Advies gevraagd, groene vingers gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MerelBormans

Advies gevraagd, groene vingers gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 12:50

Ik heb met mijn vriend pas geleden een huis gekocht en voor het eerst zit daar ook een tuin bij.
We hebben niet zomaar een tuin, deze is zo te zien netjes aangelegd en altijd netjes bijgehouden.

Nu komt het, ik ben nog een totale noob op tuinier gebied en kan wel wat hulp gebruiken.

We beginnen met een overzichtsfoto van de tuin.
Afbeelding

De inhoud van de rechter haag:
Afbeelding
Afbeelding
Hier zie ik links hortensia's. In het midden achteraan zie ik rozen, de helft van de struik staat mooi in bloei en van de andere helft zijn de roosjes al dor geworden. Is het handig om de dorre roosjes eruit te knippen zodat de struik opnieuw kan gaan bloeien? Of gaat dat niet op bij dit soort roosjes. Volgens mij zit er tegen de schutting een passiebloem oid aan de rechter kant. Aan de linker kant heb je een spannend soort besjes, iedereen die langs komt is eerst geneigd te kijken of de besjes eetbaar zijn maar durft het vervolgens niet aan (ik zou het ze ook niet aanraden het te proberen). Die gele en blauw/paarse bloemetjes, daarvan weet ik niet wat het is. In het midden komt er nog een Hortensia van de buren door de schutting heen, die hebben de hele tuin daarmee vol gepland.

Hier nog wat van de bes
Afbeelding

De inhoud van de rechterhaag
Afbeelding
Afbeelding
Hier zie ik volgens mij lavendel vooraan, daarvan kan ik me herinneren dat je die het beste op een gegeven moment kan afknippen en drogen? Dan heb je meteen een lekkere geur in huis. Er staan veel gele bloemen in die nét over het hoogtepunt van hun bloeien heen zijn, jammer dat ze nu ook wat meer dor worden (maarja, de herfst komt er ook aan). Ook hier nog wat roosjes en links achteraan iets waarvan ik niet weet wat het is.

Over de schutting heen zie je een druivenplant. Deze groeit al aardig snel zie ik. Dus die wil ik graag snoeien.
Onder de plant is een pergola verstopt, maar daar zie je momenteel niet zoveel van. Volgens mij krijgen de druiven zelf ook niet zoveel licht omdat de bladeren er overheen groeien.
Afbeelding

De inhoud van de rechterhaag achter
Afbeelding
Afbeelding
Ook weer hortensia's en die gele bloemen, maar wat er achteraan allemaal in zit, geen idee.

De inhoud van de linkerhaag achter
Afbeelding
Afbeelding
Ook hier staat van alles in, ik had al een bramenstruik gevonden, waarvan de bramen heerlijk zoet waren. Maar de rest daarvan kan ik niet direct zeggen wat het is.

En als laatste, wie kan me vertellen wat voor boom dit is?
Ik wil hem vooral niet té hoog laten worden. Wanneer kan hij gesnoeid worden?
Afbeelding

Ik vind de tuin leuk, maar sommige delen zien er momenteel rommelig uit, en andere delen zijn wat kleurloos. Daar wil ik ter zijner tijd graag wat aan doen. Er kunnen eventueel planten uit, of verplaatst worden naar de voortuin zodat er wat nieuws gepland kan worden. Wat me erg leuk lijkt is om een stukje moestuin te hebben, dat zou denk ik prima in zo'n haagje kunnen.

De tuin ligt op het zuiden, dus de hele dag is er zon te vinden, achterin heb je wel wat schaduw van het schuurtje en de schutting.
Hebben jullie tips? Wanneer moet ik welk deel van de tuin onderhouden en wat kan ik doen om hem nog leuker te maken?

In de middelste bak stat momenteel niets, daar stond een plantenbak maar die is meegenomen, dus ik zat er aan te denken daar wat kruiden te doen. Misschien wat bakken met bloemen en er moet aardig wat gesnoeid worden.

SternPhoto

Re: Advies gevraagd, groene vingers gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:40

die wat over de schutting komt is een klimplant, die heb ik hier helemaal verwijdert, groeit heel snel en de planten die eronder staan gaan 9/10 keer dood.

