Geld besparen, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floepie86

Geld besparen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 15:49

Naar aanleiding van dit topic,
[LZP] Vriend heeft moeite om met geld om te gaan.

Open ik nu ook een topic over geld besparen.

Mijn vriend en ik zijn nu 1,5 jaar samen.
Ik woon bij hem.
Hij zit al 2 jaar in de schuldsanering, zat tot aan zijn nek in de schulden.
Verplicht moest hij bij een budgetbureau.
Zij betalen al zijn rekeningen, en hebben zicht op wat er binnen komt en wat eruit gaat.
Ook houden ze per maand een x-bedrag apart, voor de spaarrekening.

Mijn vriend krijgt 55 euro per week van zijn budgetcoach.
Meer geld per week kan hij zich niet veroorloven, zo goed betaald zijn baan niet.
Natuurlijk krijgt hij wel eens wat extra als hij erom vraagt.

In het begin had ik geen baan en moesten wij dus samen rondkomen van 55 euro per week.
Veel uitgaven, scooter, kat, baardagamen en natuurlijk boodschappen.
Gelukkig heb ik onderhand een baan gevonden, waar ik parttime werk.
Meer uren kunnen zij mij niet geven helaas.
Nu verdien ik dus zo rond de 450 en 500 euro per maand.
En elke maand is het op...

Het probleem is dus, ik kan niet met geld omgaan.
Ik heb geprobeerd om het apart te houden in een potje, maar ik graai er elke keer weer uit omdat het geld op is.
Hebben jullie tips voor mij/ons? Om zoveel mogelijk te besparen.

Een goed begin is stoppen met roken, dat kost nu ongeveer 140 euro per maand.
Schrikbarend veel !
Dus daar ga ik mee beginnen.
Ik wil ook wel eens een avondje uiteten of een dagje weg kunnen.
En dat gaat nu gewoon niet..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:51

scooter de deur uit en fiets in de plek. Baardagamen kosten ook een boel vermoed ik gezien die in een verwarmd terrarium zullen zitten?

schrijf eens euro per euro op waar het geld naar toe gaat. Als je ziet waar het heen gaat is het makkelijker om een overzicht te krijgen over wat "niet absoluut noodzakelijk" is. Wanneer je zulke schulden hebt opgebouwd zit "een dagje weg" er gewoon niet in. Da's heel jammer maar daar was ie zelf bij. Een huishouden redden met een parttime baan is niet simpel dus ook daar moet je dan, helaas voor jou, maar dat is dan weer jouw keuze geweest, conpromissen maken.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-09-13 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_Kellyy

Re: Geld besparen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:53

Inderdaad opschrijven, zoals hierboven al wordt gezegd.

Kan je niet elke week geld pinnen en contant houden? Bij mij is het al snel zo dat ik "wel even pin". Als je het contant bij je hebt heb je er misschien meer zicht op?

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:55

Of misschien kijken voor een 2e parttime baan? Evt vakkenvullen/in de kas oid.. Zoeken ze altijd wel mensen!

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 16:00

Ayasha schreef:
scooter de deur uit en fiets in de plek. Baardagamen kosten ook een boel vermoed ik gezien die in een verwarmd terrarium zullen zitten?

schrijf eens euro per euro op waar het geld naar toe gaat. Als je ziet waar het heen gaat is het makkelijker om een overzicht te krijgen over wat "niet absoluut noodzakelijk" is. Wanneer je zulke schulden hebt opgebouwd zit "een dagje weg" er gewoon niet in. Da's heel jammer maar daar was ie zelf bij. Een huishouden redden met een parttime baan is niet simpel dus ook daar moet je dan, helaas voor jou, maar dat is dan weer jouw keuze geweest, conpromissen maken.

Scooter de deur uit gaat helaas niet.
Die gebruikt hij om naar zijn werk te gaan, wat al gauw 40 minuten rijden is.
Opzich slurpt de scooter niet veel, rijd zuinig, en tanken hoeft maar 1x per week.

