Uit huis, overzicht kosten exclusief?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Uit huis, overzicht kosten exclusief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 17:05

Hello all!

Nu ik in Utrecht ben gaan studeren, ben ik toch voorzichtig gaan kijken naar de mogelijkheden om uit huis te gaan.
Gezien ik niet echt een persoon ben om op kamers te gaan, faciliteiten te delen enzovoort heb ik gekeken naar een 'kamer' met alle eigen voorzieningen. Nu ik dit gevonden heb, ben ik echter zeer benieuwd wat voor kosten er bovenop de kale huur komen gezien hetgeen wat ik op het oog heb, dus exclusief is.

Gas, electra, water, eventueel andere kosten?
Ik kan er niet echt een lijst o.i.d van vinden en ben toch zeer benieuwd wat ik qua kosten erboven op kan verwachen (voor eventueel geld lenen etc).

Ik gokte dat er wel een centraal topic zou zijn voor dit soort dingen maar die kon ik helaas niet echt vinden.
Mocht die er wel zijn, word ik graag door gelinkt :)

Thats_Me

Re: Uit huis, overzicht kosten exclusief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:43

Op de site van het nibud moet je wel het een en ander kunnen vinden. Ik denk dat het goedkoopst toch op kamers is. Echter kun je natuurlijk met heel veel mensen alles delen maar je kunt natuurlijk ook met een persoon samen een flatje delen.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:57

Ik woon met een vriendin in een rijtjes huis met voor en grote achtertuin. 608 euro per maand aan kale huur. Ongeveer 150 euro gas en licht (laten wel vaak het licht aan staan zodat de ander niet donker thuis komt), water hebben wij nog geen rekening van gehad wonen er ook nog maar een paar maanden.

Ehm, boodschappen zeker 50 euro per week per persoon (doen apart boodschappen). Je kan het goedkoop doen maar geloof me, je bent uiteindelijk dat zuinig aan doen wel zat. Dan wil je je jam niet meer op je brood en heb je trek in bacon met ei inplaats van alleen dat ei.

Wat betreft invriezen raad ik je dat wel aan. Als ik bijvoorbeeld nasi heb gemaakt of een ander roerbak idee dan haal ik er een goede portie uit en heb van die plastic bakjes voor in de vriezer. Heb je het dan eens krap dan warm je het op met een beetje pindasaus en klaar.

UPC Betaal ik 36 euro ongeveer voor internet, tv en telefonie. Telefonie is 9 cent per minuut als ik het goed heb maar wij bellen zelden en dan betaal je vrijwel niets hieraan. De eerste maand betaal je ook voor de aparatuur dat is vaak zo'n 70 a 100 euro extra met je aansluitingskosten erbij.

Als je verder nog wat wilt weten kun je het vragen.

Edit: Je moet er trouwens wel rekening mee houden dat je waarschijnlijk borg moet betalen de eerste keer plus je huur die maand. Daarbij kun je dus echt wel een hoop besparen op je gas en licht door hier zuinig mee om te gaan. Neem een koelkast die niet zuipt, je aparatuur niet aan laten staan als je het niet gebruikt en ik wij geven bijvoorbeeld de planten hier water dat uit de regen ton komt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:02

Wij betalen met zn 2en aan gas en licht 180. Dit was wel gebaseerd op de vorige bewoners dus ik hoop geld terug te krijgen. Verder hebben we tv, internet en bellen voor minder dan 40,-. En vergeet vooral de gemeentelijke heffingen niet. Qua boodschappen betalen wij met zn 2en tussen de 170 en 250 per maand.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:36

Onze kosten:
(2 volwassenen en 2 kids)

Gas/licht: €180
Water: €25
Internet/tv: €30
Verzekeringen: €12 (inboedel en aansprakelijkheid)
Boodschappen: €250

Je moet er wel rekening mee houden dat andere vaste lasten er nog bij komen. Zorgverzekering, telefoon etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:29

Wij zitten op ongeveer 200 voor elektra + stadsverwarming, 980 huur incl servicekosten, dan nog wat voor het water, maar dat bedrag weet ik niet zo goed. Verzekeringen 8 per maand, boodschappenrekening hebben wij 500 euro per maand, maar dat is ook voor benzine én de katten (1 keer per week). En om en rond de 90 euro internet/tv/telefonie.

Op een huishouden van twee personen en drie katten.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:58

Wij betalen voor gas/elektra 150,- per maand maar dat zal bij enkel een kamer een heel stuk minder zijn.
Water betalen we 150,- per 3 maanden. TV is 18,-, internet 24,95, inboedelverzekering 2,55 en WA 2,50.
Dan heb je nog de riooldinges, geen idee hoe het heet maar dat moet je iig 1x per jaar betalen omdat je dat gebruikt. Kregen wij laatst een rekening van: 200,-. Dan het legen van de kliko's nog. Krijgen we ook 1x per jaar de rekening van. Geloof dat het vorig jaar ook rond de 200/250,- lag.

En daarnaast heb je nog je huur, eetgeld (wij eten nooit samen dus probeer ik sinds deze maand rond te komen van 25,- per week eetgeld) je telefoon, zorgverzekering.

Is hier altijd wel grappig, in de zomer cashen we flink van allerlei dingen en in het najaar vliegen de rekeningen weer om je oren :')

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:40

Ik woon op een kamer met eigen keuken en badkamer, een klein studio'tje zeg maar. Dus eigenlijk precies wat jij op het oog hebt. Ik heb wel een gemeenschappelijke ruimte waarvoor ik ook een deel van de energiekosten moet betalen. Bij mij komt gas+water+licht en alle servicekosten op net iets meer dan 100 euro per maand. Dit is het gemiddelde gebruik hier, verbruik ik meer dan moet ik aan het eind van het jaar bijbetalen, verbruik ik minder dan krijg ik terug. Over boodschappen en dergelijke kan ik nog niet zoveel zeggen, want ik woon er nog geen maand :+

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:52

Het voordeel van een kamer met eigen voorzieningen is dat je ook huursubsidie krijgt (als de kale huur niet te hoog is voor je leeftijd en je eigen voordeur hebt). Ik heb een paar jaar in een studio in Utrecht gewoond en daar betaalde ik ongeveer 130 euro voor gwl en servicekosten, en 30 euro voor tv en internet (tip: check of je iets met je buren kunt delen). Op jaarbasis komt daar gemeentebelastingen (230 euro ongeveer) en waterschapsbelasting (ongeveer 120 euro) bij.