Trek ik het aan ofzo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Trek ik het aan ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:52

Ja snap er even niks meer van. Al jaren word ik gepest en getreiterd. Zelfs zo erg dat ik gestopt ben met de mavo. Terwijl ik ooit op de havo zat, maar een niveau moest zakken door een depressie.

En bij elk schooljaar gaat het mis. Ik heb gewoon het gevoel dat ik het aantrek. Vorig schooljaar heb ik besloten om met de opleiding zorg te stoppen. Puur omdat ik geen mensen kon wassen en dit wel 1 van de opdrachten waren.

Dus heb besloten om vanaf april mijzelf te gaan veranderen. En volgens mij is dat aardig gelukt. Hoor overal positieve berichten dat ik erg veranderd ben. Veel socialer ben geworden, veel meer praat (soms iets te veel) en erg veel humor heb gekregen. Vooral flauw humor :')

Dus ik had behoorlijk veel zin aan mijn nieuwe opleiding beveiliging. Vorige week ben ik door leraren ziek naar huis gestuurd, omdat ik kampte met bronchitis achtige verschijnselen en voorholte ontsteking. En ze wouden hun verantwoording niet meer voor mij dragen.

Dus ik een paar dagen uitzieken. Voelde mij in het weekend weer aardig fit. Alleen nog voorholte ontsteking. Maar dat heb ik bijna het hele jaar behalve de zomer. En vriendlief vroeg als ik even mee ging de stad in. Even kijken bij zijn oom die aan het werk was en bij zijn (ex) collega, die nu in een nieuwe kroeg werkt. Want de kroegen waar ze eerst werkten zijn helaas afgebrand. En toen weer naar huis.

Maandag gewoon weer naar school geweest. En helaas dinsdag kreeg ik de griep. Wat dus los staat van de klachten van vorige week. Maar heb wel een kuurtje mee gekregen zodat de voorholte ontsteking sneller weg zou gaan.

Nu vroeg ik gister via de groep whatsapp van mijn klas wat het huiswerk was. En toen kreeg ik alleen maar commentaar waarom ik wel kon stappen (stappen kun je het niet noemen, was even kijken. Wat drinken en weg waren we weer) en niet naar school kon. Proberen uit te leggen dat ik van het weekend nergens last van had. En dinsdag de griep kreeg. En dat het los stond van elkaar. Maar kreeg alleen maar commentaar.

Gelukkig kwam er wel 1 jongen voor mij op. Deze word zelf gediscrimineerd omdat hij uit India komt. En met een Belgisch accent praat. Omdat hij een paar jaar daar heeft gewoond. Dus hij heeft mij behoorlijk gesteund.

Maar nu ben ik bang als ik maandag op school komt, dat het gewoon verder gaat. Terwijl iets ook in mij zegt van: Stel je niet aan, gewoon heen gaan. Je hoeft je geen verantwoording af te leggen aan de klas. En je leert voor jezelf en niet voor hun.

Wel heb ik een mailtje gestuurd naar mijn mentor van hoe en wat. Maar heb ook de neiging om te vragen als ik naar andere klas mag. Deze klas is sowieso erg druk, wat niet handig combineert met mijn ADD. En alle klassen waarin ik gepest werd, waren zeer druk. Ook de leraren geven toe dat de andere klas rustiger is.

Ik heb nu gewoon zo'n twee strijd in mij. Mijn zwakke kant wil het opgeven. Terwijl mijn sterke kant zegt: Hup er tegenaan, je doet opleiding voor je zelf.

En dan baal ik ook weer waarom ik overal al zeer sterk in ben geworden. Behalve dit laatste stapje. Komt het nog omdat ik nog zoveel geestelijke pijn er aan heb overgehouden door het jarenlange pesten? Of ben ik daarvoor nog net wat te zwak?

Had gehoopt op een leuk schooljaar, maar het is voor mij nu al aardig verpest zo.

Hopelijk zijn jullie wel een beetje aardig voor mij ;(

Anoniem

Re: Trek ik het aan ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:54

Je kunt je buitenkant wel veranderen maar zolang je nog niet anders denkt zal het zo blijven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:57

Joolien schreef:
Je kunt je buitenkant wel veranderen maar zolang je nog niet anders denkt zal het zo blijven....

