Ben jij principieel of ?????

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Ben jij principieel of ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 21:31

Zo maar een vraag naar aanleiding van iets dat ik hoorde. Bvb je rijd geen wedstrijden op Zondag maar zet dit aan de kant wanneer er misschien dikke prijzen te winnen zijn. Zou je het doen of ben je principieel en start je dus niet. En zo zijn er nog wel veel meer voorbeelden te bedenken maar bovenstaande situatie kwam ik een keer tegen en ik ben dus wel benieuwd hoe of wat, kun je dit zelf besluiten of beslissen je ouders nog voor je, hoe voelde het om juist wel te starten.

x_Elise

Re: Ben jij principieel of ?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:33

Ik snap er niks van?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:35

--.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 12-09-13 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:35

Ik gok dat TS het over het geloof heeft? Tenminste... Dat is 't enige wat mij te binnen schiet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:39

Nou, volgens mij kun je dit op meerdere manieren opvatten. Ook in de omgang met mensen kun je principieel zijn :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:01

Ik ben een beetje principieel wat de zondag betreft. In principe is de zondag bij ons een dag voor gezin en kerk, maar twee keer in het jaar is er bij ons op stal een onderling wedstrijddagje en daar willen mijn meiden heel graag aan meedoen - en mijn handen en ogen zijn nodig om te helpen. Dus dat zijn de uitzonderingen. En dan gaat het dus niet om de prijzen :+ maar om de lol van de kinderen, want ik wil niet dat die later het idee hebben 'dat ze op zondag nooit iets mochten'.
Verder kan ik heel principieel zijn, maar geldt: pick your battles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:12

Ik ben in heel veel zaken principieel, maar zondagen vallen daar zeker niet onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:13

Nouks schreef:
Ik ben in heel veel zaken principieel, maar zondagen vallen daar zeker niet onder.

Same here.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:23

Ik neem aan dat iedereen z'n principes heeft maar dat die niet voor iedereen gelijk zijn. Beetje een vage stelling / vraag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 22:24

Misschien niet helemaal duidelijk verwoord maar het voorbeeld is inderdaad mbt het geloof. Ik zag mensen op een startlijst staan waarvan ik weet dat ze zeer gelovig zijn, op Zondag worden alle regels die door het geloof gepredikt worden nageleefd. En tot mijn verbazing zag ik ze dus op deze wedstrijd bij mij in de buurt(zij wonen meer dan anderhalf uur rijden weg) iedereen moet helemaal zelf weten wat ze doen maar ik heb wel gevraagd of ze nu wel op Zondag startten en dat werd mij niet in dank afgenomen. Het enigste wat er uitkwam dat het niet bekend mocht worden in de woonplaats maar ja, de prijzen en de eer waren toch wel aanlokkelijk en aangezien hun kind zo goed was, tja, met zo'n verhaal is mijn respect snel weg, dus vandaar mijn vraag. Zet jij voor geld en "aanzien" je principes opzij. Ik zelf ben niet gelovig maar veel mensen in mijn omgeving wel en merk gewoon dat de Zondag echt hun dag is, dus niets kopen op Zondag en niet iets doen waarmee je geld verdient, prima. En verder ken ik ook geen mensen die deze principes met voeten treden, wel mensen die van het geloof zijn afgestapt maar niet het ene zeggen en het andere doen, dat vind ik wat raar ook naar je kinderen toe.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 12-09-13 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:29

:j, het liefst naar zet ik mijn principes opzij naar links voor geld
en voor aanzien naar rechts

maar das meer een principe kwestie :+

(snap eigenlijk nog steeds topic niet helemaal maar goed) :')

ik ben meer van...
leven en laten leven :j

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:31

Als ze alleen op zondag de regels naleven zijn ze al niet heel erg principieel :+ Maar goed, ik ken die mensen verder niet.

