Te mooi om niet te delen hier, een film over de prachtige Spaanse Kartuizer paarden.
De film is nog niet af, ze zoeken sponsoren om het project af te krijgen. Hopelijk kunnen we over een tijdje genieten van deze en meer prachtige beelden..
kijk en geniet mee,
meer info is ook te vinden op de facebookpagina https://www.facebook.com/horseofkings
‘HORSE OF KINGS – THIEF OF HEARTS’ ZOEKT FINANCIERS
Boukoul - Filmmaker Mario Dirkx heeft 45 dagen de tijd om voldoende sponsoren bij elkaar te krijgen om zijn documentaire ‘Horse of Kings, thief of hearts’ af te kunnen maken. Om dit te bereiken heeft hij een crowdfunding opgezet via http://www.cinecrowd.nl. Op deze website presenteert Dirkx het plan van zijn film om zo investeerders over te halen geld te steken in het project. Weet hij niet binnen de gestelde 45 dagen de benodigde €9.800,- te krijgen, dan wordt het geld door cinecrowd terug gestort naar de eigenaren en valt voor Dirkx een droom in duigen.
“En dat zou toch wel heel jammer zijn”, zegt Dirkx. “Voor mij persoonlijk, maar vooral voor dit bijzondere paardenras. Dit paard is een inspiratie voor zo velen, dit verdient een documentaire!”
De inspiratie voor deze documentaire vindt Dirkx dicht bij huis, namelijk in zijn eigen achtertuin. Daar grazen twee jonge Kartuizer hengsten. “Ik was bezig met een film over de Kartuizer monniken in Roermond toen ik me afvroeg wat de link is tussen deze monniken en de oorsprong van mijn paarden”, vertelt Dirkx. Al snel leidde zijn zoektocht hem naar het oude Kartuizer klooster in het Spaanse Jerez de la Frontera. “En van daaruit ging het snel”, zegt Dirkx. “We kwamen in contact met Juan Llamas, dé autoriteit op het gebeid van Spaanse paarden, maar ook begenadigd tekenaar, schrijver en dichter. Hij introduceerde ons bij verschillende gerenommeerde fokkers, kenners, ruiters, mensen van de Spaanse staatsstal en de beroemde Koninklijke Andalusische Rijschool. En dan word je een verhaal in getrokken dat zó boeiend en fascinerend mooi is, dat je daar als filmmaker wel iets mee móet doen!”
Verschillende keren reisde Dirkx en zijn filmcrew naar Spanje om daar opnames te maken van de Spaanse paarden. Gedreven om de passie van de mensen voor dit bijzondere paardenras vast te leggen. “Die paarden zitten echt bij de mensen in hun hart”, zegt Dirkx. “We interviewden de artistiek directeur van de Koninklijke Andalusische Rijschool in Jerez, een voormalig Olymisch dressuurruiter. Op de vraag wat het Spaanse paard voor hem betekent zegt hij met tranen in zijn ogen: alles….alles! Zelfs als filmmaker smelt je dan.”
Terug thuis in Boukoul blijven de mooie beelden en ontroerende interviews echter liggen. De dagelijkse werkzaamheden slokken zoveel tijd op dat het er niet van komt om de documentaire af te werken. “Dit moet een film worden van 60 tot 90 minuten”, legt Dirkx uit. “Dat monteer je niet even in een weekje, daar ben je maanden mee bezig. Daarbij is een groot deel van de interviews in het Spaans, dus ontkom je er niet aan om een goede tolk in te huren.”
De wil om de film af te kunnen maken is er nog altijd. Vandaar dat Dirkx nu via crowdfunding van cinecrowd de middelen bij elkaar probeert te krijgen om dit te kunnen doen. “Iedereen die mee in dit project stapt, krijgt daar iets voor terug’, legt Dirkx het systeem uit. “Je kunt vanaf 10 euro doneren. Dan krijg je als dank een mooie kaart met een Kartuizer paard erop toegestuurd. Hoe meer je doneert, hoe groter je beloning.” Zo krijg je vanaf 50 euro de dvd van de documentaire opgestuurd, mag je vanaf 100 euro op de voorpremière komen en word je voor 1000 euro genoemd op de aftiteling. Zo kan iedereen die de paarden een warm hart toedraagt een bijdrage leveren met als eindresultaat een ontroerend mooie documentaire Horse of Kings, thief of Hearts.
Iedereen die meer wil weten over de documentaire en de mogelijkheden om financieel bij te dragen, vindt meer informatie op http://www.cinecrowd.nl/horse-of-kings .