Studentenwoning: hoe kaart ik het schoonmaken aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Studentenwoning: hoe kaart ik het schoonmaken aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:54

Lieve medebokkers, ik hoop dat jullie wat leuke/handige tips voor mij hebben, want jullie hebben bij elkaar vast meer levenservaring dan ik in mijn eentje.

Ik zit nu sinds een tijdje op kamers. Op zich niks mis mee, aardige mensen, echt waar.

Maar ik heb het óf gemist bij het hospiteren of ze hadden even heel erg hun best gedaan. Ik denk eigenlijk het eerste... :')
Het is er echt ránzig. Vooral de keuken, waar ik niet echt meer iets durf klaar te maken. Het is net of het ze niks kan schelen, maar mij dus wel.
Ik ben over een maand of 3 als het lukt daar weer weg, maar tot die tijd vind ik het echt vreselijk.

Hoe pak ik dit aan zonder mijn verder heel aardige huisgenoten te kwetsen?
Ik wil niet "die zeikerd" zijn, omdat ik over het algemeen behoorlijk flexibel ben, maar dit is wel mijn woonomgeving voorlopig. Het is best mogelijk een schoonmaakschema op te stellen, of gewoon te zeggen van "doe dat even" en ik heb niet het idee dat ze meteen uit hun slof zullen schieten, maar ik wil ook niet heel erg naar passief-agressief overkomen. Ik ben zelf een behoorlijk zachtaardig persoon en slik dit soort dingen gewoonlijk te lang, waardoor ze er pas uit komen als de boel het kookpunt heeft bereikt.

Daarom probeer ik dat even voor te zijn.
Suggesties dus welkom, want ik ga niet voor alle bewoners de schoonmaakslaaf zijn alleen omdat ik de enige ben die het vies lijkt te vinden.

"Gewoon zeggen" vind ik écht heel erg eng (zachtaardig he), dus als iemand daar tips voor heeft is dat ook welkom!

Sani

Re: Studentenwoning: hoe kaart ik het schoonmaken aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:57

Hebben jullie avonden dat er dingen besproken worden? Misschien een schoonmaakschema introduceren waarbij iedereen iets doet qua gezamenlijke ruimtes (badkamer, toilet, keuken, evt woonkamer)?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:59

Eerlijk gezegd zien we elkaar nauwelijks, dat was ik vergeten te vertellen. :o
Heel druk allemaal dus af en toe even een praatje maar juist daarom vind ik het zo moeilijk om het ook over serieuze dingen te hebben. We zien elkaar ook nooit allemaal tegelijk.

En zomaar een rooster op gaan hangen zie ik ook niet zo zitten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:00

Samen eten en dan aankaarten :)

1 keer samen eten met het grootste deel moet toch te plannen zijn?iedereen moet eten in huis :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:01

Misschien is dat helemaal geen gek idee, hang iets op in de keuken: omdat we elkaar zo weinig zien: datum: wijntjes en hapjes, komen jullie ook?
En het dan tijdens het gezellige wijntje toch even aankaarten of vragen hoe ze dit normaliter (voor jouw komst, want je bent er nog maar net bij gekomen) deden!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:02

En als je het nu eenmalig aan de kant maakt/schoon maakt en vervolgens er een notitie of brief boven hangt "graag schoon houden" of iets van een spreuk waar andere bokkers erg goed in zijn om te bedenken.
Heb je emailadressen? Een emailtje is makkelijker dan face to face helemaal als je elkaar weinig ziet.
Heb je anders n huisgenootje waar je het beter mee kan vinden? Bij haar eens haar mening polsen?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:03

En gewoon een briefje in de keuken ophangen of ze de boel na vertrek weer netjes achter willen laten?

Rob Geus uitnodigen?

Science90

En een groepsapp maken? Kun je elkaar ook belangrijke mededelingen doen.

nynke55

Even een briefje ophangen met: Mensen, het is hier een ongelooflijke puinzooi, wie helpt er mee schoonmaken? Trakteer ik op een borrel, achteraf. En dan gelijk een schema introduceren.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 22:05

Ja ik dacht te moeten vechten om een plekje in de keuken rond etenstijd, maar ben eigenlijk ook dan altijd alleen. :+ Anders was het inderdaad een idee geweest.
Wijntjes en hapjes ook een idee, maar we zijn tot nu toe nooit allemaal tegelijk thuis geweest. |o

Moet ik ze misschien allemaal apart aanspreken?
Ik ben de nieuwste daar in huis dus ken ze nog niet goed genoeg. Heb van één wel een nummer en een mail adres, maar juist op de mail of op tekst kom ik wel eens verkeerd over (dat weet Iem wel := ).

