Het huis uit....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Het huis uit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 18:30

Hallo :)

Ik ben volgend jaar juni klaar met mijn opleiding en wil dan heel graag een huisje voor mezelf.
Gewoon een leuk klein 1/2 persoons huisje is meer dan genoeg.

Nu heb ik hier totaal geen ervaring mee, heb al het een en ander gelezen op de websites van de bedrijven die huurhuizen aanbieden maar misschien hebben bokkers wat tips voor mij.

Ik werk nu 4 dagen in de week en ga 1 dag naar school. Nu zag ik dat als ik mij wil inschrijven, ik mijn bruto inkomen moet invullen. Maar omdat ik nu nog 4 dagen werk, het minimum loon verdien en volgende maand jarig ben waardoor het loon omhoog gaat weet ik niet zo goed wat ik daar nu in moet vullen.

Waar moet ik verder aan denken als ik voor het eerst een huisje neem ?
En misschien wel het grootste probleem, ik heb een fobie voor spinnen, kan er niet naar kijken of ik begin te janken en krijg een paniek aanval. Zowel in het echt als op een plaatje....
Maar als ik alleen woon móet ik ze wel doodmaken, maar hoe ????

Alles is welkom *\o/*

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:33

Heb je je ingeschreven bij de locale woningbouwverenigingen? Zo niet, dan ben je al erg laat en is de kans op een huisje vaak klein binnen korte tijd. Dan wordt het particuliere huur en ben je vaak iets duurder uit. Ik zou je verwachte inkomen invullen, als je vrij zeker bent dat je dit zult verdienen.

Kijk eens op funda en dan bij huurwoningen, dan zie je wat er via makelaars particulier te huur is, wat de eisen zijn en waar je zou kunnen wonen voor jou salaris.

Op jezelf wonen is duurder dan je denkt, denk aan verzekeringen, belastingen en gemeentebelastingen, heffingen zoals afval en riool, energie, gas, water, boodschappen, dingen gaan stuk etc. Een spaarpotje is erg handig. Ook verhuizen kost aardig wat, denk aan vloeren, behangen en verven, gordijnen, meubels en al de kleine rotdingetjes die je nodig hebt! Ik kreeg een leuk klein kaal huis, heb bijna alles IKEA gehouden en was voor 6000 euro helemaal klaar, van de vloer tot het bestek etc.
Laatst bijgewerkt door denice op 09-09-13 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:34

Sta je al ingeschreven bij een woningbouwvereniging? Veel particuliere verhuurders stellen een inkomenseis van 3 tot wel 5 x de kale huur.

Mbt spinnen: gewoon opstofzuigen :D

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 18:36

Nee daar wil ik mij deze week voor inschrijven, op hun site staat wachtijd 7 maanden tot een jaar.
Dus als ik hun moet geloven ben ik nog niet te laat ?

Als ik het minimale loon voor een 22 jarige neem voor 38 uur, ik neem aan dat ik dan wel redelijk safe zit ? Aangezien je nooit minder dat het minimale kan verdienen
Laatst bijgewerkt door WinSel op 09-09-13 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Re: Het huis uit....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:37

Jahoor, en als het meer is geworden kun je dat toch zo doorgeven!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:38

Bij een makelaar moet je vaak zoveel keer het maandelijkse huur netto verdienen. Verder betaal je nog andere kosten die vaak tot 1000 euro op kunnen lopen. Woningbouwverenigingen zijn beter daar worden geen extra dingen in rekening gebracht zoals borg en bemiddelingskosten.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 18:40

Ik wilde me idd aanmelden bij een woningbouwvereniging :)
Er zitten hier 2 in de buurt waar ik mij voor wil aanmelden.

Zijn er verder nog dingen waar ik aan moet denken ? Niet zo zeer voor de woningbouw maar om het uit huis gaan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:40

Klopt, je bruto maandsalaris moet minimaal 4,5x de huur zijn ofzo, en dan komt er nog borg bij en bemiddelingskosten..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 18:41

Dat wordt me echt te gek.....Dat wordt dus zeker weten huren bij een woningbouw

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:42

WinSel schreef:
Ik wilde me idd aanmelden bij een woningbouwvereniging :)
Er zitten hier 2 in de buurt waar ik mij voor wil aanmelden.

Zijn er verder nog dingen waar ik aan moet denken ? Niet zo zeer voor de woningbouw maar om het uit huis gaan.

Zodra jij je bij je nieuwe woongemeente inschrijft gaat eigenlijk alles vanzelf, je krijgt dan je aanslagen en belastingen automatisch op je adres binnen. Denk wel aan een energieleverancier en je tv en internet enzo, dat moet je zelf regelen natuurlijk. Energie en gas is zo gebeurd, water moet je even voor bellen. Alles is vrij makkelijk hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:42

Heb je voor jezelf een beetje helder hoeveel woonlasten je kunt hebben per maand?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 18:49

Toevallig ben ik daar nu mee bezig Sonja :)
Alle in en uit gaven op een rijtje aan het zetten, wel moet ik dit over 2 maandjes even weer opnieuw doen aangezien ik dan jarig ben geweest. Maar omdat ik volgend jaar klaar ben met school en dan het huis uit wil zal ik meer verdienen dan nu. Dus dan kan ik het beste ook een lijstje maken met in en uitgaven van het minimumloon wat ik dan zal gaan verdienen. Dan heb ik iig een indicatie

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:02

Belasting, gas/water/licht, huur, huishoudkosten, reiskosten, verzekeringskosten etc. etc.

