Samen het huis uit; kopen of huren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenny

Samen het huis uit; kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 08:55

Mijn vriend en ik (25 & 26) zijn nu bijna 6 jaar samen. Omdat we beide nog lang aan de studie zijn geweest, zijn we steeds thuis blijven wonen. Ik heb nu sinds juni 2012 werk en mijn vriend is net klaar met zijn studie en begint 14 oktober bij zijn nieuwe baas. Hoog tijd om de keet uit te gaan!

Nu lopen we tegen het volgende aan..; gaan we huren of kopen?

Huren vind ik eigenlijk zonde van het geld, maar het grote voordeel is weer; stel dat het samenwonen niet gaat, dan ben je zo van je huis af. We zien elkaar nu vooral in het weekend en soms doorde week. Als je samen woont zie je elkaar dan toch even vaker. Als je een koophuis hebt, zit je daar samen aan vast. Knelt het flink in je relatie, dan moet je samen van he thuis af zien te komen. Voordeel is, als het gewoon zo blijft gaan als nu (goed dus, met ups en downs ;) ) dan he je echt iets van jullie samen.

Wie heeft voor hetzelfde probleem gestaan en kan voors/tegens en/of tips geven? Alseral een soortgelijk topic is, hoor ik hetgraag :)

Yessy

Re: Samen het huis uit; kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:59

Hier gaan samenwonen in een huurhuis (al waren we daarvoor al erg vaak samen in mijn mini studio), onder andere omdat het makkelijker is als het fout gaat. Daarnaast durf ik het momenteel niet aan om een huis te kopen dat ik over een jaar of 5 waarschijnlijk weer wil verkopen, stel dat je er niet van af komt...
Dus nu wonen we in een fijn huis en als we wat over een paar jaar (hopelijk) wat meer verdienen, gaan we voor een koophuis :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:08

Eerst eens even beginnen met huren lijkt me HEEL verstandig :j

Dan kun je wennen aan elkaar, aan het samenwonen, aan "een eigen huis" en als het goed bevalt dan krijg je ook een beter beeld van wat je wel of niet fijn vindt aan het huis waarin je woont.

Waardoor je als alles goed gaat ook meteen beter weet waar je naar moet zoeken in een koophuis.

Je kunt dan op je gemakje zoeken naar jullie perfecte huis want je zit niet op de schopstoel terwijl je nu misschien wel zoiets hebt dat je z.s.m. "thuis" weg wilt en een eigen stekje wilt ;)

Als je dan over een poosje een fijn koophuis vindt (of het gaat niet goed....) dan zeg je simpelweg de huur op en bent weg :)

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:10

mijn vriend en ik waren 4 jaar geleden ook nog maar 1 jaar en 2 maand samen maar het voelde goed en we hebben gewoon een huis gekocht .. na 4 maand kregen we de sleutel en konden we heerlijk klussen..
We wonen er nu alweer bijna 4 jaar..
Tot op heden nog steeds geen spijt , het geld wat we nu kwijt zijn is voor ons huis en niet 1 of andere woningstichting..

En in de toekomst kijken kan je toch niet hoe je relatie verder loopt..
het enige voordeel van huurhuis is dat als er iets stuk is je het niet hoeft te betalen , maar daar in tegen ben je waarschijnlijk met een hypotheek maandelijks goedkoper uit...

En het grootste voordeel : de huizen worden tegenwoordig echt voor bijna dumpprijzen aangeboden zeer gunstig om nu wat te kopen..
Qua hypotheek rente weet ik zo niet dan zou je even moeten googlen wat de rentes zijn ..

