Wanneer breek je met familie..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Wanneer breek je met familie..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 08:37

Hoi allemaal,

Ik moet echt wat kwijt.
Half augustus hebben mijn vriend en ik, mijn oma verhuisd naar haar nieuwbouw aanleunwoning.
Mijn vriend was werkloos, en heeft daar alle muren gestuct, geverfd, vloer gelegd en daarna verhuisd.
Hij is daar drie volle weken mee bezig geweest, en krijgt hier niets voor, hoeft ook niet want ik vind dat dit erbij hoort als je familie helpt.
Maar...mijn oma heeft een zoon, die bij haar op de hoek woont, mijn oom dus (mijn moeder en opa leven niet meer) . Wij wonen een half uur verderop.
Zoonlief, hierna Brutus genoemd, vond het niet nodig om vooraf een plan van aanpak op te stellen, taakverdeling enz. Want..meneer ging op vakantie.
In de verhuisperiode.
Dat was onze eerste steek, dat doe je toch niet, je moeder zo maar laten zitten?
Wij hebben dit bij oma aangekaart maar ze houdt hem de hand boven het hoofd..hij werkt hard en heeft zijn vakantie hard nodig.
Op de laatste dag, oplevering oude woning, oma huilend aan de telefoon, er lag nog zoveel rommel in haar oude huis en brutus had ze al twee weken niet gezien of gehoord.
Dus, wij weer op pad om op te ruimen, en de deur van brutus gebarricadeerd met de spullen die van hem waren maar nog in haar oude huis stonden, hij wist immers al twee maanden dat de verhuizing eraan kwam..

Nu, anderhalve maand later, geen dank je wel, niet van oma, niet van brutus..alleen maar geklaag over spullen die ze kwijt is en dat alles zo duur is..wij hebben nog erg veel voorgeschoten aan plakplinten en materialen.
Daarnaast is oma altijd aan het afgeven over mijn schoonfamilie, dat ze zo dom en bemoeizuchtig zijn, en over mijn vader, wat voor nietsnut het is ( even denken...gaat dit niet over brutus?)

Kortom, ik ben er klaar mee.
Ik ben nog de enige die bij haar komt, samen met brutus die vrijgezel is en elke dag bij haar gaat eten. Ook zijn we er achter at hij haar geld aftroggelt met zielige verhalen.

Om mezelf en mijn vriend nu rust te geven, denk ik eraan om contact te verbreken. Ik merk gewoon dat ik me constant tegen haar moet inhouden, ze gedraagt zich als een kleuter van 87 (!) en zoonlief vindt het wel best dat hij niets heeft hoeven doen.
Wij hebben hem er ook op aangesproken dat we het geen stijl vonden dat hij niets heeft gedaan, en niets heeft laten horen, vervolgens kregen we een hele lading met dreigementen over ons heen..waarom?? Als er iemand het recht heeft boos te zijn, zijn wij het wel...

Pffff als iemand alles heeft gelezen, respect!
Wat is jullie mening?

Amandavd

Re: Wanneer breek je met familie..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:39

Ik zou inderdaad ook wat afstand nemen, natuurlijk, het is wel jullie oma, maar jullie hebben er ook aardig wat voor gedaan zeg. En zelfs iemand van 87 moet dat toch beseffen. Ik zeg, neem voorlopig afstand en concentreer je op je eigen leven!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:41

Zou je je oma niet erg veel verdriet doen als je het contact verbreekt? Ik zou voor de vrede denk ik maar zo goed mogelijk proberen te bewaren. "Brutus" kan in jullie ogen wel de slechte zijn in het verhaal, en dat zelfs ook écht zijn, maar voor je oma is zijn dagelijks bezoek vast erg waardevol. Het mensje is 87, als ze onverhoopt komt te overlijden kun je altijd nog zien hoe je verder wel of niet met Brutus om wil gaan. Ik denk persoonlijk dat je je oma diep ongelukkig maakt als je nu contact verbreekt tussen jullie en Brutus of tussen jullie, Brutus én haar. Ik zou het niet doen dus.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:43

