Gas en electrisch voorschot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Myra87

Gas en electrisch voorschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 16:34

Ik woon sinds mei in deze woning, een duplex benedenwoning. Woonoppervlak zal om en nabij de 22m2 zijn? Iig vrij klein.
Nu heb ik als voorschotbedrag bij de Essent ingezet op 95 euro. Ik vond dit al vrij hoog, maar ja, liever wat terug krijgen dan bijbetalen toch? De vorige huurster betaalde altijd 100,- maar werd geschat op 60, zodat ze weer een lekker potje terug kreeg eens per jaar. Ook mijn bovenbuurman betaald veel minder dan 95 euro.
Ik werk 5 a 6 dagen in de week. Heb geen wasdroger, was ong. maar 3x per week en douche niet lang (niet langer dan nodig) maar wel elke dag
Ik bekeek eens de verbruiksmanager op de site en daar zat ik met mijn meterstanden mooi tussen hun geschatte standen (er is echt nauwelijks wat bijkomen in mijn ogen..) maar daar kwam wel uit dat mijn voorschot verhoogd zou moeten worden naar 127 euro!!
Ik schrok wel even. Hoe kan dit?
2 vriendinnen van mij wonen in grotere woningen dan mij en betalen rond de 80 euro.

Iemand hier ervaring mee?

In mijn vorige woning betaalde ik ook rond dit bedrag, en kreeg zelfs geld terug en dat huis was groter en veel tochtiger.

Ik ben al bang naar de jaarafrekening dan ;(

Rintah

Re: Gas en electrisch voorschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:40

ik denk dat de schatting van de energiemaatschapij er ook wel op berekend is dat mensen aan het eind van het jaar geld terugkrijgen. dit omdat zij over die tijd er rente over krijgen en om te voorkomen dat mensen een dusdanige afrekening krijgen dat ze daar een afbetalingsregeling voor moeten sluiten.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:42

Verder is er geen zinnig woord over te zeggen op bokt. Even je verbruik opnemen, dan weet je het.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 16:47

@celano, hoe bedoel je? Ik heb mijn recente meterstanden op de verbruiksmanager gekeken?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:48

Myra87 schreef:
Ik bekeek eens de verbruiksmanager op de site en daar zat ik met mijn meterstanden mooi tussen hun geschatte standen (er is echt nauwelijks wat bijkomen in mijn ogen..) maar daar kwam wel uit dat mijn voorschot verhoogd zou moeten worden naar 127 euro!!
Ik schrok wel even. Hoe kan dit? (

Misschien omdat je in de winter gaat stoken en dit nog bij je verbruik komt (weet natuurlijk niet wat voor verwarming jij hebt).

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 16:52

Ir111 schreef:
Myra87 schreef:
Ik schrok wel even. Hoe kan dit? (

Misschien omdat je in de winter gaat stoken en dit nog bij je verbruik komt (weet natuurlijk niet wat voor verwarming jij hebt).

Zou kunnen, maar dan nog klopt de verhouding niet met wat mijn vriendinnen al jaren betalen en de buren/ vorige huurster, en wat ik in mijn vorige woning betaalde
Ik heb cv en die brand alleen dan in de woonkamer en douche

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:53

Hoe dat zit kunnen wij niet voor beantwoorden ben ik bang. Daarvoor zou ik Essent bellen om te vragen of zij je kunnen helpen.

edit: als je een CV hebt dan neem ik aan dat Essent de verhoging voorstelt op basis van het verwachte verbruikt, als je nu -in de zomer- verbruikt volgens het gemiddelde verbruik dan ga je daar in de winter als je moet gaan stoken waarschijnlijk overheen.

edit 2: het betaalde tarief hangt natuurlijk ook af van wat voor contract je hebt afgesloten. Als dat anders is dan in je vorige woning dan kun je het niet 1 op 1 vergelijken. Idem met de afrekeningen van je vriendinnen.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 11-09-13 16:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:54

Wat is je verbruik van afgelopen maanden voor gas en elektra? Zijn beide hoog of maar één van beide? Je gasverbruik zou extreem laag moeten zijn. Elektra hangt heel erg af van wat je in huis hebt. Oude apparatuur zoals beeldbuizen, koelkast/vriezer, wasmachine, etc verbruikt meer dan nieuwe dingen. Dan heb je nog spaarlampen vs. gloeilampen, heb je misschien een waterbed, aquarium, gamecomputer, terrarium?

