Wat zou jij doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 17:26

Geen idee of het hier goed staat, het past namelijk onder een aantal dingen.

Waar moet ik beginnen? Misschien maar eerst een beeld van de situatie schetsen.

Ik woon op dit moment samen met mijn vriend en vader op een boerderij. Ik en mijn vriend in het 'kleine' huis en mijn vader in het 'grote' huis. Ik heb hiervoor op mezelf gewoond, maar omdat ik de boerderij ontzettend mistte en het huis te klein was om samen te wonen ben ik weer terug verhuisd.
Tot eind juli heb ik in de gehandicaptenzorg gewerkt en daarnaast een 2 jarige studie (1 dag in de week) gevolgd waarvoor ik afgelopen mei ben geslaagd.
Ik heb in maart een 'time out' gekregen van mijn psychiater en moest verplicht 2 weken thuis rust nemen omdat ik bijna tegen een burn out aan zat. Eind juli liep mijn contract af en ik heb hem niet laten verlengen omdat ik absoluut niet gelukkig was op mijn werkplek. Ook loop ik al bijna 10 jaar rond met oververmoeidheidsverschijnselen door onder andere mijn faalangst en heb ik daar sinds een jaar zelfinzicht gevende therapie voor. Aankomende donderdag komt daar ook nog gestalttherapie bij, omdat ik niet goed omga met de signalen van mijn lichaam en geen grenzen aan kan geven.

Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en werkt van 7 uur in de ochtend tot 6 uur in de avond en mijn vader heeft ook een zeer goede baan. Ze hebben voorgesteld dat ik thuis blijf en het hele huishouden doe, voor alle dieren zorg (en dat zijn er veel haha) en de moestuin bij houd, omdat mijn vader en vriend een ontzettende hekel aan het huishouden hebben en ik zelf vind het helemaal niet erg om te doen. Ook is het voor hun fijn om thuis te komen, dat het eten klaar staat en dat ze in de avond niet nog eens van alles moeten doen.

Nu komt dus het knelpunt, ik vind het heel lastig om niet meer zelfstandig te zijn. Ik heb altijd geleerd om voor mijzelf te zorgen en ben nooit van iemand afhankelijk geweest, voor niets!
Ik vind het heerlijk om thuis te zijn, even niet te werken, tot rust te kunnen komen en aan mijzelf kunnen werken, maar het lijkt me verschrikkelijk om straks (ik heb nu nog spaargeld) mijn hand op te moeten houden als ik ergens geld voor nodig heb.
Ik kan natuurlijk wel een of 2 dagen in de week een baan gaan zoeken, maar voor de grote uitgaven zoals bijvoorbeeld dierenarts kosten, zal ik toch bij mijn vriend aan moeten kloppen.
Als we aan kinderen gaan beginnen (waarschijnlijk volgend jaar) dan is het de bedoeling dat ik helemaal niet werk, zodat we geen kosten aan opvang hebben. Dan heb ik dus zelf ook geen inkomen meer en zal ik voor alles geld moeten vragen.

Zijn er nog meer huisvrouwen van mijn leeftijd, 25?
En hoe doe jij het, voel jij je erbij?

ikkemetwikke

Re: Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:38

Ik zou dan een klein baantje erbij doen, al is t maar voor 2 halve dagen oid.
Niet zozeer voor je eigen geld, maar zeker voor t sociale aspect.
Je wereldje wordt zo klein op deze manier.
Als jij het lastig vind, a
Stel je een soort vrij te besteden bedrag voor.
Een soort loon, maar dat klinkt vreemd al t van je vriend/ pa komt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:03

de meeste samenwonende koppels hebben gewoon een gezamenlijke rekening waar alles 1 pot is.
Ik zou aan je vriend voorstellen dat zijn loon gewoon op de gezamenlijke rekening komt, en je van je vader een vergoeding krijgt om zijn huishouden en dieren te verzorgen. (die vergoeding dan ook op de gezamenlijke rekening)
Dat geld is dan van je vriend en jij samen, wat in mijn ogen vrij normaal is in een relatie, en overleg je dan waar je het aan uit besteed...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:03

