studiekeuze...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

studiekeuze...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 17:02

Hoihoi,
Ik zit al een tijdje met een studiekeuze probleem..
Ik ben net afgestudeerd mbo verpleegkundige(BBL variant via het ziekenhuis) en heb dus nu ook een vast contract bij het ziekenhuis.
Nu wil graag een HBO opleiding gaan doen, alleen welke.. :')
Ik heb nu gekozen om een jaartje te werken om zo rustig na te kunnen denken over een vervolgstudie, alleen blijf ik continu twijfelen. Ik zou namelijk ook graag gaan reizen en weer een paard willen.
Ik heb eigenlijk 3 keuzes, met elk zijn voor een nadelen.

HBO-V(intern via hetzelfde ziekenhuis)
+ goed te doen voor mij als MBO pleeg.
+ Via hetzelfde ziekenhuis, ik blijf dus mijn salaris/vast contract behouden.
+ paard&reizen is geen probleem.
- Deze opleiding heeft niet mijn eerste keus(Ik wou graag iets anders dan verpleegkunde)
- qua werkzaamheden en salaris blijft 't hetzelfde als nu.

Fysiotherapie(Voltijd)
+ Ik heb deze studie altijd al willen doen(eerste keus)
+ lotingsklasse A(ik ben dus automatisch aangenomen)
- Geen salaris meer(en dus ook geen verre reizen + paard)
- Hele pittige studie

Operatieassistent(intern via hetzelfde ziekenhuis)
+ Via hetzelfde ziekenhuis, ik blijf salaris/vast contract houden.
+ reizen en evt. paard is geen probleem.
- ik weet niet of mijn voeten het continu staan aan kunnen.
- ook pittige studie

-O- zucht...

nienke555

Re: studiekeuze...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:06

Ik zou doen wat je het leukste lijkt! Bij fysiotherapie zou het wel jammer zijn dat je geen salaris meer hebt en ook geen verre reizen meer + paard.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:07

Vervelend he al dat getwijfel..
Ik zit nu in mijn examenjaar van Onderwijsassistent en wil hierna ook naar het HBO.
Heb zelf ook geen idee wat ik wil.

Nu ga ik op school een soort studiekeuze/beroepskeuze test doen bij mijn Loopbaancoach op school.
Misschien kun jij ook zoiets gaan doen?
Het nadeel is wel dat jij dit niet meer op school kunt doen natuurlijk..

Verder toch gaan voor wat je hart je ingeeft.
Als fysiotherapie je eerste keus is dan moet je dit misschien toch gaan doen.
Dat paard dat komt wel weer, niet nu? dan wel over een paar jaar als je klaar bent met je studie..

Hoop dat je hier wat aan hebt gehad en heel veel succes met je keuze!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 17:09

Dankjewel :) Fysiotherapie blijft mijn eerste voorkeur(ik twijfel alleen of ik mijn salaris kan missen en of ik de studie voltijd aan kan, aangezien ik de laatste jaren van mijn vorige studie BBL heb gedaan)
Ook heb ik nu een vast contract in het ziekenhuis(met het oog op de toekomst)
lastig, lastig, lastig..

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:12

Illusion schreef:
Dankjewel :) Fysiotherapie blijft mijn eerste voorkeur(ik twijfel alleen of ik mijn salaris kan missen en of ik de studie voltijd aan kan, aangezien ik de laatste jaren van mijn vorige studie BBL heb gedaan)
Ook heb ik nu een vast contract in het ziekenhuis(met het oog op de toekomst)
lastig, lastig, lastig..

Is er niet iets te regelen met je werk? Dat je bijvoorbeeld combineert en stage gaat lopen in het ziekenhuis op de revalidatie afdeling?
Misschien kun je dat overwegen en overleggen met je werk.
Want volgens mij kun je HBO opleiding tegenwoordig ook doen door werken en leren te combineren.
En als ze je dan in het ziekenhuis waar je werkt kunnen "uitlenen".

Nee heb je ja kun je krijgen toch :P

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 17:16

Fysiotherapie is helaas alleen voltijd(HAN)
werken/leren en verkort is geen optie voor mij aangezien deze studie ontzettend zwaar is.. :\
Ik zou wel voor bijv. 8 uur per week kunnen werken als vpk zodat ik mijn contract blijf houden, alleen is het de vraag of ik dat trek in combinatie met de studie.

Karin92

Re: studiekeuze...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:17

Hmm, dat is dan geen optie inderdaad.