Merk aan mijzelf dat ik al veel veranderd ben. Alleen dat laatste stukje wil nog niet.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:00

Allereerst: wat dapper dat je naar jezelf hebt durven kijken en aan jezelf bent gaan werken om meer open en socialer te worden! Super knap :j En als ik het goed lees, heeft dit ook geholpen toch?

Het ging goed, je had goed contact en door het ziek zijn is dat verbroken. Dat is gewoon heel rot aan het begin van een schooljaar, want in het begin leert iedereen elkaar kennen en moet je een positie in de groep innemen. Als jij dan voor een tijdje afwezig bent, dan val je er gemakkelijk buiten. Dat ligt niet aan jou als persoon, dan had iedereen kunnen overkomen, denk ik.
Dat je vervolgens in de kroeg gezien bent door een klasgenoot (want zo lees ik het), dat heeft twijfel gezaaid. En dat gaat gemakkelijk als je er toch al een beetje buiten valt door afwezigheid. Mensen willen je in een hokje stoppen en dat is nu gebeurd.

Je kunt dit zien als een noodlottig toeval en je kunt in de slachtoffer-rol kruipen, maar je kunt het ook zien als een extra kans/uitdaging om jezelf weer in de groep te plaatsen! Kom op meid, ga ervoor, je hebt al bewezen dat het een stuk beter ging dan in het verleden
En natuurlijk is het hartstikke logisch dat je meteen weer in je "oude terugkruip gedrag" wil schieten, dat heb je immers lang gedaan en dat mechanisme wordt weer wakker gemaakt als er oud zeer boven komt. Je kunt er nu voor kiezen om dat te doorbreken! Ik wens je veel kracht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:00

love_western schreef:
Joolien schreef:

Merk aan mijzelf dat ik al veel veranderd ben. Alleen dat laatste stukje wil nog niet.

Ja dat zeg ik, je kunt aan de buitenkant veranderen, maar is de manier waarop je er over denkt ook veranderd? Sta je echt voor wat je zegt en doet? Je bent wel sociaal, maar gaat dan vanzelf of kost het je veel moeite? Ben je bang voor wat mensen van je denken?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:01

Heb je hulp gehad met je problemen na de mavo?

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:05

Ahw ten eerste vind ik het gemeen dat ze zo tegen je doen! Ondanks dat je zelf al erg veranderd bent.

Ten tweede zou ik als tip mee willen geven, luister naar je sterke kant. Wanneer je naar je zwakke kant blijft luisteren zullen mensen zien dat je, even bot gezegd, zwak zult zijn. Dat soort mensen worden er altijd uitgepikt.
Blijf naar je sterke kant luisteren en laat zien dat je echt niet zo bent als dat zij denken. Je moet gewoon denken dat je de beste bent en iedereen aan kan. Kan het jou wat schelen dat zij zo doen tegen jou, je weet zelf immers wat de waarheid is en als iemand het daar niet mee eens is, jammer dan ze hebben alleen zichzelf ermee! Wanneer je laat zien dat het je niks kan schelen zullen mensen gaan zien dat ze jou niet zo snel kunnen pakken. Ze krijgen dan hopelijk wat respect en denken na voor ze wat doen.
Doe jij gewoon je ding dan kom je er vanzelf :))

Dit alles spreek ik uit ervaring omdat ik in het begin van de middelbare school ook altijd gepest ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:06

Joolien schreef:
love_western schreef:

Ja dat zeg ik, je kunt aan de buitenkant veranderen, maar is de manier waarop je er over denkt ook veranderd? Sta je echt voor wat je zegt en doet? Je bent wel sociaal, maar gaat dan vanzelf of kost het je veel moeite? Ben je bang voor wat mensen van je denken?

Om de eerste stappen te zetten, vond ik zeer lastig. Heb al jaren weinig vrienden gehad en deed weinig leuke dingen. Dus vond het in het begin dood eng. Maar mijn vriend heeft mij hier ook zeer goed in geholpen. Ben nu ook langzaam aan weer oude contacten aan het oppakken. Dus het gaat nu allemaal wel vanzelf.

En nee buiten school om, ben ik niet meer bang wat mensen van mijn denken. Ik ben van mijzelf zeer gek aan gelegd en altijd in voor gekke dingen. En mijn huidige vriendengroep is ook zo. Alleen op school durf ik mijzelf niet te zijn.

