bussen: mogen ze doorrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

bussen: mogen ze doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:36

Goedemorgen !

Ik ben weer eens heel boos..
Ik was netjes optijd voor de bus van 07:52, komt er om 07:47 een bus langs me rijden. Vast vervangend vervoer voor de defecte trein dacht ik, dus maakte me niet druk.. tot ik om 08:02 nog bij de halte stond en wel een goede lijn voorbij zag racen..

Dit overkomt mij en dorpsgenoten geregeld en vooral in de winter laten ze je vaker staan dan meegaan. Mag dit? In hoeverre is connexion in dit geval verplicht voor een oplossing zoals:
- langere bussen
- de afgeschafte bus om het kwartier terughalen
- extra opvangbus ?

Hoor het graag! Een klacht is in ieder geval onderweg!

SSDesign

Re: bussen: mogen ze doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:38

Gebeurt hier helaas ook vaak, maar de bussen zijn dan meestal ook écht vol. Tja, vol is vol... Ik weet niet of het mag, maar het zal wel iets met veiligheid te maken hebben.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:42

Vol is vol, als jij bij de chauffeur staat en hij moet plots remmen en je vliegt door de voorruit heeft niemand daar wat aan.
Je kan een klacht indienen bij Connexxion, mijn ervaring is dat ze daar best snel op reageren. Dat gewoon steeds consequent blijven doen, misschien helpt het.

Hier gebeurde het bij Connexxion ook wel eens. Nu rijdt Arriva hier en heb het nog niet meegemaakt.

Maar steek je ook wel je hand uit? Hier staan ze bij drukke haltes wel eens gewoon een beetje te staan, als je je hand niet uitsteekt rijdt de chauffeur dan gewoon door als 'ie niet hoeft te stoppen... Als er ergens 5 lijnen stoppen kunnen ze natuurlijk ook niet ruiken dat je mee wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:43

Je mag tot de streep (chauffeur) staan weet ik.. maar hierdoor mis je school, toetsen, examens, werk, stage.. waarom willen ze iedereen met ov laten gaan als dit zo apart geregeld is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:46

Op dit traject rijd 1 lijn, in de spits 2. Als je daar staat kom je dus voor die lijn. Klachten doem ze na ruim 7 jaar nog niks mee. Ze hebben zelfs van 4x naar 2x in het uur gezet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:51

Publiciteit zoeken?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:58

pimaude schreef:
Op dit traject rijd 1 lijn, in de spits 2. Als je daar staat kom je dus voor die lijn. Klachten doem ze na ruim 7 jaar nog niks mee. Ze hebben zelfs van 4x naar 2x in het uur gezet

Dat is heel rot voor jou, maar waarom zou je dit hier op Bokt neerzetten? Daar kunnen wij niks aan doen, alleen Connexxion of wie er ook rijdt.

En je mag tot de streep staan ja, maar bij ons staat de bus echt regelmatig nog voller dan dat. Meer mensen erin is dan niet verantwoord.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:04

Ook als er maar 1 lijn rijd moet je je hand uitsteken, simpel omdat dat nu eenmaal zo werkt. Je kan wel op iemand staan te wachten die met de bus komt ofzo.

En als de bus vol is is ie vol, kan de chauffeur niks aan doen en die mag je er dan ook gewoon niet inlaten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:16

Als je bij Connexxion niet verder komt kan je het bij het OV loket gaan proberen. Succes.
Kan je vast vertellen. De zon gaat echt niet op in het Westen. Connexxion neemt alleen zichzelf serieus. Heb ondertussen een dossier ter grootte van een dikke Leitzmap liggen en ben nog geen milimeter verder.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:24

Gos woon je soms hier in dorp... Gebeurt hier ook zo vaak.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:59

trustHim schreef:
Ook als er maar 1 lijn rijd moet je je hand uitsteken, simpel omdat dat nu eenmaal zo werkt. Je kan wel op iemand staan te wachten die met de bus komt ofzo.

Dat is onzin. Als jij bij de halte staat moet de buschauffeur stoppen. Dat mensen hun hand uitsteken heeft meer te maken met het feit dat chauffeurs anders gewoonweg niet willen stoppen. Nergens staat dat je verplicht bent om je hand op te steken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:02

Connexxion heeft mij ook al eens laten staan, terwijl ik die bus MOEST hebben voor tentamen op school. Hij deed gewoon de deuren dicht. Let wel we waren met zn tweeën die daar nog op het perron stonden omdat ik geen zin had om met 14 jarigen en hun megarugtas te moeten gaan worstelen voor een zitplekje voor 5 minuten. (5 minuten later kwam je nl. terecht op het transferium). Ik wilde gewoon normaal die bus in stappen ipv bont en blauw een bus in proberen te komen.