Heb je dag- en nachtstroom los op meters? Dan kun je checken wanneer je het meest verbruikt. Ik heb bijvoorbeeld een veel hoger nacht/weekend dan dagtarief omdat 's nachts de vaatwasser draait en in het weekend de was wordt gedaan en vaak nog even een stofzuiger door het huis etc. Dat tikt best aan!

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 17:02

Ik heb nieuw apparatuur tot redelijk nieuw. Geen waterbed, wasmachine ong. 6 jaar waarmee ik relatief weinig was. Heb een laptop staan van 3 jaar oud waarmee ik vrij weinig laptop, omdat ik de ipad veel gebruik. Ik zal eens even inloggen op essent om weer even te kijken wat mijn meterstanden waren toen ik hier introk en wat ze nu zijn. Misschien kan iemand hier bekijken of het nou veel is of niet (van vier maanden dus)

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 17:07

Electrisch 30 mei: 4163kWh = nu 4449kWh
Gas 30 mei: 35033m3 = nu 35080m3

Gas dus bijna niks, maar is het verschil groot bij electrisch voor bijna 4 maanden?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:24

Misschien moet je verbruik eens vergelijken met je buren ipv wat je betaald. Had je mijn 2e edit gezien?

deze:
Ir111 schreef:
edit 2: het betaalde tarief hangt natuurlijk ook af van wat voor contract je hebt afgesloten. Als dat anders is dan in je vorige woning dan kun je het niet 1 op 1 vergelijken. Idem met de afrekeningen van je vriendinnen.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 17:30

Ir111 schreef:
Misschien moet je verbruik eens vergelijken met je buren ipv wat je betaald. Had je mijn 2e edit gezien?

deze:
Ir111 schreef:

Helemaal zeker weten doe ik het niet, voor ik meen hetzelfde contract. Ik zal het er van het weekend eens met mijn bovenbuur over hebben :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:43

Zodra je ergens komt te wonen, en je valt midden in de 2 jaarlijkse momenten van jaar nota's kan het zijn dat je maand termijn wat hoger ligt als dat je gewend bent.
Stel je komt daar in juni wonen en de jaarnota wordt in januari/februari uit gegeven, kan het zijn dat je hoger zit omdat je met de winter periode zit.
In de winterperiode vebruik je tussen de helft en driekwart wat je op jaar basis zou verbruiken. (tenzij je in de zomer bijvoorbeeld een grote airco gebruikt, terrarium/aquarium etc) daarna ga je weer naar een normaal bedrag. In de zomer verbruik je veel minder als dat je verbruikt in de winter, dus in de zomer spaar je voor wat je in de winter verbuikt (je verbruikt in de winter altijd meer als je betaald)

Dus voor je in paniek raakt, bel eerst je maatschappij eens op, en laat hun het maar eens uitleggen, wie weet valt het allemaal wel mee :)

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 17:55

Ga ik zeker doen! Bedankt :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:12

Myra87 schreef:
Electrisch 30 mei: 4163kWh = nu 4449kWh
Gas 30 mei: 35033m3 = nu 35080m3

Gas dus bijna niks, maar is het verschil groot bij electrisch voor bijna 4 maanden?

Gasverbruik heb ik weinig verstand van maar je elektraverbruik is heel netjes. Vriendlief en ik hebben in die periode het dubbele verbruikt :')

Ik vermoed inderdaad dat ze hem om wat voor reden dan ook gewoon hoog hebben ingeschat, als je het kan betalen zou ik dat zo laten, anders kun je vragen hem terug te schroeven. In dat laatste geval zou ik wel zelf even goed de standen bij houden over het jaar heen, want een betalingsregeling is dat soms niet meer nodig mocht je er toch flink overheen gaan.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 16:47

Dankje Yessy. Ik laat het maar even zo.