Moeite met slaapdiensten, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Moeite met slaapdiensten, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:28

Zoals de titel al zegt, wie van de Bokkers draait er nog meer slaapdiensten (al dan niet in de zorg, maar gok bijna dat de zorg de enige tak is waar je slaapdiensten draait) en heeft hier, net als ik, moeite mee.

M'n werk is prima hoor, dat is het niet.
Maar pff, die slaapdiensten. Ik mis m'n eigen bed, m'n kussen, m'n vriend....
Mis m'n eigen 'dingetjes' zowel 's avonds als 's ochtends bij het opstaan. Blijkbaar hang ik erg aan m'n vaste patronen en ritueeltjes, alles wat je thuis zo gewend bent en op je werk dan niet kan.
En het slechte slapen is ook iedere keer weer een 'fijn' vooruitzicht, als ik 4 uur per nacht slaap is het veel.
Mijn cliënten zijn over het algemeen rustig, maar toch slaap ik niet diep, je ligt onbewust toch te luisteren.

Nou ja, mochten er gelijkgestemden zijn....dan kunnen we vast wat smart delen :D
En wie weet tips uitwisselen om het wat draaglijker te maken :+

Nu maar richting werk voor, jawel...een slaapdienst :')

Matheno

Re: Moeite met slaapdiensten, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:12

Slapend geld verdienen! :D

Ik ben jaloers!

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:27

Ja dat kan ik ook dat gevoel.
Ik heb een tijd diensten gedraaid bij de beroeps brandweer van Maastricht en daar was je dus ook 24 uur op de kazerne.
Alleen echt slapen kon ik ook niet was altijd bang dat ik me versliep als er een alarm was (en douchen vond ik een ramp ik had altijd het geluk als het alarm ging dat ik onder de douche stond)
Terwijl er echt een klere herrie is als het alarm gaat en het licht vol aan gaat op de kamers en je echt wel wakker werd.
Maar het blijft toch heel anders dan thuis slapen.
Tenzij er een super drukke dag was met uitrukken dan lag je meestal al te pitten in de tv kamer :D
Het opstaan en zo was voor mij geen probleem was meestal de eerste en dan maakte ik koffie en ruimde de afwasmachine uit.
En had als eerste de krant }>
En bij ons was het 24 uur op 48 uur af.
Maar echt tips nee die kan ik je helaas niet geven.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:29

Ik heb in het verleden slaap diensten gedraaid. had er weinig problemen mee.
Ik deed het in me school tijd, avond dienst draaien dan een slaap dienstje en dan door naar school.

Nu heb ik nachtdiensten, no die mij die slaap diensten dan maar weer.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:34

koetjeboe schreef:
Ik heb in het verleden slaap diensten gedraaid. had er weinig problemen mee.
Ik deed het in me school tijd, avond dienst draaien dan een slaap dienstje en dan door naar school.

Nu heb ik nachtdiensten, no die mij die slaap diensten dan maar weer.

Ik draai nu ook nacht diensten en inderdaad dan heb je echt zoiets van geef mij die slaap diensten maar.
Al moet ik zeggen dat ik ze goed kan verdragen de nachtdiensten want als ik sommige mensen zie na 2 nachtdiensten :n

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:57

Tip1 neem altijd je eigen kussen mee! Ik draai veel slaapdiensten en sleep mijn kussen altijd mee. Voor ik naar bed ga zorg ik altijd voor een rustmomentje, op mijn gsm ff facebooken of zo en even op het gemak wat drinken en in gedachten loop ik mijn dienst door. Je slaapt altijd op waakstand. Ik slaap altijd met mijn deur op slot, veel collega's doen dat niet. Ik hou niet van verassingen naast mijn bed. Doe s 'middags een klein dutje! Ik vind het de fijne diensten. Slapend rijk worden is er niet bij, want er is altijd een groot gedeelte eigen tijd in je slaapdienst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:02

Ik heb het 3 jaar gedaan bij een spoedapotheek. Sommige nachten kon ik goed doorslapen, maar heb ook wel nachten gehad dat je steeds weer wakker werd gebeld als je net weer diep in slaap was. Zo vervelend wakker worden was dat! In die tijd studeerde ik, dus kon vaak overdag wel bijslapen. Voor de avonden nam ik meestal wel iets van huis mee om te doen (studie, dus huiswerk) en 's ochtends was het aankleden en wegwezen en thuis deed ik dan mijn normale ritueeltje en ging ik ontbijten.

