Ontslagen worden per 1-1-2014 versus ontslagvergoeding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Ontslagen worden per 1-1-2014 versus ontslagvergoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:29

Per 1 januari 2014 veranderd de wetgeving voor wat betreft de ontslagvergoeding.

Volgens de oude kantonrechtersformule zou ik uitkomen op 9,5 maand salaris. (12 jaar bij bedrijf gewerkt, waarvan 5 jaar jonger dan 35 jaar en 7 jaar ouder dan 35 jaar).

Maar hoe zit dat nu als ik binnen nu en 1 maand ontslag krijg aangezegd per 1 januari 2014?
Ze hebben een opzegtermijn van 3 maanden, omdat ik langer dan 10 jaar bij het bedrijf werk.
Maar heb ik, als mijn 1e werkloosheidsdag in 2014 valt, toch nog recht op de oude kantonrechtersformule?

Met andere woorden: kom ik in aanmerking voor de oude kantonrechtersformule, omdat ik bijv. al in september 2014 bericht krijg dat ik per 1 januari 2014 ontslagen word?

(Het is overduidelijk dat men het bedrijf waar ik werk per 1 november gaat verhuizen naar het buitenland en dat men de 3 mensen die in NL nog in dienst zijn wil ontslaan.)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 17:00

Tjeetje, behoorlijk wat mensen die het bericht gelezen hebben inmiddels, maar niemand die dus meer weet dan mij?

Want ik heb nog een vraag...maar die stel ik in een apart bericht :)
Hier de link naar mijn andere vraag: [STW] Eigen zaak beginnen versus UWV
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 18-09-13 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Re: Ontslagen worden per 1-1-2014 versus ontslagvergoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:05

Ik neem aan dat je met september 2014, september 2013 bedoelt?

Ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met het UWV, volgens mij hangt e.e.a. samen met wanneer de ontslagprocedure is ingezet, is dit september 2013 geweest, of wordt dit 1 januari 2014 (dus, wanneer is het aangevraagde ontslag bij UWV bekend).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:05

Ik zou even bellen met de vakbond als je daar lid van bent.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 17:15

_San87_ schreef:
Ik neem aan dat je met september 2014, september 2013 bedoelt?

Ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met het UWV, volgens mij hangt e.e.a. samen met wanneer de ontslagprocedure is ingezet, is dit september 2013 geweest, of wordt dit 1 januari 2014 (dus, wanneer is het aangevraagde ontslag bij UWV bekend).

Ow,ja idd ik bedoel september 2013.
Ik denk dat ik ze idd moet gaan bellen, want op de website van hun vind ik geen duidelijke info hierover.

@belle_boef: ik ben geen lid van een vakbond. Maar heb wel rechtsbijstand. Die laten echter lang op zich wachten, want die waren eerst aan het uitzoeken of en hoe ik bij ze verzekerd ben. Toevallig vanmorgen een bericht gekregen dat ze me gaan bellen eind deze week.
Dan kan ik hun ook deze vragen voorleggen. Kijken of ze mij kunnen antwoorden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:21

De ontslagdatum lijkt me logisch.
Wil je het antwoord op de vraag hier vermelden? Dat vind ik wel interessant :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:35

Uit je verhaal zie ik niet duidelijk welke ontslagroute je werkgever kiest, dus ik leg het uit voor elke ontslagroute.

1. Je komt enkel in aanmerking voor de kantonrechtersformule indien je werkgever je arbeidsovereenkomst wenst te ontbinden via een gerechtelijke procedure. Indien je werkgever overgaat tot ontbinding, dan is de datum waarop de kantonrechtersformule wordt vastgesteld de datum van zitting. Daarop bepaald de rechter welk bedrag jij krijgt. Zonder ontbinding, geen recht op kantonrechtersformule (heeft niet voor niets die benaming)

2. Als je werkgever via het UWV de opzegging van arbeidsovereenkomst verzoekt, heb je totaal geen recht op enige vergoeding ten aanzien van het verlies van de arbeidsovereenkomst. Als je eerste dag van werkloosheid in 2014 valt, heb je slechts recht op WW.

3. Als je werkgever door middel van een vaststellingsovereenkomst uit elkaar wenst te gaan, dan is de inhoud cq. het eventuele geldbedrag wat werkgever wenst te geven vrij. Dus daarbij hoeft de werkgever totaal geen rekening te houden met enige formule.

Resumerend: je hebt in geen enkel geval recht op de kantonrechtersformule, je kan een vergoeding in de zin van de kantonrechtersformule krijgen bij een eventuele ontbinding via de rechter. Meeste werkgevers zullen deze stap niet nemen aangezien dat veel kosten met zich mee brengt. Wat dan nog rest is of via UWV of via een vaststellingsovereenkomst, waarbij je bij geen van beide recht/in aanmerking komt voor een vergoeding in de zin van de katonrechtersformule. Het enige waarop jij recht heb is je loon over de opzegtermijn en eventueel WW na afloop van je opzegtermijn.

Als je nog verdere vragen hebt, stuur mij gerust een PB (arbeidsrechtelijk opgeleid en werkzaam in het veld)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 16:12

@ Douraque: ah, duidelijk. Ik mag dus blij zijn als ik wat krijg.

Ik weet nog niet welke route ze gaan bewandelen. Ik ga er van uit dat ze zo goedkoop mogelijk van me af willen komen. Ik heb opgevangen dat ze wilden wachten tot na 1-1-2014, omdat dan het ontslagrecht versoepeld werd.
....en daar werk je je dus al meer dan 12 jaar voor uit de naad -:(- .

Silvia

Re: Ontslagen worden per 1-1-2014 versus ontslagvergoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:36

Ik heb ergens gelezen dat de plannen ten aanzien van de ontslaguitkering zijn uitgesteld tot 2016.
Dat hoop ik dan voor je!