Succes :D

Edit : ik had niet goed gelezen jullie hebben beide nog geen vast contract dan zou ik idd ook even eerst voor huren gaan !
wij hadden namelijk beide een fulltime vaste baan dan heb je toch iets meer zekerheid.
Laatst bijgewerkt door NoiRaM op 16-09-13 09:19, in het totaal 2 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:12

Je vriend heeft nog geen vast contract dus kopen wordt dan al heel lastig.. Je zult beide een vast contract moeten hebben of een werknemersverklaring moeten kunnen overleggen. Ga gewoon effe lekker huren, zorg dat je beide vast contract hebt en ga dan op jacht naar je ideale koophuis :j

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:14

Zeker voor een huurhuis gaan!
Vorig jaar ben ik gaan samenwonen en wij kwamen ook allebei bij onze ouders vandaan zeg maar.
Wij hebben juist voor een huurhuis gekozen omdat je daar makkelijk weer vanaf bent, wie weet vinden jullie elkaar toch niet zo leuk als je samen woont.

Mijn nicht heeft met haar voormalig vriend een huis gekocht, hebben er net een jaar in gewoond en toen was de relatie over. ze zit nu al bijna 2 jaar met een huis wat maar niet verkocht wordt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:16

Ik sluit me aan bij Chocobroodje. Vanuit praktisch oogpunt qua haalbaarheid hypotheek, maar ook mbt eerst maar eens kijken hoe het samenwonen bevalt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:26

Hebben jullie uberhaubt de keus tussen huren en kopen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:32

Wij hebben toen direct een huis gekocht, we waren op dat moment 2.5 jaar samen.
We hadden ons eerst wel ingeschreven voor een huurhuis, maar zagen het huis, zijn gaan kijken, en gekocht.
Ondertussen zijn we 15 jr verder en nog steeds gelukkig samen.

Maar tegenwoordig zijn ze een stuk minder makkelijk met het verstrekken van een hypotheek. Dus in jullie geval zou ik eerst gaan huren. En pas in de toekomst als jullie beide een vaste baan hebben gaan kijken voor een koophuis

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:46

Als jullie beide geen vaste aanstelling hebben,denk ik dat het verschrikkelijk lastig zal zijn om een hypotheek te krijgen.
Kijk eerst eens voor een huurhuis,zo kunnen jullie mooi wennen aan het samenwonen en op je gemak zoeken naar mogelijkheden voor een koophuis.

Huurhuis kost zeker geld maar voor koop moet je wel de juiste financiën kunnen regelen,ook is een huurhuis makkelijker kwijt te raken als je toch beide een andere keuze gaat maken ;)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:53

Wij zijn meteen in een koop-appartement gaan wonen. Echter heeft mijn vriend dit zelf gekocht, toen ik nog op mijn studentenkamer zat. Het is dus geheel van hem en ik 'woon in'. Op deze manier zou het makkelijker zijn als het fout loopt heb ik het idee, daarnaast zou mijn vriend er blijven wonen waarschijnlijk, hij woonde er al zo'n 3 jaar in zijn eentje voordat ik introk.
Verder is het al genoemd, maar een hypotheek krijgen zonder vast contract is relatief onmogelijk tegenwoordig. Dan is huren toch wel een goede optie.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:56

eerst lekker gaan huren, wat denk je dat het kost als je je huis moet verkopen na een jaar? Je hoeft heus geen jaren te gaan huren, maar ik zou t wel even doen. Samenwonen is echt niet hetzelfde als samen zij, ik heb het zovaak gezien in mijn omgeving..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:56

Huur zonder twijfel.

Reden 1 wen eerst maar aan het samen wonen en aan het feit dat je nu alles zelf moet regelen.
Reden 2 Een hypotheek verkrijgen is verdomde lastig en de woning prijzen zullen nog dalen.
Reden 3 Als je een jaartje of meer verder bent weet je zelf ook beter wat je financieel kan dragen en staan jullie sterker.
Reden 3 dan weten jullie ook gelijk wat voor huis jullie wel en wat jullie niet voor huis willen en heb je lang de tijd om wat bekend te raken in de woning markt en zit er minder druk op jullie om een woning te gaan kopen om vervolgens net die woning mis te lopen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:01

Wij wonen samen in een anti-kraak pand :-P We hebben één ruimte (groot kleuterlokaal) en hebben hier een huisje van geknutseld. Wij hebben hierdoor al vanaf het begin van onze relatie (vriend woonde hier al) veel op elkaars lip gezeten en ik vond dit de ideale manier om te testen of je met elkaar kan samenwonen, met ontzettend weinig risico's en lage kosten :-) Nu, na een jaar, zijn we op zoek naar een kleine huurwoning.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:03