En dat snap ik dus niet van mijzelf, overal waar ik ben vertel ik gewoon mijn mening. Kan ook prima voor mijzelf opkomen. Behalve dus op school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:09

Corelli schreef:
Allereerst: wat dapper dat je naar jezelf hebt durven kijken en aan jezelf bent gaan werken om meer open en socialer te worden! Super knap :j En als ik het goed lees, heeft dit ook geholpen toch?

Het ging goed, je had goed contact en door het ziek zijn is dat verbroken. Dat is gewoon heel rot aan het begin van een schooljaar, want in het begin leert iedereen elkaar kennen en moet je een positie in de groep innemen. Als jij dan voor een tijdje afwezig bent, dan val je er gemakkelijk buiten. Dat ligt niet aan jou als persoon, dan had iedereen kunnen overkomen, denk ik.
Dat je vervolgens in de kroeg gezien bent door een klasgenoot (want zo lees ik het), dat heeft twijfel gezaaid. En dat gaat gemakkelijk als je er toch al een beetje buiten valt door afwezigheid. Mensen willen je in een hokje stoppen en dat is nu gebeurd.

Je kunt dit zien als een noodlottig toeval en je kunt in de slachtoffer-rol kruipen, maar je kunt het ook zien als een extra kans/uitdaging om jezelf weer in de groep te plaatsen! Kom op meid, ga ervoor, je hebt al bewezen dat het een stuk beter ging dan in het verleden
En natuurlijk is het hartstikke logisch dat je meteen weer in je "oude terugkruip gedrag" wil schieten, dat heb je immers lang gedaan en dat mechanisme wordt weer wakker gemaakt als er oud zeer boven komt. Je kunt er nu voor kiezen om dat te doorbreken! Ik wens je veel kracht :)

Ja het heeft zeer goed geholpen. En ben ook zeer trots op dat dit mij zelf gelukt is.

Ik heb al vanaf het begin niet goed contact met de klas, maar wel redelijk. Het zijn niet mijn type mensen waar ik mee om wil gaan. Zeer druk, grote mond naar elkaar. Door de leraren heen praten. Terwijl ik graag wil leren en mijn diploma wil behalen. En juist aandachtig wil luisteren naar de leraren ipv naar mijn klasgenoten. De meeste zijn ook allemaal jonger als mij.

Maar je hebt verder helemaal gelijk. Vind het wel fijn om de mening van anderen te horen. Dan weet ik weer waar ik aan moet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:11

zonnebloem18 schreef:

Ja heb hulp gehad. Maar die bleven doorhameren over mijn verleden. Terwijl ik juist aan de toekomst wil werken. Heb nu alleen nog hulp als het echt niet meer gaat. En als ik weer volledig instort. Maar dat gevoel heb ik nog lang niet, en zo ver wil ik het ook niet laten komen :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:11

love_western schreef:
En dat snap ik dus niet van mijzelf, overal waar ik ben vertel ik gewoon mijn mening. Kan ook prima voor mijzelf opkomen. Behalve dus op school.

Je geeft aan dat je veel gepest bent op school (in het verleden), kan het zijn dat het op school zijn je (onbewust) nog spanning oplevert?

love_western schreef:
Het zijn niet mijn type mensen waar ik mee om wil gaan

Wat maakt dan dat hun mening jou zo aangrijpt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:14

Maaike_Melis schreef:
Ahw ten eerste vind ik het gemeen dat ze zo tegen je doen! Ondanks dat je zelf al erg veranderd bent.

Ten tweede zou ik als tip mee willen geven, luister naar je sterke kant. Wanneer je naar je zwakke kant blijft luisteren zullen mensen zien dat je, even bot gezegd, zwak zult zijn. Dat soort mensen worden er altijd uitgepikt.
Blijf naar je sterke kant luisteren en laat zien dat je echt niet zo bent als dat zij denken. Je moet gewoon denken dat je de beste bent en iedereen aan kan. Kan het jou wat schelen dat zij zo doen tegen jou, je weet zelf immers wat de waarheid is en als iemand het daar niet mee eens is, jammer dan ze hebben alleen zichzelf ermee! Wanneer je laat zien dat het je niks kan schelen zullen mensen gaan zien dat ze jou niet zo snel kunnen pakken. Ze krijgen dan hopelijk wat respect en denken na voor ze wat doen.
Doe jij gewoon je ding dan kom je er vanzelf :))

Dit alles spreek ik uit ervaring omdat ik in het begin van de middelbare school ook altijd gepest ben.

