Rekenen, zo frustrerend.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PINK

Rekenen, zo frustrerend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 20:21

Al sinds ik me kan herinneren is rekenen en Nederlands een probleem lees: al vanaf de basisschool. Remedial teaching gehad, uitgebreid getest op dyslectie en ook een beetje op dyscalculie. Het bleek minder nodig te zijn om mij op dyscalculie te testen (geen idee waarom). Voor de dyslectie heb ik een verklaring op papier gekregen en krijg ik ook extra tijd, gebruik een rekenmachine als dit kan en mag. Helaas kan dit niet met alles..

Ben uiteindelijk naar speciaal onderwijs gegaan. Maar nu zie ik wel in dat mijn rekenen er alleen maar slechter op is geworden dan beter. Nederlands daarin tegen is stukken beter, nog niet optimaal maar wel beter.
Rekenen daarin tegen.. wordt alleen maar erger. Ik krijg buikpijn bij het idee dat ik weer rekenen heb op school.
En sinds kort raak ik gefrustreerd als het niet lukt. Dit heb ik nooit eerder gehad. De docente van rekenen (MBO) heb ik voor mijn gevoel helaas ook niet veel aan. De docent voor het eerste school jaar legde het uit en dan was het antwoord fout, of ik begreep de uitleg gewoon niet. Sinds dit school jaar hebben we een nieuwe docent en helaas ook hier gaat het niet (ga niet openbaar zetten wat er tegen mij gezegd is, voor die informatie per pb).

Ik voel me gewoon dom, dom omdat het niet lukt..
Vandaag naar docent toegestapt en gaat nu kijken of het mogelijk is om van school uit een dyscalculie test te doen. Zodat ik voor mijn volgende opleiding wel langer de tijd heb voor examens en toetsen. Dit helpt voor mij heel erg.
Morgen dus weer rekenen, zie er nu al zo enorm tegen op..

Zijn er mensen die dit (gevoel) herkennen?
Laatst bijgewerkt door PINK op 16-09-13 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Re: Rekenen, zo frustrerend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:24

Herken het niet, maar bah wat vervelend en rot dat je ook tegen zoveel onbegrip aanloopt.
Wat doe je er thuis nog aan?

Welke school zit je trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:26

Rekenen of wiskunde?
Ik ben bijvoorbeeld echt een ramp met hoofdrekenen.
Heb braintraining op mijn nintendo (dat ik die nog heb hahaha) waarmee je dat heel goed kunt oefenen.

Wel bijhouden, na vier dagen is het bij mij weg.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:28

Ach wat naar :( Mijn stiefzusje had ook onwijs veel moeite met rekenen/wiskunde. De uitleg van de verschillende docenten snapte ze niet. Totdat ik een keer met haar ben gaan zitten. Uitleg in Jip en Janneke taal. Rustig, vanaf het begin. Hoofdstuk 1, paragraaf 1. Op je eigen tempo. Meid, je bent echt niet de enige die moeite heeft met rekenen :). Wiskunde moet je uiteindelijk zien en dan pas kan je het begrijpen. Wilt je moeder of een vriendin niet een keer rustig met je gaan zitten? Heel veel succes in ieder geval en je mag altijd een berichtje sturen!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:30

Waar kom je vandaan?

Soms kunnen enkele bijlessen je weer even de goede richting op helpen.
Op zich is rekenen/wiskunde niet lastig, je moet alleen het trucje even doorhebben, maar dan moet dat wel op jouw denk manier worden uitgelegd.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 20:33

Kimbers thuis probeer ik rekenen oefeningen te maken. Maar dit kan ik blijven doen, het helpt niet.
Ik zit op ROC Midden Nederland. :)

June zowel rekenen als wiskunde. Allebei een drama.. Helaas blijft het bij mij niet bij hoofdrekenen..
Maar wel fijn dat je iets hebt waarmee je het kan blijven oefenen.

xxPaige, mijn moeder kan goed rekenen, mensen uit mijn klas die het kunnen hebben me proberen te helpen. In een rustig tempo. Zelfs dan snap ik er geen snars van. Ik heb het inzicht niet om dingen te zien, te snappen wat betreft rekenen en wiskunde en ik doe echt (enorm) me best..