De baardagamen zitten idd verwarmd, maar zijn 'vaste lasten' per maand. Ik heb geen zicht op de gas/water/licht rekeningen. Ik denk eerlijk gezegd dat hij ze ook niet weg wilt doen, en ik liever ook niet. Klinkt misschien raar maar 't zijn toch je diertjes. En zij lijden er niet onder dat hij schulden heeft.

De kat zit sinds kort ook op een blaasdieet, die kun je ook geen goedkoper voer geven.
Zak kost 60 euro, daar doet ze wel 3 maanden mee, zoniet langer.

Dank voor de tip, ik denk dat we vanavond even rond de tafel gaan zitten.

_Kellyy schreef:
Inderdaad opschrijven, zoals hierboven al wordt gezegd.

Kan je niet elke week geld pinnen en contant houden? Bij mij is het al snel zo dat ik "wel even pin". Als je het contant bij je hebt heb je er misschien meer zicht op?

Dat probeer ik ook, maar dan is het vaak in de supermarkt, heb je niet kleiner? want ik kan het niet wisselen..
Idd hetzelfde als bij jou, ik pin wel even. En een week later is alweer 80 euro af..
Misschien eens per week wat pinnen en m'n pinpas aan mijn ouders geven, zo iets zou ook kunnen.
Zodat ik er niet meer bij kan.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:01

Maar wat ik niet snap: jullie konden eerst van 55 euro per week rondkomen (is niet veel, maar goed mogelijk lijkt me) en nu komen jullie van ongeveer 155 euro per week rond, en blijft er niks over?
Dan moet je toch kunnen vergelijken wat je eerst uitgaf en wat je nu uitgeeft?
Plus dat ik ook niet snap dat jouw vriend hier toch hopelijk ook begeleiding in krijgt vanuit dat budgetbureau? Anders zit ie meteen weer diep in de schulden zodra zijn huidige schuld is afbetaald.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:03

Ik heb zelf geen moeite met geld, maar wel een beperkt budget. Ik doe het op de volgende manier.
In een excellsheet heb ik alle inkomsten staan die ik per maand heb en alle uitgaven.
De uitgaven heb ik verdeeld in potjes, vaste uitgaven en wisselende uitgaven.
Vast zijn bijv: huur, gwl, verzekeringen, sparen (voor onverwachte uitgaven)
Wisselend zijn: paard, auto, reiskosten, eten, overig (sport/kleding/luxe)

Voor elk potje begroot ik een bepaald bedrag en schrijf ik op de excellsheet. Elke uitgave zet ik er vervolgens onder, zo kan ik goed bijhouden op welk terrein ik nog geld over heb en waar ik niets meer uit kan geven. Heb ik aan het einde vd maand geld over, dan zet ik dat of op mijn spaarrekening, of ik schuif het door naar de maand erna onder hetzelfde potje. Heb ik tekort op een bepaald potje, dan trek ik het de maand erna eraf. Zo heb ik een goed beeld waar ik mijn geld aan uit geef en op waar ik wat kan besparen. Stoppen met roken lijkt me idd besparing nr. 1, dat ik gewoon 1/4 van je uitgaven!

En eerlijk gezegd zou ik niet ervoor kiezen om het geld wat je bespaard gelijk naar uit eten/dagje weg te doen. Begin eerst met het bouwen van een spaarpotje, dan heb je tenminste geld achter de hand als er wat gebeurt (dieren ziek, spullen stuk etc)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:04

En alles begint met het zoeken naar wat wel kan ipv elk idee af te schieten.. Het zijn namelijk hele goede ideeen!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:06

Hier zijn een paar jaar geleden 3 terraria de deur uitgegaan en de droger begaf het, deze heb ik niet vervangen. ben toen verandert van energie leverancier scheelde mij uiteindelijk 75 euro per maand.
Mss toch eens opvragen wat je kwijt bent aan energie. Allicht kan dat goedkoper.
boodschappen zijn hier ongeveer 90 euro per week, 2 volwassen 2 kinderen. Dierenvoer zit hier niet bij, ben ik per maand ongeveer 60 euro kwijt(hond,kat,2cavia's en konijn)
Laatst bijgewerkt door Florale op 10-09-13 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:07

Ik merk dat ze dat inderdaad erg veel vragen. Maar heb wel geleerd dat ze het dan echt wel hebben, maar dat het makkelijker is als jij het kleiner geeft. Als zij niet kunnen wisselen roepen ze het wel om of vragen ze het aan een andere collega is mijn ervaring.