Ik vond het een prima job in die tijd, idd slapend geld verdienen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:59

Nah, slapend je geld verdienen valt ook wel weer mee.
Je krijgt maar een klein deel van je nacht betaalt.

Ja eigen kussen ga ik ook maar weer doen denk ik, kijken of dat scheelt.
Facebooken enzo op foon wil hier niet, geen 3G bereik, dus supertraag (frustrerend).
Ook geen tv, dus een zappetie tot je in slaap valt kan ook niet.

Heeft nu een collega twee boeken achtergelaten zag ik, maar....we hebben geen leeslampje. Dus ik ga eens kijken hoe ik creatief kan zijn met licht zo meteen. Beetje lezen is vast wel lekker.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:10

Matheno schreef:
Slapend geld verdienen! :D

Ik ben jaloers!

Valt tegen hoor :)
Je krijgt er ook naar betaald... Pas als je er vaker uit moet voor de cliënten, krijg je vaak betaalt als een nachtdienst. Dus als een bewoner de hele nacht aan het spoken is, dan is de kans aanwezig dat je wel gewoon regulier nachtdiensttarief krijgt. Maar slaapdienst an sich is geen vetpot :+

Bij een apotheek slaapdienst lijkt mij wel prettig, maar niet bij bewoners. Daar ga ik op wakker liggen := dus mee, ik zou het niet kunnen. Ik werk liever dan in de nacht :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:12

de slaapdiensten vond ik nog wel mee vallen, dat was wennen, maar de nachtdiensten dat is echt zwaar gets, hele systeem door de war bij mij, nee laat mij maar dag en avond diensten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:14

Nachtdiensten vond ik altijd dus heerlijk (wel met collega samen, alleen is echt dodelijk saai), maar ben ook wel zo'n vleermuis die lekker kan nachtbraken :+

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:17

ja samen is het vast gezellig, wij draaien m alleen, echt heel saai, heel veel strijkwerk en slapende clienten, nee das voor mij geen werken hoor, ik ben ook een avondmens, alhoewel ook een ochtendmens, ik heb gewoon niet zo veel slaap nodig, max 5/6 uur per nacht maar dan liefst wel gewoon in de nachtelijke uren haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:21

Alleen is echt vreselijk ja :j Ook al heb je wat te doen, het is toch saai.
De fijnste uurtjes alleen vond ik altijd vanaf uur of half 5/5 uur, als de wereld voorzichtig wakker wordt, dan was het altijd nog maar even.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:26

ja dan gaan om half 5 de vogels al fluiten, maar dat is net de tijd dat de was droog genoeg is om te strijken.. das minder

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:26

Ik heb ook alleen nachtdienst. Vind het idd dodelijk saai. Gemiddelt heb ik van de 8, 5 uur 5 uur niks te doen. Ik vind er niis aan. Ik slaap amper over dag en ben na de hand nog zeven dagen van de leg.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:30

koetjeboe schreef:
Ik heb ook alleen nachtdienst. Vind het idd dodelijk saai. Gemiddelt heb ik van de 8, 5 uur 5 uur niks te doen. Ik vind er niis aan. Ik slaap amper over dag en ben na de hand nog zeven dagen van de leg.

inderdaad is toch vreselijk, en dan wordt er wel verwacht om na 2 dagen weer leuk op je werk te verschijnen om 7 uur in de ochtend.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:41

boedjang schreef:
koetjeboe schreef:

inderdaad is toch vreselijk, en dan wordt er wel verwacht om na 2 dagen weer leuk op je werk te verschijnen om 7 uur in de ochtend.

idd ja ik ben dinsdag ochtend er uit gekomen en mocht donderdag weer een dag dienst werken. wordt ik niet vrolijk van.
een geluk door het slechte slapen sleep ik woe avond wel al weer rond 23.00 ben wel snel weer in het ritme maar blijf lang moe er na

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:44

Wij mogen gelukkig wel onderling ruilen dus met collega 7 nachtdiensten geruild tegen 9 dag/avonddiensten, anders wordt het helemaal niks met het werken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:07