oh, en dit staat beter op lzp ;)
MW => LZP

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 19:12

ikkemetwikke schreef:
Ik zou dan een klein baantje erbij doen, al is t maar voor 2 halve dagen oid.
Niet zozeer voor je eigen geld, maar zeker voor t sociale aspect.
Je wereldje wordt zo klein op deze manier.
Als jij het lastig vind, a
Stel je een soort vrij te besteden bedrag voor.
Een soort loon, maar dat klinkt vreemd al t van je vriend/ pa komt.

Op dit moment vind ik het niet zo heel erg dat mijn wereldje wat kleiner word zodat ik wat meer rust heb.
Een van mijn beste vrienden is afgekeurd doordat hij een nierziekte heeft en daar doe ik doordeweeks veel mee. (Ik knap oude meubels op samen met hem om op marktplaats te verkopen en we gaan samen naar veilingen. Ben echt een marktplaats handelaartje :P) En de weekenden staan altijd vol gepland met vrienden, zo vol dat ik maandags vaak bij moet komen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 19:15

Duhelo schreef:
de meeste samenwonende koppels hebben gewoon een gezamenlijke rekening waar alles 1 pot is.
Ik zou aan je vriend voorstellen dat zijn loon gewoon op de gezamenlijke rekening komt, en je van je vader een vergoeding krijgt om zijn huishouden en dieren te verzorgen. (die vergoeding dan ook op de gezamenlijke rekening)
Dat geld is dan van je vriend en jij samen, wat in mijn ogen vrij normaal is in een relatie, en overleg je dan waar je het aan uit besteed...

Klopt, maar ik blijf het dan nog steeds zien als geld van mijn vriend.
We hebben een pot waar ik de boodschappen van doe en daar betaal ik op dit moment nog aan mee, maar straks dan gaat dat ook niet meer.
Ik moet denk ik nog steeds wennen aan het ouderwetse idee van een relatie, vrouw thuis en man aan het werk..

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:46

Ik ben 23 en mama. Toen ik zwanger was en totdat mijn dochter 1 was heb ik niet gewerkt, omdat ik geen baan vond, en ik vond het vreselijk om mijn handje te moeten ophouden bij vriendlief. Alleen voor spullen voor dochterlief of boodschappen vroeg ik geld. Heb in die tijd amper wat voor mezelf gekocht alleen het hoognodige omdat het vriend zijn geld was. (in mijn ogen dan) nu werk ik 3 à 4 dagen in de week en dat bevalt me heel goed. Kan mijn steentje bijdragen en leuke dingen voor mezelf kopen. Thuis blijf moeder is niks voor mij. De muren kwamen op me af (we woonde toen op een appartement) iedereen werkte natuurlijk en daarbij een huilbaby.
Misschien wat grootschaliger gaan met het opknappen van meubels zodat je daar een leuk zakcentje aan overhoud ? Of een aantal poetsplaatsen zoeken zodat je toch wat voor jezelf hebt ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:52

Mijn handje ophouden is ook echt niets voor mij, vreselijk! Als ik een broek wil kopen, wil ik niet eerst vragen of ik alsjeblieft wat geld mag... Gezamenlijke rekening of niet; zolang hij de enige is die erop op stort voelt het niet als mijn rekening. (Nu werk ik wel, dus breng ik ook geld in).

Ik zou kijken voor wat schoonmaak adressen :) voor 2 ochtenden (dagdelen) oid in de week. Of jezelf aanbieden als oppas voor kind/dier/senior? Kennisje zoekt goedkope/gratis partijen van bv servies en verkoopt die dan weer. Levert nog veel op ook :=

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 20:01

Daar zat ik ook al aan te denken ja, om via de veiling meer te gaan kopen en meer in meubels te gaan doen zodat ik dat geld voor mezelf kan gebruiken.