En inderdaad, werkt alles bijhouden niet voor je? :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:08

Dus je vriend leeft hier ook van, scooter enz, hoever is het naar zijn werk? Hij zit in de schuldsanering en leeft ondertussen ook nog van wat jij inbrengt, hier klopt iets niet want zo is hij dus schuldenvrij over een bepaalde periode en dat is fijn maar nu help jij hem. Dat is ook niet eerlijk aangezien schuldsanering drie jaar is en je dan schuldenvrij bent. Begrijp me niet verkeerd, het is fijn dat je er in drie jaar vanaf bent maar ondertussen jouw inkomen erbij lijkt me niet de bedoeling. Weet de schuldsanering hier vanaf want daar zou ik maar mee uitkijken. Je weet niet hoe het met vaste lasten is, schrijf dat eerst eens op, daarna kijken of je alle toeslagen ontvangt waar jullie recht op hebben en alle verzekeringen napluizen of dat een stuk goedkoper kan, op dit moment ben je toch bezig met struisvogelpolitiek en als je de boel niet helder krijgt zal je straks weer opnieuw maar dan met zijn tweeen de boot ingaan.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:09

TS: wat voor jou belangrijk is, is niet om uit te vinden waar je op kan besparen, maar juist hoe je met geld om moet gaan! Als je met geld om kan gaan, dan is (bijna) ieder budget voldoende om rond te komen. Kun je niet met geld omgaan, dan kom je zelfs met een miljoenensalaris nog in de problemen.

Neem eens contact op met de budgetcoach van je vriend. Die weet precies wie je kan helpen om dit te leren.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 16:19

Traiectum schreef:
TS: wat voor jou belangrijk is, is niet om uit te vinden waar je op kan besparen, maar juist hoe je met geld om moet gaan! Als je met geld om kan gaan, dan is (bijna) ieder budget voldoende om rond te komen. Kun je niet met geld omgaan, dan kom je zelfs met een miljoenensalaris nog in de problemen.

Neem eens contact op met de budgetcoach van je vriend. Die weet precies wie je kan helpen om dit te leren.

Dit is verhelderend, dank je wel. Misschien is dit beter om eerst naar te kijken en daarna te kijken naar besparingen.
Ik zal het vanavond eens bespreken

Even voor de duidelijkheid.
Ik heb geen zicht op GWL kosten.
Ookal word dat goedkoper, we krijgen er niet meer geld mee. Hij krijgt niet meer per week dan dat hij nu krijgt.
Tuurlijk kun je erop bezuinigen maar ik heb hier niet veel over te zeggen.
Het is zijn huis, zijn dieren.
Het terrarium heeft ie toen zelf gebouwd, hij bewaard graag dingen en doet niet gauw iets weg.
Baardagamen weg doen is daarom geen optie vrees ik.

'T topic gaat meer over mijn gelduitgave
Ik betaal de vasten lasten niet.

bigone schreef:
Dus je vriend leeft hier ook van, scooter enz, hoever is het naar zijn werk? Hij zit in de schuldsanering en leeft ondertussen ook nog van wat jij inbrengt, hier klopt iets niet want zo is hij dus schuldenvrij over een bepaalde periode en dat is fijn maar nu help jij hem. Dat is ook niet eerlijk aangezien schuldsanering drie jaar is en je dan schuldenvrij bent. Begrijp me niet verkeerd, het is fijn dat je er in drie jaar vanaf bent maar ondertussen jouw inkomen erbij lijkt me niet de bedoeling. Weet de schuldsanering hier vanaf want daar zou ik maar mee uitkijken. Je weet niet hoe het met vaste lasten is, schrijf dat eerst eens op, daarna kijken of je alle toeslagen ontvangt waar jullie recht op hebben en alle verzekeringen napluizen of dat een stuk goedkoper kan, op dit moment ben je toch bezig met struisvogelpolitiek en als je de boel niet helder krijgt zal je straks weer opnieuw maar dan met zijn tweeen de boot ingaan.

