Uitgeloot?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vivan

Uitgeloot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 18:11

Ja het is al weer een tijdje geleden, de lotingsuitslag.
Ik ben helaas voor mijn droomstudie uitgeloot: Diergeneeskunde.
Na het horen van de uitslag, heb ik een week lang alleen maar gehuild, en ik heb het er nu nog moeilijk mee... Ik wil dit al sinds ik 3,5 ben, en ik weet echt hoe het werk is. Mijn ouders zijn namelijk DA.

Ik heb besloten om dit jaar een gapyear te nemen. Ik ga wildlife conservation doen in Namibië en Zuid-Afrika! Ontzettend gaaf natuurlijk!

Zijn er nog meer mensen uitgeloot? Wat hebben jullie besloten om dit jaar te doen?

switt

Re: Uitgeloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:15

Oh wat ** dat je bent uitgeloot! Ik was ook uitgeloot, week huilend in bed gelegen...uiteindelijk ben ik nageplaatst en ben inmiddels 5e jaars :) waarom ga je niet naar gent als je dit zó graag wilt??

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 18:18

Omdat ik HELEMAAL niets met belgie heb.. Ook hoor ik dat de meeste Nederlanders met hangende pootjes terug komen.
Ik wil eerst kijken hoe het is om in Engeland/Schotland binnen te komen, en als het echt moet ga ik wel naar Gent ja.

Volgend jaar ga ik weer mee loten, en dan moet ik beslissen wat ik ga doen als ik weer uit geloot word...

Dit jaar naplaatsen zat er echt niet in voor mij :( nr 47 was de laatste die door was en ik was 77. :'(

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:23

Maar het gaat er toch niet om wat je met Belgie hebt? Maar om wat je met de studie hebt.. :) voor je dromen moet je nou eenmaal keuzes maken. Elke keuze heeft een gevolg (positief al dan niet negatief...) maar wat is 6 jaar (even nominaal genomen) op een mensenleven, als je daarna je droom waar kunt maken :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:26

Volgens mij niets mis met een 'gapyear' zoals jij het beschrijft.
Velen zouden graag in jou schoenen staan.
Maak er wat moois van.

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:26

Hallo!

Ik ben van Belgie :D Waarom zou je niet in Belgie gaan studeren? Je kan ook in antwerpen (dichter bij Nederland) de eerste 3jaar dierengeneeskunde doen.
Als ik van jou was zou ik er echt voor gaan! Geen 'gap year' nemen, dan ben je helemaal uit je schoolritme!
Wel snel zijn want de 23ste beginnen ze daar.

Als je meer wil weten over Belgie, schoolsysteem,... Pb me dan maar!

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:33

Een vriendin mij is vorig jaar ook uitgeloot in Utrecht voor dezelfde opleiding, een jaar afgemaakt in Antwerpen en nu ingeloot in Utrecht. Sprak haar er gister over en ze is zo blij dat ze het nog een keer heeft geprobeerd! Dus waarom ook niet een jaar in Antwerpen? Zij had heel veel aan de extra kennis die ze daar heeft opgedaan.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:36

Tsja, hoe groot is je droom dan vraag op me af...ik zou naar gent gaan en volgend jaar weer meeloten, als je dan wordt ingeloot kun je alsnog naar utrecht en wat vakken overslaan. Er zijn er elk jaar wel een paar die in België hebben gezetenmaar lang niet iedereen komt met hangende pootjes terug! Zou zonde zijn als je na 3x uitloten alsnog naar België gaat, verlies je drie jaar!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:09

switt schreef:
Zou zonde zijn als je na 3x uitloten alsnog naar België gaat, verlies je drie jaar!

Dit dus. Wie zegt dat je er volgend jaar wel bij bent? Ga je echt je toekomst en al je dromen gewoon laten afhangen van het 'lot' (want dat is die loting gewoon)? Fijn als je er een jaartje tussenuit wil, maar als je nog liever zou beginnen aan je droom wat houdt je tegen om het op zijn minst te proberen in België? Dat andere er met hangende pootjes van terugkeren daar moet je je niets van aantrekken. Misschien was hun droom toch niet zo groot als die van jou. Probeer het gewoon, ga ervoor en neem je 'lot' zelf in handen.

Marleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:11

Een vriendin van mij heeft ook de keuze gemaakt om direct naar Gent te gaan, zonder de loting van Utrecht af te wachten.
Volgens mij begint ze eind september en ze heeft er zin in. Moet wel zeggen dat ze zich overal zou thuis voelen. Het is maar net wat je wilt.

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 20:22

Wie zegt dat ik volgend jaar niet ga studeren :+ Sorry maar wie zijn jullie om te oordelen of het echt mijn droom is of niet...

Als het moet ga ik ook echt wel naar Belgie, dat staat toch ook in mijn reactie?

Ik heb voor een Gapyear gekozen, omdat ik dat ook echt graag wil. Vaak is het zo dat je na de studie niet echt meer zo op reis kan. Een gapyear is niet iets wat je vaak mee maakt :+ het is echt een once on a lifetime experiance.

Maar ik ben het wel met jullie eens dat ik het lot in eigen handen moet nemen hoor! Alleen voel me een beetje aangevallen door de zin: 'of het wel een echte droom is'.

Ik wil eigenlijk niet naar België, tja, het is heel raar, maar ik vind de taal niet leuk _O- en hoe mij tot nu toe het school systeem is uitgelegd, spreekt het me ook echt NIET aan. Heel veel theorie in het eerste jaar, en bijna zero praktijk. In Nederland en Engeland is dat veel minder.

