Hoe belangrijk is bio?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Hoe belangrijk is bio?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 22:20

Hoi!

Inmiddels is school al 4 weken bezig en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch wel bio wil. Ik wilde vroeger altijd verpleegkundige worden oid, tot mijn 14e, toen werd mijn moeder ziek en overleed en ben ik eigenlijk meteen van het hele ziekenhuis/verpleegkunde idee afgestapt. Nu heb ik best wel spijt dat ik geen biologie heb. Alhoewel, voor verpleegkunde zelf heb je niet persee bio nodig. Maar voor de rest, waar heb je wel bio voor nodig?
Ik heb dus echt geen idee, ik moet bio dan als extra vak en heb het tegelijke tijd met een ander redelijk moeilijk vak, ik moet dus elke les gaan kiezen waar ik heen ga. Als ik het later nodig heb heb ik het er wel voor over, maar is dat zo? Ik probeer het een beetje te googlen, maar wordt niet veel wijzer.. Kan ook geen gesprek meer maken met de decaan omdat ik maandag wel beslist wil hebben.
Vooralsnog wil ik later gewoon rechten studeren, maar ik wil geen kansen wegpakken door een vak niet gehad te hebben.

Damelza

Re: Hoe belangrijk is bio?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:21

Welk niveau doe je en welke klas zit je? En wat voor pakket heb je gekozen?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 22:24

Ohja wel handig, sorry!
Ik doe 4 HAVO met e&m, profiel vakken zijn dus economie, gs, wis. Keuzevakken m&o en maatschappijwetenschappen. Bio valt tegelijk met m&o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:25

Met bio ben je wel breder opgeleid en kun je straks breder kiezen

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:28

Als je iets in de verzorging/medisch wil heb je je profiel niet echt mee zitten nu. Op het moment dat je nog wel bio hebt kun je in combinatie met je wiskunde een stuk meer opleidingen kiezen die meer richting medisch gaan.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:29

Ik heb ook havo gedaan met het profiel E&M. Ik had economie, geschiedenis, wiskunde a en M&O. En extra vakken biologie en duits. Ik had Duits voor als ik nog vwo wilde gaan doen en biologie voor als ik toch een opleiding wilde gaan doen meer de biologische kant op.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:30

Als je HAVO doet en de HBO opleiding Verpleegkunde wilt gaan doen, maakt het op zich niet uit, maar is biologie wel wenselijk voor de opleiding. Je kunt de opleiding dus wél gaan doen, maar ik denk dat je het met een aantal vakken wel moeilijker zal krijgen, omdat je basiskennis ontbreekt. Daar waar andere studenten dan al biologie hebben gehad en vanaf daar de stof oppikken, zul jij die basiskennis er dan nog eens bij moeten leren. Dus het helpt wel om toch biologie erbij te nemen. Ik zou het er eens over hebben met je mentor!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:32

Ik heb hetzelfde profiel gedaan en ik heb in het begin van de 5e biologie alsnog opgepakt. Ik heb de lessen van havo5 meegevolgd en in de tentamenperiodes ook de proefwerken van havo 4 meegepakt geloof ik.
Ik vond het eigenljk best goed te doen. De periodes liepen gedeelyelijk gelijk qua stof, alleen hadden we in de 5e meer verdieping, waardoor het leren relatief gelijk op ging.

Maar we zijn inmiddels bijna 10 jaar verder (goh ik voel me ineens heel oud :+ ) dus ik durf niet meer precies te zeggen hoe het in zijn werk gegaan is. Alleen dus dat ik het erg mee vond vallen, maar daar moet ik dan wel bij zeggen dat biologie mij best wel lag/ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:33

Ik geef zelf biologie in het voorgezet onderwijs.

Ik zou het ten zeerste aanraden als je de biologische/medische kant nog in wil.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 22:33

Ja klopt, en ik wil niet de hele zorg kant voor mezelf uitsluiten. Ik wil later rechten studeren, maar als dat niet gaat, geeeen idee. Maar dan zou verpleegkunde wel meer mijn keuze zijn, en het zou zo balen zijn als dat niet meer gaat ivm met bio.
Aan de andere kant, m&o is een ontzettend zwaar vak, zoveel zakken er op, blijven er op zitten. En dan ben ik daar geregeld niet bij.. Bio ben ik ook geen kampioen in, en daar kan ik dus ook 2/3 niet bij de lessen zijn. Maar waar een wil is is een weg.
Baal gewoon zo dat ik maatschappijwetenschappen heb, daar had ik beter bio voor kunnen doen, maarja nu telaat.