Maeve schreef:
Wij wonen samen in een anti-kraak pand :-P We hebben één ruimte (groot kleuterlokaal) en hebben hier een huisje van geknutseld. Wij hebben hierdoor al vanaf het begin van onze relatie (vriend woonde hier al) veel op elkaars lip gezeten en ik vond dit de ideale manier om te testen of je met elkaar kan samenwonen, met ontzettend weinig risico's en lage kosten :-) Nu, na een jaar, zijn we op zoek naar een kleine huurwoning.

Zo wonen wij ook op 25, 2m :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:05

Ik zou zeker voor huren gaan.

Heb 3 jaar geleden (helaas met twijfels) met mijn partner een huis gekocht en wij woonden al een jaar of 3 samen daarvoor. Helaas had ik naar mijn twijfels moeten luisteren.
Inmiddels zijn wij uit elkaar en staat de woning te koop. Geen leuke tijd en vooral erg veel rompslomp.

Natuurlijk weet je niet wat de toekomst brengt. Maar ik zou eerst lekker gaan huren, bevalt het samenwonen dan heb je rustig de tijd om te gaan kijken naar wat jullie qua hypotheek kunnen en wat voor soort huis jullie willen kopen.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:15

Wij zijn eerst gaan huren. Hebben we een jaar gedaan en zijn daarna op zoek gegaan naar een koophuis.
Ik kan het zeker aanraden, bij ons ging het heel gemakkelijk allemaal. maar wij hadden ook beide al op kamers gewoond, dus alles zelf moeten doen kenden we al. Ik kan zeker aanraden om eerst te huren. Mocht het toch niet goed gaan met je relatie zit je met een huis wat je kwijt moet. En tegenwoordig is verkopen echt niet makkelijk

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 11:26

Bedankt voor alle reacties! Heb ze allemaal gelezen maar zal ze niet stuk voor stuk beantwoorden. Als ik in mijn reactie iets vergeten ben te antwoorden hoor ik het wel :)

Alle reacties kan ik in komen. Over onze contracten;
-ik werk bij een grote bank, gemiddeld 34u per week. Over 2,5 jaar moet ik er weer uit, gezien mijn lovende functioneringsgesprekken en gedeeltelijke overplaatsing naar een hogere afdeling, ben ik er aardig zeker van dat ik deze 2,5 jaar daar nog uit kan zingen. Qua spaargeld, aangezien ik tussen mijn studies door nog zo'n 3 jaar heb gewerkt, zit het wel goed.
-mijn vriend is ingenieur, starter dus. Hij heeft een jaarcontract (40u)inclusief studie gekregen van zijn baas. Dit project doen ze nu voor de 2e keer en alle vorige startende ingenieurs werken er inmiddels 3 jaar met een vast contract.

Of we überhaupt de keus hebben tussen huren en kopen kom ik volgende week achter, omdat ik voor dan een afspraak met de bank heb. Misschien komt daar inderdaad wel uit dat we geen rooie cent kunnen lenen :D Qua rondkijken voor huizen; dit doen we al heel lang en we weten beide wat voor iets we graag zouden willen hebben. We kijken overigens naar huur en koopwoningen, dus beide opties staan nog open (als de bank natuurlijk goedkeuring geeft om te kopen ;) ). We vinden het alleen zo zonde dat de huurprijzen best wel hoog zijn in verhouding met wat je er voor krijgt. We willen best een €600- oid uitgeven per maand voor een woning, maar als je daarvoor in een ieniemini huisje zit.. Zonde geld dan.. Dan leg ik er (als het mag van de bank :D ) liever nog een €300- oid bij dat je een hypotheek hebt (bij wijze van).