Even de studies naast elkaar gaan zetten & van alle studies de voors en tegens op sommen.
Als je dat hebt gedaan heb je vaak ook al een duidelijker beeld.
En dan echt alles meenemen! Dus ook de reistijd en noem maar op.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 17:21

Dankjewel! lijkt me inderdaad goed om even alles op een rijtje te zetten :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:22

Een vriendin van me volgt de opleiding operatie assistente, ze vindt het erg leuk maar wel pittig en je moet veel staan. Wellicht anders van elke studie een paar dagen meelopen om te kijken hoe de praktijk is?

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:23

Illusion schreef:
Dankjewel! lijkt me inderdaad goed om even alles op een rijtje te zetten :)

T is echt een rotsituatie om te moeten kiezen voor een vervolgopleiding.
Zit er zelf ook midden in en dan ga je steeds meer dingen bedenken van oh dit lijkt me ook wel leuk en dit ook wel.
En ik ben al zo wispelturig als de pest dus dan wordt het nog moeilijker haha.

Maar hoop dat je eruit komt ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:29

Je twijfelt zelf of je operatieassistent wel aan kunt qua staan/fysieke belasting. Fysiotherapeut is ook continu staan en fysiek belastender. Dat lijkt me iets om mee te nemen in je overweging.

Verde geldt zowel voor fysiotherapeut als operatiteassistent dat het een vak is waar weinig tot geen carriere in is. Dat doe je dan dus tot je 67ste (of 70ste, of 75ste - wie weet waar de pensioenleeftijd eindigt). Tenzij je ondernemersbloed hebt en een eigen praktijk zou willen hebben als 'peut.

In loondienst betaalt fysiotherapeut niet zo denderend, operatieassistent is dan nog beter betaald op termijn.

De meeste carrieremogelijkheden heb je als HBO-V-er. Als het fyiek op een gegeven moment toch (te) zwaar gaat worden, heb je met HBO-V nog allerlei middle managementachtige doorgroeimogelijkheden. Ik zou denk ik toch eerder kiezen voor HBO-V, met alle keuzes die je dan nog hebt, ook op langere termijn, en zeker met de zekerheid van baan en inkomen die je dan blijft houden.

Je hart volgen is leuk, maar brengt geen brood op de plank.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:29

Hoi,

Ik wil je er even op wijzen dat er momenteel veel ontwikkelingen zijn betreft verpleegkunde. Het percentage HBO V (niveau 5) verpleegkundigen moet behoorlijk omhoog en rond 2015 wordt daar een groot tekort aan verwacht. Daarnaast wil men ook een duidelijker en beter onderscheid maken tussen de niveau vier en niveau vijf verpleegkundige. Op dit moment is dat onderscheid er nog niet en werken mbo en hbo bijna in dezelfde functie maar dit gaat dus veranderen.

Ben momenteel bezig met een opdracht hierover. Denk dus nog even goed na over je argument dat hbo
v gaan doen geen nut heeft voor de werkzaamheden die je uitvoert, want dat gaat het op termijn dus wel. Ontwikkelingen zijn op dit moment in volle gang. Onze opdrachtgever wil echt hbo V verpleegkundigen en geen mbo verpleegkundigen die daarna bijvoorbeeld nog een hbo management opleiding hebben gedaan. Deze mensen zullen dus ook niet doorstromen naar de niveau 5 verpleegkundige functies! IMO heeft het dus zeker wel nut om door te studeren als niveau 5 verpleegkundige :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 17:47

Ibbel: Bedankt voor je berichtje.
Ik heb met zowel fysiotherapeut als operatieassistent meegelopen, ik voor mij was operatieassistent veel zwaarder(qua staan)
De fysiotherapeut is veel aan het oefenen bij de patiënten, maar lopen/tillen minder dan een vpk.. voor mij is het ook meer het continu staan in een bepaalde houding(zwakke enkels)

Jolienn: Dat is zeker iets om over na te denken!
Bij ons op de werkvloer is het verschil MBO/HBO nog niet merkbaar.. maar ik verwacht(als ik dat zo hoor) dat het dus wel gaat komen :)
Daarbij is HBO-V gewoon het meest ideaal qua studiebelasting/salaris e.d.
Ik ben alleen bang dat ik er later spijt van ga krijgen, maargoed tegen die tijd zijn er dan waarschijnlijk genoeg doorgroeimogelijkheden.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:20