En nee inderdaad, maar scheikunde enzo was niks voor mij dus n&g was ook niks. En medischekant had ik al heel lang uit mijn hoofd, maar nu wil ik het misschien toch weer wel.. Alhoewel verpleegkunde bijv geen bio nodig is, maar zo hoog mogelijke cijvers voor vakken die je wel hebt, is een loting.
@Ukkiee, zag je bericht pas toen ik bovenstaande al getypt had, bio is idd niet nodig, mar wel handig. Tijd om met de mentor te overleggen heb ik niet echt meer, ik ga het morgen nog over proberen. Maar zal het vooral zelf nu moeten uitzoeken. Ben al blij dat ik de kans krijg twee vakken op de zelfde uren te volgen!

@Britt,
Bio ligt mij niet bijzonder goed, ook niet heel moeilijk maar niet makkelijk. Daarbij is bio echt ontzettend veel, mag al blij zijn als ik de 3 weken die bio al bezig is kan bijspijkeren, eerste pw is inmiddels al gemaakt.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:34

Tsja, of je het 'nodig' hebt hangt puur en alleen af van t feit wat jij later gaat studeren. Voor rechten? Nee dan niet noodzakelijk. Voor verpleegkunde? Misschien niet verplicht, maar wel zo handig als je het al gehad hebt (Ik studeer lerop aardrijkskunde, maar ak is geen verplicht vak :') ) want ze gaan er waarschijnlijk wel vanuit dat je bepaalde kennis al bezit.. Wil je later iets met mens en/of natuur gaan doen, dan is het misschien toch wel handig..

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 22:40

Nja, als ik dan ga kijken naar opleidingen dan denk ik bij verpleegkunde bijv; ja wel leuk en interessant, maar ik niet of dat het nu echt is. Het wekt wel mijn interesse, maar of het genoeg is.
Als ik naar rechten kijk denk ik meteen super tof, echt iets voor mij.
En bij al het andere denk ik, wat een ellende. :') Maarja als recht niks wordt blijf verpleegkunde of iig die kant wel als enigste over met mijn intresses, en die wil ik niet uitsluiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:41

Dan is het toch duidelijk? Bio kiezen?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:44

Kin je niet bio als vak erbij nemen, en mocht het nou toch lastig zijn, dat je het dan altijd nog zonder consequenties kunt laten vallen?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 22:45

Ja maar voor welke opleidingen heb je dan wel verplicht bio nodig?
Ik wil gewoon hoe dan ook slagen voor m&o, en dat wordt een stuk lastiger met bio omdat ik gewoon een heel stuk ga missen. Ik heb het er wel voor over, maar als blijkt dat bio bij niks nodig is dan is dat best wel zuur.
Ik denk dat ik het gewoon ga proberen, lukt het niet dan lukt het niet. En dan doe ik er ook geen examen in. Maar bij ons op school zijn ze allemaal niet zo makkelijk, je kiest het niet of je kiest het wel, dus ik ben bang dat als ik het probeer ik er aan vast zit.

@Saintelette, ik wil m posten en zie je bericht, dat gaat dus idd niet zo makkelijk..

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:47

Kun je niet M&O laten gaan en Bio nemen? Veel studies vinden alleen economie al genoeg :j

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 22:48

M&O is ontzettend belangrijk voor ooit een eigen zaak. Ik hoop dat ik ooit zo ver mag komen. Dan zou ik dus liever mw laten vallen voor bio, maar dat is niet mogelijk in mijn rooster

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:50

Tsja, daarvoor heb je een decaan (of moet je zelf meer bij de vervolgopleidingen gaan speuren), want ik denk dat er maar weinig mensen zijn die jou dit antwoord op een presenteerblaadje kunnen geven ;)

Ik weet niet hoe het zit op jouw school, maar kun je bio bijv. Niet geheel in zelfstudie volgen en dan toch gewoon de lessen van m&o bijwonen? En mocht bio nou niet lukken laat je het vallen (en dan is er diploma of cijfertechnisch dus nog geen man overboord)..