Naar zijn werk is het 40 minuten rijden.
De benzine betaald hij wel zelf, maar ik merk toch dat hij het wel handig vind als ik een keer betaal.
Ik denk dat het misschien wel eens handig kan zijn om na zijn schuldsanering alsnog bij het budgetbeheer te blijven, en dat langzaam af te bouwen in een paar maanden
Laatst bijgewerkt door Floepie86 op 10-09-13 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:24

Als je geen zicht hebt op je eigen uitgaven: eens een maand lang van al je uitgaven het bonnetje bewaren. En dan aan het eind van de maand al die bonnetjes groeperen in verschillende categoriën, zodat je kunt zien wat je waar aan uitgeeft.
Ga je uit? Dat kost stiekem ook altijd (veel) meer geld dan je denkt.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 16:28

Sofy schreef:
Als je geen zicht hebt op je eigen uitgaven: eens een maand lang van al je uitgaven het bonnetje bewaren. En dan aan het eind van de maand al die bonnetjes groeperen in verschillende categoriën, zodat je kunt zien wat je waar aan uitgeeft.
Ga je uit? Dat kost stiekem ook altijd (veel) meer geld dan je denkt.

Daar ben ik mee begonnen sinds kort, zijn voornamelijk boodschappenlijstjes.
Maar soms zie ik daar ook dingen tussen staan wat ik nauwelijks gebruik.
Maar dan koop ik het toch omdat in de aanbieding is.
Bijvoorbeeld een flesje wijn dat afgeprijsd is, waar ik 1 glas van drink.
Of koekjes die je 1x eet en daarna weg kan gooien omdat het zacht geworden is.

Begin mijzelf wel eerst af te vragen of ik iets echt nodig heb als ik boodschappen doe.
Afwasmiddel hebben we dat echt nodig? Ja.
Wasmiddel? Oh nee, daar staan nog 2 flessen van.

Nee ik ga niet uit, nooit gedaan, niks voor mij :+

Ben ook gestopt met staatsloten te kopen, won toch nooit wat.

Verder vriezen we overgebleven eten ook wel eens in, voor de volgende dag op werk.
En zijn we overgestapt van de C1000 naar de Lidl. Scheelt ookal wel wat.
Laatst bijgewerkt door Floepie86 op 10-09-13 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:31

Maar ik kan me toch niet voorstellen dat je 100 euro per week extra uitgeeft aan boodschappen alleen, of wel? Want dan moet je echt hééél duur koken wil je dat halen!

Maar als daar echt de crux zit is het devies ook simpel: 2x per week boodschappen doen op vaste dagen, en voor die boodschappen een lijstje maken. En dan met dat lijstje eerst naar de Aldi en daarna naar de digros/jumbo om de rest te halen wat je bij de aldi niet kon krijgen, en absoluut niks kopen wat niet op je lijstje stond. Als je iets vergeten bent op je lijstje te zetten wat je wel echt nodig hebt, zet je het alvast op je lijstje voor over 3 dagen, 3 dagen zonder kun je altijd wel en dan kun je niet jezelf voor de gek houden en toch meer kopen dan nodig.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:34

Inderdaad eens bijhouden wat je zelf zoal uitgeeft en waaraan.
Daarnaast jezelf afvragen of je zoiets écht, écht nodig hebt
Letten op de aanbiedingen (en dan wel in hetgene watje nodig hebt, 3 bakken druiven omdat de 3de gratis is heeft bijvoorbeeld weinig zin)
Lees verder het 'ik ga leven op bijstandsniveau' topic eens door.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 16:37

Sofy schreef:
Maar ik kan me toch niet voorstellen dat je 100 euro per week extra uitgeeft aan boodschappen alleen, of wel? Want dan moet je echt hééél duur koken wil je dat halen!

Maar als daar echt de crux zit is het devies ook simpel: 2x per week boodschappen doen op vaste dagen, en voor die boodschappen een lijstje maken. En dan met dat lijstje eerst naar de Aldi en daarna naar de digros/jumbo om de rest te halen wat je bij de aldi niet kon krijgen, en absoluut niks kopen wat niet op je lijstje stond. Als je iets vergeten bent op je lijstje te zetten wat je wel echt nodig hebt, zet je het alvast op je lijstje voor over 3 dagen, 3 dagen zonder kun je altijd wel en dan kun je niet jezelf voor de gek houden en toch meer kopen dan nodig.