We hebben dus zeker nog geen keuze gemaakt tussen huur en koop en weten dus ook niet of we kunnen kopen. Maar het spookt wel in ons hoofd om en we willen alles eerst goed bekijken van wat wel en niet kan. Daarom: bedankt voor de reacties en ik hoop op meer :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:43

Aangezien je allebei nog thuis woont en dus nog nooit volledig je eigen huishouden hebt gedraaid, denk ik dat meteen samenwonen best pittig is. Je moet én wennen aan je eigen huis én aan het samenwonen. Beide dingen kunnen verkeerd gaan, dus met een beetje pech zit je met een duur huis in je eentje te balen dat je op jezelf woont. In alle andere gevallen woon je gewoon lekker samen en ben je blij dat je uit huis bent :))

Ik zou in eerste instantie huren. Alhoewel het voelt als 'geld weggooien', is het ook een prima manier om wel de lusten van een eigen huis te hebben, maar niet de lasten: als er iets kapot is dan bel je de verhuurder en wordt het gemaakt. Daarnaast kun je makkelijk nog een keer verhuizen, als bijvoorbeeld blijkt dat een tuin niks voor je is, of dat je juist liever een tuin wil in plaats van een balkon. Ook staan jullie beiden nog (volledig) aan het begin van je werkende leven en kan het best zijn dat je binnen een jaar (of twee) iets anders wil - en die baan kan maar zo een eind verderop zijn.

Op termijn kun je dan altijd nog voor een koophuis gaan. Andersom is lastiger.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:44

Je kunt ook de optie van Maeve wat nader bestuderen en kijken hoe het zit met anti-kraak.

Voordeel...lage huur,nadeel je weet nooit waar...wat voor ruimte en hoe lang.Angezien jullie beide nog thuis wonen hebben jullie waarschijnlijk nog niet zoveel zooi.Lijkt het mij een goede optie ;) :D

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:46

Mijn vriend en ik zijn ook vanuit ons ouderlijk huis gaan samen wonen. We huren nu sinds drie jaar en hebben net vorige week een huis gekocht.
Zeker in de huidige woningmarkt zou ik eerst huren, wat als het niet goed gaat? Dan zit je aan een koophuis vast en zie dat maar eens snel kwijt te raken...

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:52

Ik kan hier maar 1 advies op geven en dat is huren!
Ik heb zelf in dezelfde situatie gezeten. 5,5jaar relatie en beiden direct vanuit huis gaan samenwonen in huur. Ik ben nog nooit zo blij geweest met deze keus want na 3 weken vond mijn ex onze relatie niet leuk meer (achteraf was t gras aan de overkant groener om zo maar te zeggen)en stond ik op straat. (Had zelf niet zien aankomen maar dat ter zijde) maar we hadden gelukkig dus geen koopwoning dus ook geen schuld... Aangezien het verkopen.van een huis niet makkelijk is op dit moment...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:44

Fenny schreef:
Bedankt voor alle reacties! Heb ze allemaal gelezen maar zal ze niet stuk voor stuk beantwoorden. Als ik in mijn reactie iets vergeten ben te antwoorden hoor ik het wel :)

Alle reacties kan ik in komen. Over onze contracten;
-ik werk bij een grote bank, gemiddeld 34u per week. Over 2,5 jaar moet ik er weer uit, gezien mijn lovende functioneringsgesprekken en gedeeltelijke overplaatsing naar een hogere afdeling, ben ik er aardig zeker van dat ik deze 2,5 jaar daar nog uit kan zingen. Qua spaargeld, aangezien ik tussen mijn studies door nog zo'n 3 jaar heb gewerkt, zit het wel goed.
-mijn vriend is ingenieur, starter dus. Hij heeft een jaarcontract (40u)inclusief studie gekregen van zijn baas. Dit project doen ze nu voor de 2e keer en alle vorige startende ingenieurs werken er inmiddels 3 jaar met een vast contract.

Of we überhaupt de keus hebben tussen huren en kopen kom ik volgende week achter, omdat ik voor dan een afspraak met de bank heb. Misschien komt daar inderdaad wel uit dat we geen rooie cent kunnen lenen :D Qua rondkijken voor huizen; dit doen we al heel lang en we weten beide wat voor iets we graag zouden willen hebben. We kijken overigens naar huur en koopwoningen, dus beide opties staan nog open (als de bank natuurlijk goedkeuring geeft om te kopen ;) ). We vinden het alleen zo zonde dat de huurprijzen best wel hoog zijn in verhouding met wat je er voor krijgt. We willen best een €600- oid uitgeven per maand voor een woning, maar als je daarvoor in een ieniemini huisje zit.. Zonde geld dan.. Dan leg ik er (als het mag van de bank :D ) liever nog een €300- oid bij dat je een hypotheek hebt (bij wijze van).