Esther_r20 ik kom uit de provincie Utrecht. Heb al heel wat bijlessen gehad. Dit helpt helaas niet, ik ga morgen even met mijn nieuwe docent rekenen in gesprek in de hoop dat we het verkeerde begin terug kunnen draaien en hij me kan helpen.
Heb veel trucjes geleerd, maar snappen? Nee.
Laatst bijgewerkt door PINK op 16-09-13 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:33

Hee TS,
We kunnen elkaar de hand schudden ik heb het ook!
Cijfers opdraaien.. optellen en dan weet ik het niet meer.. ik word/werd er gestrest van!
Het is zo lastig...en dan legt iemand je het 1000x uit en dat kan je het gewoon nog niet snappen :(
Alle docenten hebben er met mij het beste van proberen van te maken ik heb nu gelukkig geen wiskunde meer.. wel rekenen -O-

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 20:35

BobbieLover vervelend hé? Je raakt er gestrest, gefrustreerd van. Mensen die dan niet snappen hoe je je voelt. Het is dan wel niet het einde van de wereld. Maar wel vervelend.. En inderdaad mensen die je het zovaak uit willen en proberen te leggen en dan nog het niet snappen. Fijn dat je wiskunde niet meer hebt (ik ook niet meer; gelukkig!) maar rekenen is ook geen pretje.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:49

PINK schreef:
BobbieLover vervelend hé? Je raakt er gestrest, gefrustreerd van. Mensen die dan niet snappen hoe je je voelt. Het is dan wel niet het einde van de wereld. Maar wel vervelend.. En inderdaad mensen die je het zovaak uit willen en proberen te leggen en dan nog het niet snappen. Fijn dat je wiskunde niet meer hebt (ik ook niet meer; gelukkig!) maar rekenen is ook geen pretje.

Ja harstikke! :(
Het is niet het einde van de wereld misschien dan toch een stukje? haha :9
Ja Rekenen is eigelijk ook niet , écht simpel haha :o
En dan maar mensen 'Doe het zo en zo 'doe je het zo.. en dan :? i don't understand gheghe -:(-
Fijn dat je ook geen wiskunde meer hebt! :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:12

Ik herken het helaas ook. Ik heb huilend boven mijn Wiskunde proefwerk gezeten omdat ik het echt niet zag, ik wist het gewoon niet. Hoe graag ik ook wilde, hoeveel moeite ik ook deed, ik zag het gewoon niet. En nu nog steeds niet. Ik heb me erbij neergelegd dat het gewoon niet mijn ding is. Ik ben daarentegen wel echt een talenmens.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:37

TS, als je wilt wil ik jou wel helpen, gratis. Kijken of ik het inzichtelijk kan maken,
Ik doe de Pabo, ben goed in rekenen en geef ook bijles. Woon in Amersfoort en kan gratis reizen.

Zou je dat willen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:45

Lief!

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:49

Dat is lief zeg!

Ik herken het probleem wel hoor. Ik heb het ook gehad met rekenen en ook met Engels...
Vreselijk! Ze gingen altijd zo snel op school.

Thuis oefende ik me suf ik dacht als je iets wil kan je het ook!!
Ik ging met Engels naar bed en stond er mee op.

Toen ben ik mijn opleiding zakelijke dienstverlening gestopt (na een half jaar)
Wel had ik daar voor mijn diploma zorg en welzijn niveau 2 en 3 gehaald.

Ik sliep gewoon niet meer. En had geen tijd voor leuke dingen want ik greep ieder uur aan om te leren.... Maar het zat er gewoon niet in! (op de basis school en de middelbare school had ik dit probleem ook)
Het vierde jaar deed ik een werken leren traject waardoor ik geen Engels, Duits en rekenen/wiskunde meer had en er geen examen meer in hoefde te doen.
Als ik erop terug krijg heb ik daar vreselijk spijt van!
Al kon ik niet mee komen, nu heb ik het helemaal niet gehad.
Sommige mensen zeggen oh ik kan ook geen Engels. Maar die kunnen nog redelijk een verhaal vertellen of verstaan haha.
Ik kom niet eens verder als ik ben.... en ik kom uit....
Ik schaam me er inmiddels niet meer voor. Het is nu eenmaal zo. (ook mijn ouders zijn hier nooit goed in geweest)
Ik heb een baan van 32 uur waarin ik me prima red haha

