. Zo noemde ik in het gesprek dat ik al mijn hele leven met Pasen Matzes met boter en suiker eet, en me bijna schuldig voel :+ als ik dat een andere tijd van het jaar doe omdat dan de traditie verbroken wordt. Deze traditie is eigenlijk Joods, soms gebruikt bij Katholieken, maar ik kom totaal niet uit een gelovig gezin/gezin met joodse achtergrond.
En zo was ook de traditie in ons gezin dat we op onze verjaardag luxe belegsoorten voor op brood mochten kiezen voor het ontbijt, en kiezen wat we 's avonds aten.
En traditie met een vriendengroep waar we elk jaar mee kampeerden met 4 gezinnen, om altijd Cream Crackers bij het ontbijt te hebben. Geen idee waarom! Het weekend was alleen niet compleet zonder.
Hebben jullie leuke/aparte/eigen tradities? Ik ben benieuwd! Gerechten die ergens bij zijn gaan horen?
En om terug te komen op de pepernoten, die koop ik zelf pas in november <<)

Grapjasjes12

Re: Eten, andere tradities en gewoontes (familie?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:47

Als we bezoek hebben dat blijft overnachten, dan maak ik standaard de eerste avond mijn eigen versie van Jägerschnitzel. Ook geen idee waarom :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:49

Ja! Tot een aantal jaar terug kampeerde ik jaarlijks met een groep vrienden. Eén iemand zorgde voor het vlees op de bbq die we altijd hadden op zaterdagavond. Daarbij hoorden ook kalkoenburgers. Niet te eten die dingen maar het weekend was niet compleet zonder. En het was je 'ontgroening', als je voor het eerst meeging met de groep was je verplicht een kalkoenburger te eten. :+

In mijn wereld kun je dus alleen een kalkoenburger eten als je met die club aan het kamperen bent. Op een andere locatie of setting is dat uitgesluiten. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:49

Met kerst-avond hebben we standaard een veel te grote, hele kalkoen uit de oven. :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:50

leuk :D

thuis
bastognekoeken in de auto tijdens de vakantie
idd met je verjaardag kiezen wat je wil eten
mijn vader's hete (pikante) soep met vakantie; zijn erwtensoep en macaroni met corned beef en kerrie ( :? ) thuis
boerenkoolstamppot met een frikandel ipv rookworst

en voor mij persoonlijk altijd en overal marmite bij, daar word ik op het werk ook vreemd op aangekeken

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 10:51

Ha Lielle leuke recepten heeft je vader :+

leuke reacties al! Ik was van mezelf nog 'oma-spaghetti' vergeten, spaghetti uit de oven met ham, kaas, tomatensaus en een korstje van paneelmeel. Vind het nog steeds heerlijk, ze maakte het altijd voor kleinkinders :D
En mijn andere oma maakt altijd heerlijke Brabantse worstenbroodjes.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:52

Hier kregen wij altijd met verjaardagen taart met kaarsjes op bed :D En idd zelf kiezen wat te eten in de avond.

Verder is het een soort traditie dat als ik eters heb ze mijn rode vruchtensalade met zoete zooi krijgen. Maak ik het niet dan heb ik zeker weten teleurgestelde gezichten; hoe lekker dat andere toetje ook is :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:53

Op mijn verjaardag aten we vroeger altijd kippensoep :)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:53

Vroeger zaten mij moeder en ik allebei op een zanggroep. Mijn moeder op de operette en ik op een musicalgroep. Als een van ons een voorstelling had gespeeld gingen we daarna thuis uitgebreid bitterballen bakken om het te vieren.
Dus na een voorstelling-bitterballen!
Onze gezinstraditie.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:54

Wij hebben 'standaard' voedsel met kerst(heiligavond kippenpasteitjes, 1e en 2e kerstdag 3 gangen met eigenlijk altijd hetzelfde haha), gourmetten altijd met nieuwjaar, halen op zondagmorgen verse broodjes, eten op woensdag avond standaard friet :+

En er zal vast nog wel meer zijn xd
Maar daar ben ik me dan niet van gewust haha.