Sindsdien ben ik maar gaan fietsen naar het transferium. Ik vond het werkelijk te zot voor woorden. Die jeugd was klaar met school, ik had een nog een belangrijk tentamen, maar ik moest wachten op de volgende bus.. Die natuurlijk geen aansluiting meer had met mijn bus, terwijl die jeugd dat wel had.. Dag tentamen :wave:

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:11

Mistic schreef:
Nergens staat dat je verplicht bent om je hand op te steken.

Jawel, dat staat bij de bordjes met aankomsttijden. Als je mee wilt moet je je hand opsteken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:20

Ligt dat niet aan de regio?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:25

Vol is vol.. Gelukkig stap ik altijd redelijk vroeg van de lijn in :) Bij ons nemen ze je gewoon mee ook al is de bus vol. De bus komt hier nl maar 1x per uur, behalve als het echt te vol is. Komt geregeld voor dat er mensen naast de buschauffeur staan in de winter.

Je bent verplicht je hand uit te steken als je mee wil, zeker als er meerdere bussen langs komen :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:27

Ik kan mij alleen voorstellen dat die situaties in de randstad voorkomen. Dan zullen er best tig bussen langs dezelfde lijn/knooppunten komen. Maar daar buiten zal dat amper zo zijn. Volgens mij zijn er nl. ook nog steeds haltes waar je eerst moet bellen wil je opgehaald worden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:30

Op de bushaltes staat normaal gesproken dat je inderdaad je hand op dient te steken om de bus te laten stoppen. Dit staat ook nog in de bussen zelf.

Ik heb dit vaak genoeg meegemaakt, en CXX heeft altijd supernetjes gereageerd bij mij. Heb altijd een compensatie gekregen bijvoorbeeld.

Als ik tentamens had nam ik overigens altijd uit voorzorg een half uur eerder de bus, ivm dit soort voorbijrijders.

Bij een volle bus rijden ze ook door, zetten ze vaak ook op de koersrol "Sorry, deze bus is vol"

Je hebt op sommige plekken ook haltes langs de snelweg, daar moet je ook echt aangeven dat je er staat, anders is het ZOEF weg bus.
Ook op lijnen met maar 1 bus, komt vaak genoeg voor dat er namelijk mensen bij de halte zitten te hangen, die niet mee willen.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:32

joh ik zit dit nu zo t lezen en zal je zeggen...tis ruim 20 jaar geleden dat ik voor het laatst in de bus stapt naar school en kan je zeggen...dat was toen precies zo...stond je op de bus te wachten dan kwam er een overvolle bus aan en die stopte en dan zei ie...sorry zit vol maar er komt een xtra bus....NOT..was altijd gewoon de vlgd bus volgens de lijndienst...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:42

Ik Heb het ook met een bepaalde lijn , chagy mail gestuurd en ze hebben na een week een extra bus op dat tijdstip ingezet. . Maar gebruikte de bus toen al niet meer

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:52

Steek je wel je hand uit? Anders hoeft hij niet te stoppen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:53

Ach ja de buschauffeurs zullen er ook niet altijd wat aan kunnen doen en de meesten doen veel voor je (is mijn ervaring). Maar 2 personen laten staan en de rest wel meenemen is echt kul := Je staat niet voor niks op dat tijdstip bij die halte..

Gewoon doorrijden op een normale halte als iemand zn hand niet op steekt vind ik ook echt niet kunnen. De gemiddelde toerist weet dat niet eens (in de randstad) en ik durf te wedden dat het daarbuiten er ook niet op staat en dus ook niet ‘verplicht’ is.

Op sommige tijdstippen weet je dat het druk is. Volgens mij gaf onze middelbare school het zelfs door (eerste uur was ook aangepast aan de bustijden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:55

In de achterhoek staat het echt op de haltes, steek je hand uit als de bus moet stoppen. Hij moet er namelijk speciaal van de 80 weg voor af, dus als hij door kan rijden rijdt hij ook echt door.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:59

Bij ons is het standaard dat als je om 8.45 moet beginnen op school dat je gewoon niet op tijd kan komen.
De bus van 8 uur en de bus van kwart over 8 zitten standaard helemaal vol omdat wij de laatste halte zijn die richting Breda gaat.
Hier uit het dorp al een hoop geklaag, maar geloof me, niks helpt. Ze vragen het na bij de buschauffeur en die zegt: '' Niet er was nog genoeg plek en ben netjes gestopt '' En dat geloven ze dan, je wordt gewoon niet serieus genomen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:14

Dat is hier ook hoor op meerdere plekken en ze stoppen gewoon als er iemand staat. Maar moet er wel bij zeggen dat het vrijwel de enige bus is er die langs die halte gaat. Maar in het dorp verderop komen er wel 2 bussen vlak na elkaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:19

Ik ben vast advocaat van de duivel nu; maar als ik zo'n belangrijk examen/tentamen had pakte ik altijd minstens 1 bus vroeger júist om te voorkomen dat ik er niet zou geraken... IMO is dat toch wel je eigen verantwoordelijkheid en niet die van de chauffeur.