Wij hebben het er toevallig vorige week ook over gehad tijdens de coach uren op school.
En mijn coach zegt ook. Je moet niet te ver vooruit willen kijken. Wij als studenten denken allemaal aan wil ik dit de rest van mijn leven doen. Maar heel veel mensen werken niet meer 40 jaar lang bij dezelfde baan.
Veel mensen willen na een bepaalde tijd wat anders. Dit is ook zo met werk en studie.
En je kunt altijd nog veranderen of een stapje terug doen mocht je dit willen en nodig vinden.
Moet je eens kijken hoeveel mensen van 30+ zich tegenwoordig laten omscholen of nog een extra verdiepende opleiding gaan doen ;)
Daardoor ben ik overal ook wel wat anders tegenaan gaan kijken wat betreft een studie keuze.

Maar dan nog blijft het natuurlijk een moeilijke keuze en wil je wel iets doen waarbij je een reële kans van slagen en kans op een baan hebt. (en als het even kan ook nog een mooi salaris erbij)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:01

Wat leuk dat je een HBO studie overweegt.
Ik mis eigenlijk een beetje een beeld over jou zelf en jouw belangrijke aspecten en jouw willen en kunnen:)

Ikzelf heb gesolliciteerd voor een opleidingsplek voor operatieassistent. die kreeg ik uiteindelijk, maar nadat ik steeds meer info kreeg over het beroep, ben ik gaan twijfelen of dit wat voor mij was.
Ik vind het namelijk heel erg belangrijk om waardering te krijgen voor mijn werk en voor de dingen die ik doe.
Als OK-assistent werk je alleen met mensen die al onder zeil zijn. Mij werd van tevoren verteld dat je ook contact hebt met de patienten etc, maar dit bleek helemaal niet het geval. Want dat doet de verpleegkundige.
Ook werk je enkel volgen protocollen en is er weinig ruimte voor jouw eigen belangen en keuzes. Je werkt op aanwijzing van een chirurg en deze verwacht dat jij vooruit denkt. Ook weet ik uit ervaring dat veel chirurgen niet de makkelijkste zijn om mee te werken op sociaal gebied. En aangezien ik een heel zelfstandig ben ingesteld, en onafhankelijk en mij zou je echt niet in het leger moeten zetten want ik doe die persoon die tegen me schreeuwt wat ik moet doen, echt iets aan :')
Ik had het idee dat ik mijn 'ei' niet kwijt zou kunnen in deze opleiding, ook al krijg je meteen betaald en meteen een baan etc.. ik had het er niet voor over om dan misschien wel over n paar jaar erachter t komen dat dit iets is wat ik absoluut niet de rest van mn leven wil doen.

Dus heb ik mijn opleidingsplek afgestaan aan iemand die het wel graag wilde.

Over fysiotherapie, ik studeer zelf ergotherapie dus ik werk veel samen met fysio's en weet er uiteraard het een en t ander van.
Ik weet dat de toetsing erg zwaar is, je hebt veel projecten door elkaar, de stof is heel zwaar en moeilijk, gaat heel diep. terwijl je je soms afvraagt: waar heb ik dit voor nodig.
Ook heb je veel simulaties die gerust 3 kwartier duren. dat is dan een tentamen.
Fysiotherapie raad ik aan aan mensen die graag met mensen bezig zijn, maar niet zozeer geinteresseerd zijn in het sociale aspect. dus iemand die graag iemand wil helpen weer te kunnen lopen bv. maar niet geinteresseerd zijn hoe het thuis gaat, en hoe de kinderen heten en wat de client vroeger heeft gedaan etc. Tuurlijk heb je wel persoonlijke gesprekken, maar het is niet het meest sociale vak van de paramedische wereld(want dat is ergotherapie namelijk).

