Dit jaar beginnen wij bij ons op school met een studentenbedrijf. Ik zit op de tuinbouwschool in Sint-truiden (België) en ik zit in 5DLTW, 5 dier en landbouw technische wetenschappen.
We doen ons studentenbedrijf in 2jaar tijd en het word dus ook ons eindwerk. We worden verdeeld in groepjes van 4 mensen uiteindelijk.
Heel spannend allemaal maar het moeilijkste natuurlijk is om met een idee te komen! We zijn een dierenzorg richting dus het moet iets met dieren te maken hebben.
We mogen geen alcoholisctische dranken , vers voedsel of zelfgemaakt (wegens hygiëne enzo) en geen illegale dingen natuurlijk. We mogen ook 'diensten' verkopen, bevoorbeeld een honden uitlaat dienst, maar dat hebben ze al dus dat is al uitgesloten
Ik had al gedacht aan:
-Armbandjes, sleutelhangers bv. met dieren op of hondenpootje enz.
eventueel zelfgemaakt? met kralen? lederen armbandjes of koord met leuke hangertjes in.
Voordelen: het is 'makkelijk' je koopt de armbandjes aan of je maakt de armbandjes zelf en je hebt buiten het verkopen maken en de andere dingen die erbij horen niet zo heel veel meer te doen.
Nadelen: Het is een beetje afgezaagd en ook wat makkelijk genomen misschien, we willen wel iets leren natuurlijk. en het is met Vlajo du snu mogen we eens een keer een risico nemen, want het kan geen kwaad. Er is wel wat markt voor, maar dan moeten het ook al echt hele mooie sleutelhangers en armbandjes zijn plus het is nogal saai en je verliest je motivatie misschien wel snel...
-Halsbanden / halsters, de halsbanden kunnen we zelf diamandjes op zetten ( op lederen halsbanden) dus lederen halsbanden aankopen (?) en diamantjes op zetten en weer verkopen?
eventueel zelf touwhalsters maken?
voordeel: ook 'makkelijk' de diamantjes is niet zo moeilijk je kunt een apparaatje kopen in de action en de diamantjes blijven hartstikke goed zitten.
Nadeel: opnieuw: het is geen hele groote uitdaging en is er echt markt voor? halsbanden voor honden misschien nog wel maar het nadeel is natuurlijk dat je die lederen halsbanden moet gaan bestellen? of aankopen (en er staat ook al een merk op natuurlijk ik weet niet of dat een probleem is ) en ik heb geen idee of je dan wel winst kan maken, stel een lederen halsband is 10 euro (?) dan 15 euro vragen met diamandjes?
- Ratjes kweken en verkopen met eventueel startpaket erbij met alles wat ze bv. mogen eten, en leuek spulletjes enz.
Dit is natuurlijk HET allerleukste idee! Het is een uitdaging, je kan eens risico nemen om zoiets te doen dit keer en het is ECHT met dieren werken en dat maakt alles natuurlijk dubbel zo leuk!
voordelen: Her is een uitdaging natuurlijk! je kan echt met dieren werken , je hebt eens de kans zoiets te doen dus waarom niet? Het blijft fijn en het is niet zo saai. We kunnen de nodige details bespreken met onze dier leerkracht en eventuele hulp enz. vragen. ER is wel publiek voor (wel beperkt maar die mensen die het willen gaan er ook helemaal voor) want ratjes word een steeds populairder huisdier en tamme ratjes is natuurlijk een groot pluspunt.
Nadelen: er is natuurlijk geen groot publiek voor, je moet ook in de vakantie's en als het geen school is voor de ratjes zorgen en het is natuurlijk een risico...
- Cavia's kweken plus startpaket ( zie ratjes
)Nu zijn alle ideeën natuurlijk meer dan welkom! ^^ Want zoals je ziet heb ik er nog niet zo heel veel...
Onze ideeën worden natuurlijk ook nog beoordeeld en herzien door de leerkracht en de beste ideeën worden uitgekozen.
Dus kom maar op met die ideeën!

Alvast bedankt
Groetjes Kaat