Voor mij geldt dus: voor geld niet, voor de lol van mijn kinderen kunnen we best een keer een uitzondering maken. Maar nou word je bij ons ook niet opgevreten of zelfs maar vuil aangekeken als je een keer wat anders doet dan naar de kerk gaan op zondag.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:34

Boeeeeien...
Zondag, zaterdag, dinsdag...

Het enigste wat ik van dit verhaal kan vinden is dat ik mensen niet eerlijk vind als ze zo leven.
Ook zonder ruggengraat... zeg toch lekker tegen je buren dat je kind zondags gaat rijden.
En doe dat lekker in je eigen woonplaats.
Wat maakt het uit wat mensen daar van gaan vinden?

Eerlijkheid en openheid vind ik principieel belangrijk ja.
:Y)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:36

Als ik werk op zondag zou ik ook wedstrijden kunnen rijden op zondag.
Een zondag is voor mij niks anders dan iedere andere dag van de week. Werk liever op zondag dan op zaterdag. Dan krijg ik tenminste dubbel betaalt :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 22:36

Inderdaad, als je er eerlijk en open in bent is het prima. Maar als je dan ver weg gaat op wedstrijd en dan ook nog duidelijk schrikt wanneer je bekenden tegen komt dan moet je je toch afvragen of je voor je eigen gemoedsrust wel goed bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:40

Lijkt me HUN overweging/probleem/zaak.
Ik vind het al heel apart dat je hen er naar gevraagd hebt. Bijna of je hen tot verantwoording wilt roepen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:41

Ik ben in principe tegen principes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:41

Hmmm lastig vind ik dat altijd...
Ben opgevoed met 'zondag rustdag, zondag familiedag' en ik mocht geen cent uitgeven. Als vriendinnetjes gingen zwemmen in het zwembad, mocht ik niet mee. Patatje kopen op zondag? Nee.

Werken op zondag was geen probleem, want dat was voor het gezin. De boer mag immers ook ploegen op zondag en de dominee preekt ook :D

Wat ik principieel niet doe is boodschappen op zondag. Sowieso geld uitgeven doe ik bij voorkeur niet. Meedoen aan een wedstrijd op zondag? Hmm liever niet, maar als het écht een bijzondere wedstrijd (dat voor de toekomst belangrijk is bv) is of voor de kinderen (in mijn geval neefjes) dan overweeg ik het wel :)
Ben geen kerkganger, ben afvallig :Y) maar heb het meegekregen van mijn ouders en neem het wel mee omdat mijn ouders er nog wel echt waarde aan hechten.

Maar ieder doet maar wat ie niet laten kan !
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-09-13 22:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:44

Ik kan best principieel zijn denk dat iedereen dat wel kan hebben op een bepaalde manier. Als je het hebt over geloof. Ieder gelooft ook op zijn manier. Je kan ook prima geloven zonder naar de kerk te gaan toch.
Dat je liever niet hebt dat mensen het zien kan je op verschillende manier bekijken. Mensen om je heen kijken je er wel degelijk op aan of je denk dat ze je er op aan kijken. Maar goed ze zijn een ander geen uitleg verschuldigd.
Mijn vader is wel van het zondags gebeuren dan mag/kan er niet gewerkt worden. Persoonlijk vind ik het ouderwets en voor mij gewoon weekend en dan kan ik doen wat ik wil.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:50

Je moet bedenken dat in deze kringen de sociale controle heel groot is. En dat je echt over de tong gaat wanneer je niet doet wat "iedereen" doet.
Misschien zijn ze zelf al wel van mening dat er meer kan en mag op zondag dan wat "men" vind dat er op zondag mag. Als ze daar van overtuigt zijn, duurt het vaak nog wel een aantal jaar voor er mee naar buiten getreden wordt.

Ja en of je het principe kunt noemen? Het is een levensstijl die je van de kerk uit opgelegd wordt. en je zit er in of niet. Vaak als je er in zit ben je zelf al zo groot gebracht, en is dat heel moeilijk om de wetten en regels van de kerk anders te gaan doen of naast je neer te leggen.