Ben blij dat ik niet de enige ben die er moeite mee heeft!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:09

ik zou er ook moeite mee hebben om te moeten vragen of je iets mag kopen.
Met een gezamenlijke rekening (per definitie stelt hij het voor om het zo te doen) en zeker als je van je vader een vergoeding krijgt voor zijn huishouden te doen, zo breng je ook iets in het laatje, zou ik er absoluut geen moeite mee hebben. Nu en dan eens een opknapprojectje, et voila.
Dit is wel mits het totale bedrag (werk van vriendlief + jouw huishoudenwerk) genoeg opbrengt om ruim van te kunnen leven.
Op het moment dat er moet gepuzzeld worden om rond te komen op het einde van de maand, dan zal je vroeg of laat wel problemen onderling krijgen omdat jij niet gaat gaan werken. Maar als het loon voldoende is, waarom niet?

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:10

Je schrijft dat je vriend een eigen bedrijf heeft. Kun je daar niet op de een of andere manier ook een (kleine) rol in gaan spelen, bijvoorbeeld vanuit thuis? Misschien geeft dat een beter gevoel.

Als jullie er echter samen voor kiezen dat hij werkt en jij thuis het huishouden doet, dan zou het eigenlijk niet zo moeten zijn dat jij je schuldig voelt over een ongelijkwaardige bijdrage. Jij doet dan immers het huishouden en andere dingen op de boerderij, dus je werkt net zo goed. Misschien niet voor geld, maar als jij die taken niet zou dan doen dan zou je vriend het zelf (deels) moeten doen. Je levert dus wel degelijk een bijdrage.

Overigens zou ik er zelf ook wel moeite mee hebben (gevoelsmatig), terwijl dat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn als het een gezamenlijke beslissing is.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:12

Ik kan mij heel goed voorstellen dat als je erg zelfstandig bent dat het dan verschikkelijk is om voor jou gevoel je handje op te moeten houden als je iets voor jezelf wilt kopen (ben zelf ook zeer zelfstandig ingesteld)
Ik zou ook kijken of je een huis of 2 kan schoon gaan maken bij mensen. Dat is een leuke bijverdienste en zo blijf je geld voor jezelf houden.
Als je dat tenminste allemaal aan kan.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:17

Het klinkt een beetje raar, maar eigenlijk vind ik dat jij dan een vast bedrag van je vriend en vader zou moeten krijgen. Jij 'werkt' nu namelijk voor hun, en daardoor kan jij geen vaste baan nemen om zelf geld te verdienen. Want ookal ben je thuis, je doet wel werk. Dus gewoon een vast bedrag 'zakgeld' per maand, en dan dat je vriend en vader sowieso de boodschappen/vaste lasten betalen.
En anders iets kleins erbij zoeken?

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:14

Laat dit je vriend lezen ;)
mss heeft hij voorstellen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:17

Ik ben ook huisvrouw, bewust. We hebben een 2 jarig zoontje. Ik heb ook twee pony's die staan op pension. Het is een keuze geweest die we samen hebben gemaakt. mijn vriend weet dus ook dat daar consequenties aanzitten, mocht er wat met de dieren zijn, dat hij dat moet betalen.

Wij hebben ook een eigen bedrijf en ik doe de gehele administratie.

Leg het eens voor aan je vriend en praat er goed over. Je kan natuurlijk altijd nog tussen de 10 en 18 uur gaan werken bijvoorbeeld.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 00:00

Mijn vriend is zzp'er en hij verhuurt zich aan bedrijven. Hij heeft dus vrij weinig administratie en ons pap doet de belasting al voor hem regelen.

Mijn vriend en vader verdienen gelukkig beiden genoeg en mijn vader wil ook niet dat wij bijdragen in de vaste lasten. Hij wilde graag dat wij daar kwamen wonen zegt hij en daar hoeven we dus niet voor te betalen. Dus in plaats daarvan hebben we bijvoorbeeld de wei opnieuw laten inzaaien en zijn we een veranda aan het huis aan het bouwen.