Weet niet of je het kent, maar als ergotherapeut ga je vaak bij mensen thuis langs om ze te helpen met beperkingen(door een lichamelijke of geestelijke aandoening) in het dagelijkse handelen/dagelijkse leven.. dus je leert iemand als fysiotherapeut weer lopen na een operatie, maar eigenlijk begint thuis dan de echte 'revalidatie' pas. want ja, iemand moet savonds het eten klaar maken, maar kan nog niet zo lang staan. als ergotherapeut adviseer je dan bv over hulpmiddelen of aanpassingen of je regelt hulp voor die mensen.
Ook is het werkveld heel breed. je kunt in het ziekenhuis werken, revalidatie, eigen praktijk, verpleeghuis, psychiatrie, kinderen, ouderen etc. en de mentaliteit van een ergotherapeut is heel anders dan die van een verpleegkundige. Bijvoorbeeld: iemand die moeilijk loopt zet een verpleegkundige in een rolstoel zo lang. terwijl dat echt streng verboden is in de ergotherapie omdat je mensen die nog enige vorm van functie heeft moet stimuleren en zelf moet laten doen. Dus niet zijn taak uit handen nemen.

haha dacht, ik vertel je even mijn ervaring.. :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:25

Ik sta op dit moment op een neurologie afdeling(waarbij ook vaak een ergotherapeut wordt ingeschakeld)
erg interessant maar niet mijn ding..
Ik denk dat ik mijn hart ga volgen en voor fysiotherapie ga, daarbij wil ik 8 uur/week blijven werken als vpk in het ziekenhuis zodat ik mijn vast contract blijf houden(mocht fysiotherapie dan toch niet lukken, kan ik altijd nog een opleiding doen via het ziekenhuis)
maargoed.. dit kan volgende week weer helemaal anders zijn :+

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:41

ik geloof niet dat je als hbo-v gelijk staat als mbo-v.. Anders hadden ze die opleiding niet aangeboden ;)
Sterker nog.. Ik heb zelfs gehoord dat ze de naam voor verpleegkundige op mbo-4 niveau gaan veranderen.. Omdat ze zoals Jolien al aangaf, meer onderscheidt willen maken.

Ik volg zelf de opleiding hbo-v na de opleiding doktersassistente en als ik kijk naar hetgeen wat een vriendin van mij doet op mbo-v.. Is dat van mij toch wel meer uitgebreid en je gaat overal dieper op in.
Een hbo-v geeft ook meer leiding.

Daarnaast is de kans dat je wordt aangenomen voor OK-assistent zeer minimaal..
Gezien het aantal sollicitanten wat er op komt en het aantal plaatsen,, zou ik me er niet te veel op verheugen (ja ik heb hier ook voor gesolliciteerd gehad :=)

Fysio zou niet mijn keus zijn, maar dat is omdat ik dat niet boeiend genoeg vind.
Daarnaast zijn er 1001 fysiotherapeuten en moet je echt op zoek naar je eigen ding en dat is nu al moeilijk aangezien iedereen wel al 'een ding' heeft..

Ik zou eerder gaan voor hbo-v.. Je hebt er al werk in en je hebt ook een mbo-traject dus dan zit je verkort op hbo..
Je zult ook het een en ander aan vrijstellingen krijgen, dus misschien vlieg je er zo doorheen en kun je door voor een master oid ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 16:32

Op dit moment staat MBO nog gelijk aan HBO-V in het ziekenhuis(qua werkzaamheden en salaris etc.) maar ik verwacht dat daar nog wel verandering in gaat komen.

OK-assistent kan ik via hetzelfde ziekenhuis volgen als waar ik nu werk, de kans dat ik daar wordt aangenomen is vrij groot(aangezien ik intern een streepje voor heb)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:37

Is hbo VT niet iets voor jou? Ik ben nu eerste jaars, en vind het super leuk! Je krijgt je hbo V diploma (dus alle mogelijk heden om daarna nog door te studeren) en je word OK assistent of anesthesie medewerker.

De eerste 2 jaar zit je op school. En de laatste 2 krijg je een leer/arbeids contract bij een ziekenhuis (wel zelf solliciteren)
Volgens mijn docenten gaan namelijk heel die in service ok assistenten eruit binnen nu en 15 jaar.. Dus kun je straks alsnog weer flink bijscholen.

Een nadeel het is enkel mogelijk aan de fontys in Eindhoven of in limburg..

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:55

Jolienn schreef:
Hoi,

Ik wil je er even op wijzen dat er momenteel veel ontwikkelingen zijn betreft verpleegkunde. Het percentage HBO V (niveau 5) verpleegkundigen moet behoorlijk omhoog en rond 2015 wordt daar een groot tekort aan verwacht. Daarnaast wil men ook een duidelijker en beter onderscheid maken tussen de niveau vier en niveau vijf verpleegkundige. Op dit moment is dat onderscheid er nog niet en werken mbo en hbo bijna in dezelfde functie maar dit gaat dus veranderen.