Ik merk dat aan mijn man. Hij komt uit zo`n kerk waar je op zondag (en door de weeks ) niks mag. Ik kom nergens vandaan. Samen zijn we een kerkverband gaan zoeken waar we ons beide thuis voelen.

Mijn man zal nog op zondag niet iets gaan doen. Zelf doe ik het ook niet voor mijn man, Maar ik geloof niet dat het geloof in God dat oplegt. Een poos terug was er iemand bij ons op visite die ons dolgraag op chinees wilde trakteren. maar het was zondag. Mijn man wilde het niet, Maar ik heb hem gezegd dat het best zo nu en dan mag. hij is schoorvoetend akkoord gegaan. (je merkt dat de opvoeding er heel sterk in zit.) Ook een keer van mijn kant van de familie een etentje de laatste met de hele familie (een aantal waren zo ziek die zouden de volgende familie etentje niet meer halen.) Was gepland op zondag. We zijn gegaan, Maar je merkte aan alles dat mijn man zich heel ongemakkelijk voelde.

Dus oordeel niet te hard. Die mensen zijn ook een "product" van hun opvoeding, en misschien, misschien zijn ze zelf aan het ontdekken wat God bedoeld heeft, ipv dat ze napraten wat de kerk zegt. Maar dat gaat vaak niet zomaar en zeker niet vanzelf. en reken maar dat een grote gemeente een grote druk op je heeft. Dan moet je er eerst zelf goed over uit zijn wat je wel en niet wilt, Voor je er echt voor uit durft te komen, naar de rest van de kerk.

Ik ben net zo. Ik was gerust op zondag. Maar heb geen droger, en binnen geen hangruimte. Buiten ophangen? nee dat zou schande spreken over en door familie. Maar gelukkig heb ik een grote carport, waar niemand zomaar onder kan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:54

Nee, ik geloof niet en vind zondag een dag zoals, nouja, de zaterdag bijvoorbeeld! :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 23:02

Sonja schreef:
Lijkt me HUN overweging/probleem/zaak.
Ik vind het al heel apart dat je hen er naar gevraagd hebt. Bijna of je hen tot verantwoording wilt roepen.

Heb je helemaal gelijk in maar ik was gewoon zeer verbaasd en aangezien we bijna tegen elkaar op botsten floepte het er me gewoon uit. Juist door hun reactie was ik nieuwsgierig of er nog meer mensen iets wel/niet doen wat eigenlijk tegen hun principes in gaat maar voor de eventuele beloning toch doen. Ik ben niet naar die wedstrijd gegaan om hun even ter "verantwoording" te roepen maar ga daar elk jaar heen, zo ook deze keer. Dat die mensen het zo overduidelijk vervelend vonden dat ze iemand tegen het lijf liepen die dan ook nog iemand kent die vlak bij hun woont, tja, dat zal me eigenlijk een rotzorg zijn. Ze hoeven echt niet bang te zijn dat ik bij de volgende verjaardag van de gezamenlijke bekende over hun wedstrijd ga beginnen, zou niet weten waarom.
Principieel zijn kan op heel veel zaken betrekking hebben maar dit is een voorbeeld wat ik zelf heb meegemaakt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:02