Bedankt voor je berichtje. Ik weet dat je helemaal gelijk hebt. Alleen school blijft voor mij nu nog een zwakke punt. Maar wil hier graag aan werken. Mentor weet ik dat ik erg gepest ben.

Ga maandag dus ook gewoon weer naar school. En negeer de mensen die negatief commentaar hebben. Dit is wel een enorme stap voor mij. Maar ook weer een stap waarvan ik zal zien dat mijn sterke kant steeds meer te voorschijn komt op school.

Ook hoop ik dat mijn mentor wat doet met mijn mail. Ze zijn zeer streng bij ons op de opleiding. Doe je wat verkeerd, dan mag je gewoon opdrukken. Maar blijkbaar maakt dat weinig uit voor sommige leerlingen.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:18

love_western schreef:
Bedankt voor je berichtje. Ik weet dat je helemaal gelijk hebt. Alleen school blijft voor mij nu nog een zwakke punt. Maar wil hier graag aan werken. Mentor weet ik dat ik erg gepest ben.

Ga maandag dus ook gewoon weer naar school. En negeer de mensen die negatief commentaar hebben. Dit is wel een enorme stap voor mij. Maar ook weer een stap waarvan ik zal zien dat mijn sterke kant steeds meer te voorschijn komt op school.

Ook hoop ik dat mijn mentor wat doet met mijn mail. Ze zijn zeer streng bij ons op de opleiding. Doe je wat verkeerd, dan mag je gewoon opdrukken. Maar blijkbaar maakt dat weinig uit voor sommige leerlingen.

Als je met deze instelling maandag naar school gaat moet het goed komen. Lukt het niet denk dan aan de momenten dat het wel goed ging, dat helpt enorm! Gewoon niks aantrekken van de negatieve mensen. Laat hen lekker negatief zijn. ik weet hoe moeilijk dat is maar je moet je eroverheen zetten! Laat je niet op je kop schijten (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:23

love_western schreef:
zonnebloem18 schreef:

Ja heb hulp gehad. Maar die bleven doorhameren over mijn verleden. Terwijl ik juist aan de toekomst wil werken. Heb nu alleen nog hulp als het echt niet meer gaat. En als ik weer volledig instort. Maar dat gevoel heb ik nog lang niet, en zo ver wil ik het ook niet laten komen :)

Ik kan uit ervaring zeggen dat je soms eerst dingen uit het verleden moet verwerken voordat je je kan focussen op het heden...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:27

Ik sluit me helemaal aan bij Joolien, zo zonde dat ik daar pas op mijn 27ste achter kwam.
Ik heb 10 jaar van mijn leven vergooid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:30

zonnebloem18 schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij Joolien, zo zonde dat ik daar pas op mijn 27ste achter kwam.
Ik heb 10 jaar van mijn leven vergooid.

Ik had dat ook met 27, ben 10 jaar ziek geweest door maar door te gaan. Brrr!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:31

Joolien schreef:
love_western schreef:

Ik kan uit ervaring zeggen dat je soms eerst dingen uit het verleden moet verwerken voordat je je kan focussen op het heden...

Probleem is dat ik de dingen heb verwerkt en het een plaatsje heb gegeven. En heb aangegeven aan welke dingen ik wou werken. Maar daar gaven ze geen gehoor aan.

Intussen is er nog maar 1 ding waar ik aan moet werken en dat is het probleem waar ik het topic voor geopend heb. En de rest heb ik allemaal zelf opgelost met behulp van mijn vriend en mijn vriendengroep. En ja dat geeft een super goed gevoel :D

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:32

Ik zou proberen of je naar de andere overgeplaatst kunt worden. Je doet inderdaad de opleiding voor jezelf, dus je hoeft ook aan niemand te bewijzen dat je het wel gaat redden in die drukke klas. Ik denk dat je het voor je studie een stuk makkelijker hebt in die rustigere klas. Heeft volgens mij weinig zin om heel hard te bewijzen dat je het wel kan, daar heb je alleen jezelf mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:32

love_western schreef:
Joolien schreef:

Probleem is dat ik de dingen heb verwerkt en het een plaatsje heb gegeven. En heb aangegeven aan welke dingen ik wou werken. Maar daar gaven ze geen gehoor aan.

Intussen is er nog maar 1 ding waar ik aan moet werken en dat is het probleem waar ik het topic voor geopend heb. En de rest heb ik allemaal zelf opgelost met behulp van mijn vriend en mijn vriendengroep. En ja dat geeft een super goed gevoel :D

Ik hoop dat dat echt zo is :)

Maar hulpverleners zitten, hoe irritant ook, vaak bij t goede eind... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:38

Joolien schreef:
love_western schreef:

Ik hoop dat dat echt zo is :)

Maar hulpverleners zitten, hoe irritant ook, vaak bij t goede eind... ;)

Loop al 8 jaar bij de hulpverlening. En ze hebben vaker bij het verkeerde eind gehad, dan de goede. Alleen de laatste kwam er achter dat ik ADD had. En toen vielen er veel dingen op hun plaats. En kon het verwerken ook beginnen. Dus toen nog een moeilijk jaar gehad, tot dit jaar april dus. Daarna is er bij mij een knop omgegaan om niet meer in het verleden te blijven hangen, maar naar de toekomst te gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:40

Naskapower schreef:
Ik zou proberen of je naar de andere overgeplaatst kunt worden. Je doet inderdaad de opleiding voor jezelf, dus je hoeft ook aan niemand te bewijzen dat je het wel gaat redden in die drukke klas. Ik denk dat je het voor je studie een stuk makkelijker hebt in die rustigere klas. Heeft volgens mij weinig zin om heel hard te bewijzen dat je het wel kan, daar heb je alleen jezelf mee.

Daar heb je ook weer gelijk in. Heb ook vermeld in mijn mail dat ik de drukke klas als zeer vervelend ervaar omdat ik wel graag voor mijn studie wil gaan. En nu erg veel moeite heb met concentreren in de klas. Terwijl ik sowieso al moeite heb met mijn concentratie. Maar door erg veel zelfdiscipline en structuur gaat dat in rustige klas mij zeer goed af.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:47

TS, je wilt gaan werken in de beveiliging. Dan zul je ook mensen tegenkomen die niet aardig tegen je zijn.
Misschien helpt het om deze situatie te zien als een deel van je opleiding.
Het ligt in feite niet aan de situatie, maar wel hoe jij er mee om gaat.

En ter inspiratie een klein verhaaltje:

Er waren 2 wolven:
Ze werden beiden losgelaten in een spiegeldoolhof.
De ene zag allemaal bange en boze wolven om zich heen.
De ander zag allemaal vriendelijke, nieuwsgierige wolven op zich afkomen.

Rara, hoe kan dat? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:53

senna21 schreef:
TS, je wilt gaan werken in de beveiliging. Dan zul je ook mensen tegenkomen die niet aardig tegen je zijn.
Misschien helpt het om deze situatie te zien als een deel van je opleiding.
Het ligt in feite niet aan de situatie, maar wel hoe jij er mee om gaat.

En ter inspiratie een klein verhaaltje:

Er waren 2 wolven:
Ze werden beiden losgelaten in een spiegeldoolhof.
De ene zag allemaal bange en boze wolven om zich heen.
De ander zag allemaal vriendelijke, nieuwsgierige wolven op zich afkomen.

Rara, hoe kan dat? :P

Probleem is dat ik alleen op school hier last van heb. Op straat kan ik prima voor mijzelf opkomen. Als iemand commentaar op mij heeft, dan stap ik er rustig op af en vraag waar ze problemen mee hebben.

Alleen op school durf ik dat niet. Ervaar het ook als een negatieve plek. Want waarom doen ze overal normaal tegen mij, behalve op school. Wel ga ik mijn vrije tijd alleen maar om met mensen die net zo oud, of ouder zijn als mij. Dus zitten ook al in een andere levensfase.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:59

Het zullen je vrienden niet worden, maar zolang jij zo negatief denkt over je schoolgenoten, maak je het nog negatiever.
Het zijn ook 'maar' gewoon mensen die net als jij proberen om het beste te maken van hun leven, met hun onzekerheid, fouten, stress, etc.
En dat is al moeilijk genoeg. Wees gerust: ze zijn vooral bezig met zichzelf...
Zolang jij je klasgenoten ziet als 'vijanden', zul je ze ook zo ontmoeten.
Succes met het 'omdenken'
Laatst bijgewerkt door senna21 op 13-09-13 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:00

Waarom lukt het op school niet? Gedraag jij je anders? Denk je anders?