Effectief studeren, tips en tricks

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marijee

Effectief studeren, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 17:24

Hoi iedereen!

Sinds vorige week ben ik begonnen aan m'n studie MW&D. Hartstikke leuk en super tof en heb er ontzettend veel zin in! Alleen, ik loop nu al een beetje tegen het leren aan.... Ik kom van het MBO waarbij het meer doen is dan echt leren. Nu heb ik mijn eerste hoorcollege achter de rug, en het is best veel. Dit is niet erg, en de stof is interessant dus het is te doen. Maar ik ben opzoek naar tips hoe ik effectief kan studeren, en het voor me zelf makkelijker kan maken. Ik ben makkelijk en snel afgeleid. Motivatie is prima, heb er veel zin in en het is echt mijn studie! Ik moet dus eigenlijk weer leren leren....

Ik ga daarbij ook begeleiding aanvragen op school, gewoon voor wat tips en meer inzicht. Maar dat betekend niet dat ik nog open sta voor meer inzichten en ervaringen. Wie kan me helpen?! :D

Shadow0

Re: Effectief studeren, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:53

Heel belangrijk is dat je je verdiept in wat men van jou wil weten, hoe er getoetst wordt etc. Hoe gedetailleerd wil men de antwoorden? Zijn het multiple choice of juist open vragen? Is het belangrijker dat je de definities goed kent (stampen, veel herhalen dus) of gaat juist meer om toepassen van je kennis / goede onderbouwing? Proeftentamens, studiehandleidingen en leerdoelen helpen hier vaak mee. En vraag het ook zeker eens na bij ouderejaars, werkgroepbegeleiders en de docent.

En bij opdrachten: hoe moet je inleveren, aan welke eisen moeten de zaken voldoen, (kijk ook goed naar de technische eisen, bv formaten voor tekstopmaak. Da's niet van belang voor je kennisopname, maar schept wel orde in de chaos en scheelt punten :j )

Ten tweede: blijf goed bij met de stof en de opdrachten. En als het gevraagd wordt kan het handig zijn om even door te nemen waar het college over gaat, en de gevraagde voorbereiding te doen.

Denk na afloop nog even terug wat de hoofdzaken waren, en hoe dat past dat in het geheel van het vak. Je kunt dit op papier doen, maar dat hoeft niet per se.
Ook handig is om te kijken of je de informatie kunt terugvinden in je boek of dictaat, of op de site van het vak. Hoeveel informatie geeft het hoorcollege bv die je niet in je lesmiddelen terug kunt vinden?

Bij de volgende colleges: als je begrippen opnieuw tegenkomt die in een eerder college ook aan bod zijn gekomen, dan zijn ze belangrijk. Noteer ze, onthoud ze, zet een pijltje in je aantekeningen "zie vorige week."
Wacht niet te lang met het even teruggrijpen op je kennis: over een week of 8 of wanneer je gaat leren voor je eerste tentamen hebt is dat weer weggezakt. Maar door nu en tussendoor af en toe even terug te kijken blijft het veel beter hangen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:32

Wat je kan doen is van elk leer vak een mindmap maken, zo zie je ook welke begrippen met elkaar te
maken hebben en je kan het er altijd even bijpakken!

Verder kijk ik (ik ben dit jaar begonnen aan MWD/CMV/SPH) elke week steeds even terug naar de stof
die ik al heb moeten bestuderen.

Focus je inderdaad echt op de leerdoelen, veel informatie die je moet lezen zal niet getoetst worden.

Ten slotte noteer ik altijd de dingen die ik niet begrijp en die zoek ik na op internet of vraag ik in de les. :)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:36

Wat spannend voor je, zeg! Ikzelf ben ook dit schooljaar begonnen aan een masterstudie. Heb er onwijs veel zin in, maar ja...dat leren! Ik begrijp je volledig.
De tip die wij kregen: houd je doel voor ogen. Zorg ervoor dat het duidelijk is wat je uiteindelijk gemaakt moet hebben of wat je uiteindelijk moet weten. Wij moeten zelfs werken vanuit het eindproduct, omdat je dan weet wat je wilt gaan maken/doen. Begrijp je een beetje wat ik bedoel?

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 10:36

Allereerst, bedankt iedereen! Er zitten echt goede tips tussen waar ik zeker iets mee kan!
Gisteren heb ik alvast studiebegeleiding aangevraagd om die overstap wat makkelijker te maken. Wat hulp bij mijn concentratie, leerwijze, planning en de hoeveelheid stof. Ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken, want school vind ik oprecht super leuk en dit is echt mijn ding. Ik kan hier echt heel blij van worden!

Verder ga ik vandaag bezig met maken van flashcards. Ik hoop hier 1 van de moeilijkste tentamens te halen, want hier hebben veel eerstejaars (en zelfs tweede en derde) ontzettend veel moeite mee omdat het zo kolossaal en veel is.

Natuurlijk sta ik nog steeds open voor meer tips en inzichten. Kom maar op! :D

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:26

Op www.lereniseenmakkie.nl staan veel tips over hoe je het beste bepaalde dingen kunt leren. Het is eigenlijk voor kinderen, maar ik denk dat je er zelf ook veel aan hebt.
Wat ik nu ook veel doe is ontdekken hoe de schrijver de artikelen of het boek geschreven heeft. Vaak wordt er in iedere alinea een andere vraag beantwoord. Meestal staat het antwoord aan het begin of het einde van de alinea. De rest is uitleg over hoe ze aan het antwoord gekomen is. Selectief gaan lezen dus.
Meer tips heb ik even niet. Ik moet ook weer verder aan de studie... Ohja...ik hoorde bij mij in de klas nog iets over mindmapping? Het zegt mij verder niets, maar misschien is dat ook nog iets waar je wat mee kunt?