bigone schreef:
Misschien niet helemaal duidelijk verwoord maar het voorbeeld is inderdaad mbt het geloof. Ik zag mensen op een startlijst staan waarvan ik weet dat ze zeer gelovig zijn, op Zondag worden alle regels die door het geloof gepredikt worden nageleefd. En tot mijn verbazing zag ik ze dus op deze wedstrijd bij mij in de buurt(zij wonen meer dan anderhalf uur rijden weg) iedereen moet helemaal zelf weten wat ze doen maar ik heb wel gevraagd of ze nu wel op Zondag startten en dat werd mij niet in dank afgenomen. Het enigste wat er uitkwam dat het niet bekend mocht worden in de woonplaats maar ja, de prijzen en de eer waren toch wel aanlokkelijk en aangezien hun kind zo goed was, tja, met zo'n verhaal is mijn respect snel weg, dus vandaar mijn vraag. Zet jij voor geld en "aanzien" je principes opzij. Ik zelf ben niet gelovig maar veel mensen in mijn omgeving wel en merk gewoon dat de Zondag echt hun dag is, dus niets kopen op Zondag en niet iets doen waarmee je geld verdient, prima. En verder ken ik ook geen mensen die deze principes met voeten treden, wel mensen die van het geloof zijn afgestapt maar niet het ene zeggen en het andere doen, dat vind ik wat raar ook naar je kinderen toe.

Ik snap helemaal niet waarom het je interesseert of je vraagt of iemand start op zondag? Laat iedereen vooral lekker zelf weten of ze wel of niet starten op zondag. Of wat dan ook doen op zondag.

Verder laten mensen al snel principes varen als er geld of gewin valt te behalen. :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:13

Die mensen zijn dus niet principieel. :))

Maar goed, het is maar waar je je 'druk' om kan maken. Volgens mij moeten ze dat nog altijd zelf weten wanneer ze wel of niet waar starten, toch :))

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 23:14

wendyenbram schreef:
Je moet bedenken dat in deze kringen de sociale controle heel groot is. En dat je echt over de tong gaat wanneer je niet doet wat "iedereen" doet.
Misschien zijn ze zelf al wel van mening dat er meer kan en mag op zondag dan wat "men" vind dat er op zondag mag. Als ze daar van overtuigt zijn, duurt het vaak nog wel een aantal jaar voor er mee naar buiten getreden wordt.

Ja en of je het principe kunt noemen? Het is een levensstijl die je van de kerk uit opgelegd wordt. en je zit er in of niet. Vaak als je er in zit ben je zelf al zo groot gebracht, en is dat heel moeilijk om de wetten en regels van de kerk anders te gaan doen of naast je neer te leggen.

Ik merk dat aan mijn man. Hij komt uit zo`n kerk waar je op zondag (en door de weeks ) niks mag. Ik kom nergens vandaan. Samen zijn we een kerkverband gaan zoeken waar we ons beide thuis voelen.

Mijn man zal nog op zondag niet iets gaan doen. Zelf doe ik het ook niet voor mijn man, Maar ik geloof niet dat het geloof in God dat oplegt. Een poos terug was er iemand bij ons op visite die ons dolgraag op chinees wilde trakteren. maar het was zondag. Mijn man wilde het niet, Maar ik heb hem gezegd dat het best zo nu en dan mag. hij is schoorvoetend akkoord gegaan. (je merkt dat de opvoeding er heel sterk in zit.) Ook een keer van mijn kant van de familie een etentje de laatste met de hele familie (een aantal waren zo ziek die zouden de volgende familie etentje niet meer halen.) Was gepland op zondag. We zijn gegaan, Maar je merkte aan alles dat mijn man zich heel ongemakkelijk voelde.

Dus oordeel niet te hard. Die mensen zijn ook een "product" van hun opvoeding, en misschien, misschien zijn ze zelf aan het ontdekken wat God bedoeld heeft, ipv dat ze napraten wat de kerk zegt. Maar dat gaat vaak niet zomaar en zeker niet vanzelf. en reken maar dat een grote gemeente een grote druk op je heeft. Dan moet je er eerst zelf goed over uit zijn wat je wel en niet wilt, Voor je er echt voor uit durft te komen, naar de rest van de kerk.

Ik ben net zo. Ik was gerust op zondag. Maar heb geen droger, en binnen geen hangruimte. Buiten ophangen? nee dat zou schande spreken over en door familie. Maar gelukkig heb ik een grote carport, waar niemand zomaar onder kan kijken.

Dat heb je mooi uitgelegd, kan inderdaad maar zo zijn natuurlijk.