Heel veel succes en zet hem op!
Laatst bijgewerkt door CoSnuf op 16-09-13 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:49

Ik kan ook totaal niet rekenen! Zit nu in 4 havo en volgend jaar mag ik pas op examen als ik een rekentoets heb gehaald, wat een drama zeg.. Zie er zo tegen op. Ik heb voor rekenen standaard een 2, met een 3 ben ik reuzeblij want hoger haal ik echt niet. Ik doe echt me best maar ik zie het gewoon niet, word gek van die getallen. Bij wiskund e loop ik er ook vaak tegen aan, sommige dingen moet je rekenkundig gewoon in een oog opslag zien, maar dat zie ik dus gewoon niet..
Nee ik ben echt bang dat ik volgend jaar niet op examen mag,we hebben ookgeen rekenles op school ofzo

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:38

Jup ik heb discalculie en kan dus ook echt niet hoofdreken en tel nog met vingers |o wiskunde snap ik tijdes de lessen wel maar op toetsen niet meer dan is het blanco bij mij ook een stukje faal angst rekenen stond ik vorig jaar een 2,6 en als ik ietsmoet uitreken en het lukt niet word ik boos op mezelf omdat het niet lukt dus ja ik herken het

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:08

Welkom bij de club!
kan ook totaal niet rekenen, raak er gestresst en gefrustreerd van.
Ik tel ook nog steeds op m'n vingers omdat ik het gewoon niet weet..
Zit nu ook op het MBO en daar krijgen we gewoon simpel rekensommetjes die je uit je hoofd moet doen..
Nou dat kan ik echt niet. Ik stress hem dan zo erg :(
En ze hebben het al zo vaak geprobeerd uit te leggen, maar ik blijf het niet snappen!

Dus TS je bent niet de enigste :(:)

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:14

Ik herken het probleem ook.
Toen werd er bij mij discalculie ( of hoe je het ook schrijft) vast gesteld.
Dit is dyslexie alleen dan met cijfers..

Als mensen het uitleggen snap ik het wel,maar zodra ik het in praktijk moet brengen gaat het mis

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 10:27

Wat een berichtjes. En zelfs iemand die me wil helpen. Ik pb je vanavond even. Echt lief!
De rest reageer ik op vandaag zodra ik tijd heb (zit nu via mobiel).
Heb over een kwartiertje rekenen, zie er als een berg tegen op..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:48

Dyscalculie heet dit tegenwoordig, ik heb het mijn leven lang al. Vroeger (50 jaar terug) had het geen naam, ik was gewoon dom.

Je kan je laten testen, informeer hiervoor op je school, dan krijg je een verklaring en aangepast lesprogramma

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:40

Ik herken je volledig TS. Zelf kan ik ook niet rekenen, als ik tel dan tel ik op mijn vingers, draai getallen om (achter de kassa was het bedrag bijvoorbeeld 68 euro en dan zei ik 86 euro) en zág het gewoon ook echt niet. Mijn broer heeft me meerdere malen proberen te helpen, er echt de tijd voor genomen maar toen we na twee uur nog geen stap verder gekomen waren, zijn we er maar mee gestopt.

Heb in de derde klas ook wiskunde laten vallen zodat ik daar in ieder geval geen examen in hoefde te doen.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:14

Suzanne F. jeetje huilend boven een proefwerk. Wel fijn dat je dan weer echt een talenmens bent en je er bij neer hebt kunnen leggen.

Lolacabana ik pb je zo eventjes. Heel lief je aanbod!

CoSnuf hoe staat het er nu voor met je engels? Gelukkig sta ik er niet op en ga ik er niet mee naar bed. Als ik dat doe kan ik helemaal geen rekenen meer zien en dat werkt bij mij alleen maar averechts. Wel fijn dat je je in je baan nu prima red.

VeraPopeye wat vervelend dat je een rekentoets/examen hebt. Blijft het bij jou ook gewoon niet hangen? Wat zeggen ze er thuis en op school van?

xDaphnexx inderdaad wat je zegt tellen met vingers. En zelfs tijdens de les snap ik er niks van. Is het bekend bij je op school dat je hier moeite mee hebt?

CupCakes heel herkenbaar van die simpele rekensommetjes en het dan nog niet snappen. In de stress raken, gefrustreerd raken. Vervelend dat ze het uitleggen je het dan nog niet snapt..

