Mac: Schone installatie of upgrade naar 10.8?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rosie

Mac: Schone installatie of upgrade naar 10.8?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:14

Ik heb voor het eerst in 3,5 jaar probleempjes met mn Macbook Pro met OS X 10.6.8 (Snow Leopard).
Hij viel van het weekend om de haverklap uit en wilde niet meer opladen. Hardware test gedaan en niks aan de hand. Vandaag Apple gebeld en naar iCentre geweest. Waarschijnlijk is de harddisk beschadigd en mijn lader was kaduuk. Ik kreeg het advies om een back up te maken van het systeem, een schone installatie uit te voeren en OS X 10.8 (Mountain Lion) te installeren. Ook een nieuwe lader gekocht en hij laadt nu weer op gelukkig.

Alleen.. ik heb dus een back up gemaakt van het systeem en wil een schone installatie uitvoeren. Nu lees ik op internet dat het niet veel toegevoegde waarde heeft om dat te doen als je toch een nieuwe OS insalleert en vervolgens de back up weer terugzet. Ook heb ik geen CDtje van 10.6 (Snow Leopard) want het stond standaard op mn MacBook toen ik hem kocht..

Als ik 10.8 koop via de App Store kan ik hem dan probleemloos installeren zonder dat programma's verloren gaan? Ik heb nl. het Adobe pakket erop maar als ik die kwijtraak dan ben ik 'm ook echt kwijt zegmaar. :o En is m'n Mac dan weer 'als nieuw'?

Hoop dat er bokkers zijn die hier verstand en tips en/of advies hebben.
Alvast bedankt!

8nnemiek

Re: Mac: Schone installatie of upgrade naar 10.8?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:20

Je kan upgraden naar een nieuwe versie zonder dat programma's verloren gaan inderdaad. Maar als je nu 10.6 hebt dan moet je volgens mij wel eerst naar 10.7 upgraden voordat je naar 10.8 kan.
Ik zou voor de zekerheid met Time Machine een backup maken voordat je ermee begint. Zouden er dan toch bestanden of instellingen verloren gaan, kun je ze altijd terug halen, ook zonder het hele systeem te hoeven terugzetten.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:22

Backup met Time Machine heb ik al gedaan inderdaad. Dank je wel.. ik ga proberen 10.8 te installeren. Als ik het goed heb gelezen zou dat moeten lukken met 10.6 :)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:30

Ik zou gewoon de backup terugzetten (na een installatie van 10.8). Als je problemen had door vreemde instellingen of een beschadigde applicatie dan brengt de backup die problemen waarschijnlijk terug. In jouw geval lijkt het echter puur een hardware probleem te zijn, dus zou die backup terugzetten prima moeten kunnen.

Als je daarna toch weer problemen hebt kan je altijd nog een nieuwe schone installatie doen om van het probleem af te komen.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:49

Dankje Bart. Ik heb net Mac Helpdesk oid gebeld en ze hebben in mn Mac gekeken en ze zeiden ongeveer hetzelfde als jij. Ga nu aan de slag met 10.8 installeren, dan backup, opstarten met alt, schijf wissen met uitgebreid journaled (?), 10.8 opnieuw installeren en dan backup terugzetten met migratieassistent..

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:55

Dat klopt als een bus :) Je moet dan bij het starten van de installatie inderdaad eerst via Schijfhulpprogramma je schijf als Mac OS X Journaled Extended (of uitgebreid in het Nederlands) formatteren anders pakt de installatie hem niet op. Bijzonder onhandig overigens..

Overigens heb je bij je Mac wel een installatie DVD van Mac OS X 10.6 gekregen hoor, die krijg je er standaard bij :) Zit in dat zwarte papieren mapje wat je erbij kreeg in de doos.