Oreo schreef:
Zou je je oma niet erg veel verdriet doen als je het contact verbreekt? Ik zou voor de vrede denk ik maar zo goed mogelijk proberen te bewaren. "Brutus" kan in jullie ogen wel de slechte zijn in het verhaal, en dat zelfs ook écht zijn, maar voor je oma is zijn dagelijks bezoek vast erg waardevol. Het mensje is 87, als ze onverhoopt komt te overlijden kun je altijd nog zien hoe je verder wel of niet met Brutus om wil gaan. Ik denk persoonlijk dat je je oma diep ongelukkig maakt als je nu contact verbreekt tussen jullie en Brutus of tussen jullie, Brutus én haar. Ik zou het niet doen dus.

Maar als ik zo lees dat oma niet dankjewel zegt voor alle moeite, afgeeft op TS haar schoonfamilie, vind ik dat ook niet heel tof.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:43

Lastig hoor. Ik zou in deze situatie niet volledig breken met de familie. Ik zou wel minderen. Oma is al 87, is ze niet een beetje aan het dementeren dat ze zo doet? Mijn oma kan ook niets aardigs tegen mij meer zeggen. Natuurlijk vind ik dat niet leuk, maar het is maar zo. Ik hou mezelf maar voor, en dat klinkt absoluut niet aardig: dit duurt nooit lang meer.

Met die Brutus heb je verder niet veel van doen lijkt mij. Dat hij zo doet tegen zijn moeder daar kan je wat van zeggen en wat van vinden, en verder zou ik me daar lekker buiten houden.

Als je vindt dat ze je onheus behandelen, zeg daar dan wat van, en neem wat meer je ruimte. Ga langs op de "verplichte" dagen of als je er een keer wel zin in hebt, maar ga er niet iedere dag bij zitten. Maar ik zou een oud mensje van 87 ook niet meer het verdriet willen doen van een kleinkind wat haar niet meer wil zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:47

Advies : niet breken met je oma.. Ze heeft misschien wel moeite met de verhuizing en ouders houden nou eenmaal onvoorwaardelijk van hun kinderen.
Maar ..... je zou wel iets minder kunnen helpen. Dus niet alles doen, maar vooral een gezelligheids kleinkind zijn

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:49

Met oma zou ik niet breken. Ze is 87 en het kan ieder moment over zijn. Dat klinkt hard, maar op die leeftijd is dat de realiteit. Met Brutus zou ik á la minuut breken.

Ik heb wel gebroken met mijn oma (en m'n tante), omdat mijn tante ons willens en wetens dakloos heeft gemaakt. Oma wist hiervan en heeft nooit wat gedaan. Vandaar dat ik zeg niet met oma te breken, want ik weet hoeveel pijn dat doet en als ik het over kon doen had ik wdb een andere keuze gemaakt :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:08

Afstand nemen is prima, maar ik vind dit wel erg 'weinig' om het contact te verbreken. De meeste mensen die deze beslissing nemen hebben jaren aan ellende, pesterijen en voortrekkerij meegemaakt. Jij hebt het over een oud besje van 87 jaar die misschien ook niet meer altijd helder is, wat eenzaam en gebonden is. Oude mensen klagen nou eenmaal graag. Zeker als ze verder niet veel meer te doen hebben. Als ze nog gewoon goed van geest is lijkt het mij ook normaal om er een goed gesprek mee te hebben en dus lijkt het mij ook niet meer dan normaal om een opmerking te maken als in ik vind het niet erg leuk dat u zo over mijn schoonfamilie praat. Mijn vriend heeft u wel geholpen met verhuizen, terwijl uw zoon lekker op vakantie ging. Een dankjewel zou ook erg gewaardeerd worden. Als ze enkel oud en niet seniel is mag je haar ook als volwaardige gesprekspartner behandelen.

De keuze is natuurlijk aan jezelf, maar als dit al een reden is om helemaal te breken dan denk ik dat je op moet passen dat het niet stil om je heen gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:17

Met de relatie oma-Brutus heb je grofgezegd helemaal niets te maken. Daar moet je je niet mee bemoeien. Wat jullie gedaan hebben, legt niet automatisch eenzelfde claim op een ander. Zo werkt het niet. En daarnaast moet er héél wat (niet) gebeuren voor een oud moedertje haar zoon en mogelijk zelfs enige contactje op een gemiddelde dag, afvalt.