Morrie ik heb dit nagevraagd en de docente gaat er even voor me achteraan.

_JTM precies dat wat je zegt. Ook dat van achter de kassa. Had je ook kasverschil enz? Frustrerend hé als ze het dan uitleggen en je het nog niet snapt. Wel fijn dat je het hebt kunnen laten vallen!

Rekenen vandaag ging prut. Onverwachts kregen we een 'toets' om te kijken waar je zit. Werd er misselijk van, kreeg hoofdpijn (opkomst van me migraine). Dus me onderdrukkende medicijnen maar genomen. Het ging gewoon niet, snapte er helemaal niks van. Ben benieuwd wat de docent volgende week zegt over mijn rekenniveau.

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:36

PINK schreef:
Suzanne F. jeetje huilend boven een proefwerk. Wel fijn dat je dan weer echt een talenmens bent en je er bij neer hebt kunnen leggen.

Lolacabana ik pb je zo eventjes. Heel lief je aanbod!

CoSnuf hoe staat het er nu voor met je engels? Gelukkig sta ik er niet op en ga ik er niet mee naar bed. Als ik dat doe kan ik helemaal geen rekenen meer zien en dat werkt bij mij alleen maar averechts. Wel fijn dat je je in je baan nu prima red.

VeraPopeye wat vervelend dat je een rekentoets/examen hebt. Blijft het bij jou ook gewoon niet hangen? Wat zeggen ze er thuis en op school van?

xDaphnexx inderdaad wat je zegt tellen met vingers. En zelfs tijdens de les snap ik er niks van. Is het bekend bij je op school dat je hier moeite mee hebt?

CupCakes heel herkenbaar van die simpele rekensommetjes en het dan nog niet snappen. In de stress raken, gefrustreerd raken. Vervelend dat ze het uitleggen je het dan nog niet snapt..

Morrie ik heb dit nagevraagd en de docente gaat er even voor me achteraan.

_JTM precies dat wat je zegt. Ook dat van achter de kassa. Had je ook kasverschil enz? Frustrerend hé als ze het dan uitleggen en je het nog niet snapt. Wel fijn dat je het hebt kunnen laten vallen!

Rekenen vandaag ging prut. Onverwachts kregen we een 'toets' om te kijken waar je zit. Werd er misselijk van, kreeg hoofdpijn (opkomst van me migraine). Dus me onderdrukkende medicijnen maar genomen. Het ging gewoon niet, snapte er helemaal niks van. Ben benieuwd wat de docent volgende week zegt over mijn rekenniveau.

Ja heb ook veel maatwerk enzo maar ja het werkt niet net zo als bij velen

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:10

Ik jheb het ook :( met rekenen. Het idee al. Ik kijf buikpijn en kan wel huilen. Als ik een sommetje uit wil rekenen blokkeert mijn hoofd gewoon. Het lukt niet en is zo ferustrerend. Een simpel sommetje kan ik niet eens meer uitrekenen. En de leraar pusht je maar: je kan het wel, dat kan iedereen. Nou ik dus niet. Het lukt gewoon niet, ookal doe ik zo mn best.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 02:35

Wat vervelend zeg, dyslexie en dyscalculie. Gaat het je wel echt helpen om meer tijd voor een toets te krijgen? Is het anders niet fijner om een richting te zoeken waar je geen rekenen meer hebt? Het klinkt alsof je er zo niet uit gaat komen..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:26

Gezien je leeftijd wordt een test op dyscalculie niet meer vergoedt. En anderzijds; zou die stempel en oplossing zijn voor je probleem of een vestiging van je vermoeden? Ik denk namelijk het tweede.

Ga met je docent om de tafel en maak je probleem bespreekbaar. Bijles kan ook wonderen doen. Wees niet bang om een aantal stappen terug te doen om vervolgens weer vooruit te kunnen om in ieder geval weer kleine persoonlijke reken-succesjes te kunnen gaan boeken :-)

Ik weet niet uit welke regio je komt maar binnen regio 024/026 wil ik je ook met alle plezier helpen. Pabo-diploma op zak en afgestudeerd op rekenen-wiskunde in de onderbouw vmbo, dus heb redelijk wat kennis in huis. Succes!!