Promoveren zonder wo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Promoveren zonder wo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 07:59

Vorige week kwam ik iemand tegen die gepromoveerd is en alleen een hbo diploma heeft.
Nu was ik hier verder naar gaan kijken/zoeken, maar kan er niet heel veel over vinden. Nu ben ik dus nog steeds op zoek naar meer informatie hier over? Iemand die gepromoveerd is zonder wo diploma? En is het wel echt mogelijk en niet een heel veel geluk hebben verhaal?

Ben nu nog bezig met hbo en wil daarna verder met een master, maar promoveren lijkt me ergens toch ook wel erg leuk (iets kunnen betekenen in/voor de wetenschap/onderzoek) vandaar dus eens verder zoeken naar meer informatie hier over. :)

Dit is trouwens geschreven op telefoon, dus excuses voor eventuele fouten. :+

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:01

Wat is wo?

Quir

Re: Promoveren zonder wo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 08:02

Wo is wetenschappelijk onderwijs of wel universiteit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:04

Ja dat kan. In 'mijn' wereld zijn dat bv fysiotherapeuten en medisch analisten. Meestal werken die al in een academische setting, en rollen op die manier het onderzoek en een promotietraject in.
Voor een 'klassieke' AIO-baan kom je zonder Drs. of Ir. voor je naam niet in aanmerking overigens.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:11

Waarom zou je niet gewoon eerst een master doen?
Als het aansluit bij je studie, dan is het vaak maar 1 jaar. En anders 2 jaar (jaar premaster/schakeljaar en jaar master).
Dan heb je daarna grotere kans om te mogen promoveren.

Ik heb zelf ook hbo gedaan, toen premaster en nu master. Ik moet je zeggen dat ik absoluut geen écht wetenschappelijk onderzoek zou kunnen doen als ik niet de premaster/master zou hebben gevolgd. Het niveau tussen hbo scriptie en (pre)master thesis is echt groot!

Edit: trouwens ik studeer in de richting van sociale wetenschappen, dus wel wat anders als jouw richting
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 17-09-13 08:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 08:13

Ik studeer ook in de medische richting en wil dan ook de master physician assistant (in de richting radiologie) gaan doen. Dan wel in een academisch ziekenhuis. Er is dan dus wel een mogelijkheid om promotie onderzoek te doen?

Master wil ik dus ook sowieso gaan doen, is een master van 2jaar waarin je een aanstelling in een academisch ziekenhuis moet hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:15

Ja, dat kan. Zal afhangen van je begeleider, de onderzoeksgroep en je eigen talent, maar het afleveren van promovendi is gewoon een 'taak' van een universiteit, hoe meer hoe beter (en de onderzoeksgroep krijgt dan weer meer budget), dus als jij voldoende opvalt en ambitie hebt, is de mogelijkheid er zeker.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:16

Ibbel, ben jij zelf gepromoveerd?

Ben wel benieuwd hoe je in aanmerking komt?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 08:18

Oke, top. Bedankt voor de reacties! Weet ik wat me te doen staat. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:29

Ja, het kan, maa het is niet de makkelijkste weg.
Ik ben er nu ook hard voor bezig :) Je moet het wel echt in je hebben, en je moet er wat harder aan trekken want je hebt zonder master wel een gat te overbruggen, je mist een bepaalde manier van interpreteren.
Ik lees veel (papers) thuis bijvoorbeeld. Scholingsniveau is niet allesbepalend, al willen de meeste onderzoeksanalisten gewoon in het lab de handen laten wapperen zonder zich erg bezig te houden met achterliggende onderzoeksvraag. Maar ik zie ook slechte PhDs.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:31

Dispar_Vulgo schreef:
Ibbel, ben jij zelf gepromoveerd?

Ben wel benieuwd hoe je in aanmerking komt?

Nee, gelukkig niet :+ Ik ben gewoon drs, da's meer dan genoeg.
Ik bekijk onderzoek vanaf de andere kant - ik werk bij een goed doel dat oa. AIO's (en hun onderzoek) financiert.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:45

Volgens mij was het toen ik promoveerde niet mogelijk om met HBO te promoveren, in ieder geval niet aan de faculteit waar ik ben gepromoveerd. Ik kan me herinneren dat ik een kopie mijn WO / drs diploma moest inleveren voor de promotie.

Maar dit is inmiddels al weer jaren geleden en dus voor het masters systeem werd ingevoerd. Met die grote veranderingen in het hoger onderwijs zijn dit soort zaken wellicht ook soepeler geworden. Het hele doel daarvan was immers het HBO en WO meer op elkaar te laten aansluiten.

Ook kan ik me voorstellen dat verschillende Universiteiten zelf soms wat andere ingangseisen hebben. De regels rondom promoties verschillen in ieder geval bij iedere universiteit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:09

Ik ken heel wat fysiotherapeuten die ruim van voor het nieuwe master's systeem zijn (van mijn leeftijd zeg maar) en gewoon zijn gepromoveerd. Maar mogelijk is dat typisch voor de (para-)medische wereld.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:15

Hier is het wel mogelijk, maar het komt weinig voor. Ik denk omdat aan de ene kant de meeste HBO'ers/bachelors het niet zien zitten, aan de andere kant komt het steeds vaker voor dat tientallen mensen solliciteren op een functie en dan heb je toch een nadeel zonder masterdiploma. Je merkt dat de promovendi zonder master het op zich niet minder doen, alleen hebben ze soms meer moeite met schrijven, gewoon omdat ze daar minder ervaren in zijn.

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:18

Je kunt zeker zonder master promoveren. Ik zit zelf in het onderzoek (kankeronderzoek, ben analist) en de mogelijkheden tot promoveren zijn aanwezig. Je moet alleen wel goed realiseren dat als je zonder master promoveert, je eigenlijk een traject ingaat waarna je een baan moet zoeken die er misschien niet is. Ik weet niet of het in de radiologie ook zo is, maar er zijn niet veel mensen op zoek naar een gepromoveerde HBO'er. Je bent eigenlijk meer dan HBO, maar minder dan universitair geschoold.. oftewel je zit er daarna dus tussenin.. Denk dat het ook voor jezelf handig is als je nadenkt over een eventuele masterstudie, het is ook ontwikkeling voor jezelf om door te leren en meer kennis te vergaren. Kan zeker ook handig zijn als je promoveert, met meer kennis kun je gewoon meer doen..

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:25

Ik ken diverse HBO'ers die in Engeland wel een AIO-achtig traject hebben gevolgd om zo hun PhD te bemachtigen. Het is wel lastig in hun geval om aan passend werk te komen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:40

Postdoctoraalschap zou ook nog een vervolg kunnen zijn. Maar dat moet je willen, natuurlijk.

Ik ken drie gepromoveerde onderzoeksanalisten die gepromoveerd zijn binnen hun contract en daarna gewoon onder contract bleven doorwerken. Dat is, hopelijk, voorlopig ook mijn weg.