Wat zijn flashcards? Ik moet dit jaar masterkennistoetsen maken en als ik zie wat ik daarvoor moet leren....dat gaat me zoniet lukken ;)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:45

Ik wilde het ook net vragen, wat zijn flashcards?

Ik heb het ook zwaar hoor, maar het is vooral een kwestie van goed bijhouden... Als je nu achterstand oploopt achtervolgt dat je vier jaar lang. Dus ik ben vanmorgen diehard vroeg opgestaan om toch huiswerk te maken, zodat ik vanmiddag gezellig weg kon. :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:52

Flashcards is toch dat je op de voorkant van een kaartje een begrip schrijft en dan op de achterkant de
uitleg? Dan heb je dus een grote stapel kaartjes met begrippen. Door ze zelf te maken leer je ze al een
beetje.

Mindmapping is een soort groot netwerk maken van alle begrippen en welke bij elkaar horen (je verbind
ze dan met een streepje), zo kun je goed zien hoe alles met elkaar samenhangt. Eigenlijk een soort
hele beknopte schematische samenvatting.

Voorbeeldje:
http://1.bp.blogspot.com/_CWelQS_bRX4/S ... indmap.jpg

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:54

ah! Bedankt Sem_! Dat mindmapping is wel handig voor mijn kennistoetsen, denk ik! Ik ga daar maar eens mee stoeien :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:59

Mindmaps daar werken wij ook al mee inderdaad. :j

Flashcards lijken me heel handig voor pittige zaken als marketing, dat boek is 700-nogwat pagina's. :oo

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:05

Een samenvatting maken kan voor mensen werken. Zelf heb ik altijd baad bij het uitleggen aan iemand. Dus in mijn kamertje ga ik gewoon staan lesgeven. Op deze manier kom je boven de stof te staan en kan je al praten logische verbanden leggen.

Een tip om een meervoudige intiligentietest af te leggen om te kijken waar je hoog op scoort zodat je je met scoren daarop kan richten. Ik ben bijvoorbeeld heel beeld gericht dus daarom schrijf ik ook alles op en wil ik alles zien.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:12

Die meervoudige intelligentietest is ook leuk...ik kom uit op....IK :+ Ik weet wel dat ik graag nadenk en graag alleen ben, maar dat helpt niet echt met leren.
Gelukkig had ik ook wat met doen en kijken, maar ook dit wist ik al... Ik vind die meervoudige intelligentie altijd erg discutabel. Ik denk dat iedereen wel meerdere dingen bezit. Bovendien kun je niet altijd alles op jezelf aanpassen, want dat kost gewoon erg veel tijd. Dan moet je een weg vinden hoe je het wel eigen kunt maken.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:51

Ik heb een soort stappenplan waar ik me aan probeer te houden.
Meestal valt de helft in het water, maar als ik zo leer dan kost het eerst even veel tijd, maar snap ik het daarna door en door.

1. Ik markeer tijdens het lezen mijn teksten;
2. Maak daar een samenvatting van;
3. De begrippen uit de samenvatting leer ik daarna verder met flashcards;
4. En tenslotte maak ik nog een heel simpele mindmap over alle verbanden. Een soort ultrasamenvatting dus.

Overigens kwam ik laatst deze blog met studietips tegen :D
http://www.dub.uu.nl/artikel/achtergron ... etips.html

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 18:21

Wow wat veel reacties! :D Ga ze vandaag of morgen even goed doorlezen :j

Het enigste waar ik nu gigantisch tegen aanloop zijn concentratieproblemen. Ik ben een dromer maar ook een denker. Een prachtige combinatie om flink te SOG-gedrag te vertonen. :=

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:56

Als je een dromer en een denken bent (Vanuit Kolb gezien dan) lijkt het mij handig om veel structuur in te plannen en je daar aan te houden.

@Dieselpaard: IK is geen MI.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:09

dan is ik zelf? ik heb er niet zo goed meer op gelet ;)

Edit: volgens mij is het intrapersoonlijk? Er staan zoveel verschillende termen op internet :+

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:23

Intrapersoonlijk: zelfkennis, nadenken over eigen handelen, aanpassingsvermogen, persoonlijk ontwikkelen.
Interpersoonlijk: begrijpen van anderen, gevoelig voor stemming van anderen, in staat anderen te motiveren, sterk vermogen tot empathie.

Je bezit idd meerdere meervoudige intelligenties dus focus je niet op een.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:59

Hoe lang van te voren is t slim om te beginnen met leren voor tentamens? Ik ben echt al mega
gestrest. Gelukkig hou ik alles goed bij en leer ik al veel van het lezen en de lessen, maar toch
ben ik nu al bang dat ik het niet ga redden.. Ik leer gelukkig wel makkelijk, maar het is wel veel.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:03

Ik ben ook vrij chaostisch en kan me maar moeilijk voor een langere tijd met iets bezig houden.
Wat ik doe: ik schrijf op wat ik die dag wil doen en zet daar een tijd achter dat ik er mee bezig ga. Dat plan ik dan in over de dag. Zo heb ik wat meer structuur, ik weet immers dat ik in tijdnood kon als ik ergens te lang aan blijf zitten. Tussen de taken in ga ik dan even wat anders doen: thee halen, bokken, mail beantwoorden. Zo blijf ik toch scherp de hele dag.