Waar een wil is is een weg ;)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 22:52

Ik verwacht ook niet dat iemand mij het op een presenteerblaadje komt geven. Ik verwacht, of nee, ik hoop dat hier mensen zijn die ervaring hebben met waar bio nou echt voor nodig is. Zoals je had kunnen lezen, is er geen tijd meer voor om naar de decaan te gaan. Dat kan pas ergens eind van de volgende week, en ik wil dinsdag bij bio zitten, als ik er voor kies.
Ik ben er wel een beetje uit denk ik, ga het gewoon proberen! Voor m&o kan ik af en toe wel bij les krijgen, ik ben er ook redelijk goed in. En bio is volgens mij vooral heel veel, ik denk dat als ik dat zelf goed bestudeer, er veel tijd insteek en 1x per week een les het wel moet lukken.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:09

Mm, naar mijn mening waren zowel economie 1 als M&O op de middelbare echt onzinnig. Bovendien zijn er tegenwoordig genoeg korte cursusjes en hulpboeken als je een eigen zaak wilt beginnen. Denk dat je meer aan biologie hebt, en áls je dan een eigen zaak wilt beginnen, dan kun je alsnog zo'n cursusje doen of een hulpboek doornemen. Maar als je verpleegkundige wordt, zal je sowieso geen eigen zaak beginnen en als je rechten gaat studeren, zul je wel héél goed in je vak moeten zijn om een eigen zaak te kúnnen beginnen, en bovendien zijn er heel veel grotere bureau's waar je een betere baan zult kunnen krijgen dan bij een eigen zaak. Maar het is natuurlijk volledig je eigen keuze.

Je kunt eventueel ook vragen of je de biologie lessen mag volgen, dat je M&O zelf bijhoudt in het boek, en wel repetities enzo maakt. Maar dus niet in de lessen aanwezig bent I.m.o. zijn biologie lessen belangrijker dan die van M&O. Een vriend van mij heeft dat ook gedaan (die volgde 3 profielen), met o.a. Nederlands en geschiedenis. Als jij graag wil en de school kan het niet voor je mogelijk maken, dan zijn ze heus wel bereid om tot een compromis te komen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 23:13

M&O zelf doen is echt onmogelijk, ik vind het ook best apart dat je zegt dat het helemaal niet belangrijk is. Wij zijn namelijk voor gelicht dat het verdomd handig is en dat je dit echt niet uit een boekje gaat leren, het is ook best wel heel moeilijk.
Je hebt wel een punt, maar ik ben met m&o begonnen, heb daar goed over nagedacht, vind het een nuttig leuk vak, en bovendien mag ik het niet eens meer laten vallen, is wel tersprake gekomen.
Of het nu wel of niet belangrijk is, ik heb geen idee. Maar moet het toch volgen dus daar ga ik me verder ook niet druk over maken. :P

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:15

Ze zeggen op de middelbare school wel meer dingen die later toch niet blijken te kloppen :\ Maar als jij het een leuk vak vindt, is het natuurlijk een ander verhaal. Dan moet je het gewoon blijven doen.

Maar ik begreep uit je post dat je dus wel bij 2 van de 3 bio lessen aanwezig kunt zijn? Dan zou ik gewoon naar die lessen gaan, situatie uitleggen aan de docent en dat je z.s.m. met de decaan overlegt. En dan aan de decaan vragen of je 2/3 van de lessen aanwezig mag zijn en de rest zelf bijhoudt. Denk dat dat wel gaat lukken, hoor!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 04:46

Stel dat je besluit biologie er niet bij te doen en later toch verpleegkunde wil doen dan kun je altijd nog biologie in de
zomervakantie met een cursus halen. (Kost wat maar dan heb je ook wat). Het is dus niet zo dat studies die niet
binnen je pakket vallen per direct geen optie meer zijn, voor elk vak is er in de zomer (en daarbuiten) wel een mogelijkheid
om bij te worden geschoold. Nou zou dat voor verpleegkunde niet nodig zijn maar toch.

Ik zou eens na gaan welke studies je interesseren en voor welke je dan biologie nodig zou hebben.

Overigens vind ik economie helemaal geen nutteloos vak, ik heb daardoor een veel groter inzicht gekregen in de
maatschappij en ik vind het toch wel belangrijk om een beetje kennis te hebben over de economie. M&O heb ik nooit gehad
maar schijnt inderdaad erg pittig te zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:37

Ik zou het er ook gewoon bij pakken. Desnoods zoek je er bijles bij voor m&o en/of biologie, zodat je als je vastloopt wel snel hulp hebt om bij te komen. Het zijn net de twee vakken waar ik goed in was :P en ook ijles in gegeven heb. Haha.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:40

Biologie vond ik echt een aanwinst :)

Ook als je rechten wilt doen; dan is het wel zo handig om te weten hoe de mens werkt :) ook als je gedrag en maatschappij op wilt; denk daarbij aan sociologie, psychologie, pedagogiek. Het is geen must, maar geeft je wel een voorsprong.

M&o vond ik minder van belang en heb het niet gemist :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-09-13 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt