Anonieme of persoonlijke OV chipkaart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Anonieme of persoonlijke OV chipkaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 09:19

Voor opgesteld: Ik heb al het één en ander gelezen hierover, maar zou ook graag persoonlijke ervaringen willen weten.

Vanaf nu ga ik om de twee weken op vrijdag met de trein naar Zwolle. Dit kost mij 37 euro en mag ik declareren bij de baas.
Nu moet ik hiervoor een OV chipkaart aanschaffen, maar wat ik nu het handigste?
Ik lees namelijk nergens dat ik met een anonieme kaart een overzicht kan printen van de gemaakte reizen. Dit heb ik wel nodig anders kan ik niet declareren.

Het gaat echter maar een om 1 jaar 2 keer in de week reizen, daarna zal de kaart vrij weinig gebruikt gaan worden. Hoewel ik ook heel goed met de trein op het werk kan komen en dit ongetwijfeld weleens voor zal komen.

Hoop dat er iemand is die me kan helpen.

Oh en nog een beetje domme vraag: Laat je dan gewoon je OV chipkaart aan de conducteur zien als hij langskomt?
Je merkt ik reis nooit met het OV :+

Droomster

Re: Anonieme of persoonlijke OV chipkaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:22

Alleen met een persoonlijke kaart kun je een transactie/reis-overzicht uitprinten via de site. Daarvoor moet je wel jezelf eerst aanmelden op de site met je kaart, anders kun je het alsnog niet terug kijken.

De conducteur heeft een apparaatje dat de chip in je OV-chipkaart kan lezen. Dus je geeft de kaart aan de conducteur, hij houdt het voor zijn apparaatje en dan is het goed.

Niet vergeten in en uit te checken op de stations natuurlijk ;)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:22

Ik zou een onpersoonlijke nemen dan :) Wij hebben die ook thuis en word door iedereen gebruikt, wel eens makkelijker. Ik heb er een dal voordeel uren abbo op zitten maar dat is alleen interessant als je buiten de spits reist en veel in het weekend.

Na het inchecken bij de paaltjes (niet vergeten uit te checken :P) laat je hem gewoon aan de conducteur zien in de trein ja. Die scant hem om te kijken of je ingecheckt hebt :)

Het overzicht weet ik niet of dat bij beide is of bij 1 van de 2

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:23

Anoniem bestaat helemaal niet.. Is gewoon een wasse neus. Ik heb er 1 mag jij raden hoe je die moet opladen:

Als je voor pinnen hebt gekozen win je de prijs ;) Er is ook geen andere manier, dus ze weten altijd wie je bent.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:24

een persoonlijke zou ik wel doen.
dan kun je er ook automatisch geld op laten zetten als er niet meer genoeg opstaat. bij een anonieme moet je dat zelf doen bij de automaat.

en ja, je laat je ov chipkaart zie aan de conducteur, die leest hem uit met een apparaatje :D
ik vind de OV chipkaart echt heel fijn om mee te reizen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:29

Je kunt anonieme kaarten ook gewoon koppelen aan een overzicht. En volgens mij ook aan automatisch opladen. Het verschil is oa dat je een anonieme kaart niet persoonsgebonden is, en dus mag worden uitgeleend. Nadeel is (om diezelfde reden) dat je geen voordeelkaartjes kunt kopen.

Inderdaad is er niet zoveel anoniems aan een anonieme, maar je zou ze kunnen ruilen met anderen om een beetje een dwaalspoor op te zetten :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:29

_Jessie schreef:
Ik zou een onpersoonlijke nemen dan :) Wij hebben die ook thuis en word door iedereen gebruikt, wel eens makkelijker. Ik heb er een dal voordeel uren abbo op zitten maar dat is alleen interessant als je buiten de spits reist en veel in het weekend.

Na het inchecken bij de paaltjes (niet vergeten uit te checken :P) laat je hem gewoon aan de conducteur zien in de trein ja. Die scant hem om te kijken of je ingecheckt hebt :)

Een abbo is toch persoonsgebonden? Ik had begrepen dat je die alleen op een persoonlijke ov-chip kon laden? :?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:38

Citaat:
Als u uw OV-chipkaart wilt delen met bijvoorbeeld uw gezinsleden of als u slechts incidenteel met het openbaar vervoer reist.