Ik denk dat het verstandig is om iets afstand te nemen, maar het contact niet te verbreken. Bemoei je iets minder met haar en alles om haar heen, en leg naast je neer dat je niet bedankt bent zoals je dat zelf gedaan zou hebben. Mogelijk heeft 't mensje last van de verhuizing, is ze niet altijd even helder meer, en/of heeft ze in haar beleving wél haar dank uitgesproken...
Ga oma/kleinkinddingen met haar doen, en meer niet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:21

Afstand nemen lijkt me een goed idee. Contact verbreken over zoiets als dit... Nee. Hoewel oma verre van netjes is, overigens

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:22

Laat het even rusten. Met je oom heb je in principe niets te maken en je oma is van slag door de hele verhuizing en het gedoe er om heen. Ga iets minder vaak naar je oma en houdt het dan gezellig. Als ze inderdaad niet seniel is kan je er best iets van zeggen dat je het niet leuk vindt dat je schoonfamilie wordt afgezeken, je vriend heeft zich tenslotte belangeloos ingezet om oma goed te verhuizen.

Adem in, adem uit ...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:30

Sammie schreef:
Afstand nemen is prima, maar ik vind dit wel erg 'weinig' om het contact te verbreken. De meeste mensen die deze beslissing nemen hebben jaren aan ellende, pesterijen en voortrekkerij meegemaakt.

Hier iemand met ervaring en ik kan me daar helemaal bij aansluiten. Als dit iets is om het contact te vebreken met je famillie dan weet je echt niet hoe erg het kan zijn.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:36

Kun je niet met je oma praten? Dat het je zeer doet dat ze altijd afgeeft op jouw schoonfamilie en je vader? Dat dit er voor zorgt dat je minder graag bij haar komt?
Ik zou een goed gesprek aan gaan, maar zeer zeker niet het contact verbreken. Als je zo veel voor hebt gedaan betekend het ook dat je heel veel van haar houdt. Dat ze spulletjes kwijt is is logisch voor iemand van 87 die net verhuisd is. Dat moet je je niet persoonlijk aantrekken.
Sterkte met de situatie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:14

Je oma is 87. Heeft zij geen last van beginnende dementie/cognitieve stoornissen? Ik lees wel wat symptomen uit je verhaal. Ze is helemaal het overzicht kwijt door de verhuizing, het gezegde is niet voor niks; oude bomen moet je niet verplanten. ;)
Ik zou er zeker niet mee breken, dan zal ze nog eenzamer worden, en hoelang leeft ze nu helemaal nog om het even grof te zeggen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:24

Hierom zou ik absoluut niet breken :n
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het veel erger kan en zelfs na een breuk is de ellende soms nog niet voorbij hoor. Wij hebben nu al 14 jaar geleden gebroken met familie, en nu nog steeds hebben we hier soms problemen om met andere familieleden.

Je oma is oud, en op die leeftijd mopperen ze snel en delen ze niet echt snel meer bedankjes uit :n
Dat je wat afstand neemt kan ik nog begrijpen, maar het contract helemaal verbreken om zoiets? Nee dat zou ik je echt niet aanraden.
Bedenk goed dat als je eenmaal breekt, het heel moeilijk is om weer bij elkaar te komen zonder die breuk er altijd tussen te laten komen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:30

Los van het hele verhaal, oude mensen kunnen toch ook gewoon niet zo aardig zijn? Ik snap niet altijd dat oude mensen altijd aardig zijn en dat je daar dan mee om moet blijven gaan. Misschien was Oma vroeger al niet zo leuk? En is ze nu nog steeds niet zo leuk...