We hebben dus zeker nog geen keuze gemaakt tussen huur en koop en weten dus ook niet of we kunnen kopen. Maar het spookt wel in ons hoofd om en we willen alles eerst goed bekijken van wat wel en niet kan. Daarom: bedankt voor de reacties en ik hoop op meer :)

Mijn advies: laat het niet afhangen van een gesprek bij de bank. Als het aan 'de banken' had gelegen had ik 5 jaar geleden niets kunnen kopen.
Gelukkig was daar de Hypotheker en de Hypotheekshop en Obvion en zit ik al 5 jaar in mijn eigen huisje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:50

Vergis je ook niet in vanuit het ouderlijk huis denken dat je weet wat je leuk vindt aan een eigen huis....als je er eenmaal woont dan blijkt die mooie houten vloer die je graag wilde hebben helemaal niet zo praktisch te zijn, die tuin op het zuiden is snikheet, die open keuken blijkt toch wel onhandig te zijn met de katten die je graag wilde, de dichte keuken blijkt toch wel tegen te vallen als je vrienden op bezoek hebt en dan zo afgesloten bent van ze, de hele indeling van de keuken die zo leuk leek blijkt in de praktijk zwaar irritant te werken, het ligbad dat je graag wilde daar blijk je na een jaar maar 3 keer gebruik van te hebben gemaakt.... en alle 3 de keren in de eerste 2 weken, dus je hebt liever een wat grotere douche (of andersom) het natuursteen dat je zo graag wilde op vloer / aanrecht / muur blijkt mateloos irritant qua onderhoud, het laminaat waar je altijd van zwijmelde blijkt lang niet zo fijn.... enz. enz. enz.

Het is echt ideaal om eerst even te gaan huren zodat je de kinderziektes overal uit kunt krijgen zonder teveel risico :P

Ver-romantiseer kopen ook niet :)

Of je nu 600 euro huur betaalt, of 600 euro rente aan de bank. Het huis wordt er niks meer van jezelf door :P

Voor het eerst uit huis op jezelf gaan wonen, voor het eerst gaan samenwonen, net allebei aan een nieuwe baan begonnen....dit schreeuwt echt van wees verstandig en ga eerst even huren totdat je iets meer rust en zekerheid hebt en wat meer zicht op de toekomst.

Wellicht wil je nog wel verhuizen voor je werk of een heel ander huis dan je nu denkt dat je wilt ;)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 12:56

Bedankt voor de tips!

Wat ik vergeten ben om te vermelden; mijn ouders hebben seizoenswerk (campingwinkel) en ik zit van ongeveer maart t/m half oktober wel in het ouderlijk huis, maar zonder ouders. Huishouden e.d. ben ik bekend mee dus dat zal niet nieuw voor mij zijn :)

Verhuizen voor het werk zal inderdaad ook nog wel een reden kunnen zijn om eerst te huren, afwachten wat er nog uitkomt bij de nieuwe baan van mijn vriend. Een anti-kraak pand lijkt mij helemaal niks, sorry maar dan blijf ik liever thuis. Je hebt volgens mij weinig zekerheid, want het kan best zijn dat je er net in zit en dat het pand dan ineens over 2 maanden wordt gesloopt. Daar ga ik echt geen geld in steken.

Wat betreft uitzet; aangezien ik al lang het huis uit wil en ook aan het werk ben, heb ik tussentijds al veel gekocht. Op banken, (eet)tafel, stoelen, gordijnen, lampen, vloerbedekking, verf enz. na, heb ik alles al lang in huis :)

Ik denk dat ik dit topic ook even aan mijn vriend laat lezen, zitten nuttige tips en ervaringen tussen!