Persoonlijk zou ik m weghalen als je leuke planten eronder hebt staan.
Die boom kan ook ingesnoeid worden, moet je wel goed kijken ik geloof bij een zevenblad dat je kan snoeien.
Volgens mij heb ik die hier ook, dat is echt een boom een stoofperen boom die gaat van de winter weg.
Je kan m in het voorjaar snoeien dacht ik.

http://i48.photobucket.com/albums/f238/shadowfax88/DSC_4854_zpsa59f1afe.jpg
die helemaal links achterin met die grote bladeren is een hortensia, is een mooie plant als je denkt dat die te groot wordt kan je m in de winter voordat die weer omhoog komt (hij sterft helemaal af tot aan de grond niks aan doen komt weer omhoog) in 2en hakken, zorg wel dat je de steeltjes niet stuk maakt, dan heb je 2 planten.

Ik had 1 plant heb er nu al 4 van dat voormaat.
Van de winter ga ik ze weer hakke en heb ik er 8.
Die ernaast is ook een hortensia geloof ik.

nu moet ik mij niet vergissen maar is deze
[urls]http://i48.photobucket.com/albums/f238/shadowfax88/DSC_4846_zps24310d13.jpg[/url]
die waar die gele bloemen inzitten een vlinderstruik die uitgebloeid wordt.
Kan het ook mis hebben want tis best ver weg die foto.
Mocht het een vlinderstruik zijn, dat is echt leuk komen elk jaar paarse bloemen in en 100den vlinders, hommels etc.

besjes kan ik niet mee helpen, lijken wel die kleine zure besjes die je in de supermarkt kan halen, weet niet meer hoe die heetten maar je doet ze door de yoghurt

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 14:49

kani_ejj schreef:
die wat over de schutting komt is een klimplant, die heb ik hier helemaal verwijdert, groeit heel snel en de planten die eronder staan gaan 9/10 keer dood.
Persoonlijk zou ik m weghalen als je leuke planten eronder hebt staan.

Je bedoeld de schutting achter de boom? Ja, die heb ik aan de bovenkant al aardig weg gesnoeid, krijg direct geïrriteerde ogen ervan. Mijn vriend en ik zijn er nog niet over uit wat we daarmee gaan doen. De klimop was al een stukje onder het dak van de carpoort gegroeid, nog even en hij zou het dak gaan optillen. Niet helemaal de bedoeling. Of we gaan hem goed bijhouden of we halen hem helemaal weg. Maar ik zag al dat de schutting er al lelijk van was geworden.

kani_ejj schreef:
Die boom kan ook ingesnoeid worden, moet je wel goed kijken ik geloof bij een zevenblad dat je kan snoeien.
Volgens mij heb ik die hier ook, dat is echt een boom een stoofperen boom die gaat van de winter weg.
Je kan m in het voorjaar snoeien dacht ik.

Is dit een perenboom? Dat zou ik wel heel leuk vinden!

kani_ejj schreef:
http://i48.photobucket.com/albums/f238/shadowfax88/DSC_4854_zpsa59f1afe.jpg
die helemaal links achterin met die grote bladeren is een hortensia, is een mooie plant als je denkt dat die te groot wordt kan je m in de winter voordat die weer omhoog komt (hij sterft helemaal af tot aan de grond niks aan doen komt weer omhoog) in 2en hakken, zorg wel dat je de steeltjes niet stuk maakt, dan heb je 2 planten.

Ik had 1 plant heb er nu al 4 van dat voormaat.
Van de winter ga ik ze weer hakke en heb ik er 8.
Die ernaast is ook een hortensia geloof ik.

Aah, bedankt voor de tip! Ik ben zelf niet heel dol op hortensia's, maar misschien wel leuk om in de voortuin te plaatsen. Daar is het momenteel ook een redelijk zooitje.

kani_ejj schreef:
nu moet ik mij niet vergissen maar is deze
[urls]http://i48.photobucket.com/albums/f238/shadowfax88/DSC_4846_zps24310d13.jpg[/url]
die waar die gele bloemen inzitten een vlinderstruik die uitgebloeid wordt.
Kan het ook mis hebben want tis best ver weg die foto.
Mocht het een vlinderstruik zijn, dat is echt leuk komen elk jaar paarse bloemen in en 100den vlinders, hommels etc.

Ik kan zo wel een foto nemen van dichterbij als dat helpt? Ik heb even google erbij gepakt, maar de vlinderstruik is wel erg leuk. Prima kandidaat om in de tuin te plaatsen.

kani_ejj schreef:
besjes kan ik niet mee helpen, lijken wel die kleine zure besjes die je in de supermarkt kan halen, weet niet meer hoe die heetten maar je doet ze door de yoghurt

Aalbesjes bedoel je? Ze lijken er wel op, maar zijn het volgens mij niet, dus ik waag het er liever niet op om ze te eten.

