Tja, ik kan je dus ook niet vertellen hoe de studie op het HBO is, maar ik denk dat je in ieder geval wel ongeveer in hetzelfde vakgebied terecht komt als mensen van de universiteit als je afgestudeerd bent.
Ik denk dat de kans dat je een baan krijgt waarbij je veel binnen op kantoor zit vele malen groter is dan dat je in je baan echt 'de buurt in gaat'. Dat was voor mij ook een van de redenen dat ik van studie veranderd ben, ik zie het niet zitten om van 9 tot 5 bij de gemeente te werken, en dat is wel waar 30% van de afgestudeerden terecht komt, bij de overheid. Verder komen er veel terecht bij planologie bedrijfjes die bijvoorbeeld bedrijven of de overheid adviseren.
Het klopt dat planologie vooral veel overleggen en communiceren is. Zo hadden wij bijvoorbeeld ook een vak wat vergelijkbaar is met maatschappijleer op de middelbare school, omdat je moet begrijpen hoe de overheid in elkaar zit om binnen die structuur te kunnen overleggen.
Wij hadden nog wel wat excursies in de opleiding zitten, maar het was toch vooral binnen achter de computer zitten. We hebben bijvoorbeeld veel met GIS gedaan, een enorm ingewikkeld computerprogramma waarbij je kaarten kunt maken en over elkaar heen kunt leggen om zo de beste locatie te vinden voor een project. Je bent dus ook geen ontwerper maar planoloog: je plant waar het gebouw komt, maar vaak niet wat er komt en hoe een gebouw er uit komt te zien. Het is dus ook niet zo dat jouw plan automatisch wordt uitgevoerd, maar je leert vooral hoe je je plan het best kunt communiceren aan de overheid en buurtbewoners, zodat er zo min mogelijk protest tegen komt en de gemeenteraad jouw plan eruit pikt. Verder leer je bijvoorbeeld ook goede vragen voor enquêtes te maken zodat je kunt onderzoeken wat voor mensen er precies in de buurt wonen, maar het is dus niet zo dat je die enquêtes in de buurt gaat uitdelen (gebeurd sowieso meestal digitaal
).
Dat je economisch bent ingesteld is mooi, want er komt ook best een hoop economie bij kijken, veel studenten vinden dat moeilijk. Creativiteit ben ik eerlijk gezegd niet echt tegen gekomen in mijn studie.
Maar goed, nogmaals, ik ben een afgehaakte universitaire student, dus van mij hoor je vooral de negatieve kanten.
Misschien zit de opleiding op het HBO wel anders in elkaar, maar ik vind met mijn ervaringen het praatje in je link aardig misleidend klinken. Als je nog meer vragen hebt, laat maar weten. Succes met je keuze!