Een gezamenlijke rekening zullen we nog wel krijgen, maar dan voelt het nog niet als mijn geld.
Stomme is dat de dingen die ik nu doe ik ook op mijn oude werk deed, maar daar kreeg ik dan voor betaald dus dat was dan voor mijn gevoel goed. Lekker kromme gedachte haha

Ik heb het er ook al vaker met mijn vriend over gehad en die vind dat ik me er niet zo druk om moet maken, maar ja dat gevoel he!
Daarom wilde ik ook zo graag weten hoe jullie er mee om gingen.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:45

Zoals hierboven al gezegd.. lekker een baantje zoeken voor enkele dagdelen in de week :)
Kan je met jou opleiding niet naschoolse opvang doen bij een gehandicapt kind? Je bent bij iemand thuis, maar 1 client, minder druk..

En idd gewoon een gezamelijke rekening nemen.. als je vriend het niet erg vind.. Het zou voor jou en je omgeving veel erger zijn als je echt een burn out had :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:52

Ik vind het dus een top oplossing! Lekker thuis alles draaiende houden en evt meer in die meubels doen. Richt een stukje schuur in voor jezelf en ga daar lekker aan de gang.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 11:54

Ik sta inderdaad al ingeschreven op een website voor thuishulp en kinderopvang, maar door mijn faalangst denk ik constant dat ik het niet kan.. Terwijl ik 3 jaar in de zorg heb gewerkt :S

En Kohtje, ik heb al een heel stuk schuur voor mijzelf, dus dat is allemaal al helemaal geregeld :)

Ik had wel verwacht dat er wat meer huisvrouwen op bokt zouden zitten, maar volgens mij is het echt een uitstervend beroep of niet?
Is op zich ook niet zo raar na al dat feministische gedoe van de afgelopen decennia en de recessie zal ook wel flink mee helpen..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:21

Elise_0o schreef:
Mijn vriend is zzp'er en hij verhuurt zich aan bedrijven. Hij heeft dus vrij weinig administratie en ons pap doet de belasting al voor hem regelen.

Mijn vriend en vader verdienen gelukkig beiden genoeg en mijn vader wil ook niet dat wij bijdragen in de vaste lasten. Hij wilde graag dat wij daar kwamen wonen zegt hij en daar hoeven we dus niet voor te betalen. Dus in plaats daarvan hebben we bijvoorbeeld de wei opnieuw laten inzaaien en zijn we een veranda aan het huis aan het bouwen.

Een gezamenlijke rekening zullen we nog wel krijgen, maar dan voelt het nog niet als mijn geld.
Stomme is dat de dingen die ik nu doe ik ook op mijn oude werk deed, maar daar kreeg ik dan voor betaald dus dat was dan voor mijn gevoel goed. Lekker kromme gedachte haha

Ik heb het er ook al vaker met mijn vriend over gehad en die vind dat ik me er niet zo druk om moet maken, maar ja dat gevoel he!

Mijn wederhelft is ook ZZP-er, en ik ben huisvrouw. Geen kids, wel 4 paarden, een stapel kippen en nog wat huisdieren. Ik heb er geen baan naast, heb genoeg werk zo rondomhausen :D En mag eerlijk gezegt ook geen baan, maar dat is een belastingtechnisch iets ;)

Ik heb er echt geen moeite mee dat hij het enigste inkomen heeft hier. En ik ga hem ook zeker niet vragen om geld als ik wat wil kopen (moest er nog bijkomen >;) ). Hij wist waar hij aan begon, en ik run de toko hier als hij aan het werk is. Imo draag ik dus genoeg bij, en "werk" ik idd ook voor hem.

Juist die gedachte van het voelt niet als mijn geld, heel snel naast je neerleggen. Jij bent thuis en doet daar alles, en hij werkt buitenshuis. Thuis huisvrouw zijn is ook een baan. En dan mag je er wel niet direct loon voor krijgen, het zou eigenlijk wel moeten. Een ander zou hij er nl wel voor moeten betalen.