Ook vind ik het studenten leven in Nederland HELEMAAL geweldig :') maarja dat kan ik natuurlijk ook niet in Engeland vinden. Wel de gezelligheid natuurlijk, daar weet ik ook van dat dat ook in België te vinden is.

En ik wil gewoon in Nederland ingeloot worden omdat mijn familie en vriend hier zit.

Verder bedankt voor alle reacties. :) Ik hoop dat mijn reactie niet te boos over komt :+ Zo wel, alvast pardon _O-

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:04

Maar als je ook echt graag een gapyear wil, hoef je toch geen week te huilen in bed ;) In je openingspost kwam het over alsof je het súper erg vond dat je geen DGK kan gaan studeren volgend jaar en dat die droom je nu is afgenomen... Als je vervolgens zegt dat je niet naar België wil omdat je de taal en het land niet leuk vind, komt dat een beetje raar over. Dán denk ik; Hoe graag wil je het dan?! Maar nu begrijp ik dat je een gapyear ook erg leuk vind, prima dan toch! Hopelijk wordt je volgend jaar wél ingeloot!

Trouwens, ik denk dat het studentenleven van een DKG-student in België even leuk is als dat van die in Nederland. Daar zit niet zo veel verschil in.. Daarnaast heb je in je 1e jaar in Nederland wel praktijk ja, maar dat stelt niet zo heel veel voor.. ik denk eerlijk gezegd dat je meer hebt aan meer parate kennis dan in aan praktica "paard hanteren". Snap wel dat je liever dichter bij je vriend en familie zit...dan is België idd wel ver...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:06

Kun je geen dierwetenschappen voor een jaar doen en dan weer meeloten jaar erop?

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 21:15

Jongens, opzich was het doel van het topic niet mijn uitloting, maar ok.

Ik heb gekozen voor een gapyear. En ja ik vind het verschrikkelijk dat ik uitgeloot ben. Maar ik wil écht niets anders dan DGK, alleen een gapyear is ook vet. En als ik dan moet kiezen tussen een jaar studeren naar een studie die ik niet wil (ik had me namelijk niet voorbereid op België, dus ja dan ga je daar niet zo maar naartoe), of een half jaar in Afrika met wilde dieren werken, ja dan weet ik het wel.
Ik heb deze keuze nou 2 jaar geleden gemaakt, en dat is het.

En ja, ik vind België gewoon niet aantrekkelijk, maar Engeland wel, dus Engeland wil ik wél echt!

Ik heb gewoon een beetje het gevoel of ik verkeerd begrepen word, en daar op afgekeken word.. Dat vind ik erg jammer.

nee Dierwetenschappen lijkt me niets. Ik wil die beesten helpen dmv opereren ed. En ik wil gewoon ook dat gapyear.

Marleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:41

Heb je al eens een meeloopdag gehad in Gent? :)

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 18:10

Nee dat niet. Is natuurlijk wel verstandig!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:14

Ik snap helemaal niks van je verhaal :')

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:12

Dan niet.

Zo moeilijk is het toch niet? :')

Marleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:58

vivan schreef:
Nee dat niet. Is natuurlijk wel verstandig!

Een vriendin van mij begint maandag in Gent.
Wellicht kan je een keer met haar meelopen? Vindt ze vast leuk! :)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:03

Balen zeg! Maar volgens mij heb je een geweldig alternatief gevonden voor je tussenjaar.
Geniet ervan en succes volgend jaar!

Over het 'uit je ritme raken' van een tussenjaar.. tja, studeren is sowieso iets totaal anders dan de middelbare school. Als je al zo zeker weet wat je wil worden later lijkt me dit het beste moment voor zo'n jaar. De kans dat je vanuit je studie doorrolt een baan in is vrij groot en dan zet je veel meer op het spel dan alleen je ritme wanneer je er een jaar tussen uit gaat.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:15

Ik ben ook uitgeloot de eerste keer, ik ben daarna naar Canada geweest een paar maanden en heb toen ik terug kwam een paar maanden gewerkt in Nederland. Met een tussenjaar is echt niks mis, ik had ook niet echt moeite om terug in het ritme te komen. Natuurlijk mis ik weleens de vrijheid van een tussenjaar maar ik had het echt niet willen missen. Ik heb dus een super jaar gehad en ben vorig jaar wel aangenomen en nu dus tweedejaars.

Echt een tussenjaar is heerlijk, en dan hopen dat je volgend jaar wel erbij zit. En anders inderdaad oriënteren op dgk in het buitenland. Ik ben zelf ook in Gent wezen kijken en ik vond het helemaal niet verkeerd daar.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:31

Ik werd ook uitgeloot voor diergeneeskunde in Utrecht. Ik heb toen besloten naar Antwerpen te gaan, een tussenjaar wilde ik liever niet. Ik ga nu naar mijn derde jaar in Antwerpen en heb het naar m'n zin daar!

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 16:45

Fijne reacties :)

Ik denk dat dit tussen jaar ook zeker geen verkeerd iets is :)

Ik denk ook dat het zeker verstandig is om een keer mee te lopen in Gent (antwerpen wil ik sowieso niet, want dan moet je na 3 jaar wéér verhuizen... (ookal verhuis je dan wel meteen met al je dgk vrienden :) ))