Eenmalig schoonmaken en gevraagd het schoon te houden heb ik gedaan. :j Heeft duidelijk niet gewerkt. :+

Nynke: dat durf ik dus niet. :+ Zomaar een oordeel neerpleuren bedoel ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:06

Stuur hun ouders een bericht met het verzoek eens gezellig mee te eten in de smerige keuken :')

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 22:07

_O- _O- _O-
Tijd voor wat speurwerk om de ouders te achterhalen! :D :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:07

Uitnodigen dus! Goed voor jullie contact en wat heb je nu helemaal te verliezen?
Jullie zijn maar met z'n 3en toch?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:08

Dat is geen oordeel, dat is een feit. Een oordeel zou zijn: Mensen, jullie hebben er een ongelooflijke puinzooi van gemaakt...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 22:11

Tja heel eerlijk?
Behoefte aan contact heb ik niet per se. Ik woon daar gewoon omdat het moet. :+

Maar daarbij zou ik dus wel graag hebben dat het schoon wordt.
Misschien is een briefje ophangen met iets in de trant van wat Nynke zegt inderdaad wel een idee dan als het contact zo lastig gaat! :j

In feite hóef ik ook niet aardig gevonden te worden natuurlijk, maar als ze een hekel aan me gaan krijgen worden die maanden dat ik er nog moet zitten wel erg zuur. :=

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:13

Ik zou gewoon een papiertje in de keuken ophangen dat je graag een schoonmaakschema wil introduceren oid. :)

Moet toch niet zo moeilijk zijn om rekening met elkaar te houden en nadat je klaar bent even het schoon te maken :=

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 22:17

Gewoon briefjes achter gaan laten dus?
Vind ik eigenlijk wel een goed idee, aangezien het dus lastig blijkt ze face to face te spreken te krijgen.

Hebben ergens vocabulair goed aangelegde medebokkers hier dan een idee over de woorden waarin ik het zou kunnen zeggen? :)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:18

Mijn huis (wel 12 aparte appartementjes met eigen douch en keukenblok) heeft een eigen facebook pagina, waar we zaken voor het hele huis kunnen bespreken.
Daar zet ik dan ook af en toe m'n opmerkingen neer, zodat iedereen het kan lezen.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:23

Het idee om een briefje op te hangen is prima. Zorg dat je het een beetje informeel houdt, eventueel met een grapje erbij. Nynke's voorstel om achteraf op een borrel te trakteren is ook een goede.
Ik weet niet wat voor studenten het zijn, maar in mijn ervaring weten de meesten écht wel dat het een enorme zooi is, maar zijn ze gewoon te lui om er uit zichzelf iets aan te doen. Ze zullen heus niet boos op je worden als je een briefje neerhangt, zolang je maar niet veroordelend overkomt en het een beetje luchtig houdt.
Zet tijdens de geplande grote schoonmaak een lekker muziekje op en probeer het gewoon leuk en gezellig te houden, komt helemaal goed!
Edit: Ik zou niet meteen een schema ophangen, je huisgenoten willen vast graag dat er rekening met ze gehouden wordt (denk aan weekje vakantie/tentamenweek/etc), eerst even overleggen dus!
Laatst bijgewerkt door Karmandi op 16-09-13 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 22:24

Tja is ook wel een idee, maar ik ga daar niet nog heel lang zitten dus vandaar.
Ik probeer het eerst wel met briefjes.

Wel heel erg leuk dat er zulke studentenhuizen bestaan trouwens. :j Lees je ook eens hoe het anders kan.

Karmandi, ik denk ook dat ze gewoon te lui zijn om er iets aan te doen. Ik vind het erger dat het smerig is dan dat ik er tijd aan moet besteden, ik denk dat zij dat net andersom hebben. Bedankt hoor! :)

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:34

Persoonlijk ben ik anti briefjes. Als er een probleem is gewoon even melden.
Ik heb een keer een huisgenoot gehad die wachtte tot ik de deur uit was om "snel een briefje achter te laten". Dat werkt niet. (Ik was daar ook heel snel weg... nog nooit zo'n rommelig/vies persoon meegemaakt :o )

Verder heb ik in een studentenhuis gewoond waar we duidelijke afspraken hadden. Maar daar aten we ook gezamenlijk dus dat werkte daar erg goed. Hoeveel huisgenoten heb je?

Vrienden van mij hadden een echt jongens(puinzooi) studentenhuis ;) Wat daar goed hielp was een feestje geven. Dan was het achteraf zo'n zooi dat ze wel moesten opruimen/schoonmaken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:36

Even iemand aanspreken gaat zo moeilijk als je ze niet ziet he? :')

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 22:40

Ja precies Air, dat had ik misschien ook gewoon even in de beginpost moeten vermelden. _O-
Ik ben trouwens niet echt zo van de feestjes geven, is erg lastig als je zelf introvert bent.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:44

Schoonmaakdagje organiseren, even een dag poetsen met zijn allen. Zien ze ook meteen hoe fijn het is dat alles schoon is en misschien is dat dan een eye opener om het dan zo te houden :-)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:58

Ik zou denk ik een briefje ophangen met iets in de trant van: lieve huisgenoten, aangezien de nieuwe schoonmaakkabouters er weer de brui aan hebben gegeven is het misschien verstandig om tijdens een vergadering hun CAO nogmaals onder de loep te nemen. Ik zorg voor koek en zopie, wanneer hebben jullie tijd om deze precaire situatie nader te bespreken?