Ben momenteel bezig met een opdracht hierover. Denk dus nog even goed na over je argument dat hbo
v gaan doen geen nut heeft voor de werkzaamheden die je uitvoert, want dat gaat het op termijn dus wel. Ontwikkelingen zijn op dit moment in volle gang. Onze opdrachtgever wil echt hbo V verpleegkundigen en geen mbo verpleegkundigen die daarna bijvoorbeeld nog een hbo management opleiding hebben gedaan. Deze mensen zullen dus ook niet doorstromen naar de niveau 5 verpleegkundige functies! IMO heeft het dus zeker wel nut om door te studeren als niveau 5 verpleegkundige :)

Hier kan ik mij als HBO-V student helemaal bij aansluiten. Ga je dan de capita selecta doen waarbij je in 2.5 jaar klaar bent? Die volg ik nu ook, en ik kan je zeggen, het is best pittig! Je krijgt veel vakken die je op het mbo niet hebt gehad zoals recht en organisatie. Voor mij is dit heel interessant, ik focus mij op het management. Daarbij gaat er steeds meer een onderscheid ontstaan en zijn de doorgroeimogelijkheden hierbij echt goed! Een van de redenen om dit te kiezen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 17:58

Nini_roosje: HBO VT trekt me eerlijk gezegd niet(ik zou beide opleidingen dan liever via het ziekenhuis zelf doen)
Ik heb besloten gewoon op mijn gevoel af te gaan en voor fysiotherapie te kiezen.. ik ga proberen 1 dag in de week te blijven werken binnen het ziekenhuis zodat ik mijn vast contract blijf houden. ik moet uiteindelijk toch nog lang werken, en dan kan ik beter iets doen wat ik écht leuk vind..
Bedankt iedereen!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:26

RoyceMack schreef:
Over fysiotherapie, ik studeer zelf ergotherapie dus ik werk veel samen met fysio's en weet er uiteraard het een en t ander van.
Ik weet dat de toetsing erg zwaar is, je hebt veel projecten door elkaar, de stof is heel zwaar en moeilijk, gaat heel diep. terwijl je je soms afvraagt: waar heb ik dit voor nodig.
Ook heb je veel simulaties die gerust 3 kwartier duren. dat is dan een tentamen.
Fysiotherapie raad ik aan aan mensen die graag met mensen bezig zijn, maar niet zozeer geinteresseerd zijn in het sociale aspect. dus iemand die graag iemand wil helpen weer te kunnen lopen bv. maar niet geinteresseerd zijn hoe het thuis gaat, en hoe de kinderen heten en wat de client vroeger heeft gedaan etc. Tuurlijk heb je wel persoonlijke gesprekken, maar het is niet het meest sociale vak van de paramedische wereld(want dat is ergotherapie namelijk).

Weet niet of je het kent, maar als ergotherapeut ga je vaak bij mensen thuis langs om ze te helpen met beperkingen(door een lichamelijke of geestelijke aandoening) in het dagelijkse handelen/dagelijkse leven.. dus je leert iemand als fysiotherapeut weer lopen na een operatie, maar eigenlijk begint thuis dan de echte 'revalidatie' pas. want ja, iemand moet savonds het eten klaar maken, maar kan nog niet zo lang staan. als ergotherapeut adviseer je dan bv over hulpmiddelen of aanpassingen of je regelt hulp voor die mensen.
Ook is het werkveld heel breed. je kunt in het ziekenhuis werken, revalidatie, eigen praktijk, verpleeghuis, psychiatrie, kinderen, ouderen etc. en de mentaliteit van een ergotherapeut is heel anders dan die van een verpleegkundige. Bijvoorbeeld: iemand die moeilijk loopt zet een verpleegkundige in een rolstoel zo lang. terwijl dat echt streng verboden is in de ergotherapie omdat je mensen die nog enige vorm van functie heeft moet stimuleren en zelf moet laten doen. Dus niet zijn taak uit handen nemen.

haha dacht, ik vertel je even mijn ervaring.. :)

Nou, je hebt wel wat vooroordelen over fysiotherapeuten en verpleegkundigen :') Ik ben het absoluut niet met je eens.

Maar leuk dat je fysiotherapie gaat doen Illusion! Thim vd Laan heeft wel een deeltijdopleiding fysiotherapie volgens mij.
Het is een pittige opleiding, maar als je goed kunt leren en plannen is het prima te doen vond ik zelf en nog wel te combineren met een dagje werken (en paard, in mijn geval).