Bedankt voor je input!
Zal ik zo nog een fotootje maken van die mogelijke vlinderstruik?

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:55

MerelBormans schreef:

Die naast die hortensia, met dat groen witte blad (waar zo te zien slakken in zitten) is een hosta. Als ik tijd heb zal ik ook even in de rest van je foto's duiken.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 14:57

Ik heb google er weer bijgepakt, maar dit vind ik een leuke struik om toe te voegen aan ons "assortiment" aan planten. Blijft relatief laag en kan in Maart/April gesnoeid worden tot 30cm hoogte, daarna groeit hij weer mooi uit. http://www.directplant.nl/buddleja-blue ... p34858c497

Waarschijnlijk ben ik al wel te laat om hem nu al te planten, of niet? Boeitijd is net afgelopen en het zou natuurlijk zonde zijn om zo'n plantje te bestellen waardoor hij vervolgens de winter niet doorkomt.

Afbeelding

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 14:57

_Hedwig_ schreef:
MerelBormans schreef:

Die naast die hortensia, met dat groen witte blad (waar zo te zien slakken in zitten) is een hosta. Als ik tijd heb zal ik ook even in de rest van je foto's duiken.

Ja, hij ziet er redelijk aangevreten uit hé. Ook weer google erbij gepakt, maar daar komen leuke bloemen uit :)

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:59

_Hedwig_ schreef:
MerelBormans schreef:

bedoelde inderdaad een hosta haha

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:00

klopt ik zou nu geen planten meer erin zetten :)

als je een foto van dichtbij wil maken graag, staat hier om de hoek dus dan kan ik even kijken :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:08

Plant van die besjes lijkt mij op een kamperfolie.. dus klimplant.. bloeiend geurt die lekker maar de besjes zijn giftig.

Die gele bijna uitgebloeide plant is geen vlinderstruik.. die zijn veel struikeriger .. en hebben stevigere stengels en bladeren (daarnaast zijn er bijna geen gele vlinderstruiken... de eenvoudige soorten zijn roze, paars en wit)

Afbeelding
Geel omcirkeld is een sedum, vetplant waarschijnlijk Sedum spectabile oftewel Hemelsleutel.

De tuin ziet er wel netjes aangelegd uit, maar meeste planten zijn duidelijk wat ouder en mogen weleens flink verjongt worden. De lavendel ziet er op de foto al wat houterig uit... en beetje alsof alle planten uit hun borders groeien. De haagjes zijn wel erg goed bijgehouden.

Moestuin op zuiden zou prima zijn, maar hoe hoog zijn de haagjes? Want de kleine plantjes moeten dan natuurlijk niet teveel in de schaduw staan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:15

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:16

Die gele bijna uitgebloeide plant is Solidago (guldenroede)
Naast de Sedum van hierboven staat Bergenia. Deze bloeien roze (die met het grotere blad)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:32

Die gele is guldenroede volgens mij.
(Oh, hierboven ook al genoemd.)

Afbeelding
Die paarse is de eensdagsbloem. Verwildert heel makkelijk en ziet er nu een beetje verfomfaaid uit, maar als ze nieuw opkomen zijn ze wel leuk.

Kijk uit met die braam. Bramen woekeren enorm.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:43

De vaste planten kun je na de bloei gewoon terug snijden. de kans is dan dat ze later nog een tweede maal in bloei komen en je borders zien er dan beter verzorgt uit.
Hortensia in twee x snijden iv met de bloei voor volgend jaar (bloeien op oud hout)

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:48

Die met die besjes is volgens mij kamperfoelie.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 15:50

Ook een leuke plant die kamperfoelie.

Maar dan de vraag, zijn er dingen die ik op dit moment van het jaar kan doen om de tuin er beter uit te laten zien? :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:51

die uitgebloeide vaste planten terug snijden. dan ziet het er meteen anders uit

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 16:47

Je had helemaal gelijk Hotchocolat. De tuin ziet er al beter uit.
Ik ben er achter dat de boom een appelboom is, er hangen er een paar in.

En de druivenstruik hangt echt heel erg vol met (nog kleine) druiven! Ik dacht dat er maar een paar hingen. Heb een paar takken weg geknipt zodat die druiven iets meer in het daglicht komen. Hopelijk smaken ze ook een beetje haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:56