Daar ga ik de mist in, dingen kopen die niet op het lijstje staan.
Even mijzelf een schop onder m'n kont geven dus!

Nee dat niet, maar wel regelmatig speelgoed voor de kat, iets extra voor onszelf.
Deze maand al 2x een fietsband moeten kopen omdat de voor -en achterband kapot ging.

Zoals je wel merkt in mijn opmerkingen, heb ik dus werkelijk GEEN idee waar al dat geld heengaat.
Ik ben het zat dat het elke maand op is.
Ga het onder handen nemen!

Winged schreef:
Inderdaad eens bijhouden wat je zelf zoal uitgeeft en waaraan.
Daarnaast jezelf afvragen of je zoiets écht, écht nodig hebt
Letten op de aanbiedingen (en dan wel in hetgene watje nodig hebt, 3 bakken druiven omdat de 3de gratis is heeft bijvoorbeeld weinig zin)
Lees verder het 'ik ga leven op bijstandsniveau' topic eens door.

Zo'n persoon ben ik dus, en uiteindelijk kunnen we 1 bak druiven weggooien.
Eens per week naar de markt voor groente en fruit is ook een idee, meestal wel wat goedkoper dan in de winkel.

Dank je, ik ga het topic eens opzoeken :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:38

155 is fout gerekend he? Ts moet ook zorgtoeslag en verzekeringen/telefoon nog betalen ;) dus ik zou uit gaan van 100 euro per week..

En 3 dagen zonder? Hangt er af wat je vergeet.. Vergeet je de bakboter/olijfolie om te bakken, dan kan ik 3 dagen niet alles koken wat ik wil koken ;) Of als de tandpasta op is en je denkt er in de winkel pas aan...

Sowieso vind ik het raar om je aan een vast lijstje te houden. Stel ik zie dat de deo die ik gebruik in de aanbieding is, dan sla ik die in... Uiteindelijk kun je, met een beetje goede acties, dan uiteindelijk goedkoper uitkomen... Aan de andere kant, ik koop dan ook geen onzinnige dingen extra.... Maar 2 voor 1 acties laat ik dan niet liggen als ik er tegenaan loop :) (maar niet bij producten die bederven en anders niet opgaan ;))

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 16:40

Lianne86 schreef:
155 is fout gerekend he? Ts moet ook zorgtoeslag en verzekeringen/telefoon nog betalen ;) dus ik zou uit gaan van 100 euro per week..

En 3 dagen zonder? Hangt er af wat je vergeet.. Vergeet je de bakboter/olijfolie om te bakken, dan kan ik 3 dagen niet alles koken wat ik wil koken ;) Of als de tandpasta op is en je denkt er in de winkel pas aan...

Sowieso vind ik het raar om je aan een vast lijstje te houden. Stel ik zie dat de deo die ik gebruik in de aanbieding is, dan sla ik die in... Uiteindelijk kun je, met een beetje goede acties, dan uiteindelijk goedkoper uitkomen... Aan de andere kant, ik koop dan ook geen onzinnige dingen extra.... Maar 2 voor 1 acties laat ik dan niet liggen als ik er tegenaan loop :) (maar niet bij producten die bederven en anders niet opgaan ;))

Handig om erbij te zeggen, nee ik betaal geen zorgtoeslag en verzekeringen. Dat betalen mijn ouders nog steeds.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:12

Ik was er vanuit het verhaal vanuit gegaan dat haar inkomen nu echt gewoon 'extra' was, dus dat ze daarvoor ook haar vaste lasten etc betaalde, en dat er nu opeens 100 euro per week extra bij gekomen was, maar dat die nog steeds op gaat.
En natuurlijk is 3 dagen zonder niet handig, en kun je nóg beter inkopen wanneer je af en toe sommige aanbiedingen groots inslaat. Maar TS komt op mij over als iemand waarbij het probleem er vooral in zit dat ze geen overzicht heeft in of ze dingen wel of niet nodig heeft, en of het handig is om op dat moment iets in te slaan of niet. Vandaar dus mijn advies: ga je eerst eens heel streng boodschappenlijstjes maken én je er aan houden, ook al betekent dat misschien even 3 dagen geen tandpasta. Daar leer je betere lijstjes door maken én beter inschatten wat je echt nodig hebt en wat niet. Dan komt dat gevoel vanzelf.

