We hebben niet zomaar een tuin, deze is zo te zien netjes aangelegd en altijd netjes bijgehouden.
Nu komt het, ik ben nog een totale noob op tuinier gebied en kan wel wat hulp gebruiken.
We beginnen met een overzichtsfoto van de tuin.

De inhoud van de rechter haag:

Hier zie ik links hortensia's. In het midden achteraan zie ik rozen, de helft van de struik staat mooi in bloei en van de andere helft zijn de roosjes al dor geworden. Is het handig om de dorre roosjes eruit te knippen zodat de struik opnieuw kan gaan bloeien? Of gaat dat niet op bij dit soort roosjes. Volgens mij zit er tegen de schutting een passiebloem oid aan de rechter kant. Aan de linker kant heb je een spannend soort besjes, iedereen die langs komt is eerst geneigd te kijken of de besjes eetbaar zijn maar durft het vervolgens niet aan (ik zou het ze ook niet aanraden het te proberen). Die gele en blauw/paarse bloemetjes, daarvan weet ik niet wat het is. In het midden komt er nog een Hortensia van de buren door de schutting heen, die hebben de hele tuin daarmee vol gepland.
Hier nog wat van de bes

De inhoud van de rechterhaag

Hier zie ik volgens mij lavendel vooraan, daarvan kan ik me herinneren dat je die het beste op een gegeven moment kan afknippen en drogen? Dan heb je meteen een lekkere geur in huis. Er staan veel gele bloemen in die nét over het hoogtepunt van hun bloeien heen zijn, jammer dat ze nu ook wat meer dor worden (maarja, de herfst komt er ook aan). Ook hier nog wat roosjes en links achteraan iets waarvan ik niet weet wat het is.
Over de schutting heen zie je een druivenplant. Deze groeit al aardig snel zie ik. Dus die wil ik graag snoeien.
Onder de plant is een pergola verstopt, maar daar zie je momenteel niet zoveel van. Volgens mij krijgen de druiven zelf ook niet zoveel licht omdat de bladeren er overheen groeien.

De inhoud van de rechterhaag achter

Ook weer hortensia's en die gele bloemen, maar wat er achteraan allemaal in zit, geen idee.
De inhoud van de linkerhaag achter

Ook hier staat van alles in, ik had al een bramenstruik gevonden, waarvan de bramen heerlijk zoet waren. Maar de rest daarvan kan ik niet direct zeggen wat het is.
En als laatste, wie kan me vertellen wat voor boom dit is?
Ik wil hem vooral niet té hoog laten worden. Wanneer kan hij gesnoeid worden?

Ik vind de tuin leuk, maar sommige delen zien er momenteel rommelig uit, en andere delen zijn wat kleurloos. Daar wil ik ter zijner tijd graag wat aan doen. Er kunnen eventueel planten uit, of verplaatst worden naar de voortuin zodat er wat nieuws gepland kan worden. Wat me erg leuk lijkt is om een stukje moestuin te hebben, dat zou denk ik prima in zo'n haagje kunnen.
De tuin ligt op het zuiden, dus de hele dag is er zon te vinden, achterin heb je wel wat schaduw van het schuurtje en de schutting.
Hebben jullie tips? Wanneer moet ik welk deel van de tuin onderhouden en wat kan ik doen om hem nog leuker te maken?
In de middelste bak stat momenteel niets, daar stond een plantenbak maar die is meegenomen, dus ik zat er aan te denken daar wat kruiden te doen. Misschien wat bakken met bloemen en er moet aardig wat gesnoeid worden.