Ylvy

Hm...
Standaard hebben wij eenmaal inde week frietjesdag,
maar voor mijn moeder is dat niet compleet zonder chinese tomatensoep

En bij mijn vriend thuis mag je voor je verjaardag je lievelingseten.
grappig genoeg heeft hij 2 broers die tweeling zijn, en elkaars lievelingsgerecht haten :+
maar die van mijn vriend niet, konijn :))

Ir111

Ach ja, mijn oma maakte altijd sperzieboontjes als we kwamen eten. Dat was makkelijk want dat was weinig werk en je kon ze van te voren schoonmaken. Ik moet daarom altijd als ik sperziebonen sta schoon te maken aan mijn oma denken. :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:55

er komt steeds meer boven :))

uit mijn studententijd
- macaroni met ham en kaas (lijkt op het recept van jouw oma, wij deden er ketchup ipv tomatensaus door)
- olifantspoten (eigenlijk olifantsoren): chocolade flensjes gevuld met vanillevla

ook van thuis
- sateh met zelfgemaakte satehsaus
- bubur ajam (soort risotto met kip)
- gehaktballetjes bij verjaardagen e.d.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:00

Op oudejaarsdag oliebollen bakken met mijn moeder. Eerst hielp mijn oma ook mee. Voor de hele familie. Even het jaar evalueren ;)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:02

Spruitjes met saté :D
Heerlijk hahaha heb al heel wat mensen bekeerd hier mee :+

En op mn verjaardag altijd draadjesvlees!!!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:05

Ik kan me helemaal niks bedenken! Dat is triest ;)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:29

Worstenbroodjes en saucijzen met kerst als ontbijt/brunch. Zonder is kerst niet compleet :D
Vroeger gingen we dan op kerstavond naar de kerk en na de kerk met het gezin dat eten. Momenteel gaan mijn broer en ik niet meer mee en koken we op kerstavond gewoon omdat ik dat leuk vindt. Maar als ontbijt mag het toch echt niet ontbreken. En verder.... kan ik ook niks bedenken. Ja laatste jaren is eigen gemaakt appeltaart op een verjaardag wel traditie geworden. Net als zelfgemaakt eiersalade/tonijnsalade.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:35

Eerste kerstdag eten wij standaard stoofpeertjes en draadjesvlees. De laatste jaren heb ik wel een beetje tegen die traditie aangeschopt, want het is nou niet bepaald mijn lievelingseten :)) En ja, wie jarig is, mag kiezen wat hij wil eten.

Oh, en pepernoten komen er hier pas in ná 11 november. Ook nu we allang niet meer met een lampion de deuren bij langs gaan.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:58

- met verjaardag kiezen wat er gegeten wordt inderdaad
- dag voor oudjaarsdag maakt mijn moeder altijd twee emmers wafelbeslag, we eten dan 2 a 3 dagen lang wafels, en dus de rest van het jaar absoluut niet meer :')
- op zondagochtend moeten er bij mn ouders thuis altijd bolletjes (van de bakker, niet de super :P ) aanwezig zijn, gekookte eitjes en ham.
- en een echt familierecept is de spinazietaart op onze manier, dat is ook favoriet bij velen :D

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:59

Oja op zondag hebben wij ook altijd broodjes :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:04

Bij mijn scouting vereniging word je "gedoopt" als als ontgroening
Aka in de vijver gegooid. Iedereen gebeurd het ben je niet bij de instalatie aanwezig dan kun je de eerste beste keer dat je je gezicht laat zien verwachten dat je gaat zwemmen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:11

speedfiets_2 schreef:
Bij mijn scouting vereniging word je "gedoopt" als als ontgroening
Aka in de vijver gegooid. Iedereen gebeurd het ben je niet bij de instalatie aanwezig dan kun je de eerste beste keer dat je je gezicht laat zien verwachten dat je gaat zwemmen

Klinkt traumtisch...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 12:12

en heeft heulemaal niks met eten te maken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:16

-Op je verjaardag kiezen wat je wil weten
-Barbecueën met Pinksteren, weer of geen weer (we staan wel eens onder de paraplu), met marshmallows/chocola/koekjes als toetje (waarbij de chocola heel voorzichtig aan een stokje word geprikt om samen met de marshmallow zacht te worden boven de bbq)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:19

Wij eten altijd spinazie geprakt met aardappelen, en dan mayonaise eroverheen. Zelfde met rode bietjes :9 :9