Eigen zaak beginnen versus UWV

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Eigen zaak beginnen versus UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 17:10

Ik heb me ingeschreven bij de KvK. Ik ben dus een eigen zaak(je) begonnen.
Ik wil namelijk meer uren werken.
Momenteel werk ik part-time in loondienst en ik kan op die plek niet meer uren erbij krijgen.
Omdat het moeilijk is om een part-time baan erbij te vinden die ik met de andere baan kan combineren, wil ik dus op zelfstandige basis (waarbij ik dus mijn eigen uren kan indelen) wat extra uren gaan werken.

Nu gaat het niet zo goed met het bedrijf waar ik nu part-time werk en ik verwacht zelfs dat ik binnen nu een aantal maanden op straat sta.

Krijg ik dan een uitkering op basis van die 20 uur die ik werkeloos raak?
Bij de Kvk zeiden ze nl. dat dat wel eens kon tegenvallen, omdat ik nu ook een eigen zaak had en ik daardoor zelf verantwoordelijk was voor het genereren van inkomen. Ze zouden de inkomsten die ik in mijn eigen zaak verdien dan wel eens kunnen korten op de uitkering.

Klopt dat?
Ik zou dat erg raar vinden. Zeker als ik kan aantonen dat ik al maanden voor de werkeloosheid, bijv. 15 uur per week in eigen zaak werkzaam was en dus tezamen ca. 35 uur per week werkte.
Ze kunnen me dan toch niet zeker nog maar een uitkering geven voor 5 uur, omdat ik er (al maanden) 15 uur in mijn eigen zaak werk?

Wie weet hier meer van?

chevax

Re: Eigen zaak beginnen versus UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:11

Je kunt zulke dingen volgens mij het beste bij de uitkeringsinstantie vragen en bij de KvK kunnen ze je ook vast wel verder helpen. Je weet niet in hoeverre mensen hier echt wel kennis hebben van deze materie en het is toch een serieus iets. Verkeerde voorlichting kan dus stevige gevolgen hebben. Had je dit trouwens niet kunnen combineren met je andere topic?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 17:22

Ik kwam vandaag pas op deze vraag en de titel van het andere topic kan ik niet meer wijzigen.
Mensen die het 1e bericht gelezen hebben, zullen niet zo vlug meer kijken wat ik nog meer erbij geschreven heb.
Vandaar een nieuw topic :)

Hier op Bokt zitten heel veel verschillende mensen, vaak ook mensen die bij een dergelijke instantie werken die er wel dagelijks mee van doen hebben.
Of mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt, vandaar dat ik het hier plaats om misschien al wat wijzer er van te worden voordat ik contact opneem met een UWV.
Hoe meer info, hoe meer ik ook kan vragen en des te beter kan ik ook rekening houden met bepaalde zaken waar ik misschien nog niet aan gedacht heb :).

Wietsje92

Re: Eigen zaak beginnen versus UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:34

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 16:14