Aan de andere kant, heel lang zal het met oma wel niet meer duren. Dus idd, gewoon wat afstand nemen en dan lost t zichzelf wel op toch?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:31

Net als de mensen boven mij zou ik zeker niet met oma breken. Een verhuizing heeft een enorme impact zeker op oudere mensen. Je ziet dan ook vaak dat het veroudereingsproces en het dementeren ineens veel harder gaan. En dit gedrag ziet er m.i. echt uit als dementerend gedrag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:32

Cer schreef:
Los van het hele verhaal, oude mensen kunnen toch ook gewoon niet zo aardig zijn? Ik snap niet altijd dat oude mensen altijd aardig zijn en dat je daar dan mee om moet blijven gaan. Misschien was Oma vroeger al niet zo leuk? En is ze nu nog steeds niet zo leuk...

Aan de andere kant, heel lang zal het met oma wel niet meer duren. Dus idd, gewoon wat afstand nemen en dan lost t zichzelf wel op toch?

Ze kunnen prima niet zo aardig zijn, maar om dan nog aan het eind van hun leven het contact te verbreken vind ik wat cru. Het is wel je oma... Hoelang zal het nog duren denk ik dan.
En het is gewoon een feit dat je hersens aftakelen naarmate je ouder wordt dus dat ze misschien niet alles meer overzien en er beginnende dementie optreed. Je kunt mensen niet alles aanrekenen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:37

Het hele opknap verhaal e.d. is de TS zelf ook bij geweest.. dus idd, het is een kleinigheidje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:39

Mijn moeder is van dezelfde leeftijd, graadje(!!! }> ) erger. Mijn jongste broer en ik hebben haar in juni/juli van dit jaar van aanleun naar verzorging verhuisd. Advies. Ga praten met de Thuiszorg die via de aanleunwoningen wordt aangeboden. Geef aan waar je tegenaan loopt, zij kunnen veel zorgen op een professionele manier van je overnemen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:44

Cer schreef:

Tuurlijk zijn er ook oude oma takkewijven, maar dat staat allemaal niet in de OP. Alleen maar 1 situatie over een verhuizing en een brute oom. :D

Punt is eigenlijk gewoon dat oude mensen vaak gewoon sikkeneurig zijn. Sommige mensen zijn ontiegelijk eigenwijs, want ze weten inmiddels wel hoe het moet (puberteit van het rijpe brein :D ) Dit kan de leeftijd zijn, het gebonden zijn of het niet meer kunnen doen wat ze vroeger konden. Maar veel meer is het al een begin van geestelijke aftakeling en dat gaat langszaam. En tel daarbij op dat ook ontzettend veel ouderen eenzaam zijn. Soms hebben ze dat zelf niet eens in de gaten, hoor. Ik heb dat bij een opa'atje uit de buurt gezien (was een lieverd hoor.) Vrouw vroeg ontvallen en iets 17 jaar rondhobbelt met beetje ditjes en datjes doen, met bezoek van de kids op zondag. Hij werd dodelijk ziek en moest naar het verpleeghuis, daar kreeg hij opeens nog een flinke opleving. Puur omdat hij dagelijks mensen om zich heen had waar hij een praatje mee kon maken.

Klagen doen ze ook graag. Oma van een kennis is 97(!) en zegt dat ze nooit iemand ziet. Mens heeft vijf kinderen, 24 kleinkinderen en een zooitje achterkleinkinderen waar je u tegen zegt en elke dag komen een of meerdere familieleden langs, maar ze ziet nooit iemand :n :))

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:50

Ja maar is dat klagen leeftijdgerelateerd? Misschien deed ze dat vroeger ook wel?
Er zijn zat mensen die over van alles en nog wat klagen, wat onterecht is... :D Alleen als je oud bent, dan mag t :D
Oooh als ik straks bejaard ben... ~~}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:52

*reserveert kamer naast Cer in bejaardentehuis* :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:53

Sonja schreef:
*reserveert kamer naast Cer in bejaardentehuis* :D

ja top :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:55

Jeetje hierom ga je toch niet breken met je familie? Al helemaal als je bijna de enige bent die nog bij je oma komt... Nee vind ik niet zo netjes. Kaart het gewoon eens aan dat ze zo overkomt, maar besef dat veeeeeeeel oma's klagen op die manier hoor... Echt waar. Ene oor in andere oor uit, maar breken vind ik echt wat rigoureus in deze situatie.