Je salaris tersprake brengen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Je salaris tersprake brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 14:18

Als student heb ik op dit moment alleen nog maar bijbaantjes, 3 om precies te zijn. 1 in een bejaardentehuis waar ik werk als kok. 1 bij een cateraar in de bediening en ik ben nu bezig met dezelfde cateraar om te kijken of ik ook voor hen kan gaan koken.

In het bejaardentehuis krijg ik goed betaald. Ik heb een net basisloon en daar komen vakantiedagen en vakantiegeld bovenop omdat ik een 0 uren contract heb, en in het weekend krijg ik daar toeslagen bij (zaterdags 36%, zondags 60%). Mijn loon ligt op zon- en feestdagen toch al snel op €20,- per uur + reiskosten.

Bij de cateraar krijg ik in de bediening €10,- per uur netto. Misschien wat aan de lage kant, maar ik ben er tevreden mee; ik doe het werk maar sporadisch en ik vind het leuk.

Het koken voor hen zou 1x in de 4 weken de vrijdag, zaterdag & zondag worden, van 14.30 tot +- 18.30, en daarbij eventuele vakanties of als er mensen ziek zijn. Hoewel ik het ontzettend moeilijk vond, heb ik daarnet een e-mail verzonden met daarin het verzoek of ik iets meer betaald kan krijgen dan die €10,- per uur wanneer ik ga koken. Deels omdat het meer verantwoordelijkheden heeft, deels omdat ik vind dat als ik op dermate vaste basis voor hen ga werken ik toch meer richting het salaris wil wat ik in de zorg krijg. Als ik bediening loop is er nog weleens fooi, en dat gaat bij het koken natuurlijk ook niet meer gebeuren.

Ik merk dat ik het moeilijk vind om geld ter sprake te brengen. Het komt toch wat ondankbaar over om te vragen om meer geld. Hoe ervaren anderen dit?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:26

werk jij niet volgens de CAO?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 14:27

janouk schreef:
werk jij niet volgens de CAO?

In het bejaardentehuis wel, daar ben ik gewoon ingeschaald in een salarisschaal passend bij mijn functie (zij het helemaal onderin).

Bij de cateraar niet. Ze heeft me gewoon gevraagd wat ik wilde verdienen (2 of 3 jaar geleden) en is akkoord gegaan doen ik "€10 per uur" zei.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:28

Ik vind het ook altijd lastig om dit soort dingen ter sprake te brengen.
Wat bij mij heel goed helpt is het verplaatsen in een ander; is het voor een ondernemer raar dat jij een opmerking maakt over je loon, of is dat juist een hele normale gang van zaken? In mijn ogen het laatste, dus kan je het prima op een nette manier vragen en zal je baas het echt niet raar vinden

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:32

Onderhandelen over je salaris hoort erbij, en goed dat je dat aangaat. Mannen verdienen vaak veel meer dan vrouwen, omdat vrouwen vaak veel slechter onderhandelen. Ik vind je argumenten ook niet onredelijk. Ik hoop dat je baas mee gaat in je gedachtegang. Ik weet niet of je krijgt wat je vraagt, maar wellicht komen jullie ergens in het midden uit.

Anne_mieke88

Re: Je salaris tersprake brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:34

10 euro netto voor een bijbaantje is toch helemaal niet zo slecht toch?
ik kreeg vroeger 4,50 netto voor mijn bijbaantje.

heb nu een 40 urige werkweek en verdien ongeveer 10 euro netto per uur....

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:35

Ik zie ook nu dat je huidige salaris alweer 3 jaar geleden afgesproken is, dat is een extra argument tot verhoging. Je hebt nu alweer 2 of 3 ervaring kunnen opdoen die je gebruikt in je werkzaamheden, daardoor ben je weer waardevoller voor het bedrijf.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 14:36

Anne_mieke88 schreef:
10 euro netto voor een bijbaantje is toch helemaal niet zo slecht toch?
ik kreeg vroeger 4,50 netto voor mijn bijbaantje.

Heb nu een 40 urige werkweek en verdien ongeveer 10 euro netto per uur....

€10,- is op het moment niet zo veel meer. Ik ben al 25 hé :). Ik weet van vrienden dat ze hun bed er dus echt niet voor uit komen. Ik vind het werken in de bediening leuk, en dit al helemaal omdat het vaak bij mensen thuis is en ik het leuk vind om ze te helpen hun belangrijke momenten te vieren.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:36

ik ben ook 25 hoor :=
Maar ik snap hem wel hoor..... ik sta nu ook al 2 jaar vast...er moet nu ook wel iets op komen anders is het niet leuk meer...
Maar opzich.... 10 euro vind ik niet geheel verkeerd....