En dan knap je ook nog meubels op en verkoopt ze weer. Dat is toch ook een inkomen ;) Nee je moet jezelf niet zo onderuit halen hoor.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:32

Ik zou inderdaad je vader en vriend laten betalen voor het werk dat jij verricht binnen het huishouden enz. Dt kun je dan op je eigen rekening zetten, jij werkt er immers voor dus het is jouw baan en geld.
Ik denk dat je een beetje af moet van het standaard idee dat een baan perse buiten huis en bij een andere 'werkgever' hoort te zijn.
Huisvrouw zijn (of bijv moeder) is toch ook een baan? Kijk eens hoeveel uur per dag je bezig bent met het huis, dieren enz. Dat is echt niet minderwaardig aan een baan ergens anders toch? En als jouw vriend en vader het fijn vinden als jij die taak op je neemt en er voor thuis blijft , waardoor je geen andere baan aan kunt nemen dan vind ik het niet meer dan logisch dat ze je er voor betalen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 13:36

rina schreef:
Elise_0o schreef:

Mijn wederhelft is ook ZZP-er, en ik ben huisvrouw. Geen kids, wel 4 paarden, een stapel kippen en nog wat huisdieren. Ik heb er geen baan naast, heb genoeg werk zo rondomhausen :D En mag eerlijk gezegt ook geen baan, maar dat is een belastingtechnisch iets ;)

Ik heb er echt geen moeite mee dat hij het enigste inkomen heeft hier. En ik ga hem ook zeker niet vragen om geld als ik wat wil kopen (moest er nog bijkomen >;) ). Hij wist waar hij aan begon, en ik run de toko hier als hij aan het werk is. Imo draag ik dus genoeg bij, en "werk" ik idd ook voor hem.

Juist die gedachte van het voelt niet als mijn geld, heel snel naast je neerleggen. Jij bent thuis en doet daar alles, en hij werkt buitenshuis. Thuis huisvrouw zijn is ook een baan. En dan mag je er wel niet direct loon voor krijgen, het zou eigenlijk wel moeten. Een ander zou hij er nl wel voor moeten betalen.

En dan knap je ook nog meubels op en verkoopt ze weer. Dat is toch ook een inkomen ;) Nee je moet jezelf niet zo onderuit halen hoor.

Ik denk ook dat het komt omdat ik op mijn werk wel eens liep te balen van het werk en nu dat ik thuis zit ik het super fijn vind. Als ik dan hoor klagen over hun baan voel ik me schuldig omdat ik (voor mijn gevoel) het zo goed heb haha

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:18

Dat heb ik alleen heel in het begin gehad. Maar dat was heel snel over toen ik ging rekenen hoeveel werk ik deed thuis, en wat het hem zou kosten als hij daar iemand voor moest betalen om het te doen ;)

Ik had vroeger ook gewoon een baan van 40 uur zelfs. Maar werk nu eigenlijk nog meer uur, en dat mag je niet vergeten. Je moet gewoon blij zijn dat je "baan" thuis je zo goed bevalt. Als je nu ergens anders een baan zou hebben die je ook heeeeeel goed bevalt, zou je je dan ook schuldig voelen als zij een keer klagen over hun werk???? Nope dus waarom wel omdat je thuis werkt :D ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:21

Zij klagen nu af en toe over hun baan, maar als ik vanuit mezelf kijk, zou ik nog veel meer klagen over huishoudelijk klussen dan over m'n baan. Ik zou persoonlijk liever een paar uurtjes extra werken en dan iemand inhuren om het huishouden te doen, dan thuis te zijn en het zelf te doen :D

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 17:29

@ Rina Zo kun je het ook bekijken ja, want in het weekend zijn hun vrij, maar ik sta dan nog wel te koken en op te ruimen! :P

@ Yessy Dat hebben mijn vader en mijn vriend ook en ik ben nu dus alles schoon aan het maken wat ons pap de laatste 3 jaar niet heeft gedaan.. En dat is een hoop werk!