Heb ook altijd veel problemen gehad met slaapdiensten bij mij ging het pas echt beter vanaf het moment dat ik moeder ben geworden nu zo'n 3,5 jaar geleden. Vanaf dat moment besefte ik me dat ik prima kan slapen, en echt wel wakker wordt als er iets is. Ik heb gemiddeld 1 of soms 2 slaapdiensten per week. Dit zijn altijd gecombineerde diensten, dus met een late dienst vooraf. De volgende ochtend mag ik rond 9.30 weer naar huis. Ik slaap wel minder goed als thuis, maar op zich genoeg om de dag erna redelijk door te komen. Wat mij wel helpt zijn vaste rituelen, dus altijd dezelfde volgorde van dingen aanhouden voor ik naar bed ga, en geen hele intensieve dingen doen vlak voor slaaptijd (ondersteuningsplan af willen schrijven is bijvoorbeeld geen strak plan :+ ). Ik zorg dus (als het lukt) voor een rustige afbouw van de avonddienst, kijk nog even tv in bed en ga dan proberen te slapen.

Ik heb vaak wel behoefte aan een middagdutje als ik uit de slaap kom. Helaas lukt dat op dit moment niet meer omdat mijn dochtertje ook geen middagslaapje meer doet. Gelukkig gaat ze vanaf maart naar school, kan ik weer bijslapen :D .

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:15

Ik slaap met regelmaat een of twee nachtjes in een hotel.
Zijn dus niet echte slaap diensten, maar goed. Blijft toch een vreemd bed.
Omdat ik een ras echte buik slaper ben zit ik al snel met mijn neus in het vreemde "stink" kussen.
En omdat je van een vreemd geurtje toch wakker blijft heb ik er een goede oplossing voor bedacht.
Ik leg het t-shirt wat ik die dag gedragen heb op het kussen en daarboven op mijn kop.
Zo ben je van het geurtje af en ruikt het naar jezelf. Kan zo vrij goed knorren!
Neem wel een katoenen shirt anders is je haar statisch de volgende ochtend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:31

Ja even zappen voor het slapen vind ik ook zo fijn, maar ja die tv gaat er echt niet komen.
Afgelopen slaapdienst ben ik maar in een kookboek gaan lezen :+ dat hielp ook wel wat :)

En hoor het van een collega ook (sinds ze moeder is) dat ze slaapdiensten nu heerlijk vind.
Maar om nou aan kinderen te gaan beginnen om op je werk goed te kunnen slapen is ook weer zo wat :D

Iets met thuisgeur meenemen is een goeie, met m'n kussen ook maar shirt van vriendje meenemen ;-)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:57

Ik sliep ook voor geen meter,hoorde alles... Heel wat anders dan in een hotel hoor; je hebt veel verantwoordelijkheid, daarom durfde ik niet echt te slapen. Dat heb je niet in een hotel neem ik aan. ;-)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:57

Heb ook een tijdje mijn eigen kussen mee genomen, maar nu hebben we eindelijk een lekker kussen :j

Tv hadden wij eerst ook niet hoor, totdat een bewoonster een nieuwe tv kreeg en de oude weg deed. Die kon dus mooi op de slaapwacht staan :D ben er erg blij mee.

Enne, aan kinderen beginnen hoeft niet perse, maar het helpt wel als je je op een gegeven moment kunt gaan beseffen dat je echt wel wakker wordt als er wat is. Dat is iets wat moet groeien denk ik. Ook een stukje loslaten, als er wat is en je reageert niet op de bel (hier heeft iedereen een bel op de kamer) komen ze me echt wel halen als ik niet wakker word.

Maar zeker toen de kleine nog echt klein was (en een paar keer per nacht wakker werd) vond ik slaapdiensten heerlijk, eindelijk een nachtje doorslapen en lekker bijkomen :z

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:11

ik werk ook in de zorg en heb zo af en toe is slaapdiensten neem altijd me eigen kussen en beddengoed mee. Maar vind het niet prettig alleen slapen je slaapt toch wakend en niet rustig. Lig vaak meer dan de helft van de nacht te lezen of tv/uitzendinggemist te kijken.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:17

Herkenbaar:) Ik neem altijd mijn eigen kussen mee en heb ook altijd een boek mee. Als cliënten rustig zijn slaap ik redelijk goed. Maar als er iemand bijv. Niet fit is, dan lig je toch veel waakzamer en slaap je veel minder goed. Ben dan om het uur wakker, even luisteren, alles goed?, dan slaap ik ook zo weer in. Maar het sloopt je wel. Ik slaap dan bij thuiskomst vaak nog even;) Uurtje is dan vaak wel genoeg om de dag door te komen.