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:37

Weet niet hoe oud je bent maar als 10 euro netto is, is het erg slecht lijkt me...
Horeca is geen vetpot, mijn partner werkt ook in de horeca als kok :)

Zit nu in hetzelfde schuitje alleen dan een totaal ander tak van werken, en blijf het toch moeilijk vinden om zoiets ter sprake te stellen al ben ik er nog zo van overtuigd dat ik meer verdien/behoor te krijgen.

sta 4 jaar vast

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:38

Ik zou het gewoon in een gesprek aankaarten. Ik denk altijd als je het niet probeert krijg je hetsowieso niet en ze gaan je heus niet ontslaan het kan alleen zijn dat ze een goede rede hebben/vinden om geen salaris verhoging te geven.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:41

bij mn vorige werk verdiende ik ook super slecht... toen ben ik met mn werkgever gaan praten en gezegd dat ik graag op mezelf wilde en dat dit gewoon niet lukt met dit salaris... toen zei hij ja is goed we gaan je salaris verhogen.....volgende loonstrook was ik in totaal 50 euro netto opgeschoten := nou erg fijn...niet....toen heb ik een andere baan gezocht :P

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:41

Maakt niet uit dat 10 euro best veel is. TS is het kennelijk waard anders was de baas wel gaan klagen over de werkzaamheden van TS, maar TS krijgt promotie, en bij promotie hoort salaris verhoging. (Al is het wel zo TS dat dit nou niet bepaald rooskleurige tijden zijn en dat is vaak wat negatief voor loonsverhoging. maar samen komen jullie er wel uit denk ik.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:42

natuurlijk gewoon erover praten :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 14:43

vosjevos schreef:
Maakt niet uit dat 10 euro best veel is. TS is het kennelijk waard anders was de baas wel gaan klagen over de werkzaamheden van TS, maar TS krijgt promotie, en bij promotie hoort salaris verhoging. (Al is het wel zo TS dat dit nou niet bepaald rooskleurige tijden zijn en dat is vaak wat negatief voor loonsverhoging. maar samen komen jullie er wel uit denk ik.

Ik weet dat de tijden niet geweldig zijn, maar ik weet ook van mijn werkgever dat ze beter gaan dan ooit. Bedrijf bestaat nu 5 jaar en ze doen het ontzettend goed. Ik ga nu koken voor iets wat een vaste klant van ze wordt en waar ze dagelijks 30 maaltijden aan gaan leveren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:24

Vraag een functioneringsgesprek aan, waarin je jouw ervaringen, doelen etc kan duidelijk maken en zij kunnen aangeven hoe zij vinden dat jij functioneert. En daarin kan je dan ook aangeven dat je meer wil verdienen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:38

COA Horeca is nu eenmaal niet heel best (geen weekend/nacht toeslagen).
Ik geloof uit mijn hoofd is het minimum voor 23 jaar en ouder 10,53E bruto!.
De meeste bedrijven geven echt niet meer.

Proberen kun je het altijd natuurlijk maar reken er niet op om heel veel erbij te krijgen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:44

Je moet alleen zeker niet de bespreking in gaan met een soort 'wellicht misschien eventueel' instelling, maar met de instelling dat je vindt dat je meer waard bent voor het bedrijf. En daar heb je prima argumenten voor.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:25

Nee heb je, ja kun je krijgen!
Ik wou dat ik het kreeg per uur.........
Helaas, ik zit momenteel dus lager, maar ben van nog lager gekomen toen ik bij de bank werkte.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:52

Fijn dat het economisch zo goed gaat met je huidige werkgever. Ik wou dat het in heel Nederland zo goed ging. Nou... YOU GO GIRL! Ik ben het eens met Knoffer, sta je vrouwtje, niet twijfelen, leg je argumenten en je eis op tafel. Mag best een beetje hoog want de baas gaat met een tegen-eis komen. Als je dan gaat middelen kom je wel waar je beiden wilt zijn. Ik had bij mijn laatste salarisonderhandeling ook een bedrag neergelegd en dat werd meteen ingewilligd, vond ik vreemd en had toch het gevoel dat ik hoger had moeten vragen. Binnenkort maar weer eens om de tafel...