In vergelijking met een persoonlijke OV-chipkaart biedt een anonieme OV-chipkaart minder voordelen:
U kunt uw OV-chipkaart niet automatisch laten opladen en u moet zelf uw saldo bewaken.
U kunt geen persoonsgebonden reisproducten opladen, zoals abonnementen.
U komt niet in aanmerking voor persoonsgebonden korting (bijvoorbeeld als u vaste klant bent of 65-plus).
U kunt uw OV-chipkaart niet blokkeren bij verlies of diefstal.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 09:53

Mijn vriend reist nooit met de trein en als hij dat gaat doen zal ik er ook wel bij zijn :')

Verder heeft iedereen die ik ken eigenlijk een eigen OV, dus uitlenen zal wel niet zo snel gebeuren.

Ik ben er nog steeds niet uit. Mijn gevoel zegt persoonlijke omdat ik er dan altijd genoeg geld op heb staan. Ik ben nogal een muts wat dat betreft en zal waarschijnlijk vergeten dat er geld op gezet moet worden of dat moet weer op het laatste moment..........

Hoelang duurde het bij jullie eer dat je de kaart binnen had? (ik weet dat je een anomiene gewoon kunt kopen bij een van de verkooppunten zoals vermeld op de site)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:55

xSwanHeart schreef:
_Jessie schreef:

Een abbo is toch persoonsgebonden? Ik had begrepen dat je die alleen op een persoonlijke ov-chip kon laden? :?

Ow oeps ik had er inderdaad nog even tussen moeten zetten dat ik zelf een persoonlijke kaart heb omdat ik inderdaad zo'n abonnement heb.
Die onpersoonlijke hebben we thuis gewoon in de kast liggen voor iedereen. Klopt helemaal wat je zegt!

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:29

Ik heb toevallig twee weken geleden een nieuwe persoonlijke besteld & ik had hem twee dagen later binnen. Dus het kan heel snel gaan ;)

Mijn ouders hadden hem ook beide binnen 3 dagen na de bestelling binnen..

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:10

Ik heb twee persoonlijke :')
Heb een NS-abonnement en een studenten-OV en die kunnen niet samen op 1 kaart, dan gaan ze in conflict.
Ik had automatisch opladen, maar als je kaart kapot is geweest moet je dat opnieuw aanvragen en ik ben lui. :+
Op geen van beide kaarten staat saldo. Die NS-kaart is alleen voor de trein in het weekend, dus die hoeft niet geladen te worden (weekend vrij-abonnement).

Ik zou als ik jou was een persoonlijke aanvragen, je kunt hem maar hebben. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:15

Konstantine hoe kan je zonder saldo hebben op een persoonlijke kaart?

Naar mijn weten moet je bij het inchecken minimaal 20 euro er op hebben staan TS.
Als je daar niet heel erg oplettend in bent zou ik voor een persoonlijke gaan.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:20

Ik heb een persoonlijke en een anonieme hehe
Prijs is hetzelfde toch? Dan kan je net zo goed een persoonlijke nemen, makkelijker in gebruik denk ik !

Edit: 2 omdat m'n persoonlijke nog niet binnen was toen ik vaak met de bus moest, want er was iets mis gegaan met de bestelling...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:22

Als je een abonnement hebt dan kun je gratis reizen. En met ov ook. Ik mag zelfs in de min staan :+

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:45

Bij een persoonlijke OV chipkaart heb je de voordelen dat je hem kan blokkeren en je saldo veilig kan stellen als hij kwijt/gestolen raakt, je overzichten kan uitprinten mits geactiveerd en die heeft een minimum van 10 euro waar de anonieme een minimum van 20 euro heeft.

Bij de NS kan je overigens wel in de min komen, maar dan kan je niet meer inchecken en in sommige gevallen ook niet meer uitchecken tot de kaart is opgeladen. Bij overige vervoerbedrijven kan je wel een bepaald bedrag in de min komen te staan. Hoe dat precies zit weet ik niet.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 07:28

Je kan toch nog gewoon trein kaartjes kopen?
dan kan je het hele ov chipkaart gedoe nog even uitstellen :)

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:20

Wanneer ik mn reis moet declareren koop ik nog gewoon een papieren kaartje :)