TS, 100 euro extra is een hoop om op te maken aan kattespeeltjes, 2 fietsbanden en 'wat extras' voor jezelf. Dit moet je echt duidelijker krijgen voordat je er iets aan kunt doen!

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 17:17

Ik ben net even door mijn afschriften heen aan het kijken.
30 euro boodschappen bij Digros, 15 euro bij de Lidl, 10 euro bij de C1000.
En tsja, 11,55 bij de MacDonalds, dat moesten we maar niet meer doen.
Omdat ik elke keer pin, heb ik ook geen overzicht op wat eruit gaat.
Vaak ook kleine bedragen bij mijn werk, een broodje of wat te drinken.
Morgen heb ik voor op mijn werk pasta om te eten (is over van vanavond)
Eigenlijk haal ik altijd wat op mijn werk om te eten maar dat stapelt ook gauw op naar 40 euro per maand..
Brood van huis meenemen ga ik toepassen, scheelt weer iets.

Het bedrag wat mijn vriend krijgt per week, zie ik eigenlijk weinig van terug.
Hij rookt ook, wilt niet stoppen.
Ja, hij koopt ook wel eens boodschappen, dan splitsen we de boodschappen bij de kassa.
Maar veel meer als dat... Dingen zoals een nieuw dekbed, die betaal ik.
Hij heeft uitgaven zoals benzine, eten voor op werk tijdens nachtdiensten, sigaretten, kleine boodschapjes voor zichzelf.
Maar als het er echt op aankomt ben ik degene die overal voor betaald, m.u.v de huur, benzine, vaste lasten en het internet.
Laatst bijgewerkt door Floepie86 op 10-09-13 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:22

eten voor op het werk en kleine booschapjes gaat stiekem vaak veel geld naartoe.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:23

Ik zou beginnen met, Een menu samen te stellen. Kijk alles na wat de week er na in de aanbieding is kwa groente. ALs je kip koopt maak porsies 1,5 stuk kipfilet is ruim voldoende voor 2 personen. Eet niet tot je vol zit maar tot je genoeg hebt. Koop aanmenglimo ipv frisdrank, EN verwen je zelf met bv 1x inde week een fles cola. Echt 55 euro per week plus jouw geld wat je extra erbij legt is heel veel hoor. Ik kom met mijn gezin (2 volwassenen, 3 kids rond van 65-75 per week)
Diepvries groente is net zo goed als "verse"groente en het voordeel is meestal hou je niets over, maak afgepaste porties net zoals bij de kip. RIjst is goedkoop en kan je veel variatie inbrengen. Koop brood en vries het gelijk in blijft prima vers.
Hang een lijst op en schrijf op bv, wasmiddel is op. Hou je aan je boodschappen briefje en weersta de verleidingen in de supermarkt van de onzin aanbiedingen.
EN idd ga met de budget coach praten die is er niet voor niets. Als je vriend en jij het niet drastisch gaat aanpakken maak ik me zorgen hoe jullie het gaan redden op het moment dat hij klaar is met de schuldsanering.

Mijn pb staat open als je vragen/tips nodig hebt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:25

Ik denk dat je inderdaad al een heel eind bent als je een maand lang even de moeite neemt om op te schrijven wat je waaraan hebt uitgegeven. Dan kun je er meteen bijzetten wat specifiek voor jou, voor je vriend, of voor jullie samen was. Aangezien jij bij hem woont maar geen huur en dergelijke betaalt en daarnaast per week 2x meer te besteden hebt dan hij, is het natuurlijk niet raar als jij meer betaalt, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat jij stopt met roken om rond te komen, en dat jij vervolgens je laatste centen aan zijn pakje peuken uitgeeft.