Rijbewijs: opfriscursus, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Castellon

Rijbewijs: opfriscursus, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 02:25

Ik groeide op zonder auto. Als kind alles op de fiets. De keren dat ik als kind in een auto heb gezeten zijn echt op bijzonder weinig handen te tellen.
Ging heel prima, maar een autogevoel, nah, nooit gehad.
Toen ik 18 was begon ik met rijlessen, theorie had ik zo op zak. Praktijk deed ik wat langer over doordat ik op examens compleet dichtklapte, maar soit, voor mijn
19e had ik mijn examen op zak hoor.

Na een korte periode waarin ik wel eens een auto kon lenen via via hield dat ook op en reed ik steeds minder.
Auto 'van mijn ouders' was er niet, vrienden met auto had ik verder niet.
Zelf werd ik steeds terughoudender. Wist ik veel, of ik nog wist hoe het moest?

Nou ja. Hoe langer het duurde, hoe erger het werd.
Net zo stom als logisch natuurlijk.

Inmiddels zijn we 10 jaar verder ben ik het zat!
Kom zeg, ik ben 28, heb een leuk bedrijf, alles zo leuk voor elkaar, maar auto rijden 'durf' ik niet.
Terwijl ik een papiertje heb dat zegt dat ik het heus kan.
Kom nou zeg.

Ik wil er vanaf! En weer op pad!

Ik ben, denk ik, niet zo bang voor het rijden zelf, maar meer voor al die dingen die ik niet meer weet als ik in de auto stap. Wat zat ook alweer waar, en hoe ging dat ook alweer?
Overigens heb ik geen auto en zal die er op korte termijn niet komen, maar zou ik het wel erg prettig vinden als ik gewoon afentoe een huurauto mee kan nemen als het uitkomt. Of, als ik iets verder kijk, ik een auto plus trailer kan huren om zelf op pad te kunnen met pony.

Ik denk dat het goed is om een paar lessen nemen ergens, van iemand die me weer leert dat het oké is om op pad te zijn.
Tijdens het zoeken op internet kom ik vanalles tegen. Lessen voor mensen met rijangst, trauma's, maar ook opfriscursussen, en alles daartussenin. Prijzen variëren ook zo enorm dat het me haast niet vergelijkbaar lijkt.
Hoor graag of er meer bokkers zijn die hier ervaring mee hebben of wat aan kunnen raden!

Anoniem

Re: Rijbewijs: opfriscursus, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 05:59

Ik zat in een soortgelijke situatie (rijbewijs sinds mijn 18e maar eigenlijk nooit meer gereden sindsdien omdat ik overal naartoe ging met het openbaar vervoer of op de fiets) en heb gewoon een paar "normale" rijlessen genomen. Gewoon een rijschool gekozen en aangegeven dat ik een rijbewijs heb maar tijden niet heb gereden en dus weer wat "lessen" wilde nemen. Gewone rijlessen zijn al duur genoeg.

Het viel me eigenlijk op hoe makkelijk alles weer ging ondanks dat ik 10 jaar niet gereden had. Na twee of drie lessen was het hele gevoel weer terug en kon ik daarna weer makkelijk alleen rijden (heb ook nooit rij-angsten gehad ofzo).

Maar je moet daarna natuurlijk wel vaker in de auto stappen anders zit je over 5 jaar weer precies met hetzelfde probleem.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 06:51

ik geef zelf les en ik zou ook gewoon naar een rijschool gaan en je verhaal uitleggen, gewoon paar lesjes nemen en per les afrekenen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:20

Zoals hierboven ook al word gezegd.
Vind een goede rijschool en neem een aantal lessen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:22

Buitengewoon verstandig! Ik zou willen dat meer mensen dat deden, inclusief mijzelf.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:38

Polly schreef:
ik geef zelf les en ik zou ook gewoon naar een rijschool gaan en je verhaal uitleggen, gewoon paar lesjes nemen en per les afrekenen.

Dat werd bij mijn instructeur destijds ook heel veel gedaan en daar zou ik zelf denk ik ook voor kiezen :)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:09

Vriendin van mijn schoonmoeder had ruim 25 jaar geen auto gereden. Doordat haar man is overleden en de auto voor de deur stond, het lastig vond dat ze altijd afhankelijk van andere of van het openbaar vervoer was. Is ze ook naar een rijschool gegaan verhaal uitgelegd. Heeft enkele lessen gehad en rijd nu zelf weer auto maar enkel hier in de buurt.. Ze vind het verkeer zo druk geworden dat ze in feite alleen een rondje om de kerk rijd..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:32

Ik zou ook gewoon een paar lessen nemen tot je weer vertrouwd bent met de auto en het verkeer. En dan inderdaad gewoon regelmatig een auto huren :j
Auto met trailer zou ik niet doen zolang niet zeer regelmatig rijdt, daar heb je i.m.o. toch flink wat verkeersinzicht voor nodig en dat ga je niet opbouwen met nu en dan autorijden. Je zou maar net te traag reageren op iemand die een stukje verderop remt, dan heb je zo een paard in je nek, hoe rustig en netjes je ook reed.
Laatst bijgewerkt door Yessy op 16-09-13 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:38

Ik weet dat mijn moeder, jaaaren geleden ook zoiets heeft gedaan. Door omstandigheden lang niet meer gereden en eigenlijk wat onzeker geworden.
Zij heeft een paar normale rijlessen genomen en al vrij snel was ze over die onzekerheid heen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:38

Polly schreef:

Dit heb ik gedaan. Had al een paar jaar niet meer gereden. Rijschool gebeld waarbij ik destijds ook gelest heb. Tijdens de lessen gewoon gekeken hoe het ging en na 4 lessen durfde ik weer zelfstandig de weg op en heb ik die lessen afgerekend.

Daarna een auto gekocht en nu kan ik me niet meer voorstellen dat ik autorijden ooit lastig vond :).

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 20:51

Dank voor jullie reacties! Fijn om ook ervaringen te horen.
Ik ga binnenkort maar eens wat rijscholen bellen :)