Heb je al een baan voor 38 uur? Ben je wel bewust erover wat je daadwerkelijk gaat verdienen (netto)? Uit huis gaan klinkt leuk (is het ook), maar er hangt zoveel meer aan dan je eerst denkt. Informeer je naar alle kosten en eventuele toeslagen als je daar recht op hebt.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:20

Waarschijnlijk kan ik blijven bij het bedrijf waar ik nu werk :) Mocht dit niet het geval zijn hoor ik dit vroegtijdig. Natuurlijk ga ik pas op mezelf als ik zeker weet dat ik een baan heb :) Maar zoals het er nu voor staat wil ik volgend jaar op mezelf :)

Om tips te krijgen waar ik zoal aan moet denken open ik dit topic ook en uiteraard ga ik internet nog doorzoeken ed. Ik heb me zo juist bij de 1e woningbouwvereniging ingeschreven

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:39

of je het nu in eerste instantie wel of niet kunt betalen is inschrijven sowieso een aanrader, weet niet hoe lang de gemiddelde wachttijd is bij jou in de buurt, hier al snel een minimum van 4 jaar

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:45

Hier is het 7 maanden tot een jaar :)
Heb me net ingeschreven bij de eerste, de andere doe ik ook nog :)

Ik wil hoe dan ook het huis uit en als dat volgend jaar niet lukt, dan het jaar er op wel :)

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:16

purny schreef:
Bij een makelaar moet je vaak zoveel keer het maandelijkse huur netto verdienen. Verder betaal je nog andere kosten die vaak tot 1000 euro op kunnen lopen. Woningbouwverenigingen zijn beter daar worden geen extra dingen in rekening gebracht zoals borg en bemiddelingskosten.

De wb waar ik zit betaal je gewoon borg ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 21:18

Borg vind ik nog niet eens het ergste, dat snap ik ook wel :)
Ik ga nog even kijken in wat voor prijsklasse ik iets kan vinden wat naar mijn wensen voldoet.
Ik heb niet zoveel wensen haha

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:22

Sonja schreef:
Sta je al ingeschreven bij een woningbouwvereniging? Veel particuliere verhuurders stellen een inkomenseis van 3 tot wel 5 x de kale huur.

Mbt spinnen: gewoon opstofzuigen :D

Bij particuliere verhuurders is er wel weer erg veel verschil. Zoek je niet via een makelaar maar via via een particulier verhuurd huis dan kan het al weer anders liggen. De verhuurder van mijn zus stelde niet zulke eisen, toen zij in haar huurhuis trok verdiende ze dat echt niet namelijk, 3x de kale huur :n

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 21:43

Ik heb me ook aangemeld bij de andere woningbouw :D
Deel 1 is dus klaar :D Nu de rest nog haha

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:50

Waar je op moet letten is dat je een leuk spaarpotje hebt voordat je uit huis gaat.
Huis inrichting is best duur..

Wij krijgen in Dec ons nieuwe huis en zijn voor de nieuwe inrichting nu al over de 8000 euro. Maar dan hebben we ook wel iets duurdere spullen gekocht.

Denk ind aan alle vaste lasten zoals, auto/bandstofkosten/wegenbelasting/verzekering?, telefoon, zorgverzekering, water, gas, elektrisch, inboedel, DELA, WA verzekering, boodschappen, huur etc

Je vaste lasten op een rijtje hebben wat er inkomt en wat er uitgaat, wat houd je dan nog over?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 21:52

Ik wil idd deze week nog een lijstje maken met welke kosten er nog bij komen behalve de huur :)
Op dit moment ben ik druk aan het sparen en leg elke maand een bedrag opzij zodat ik als het zo ver is een mooi bedrag het gespaard.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:57

Ik zou inderdaad deels rekening houden met de huidige economie. Ik ben vorig jaar juli afgestudeerd, heb nog geen baan kunnen vinden en woon dus noodgedwongen thuis... Zou graag op mezelf gaan, maar nu een huisje in de buurt huren (wat lastig is, maar wel zou kunnen), is ook lastig met het oog op een toekomstige baan; dan moet ik huis weer uitruimen en een nieuw plekje zoeken. Ik heb het dus, voorlopig, op een laag pitje staan. Eerst die baan, dat huis komt dan wel.
Maar weet niet hoe makkelijk het is om een baan te vinden in jouw richting ;).

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 21:59

Makkelijk zal het niet zijn maar ik heb het geluk dat ik een BBL opleiding doe en dus al 4 dagen werk. Als ik hier kan blijven heb ik dus gelijk werk nadat ik mijn diploma heb. Mocht ik hier niet kunnen blijven gaat uit huis gaan uiteraard ook weer op een laag pitje en staat werk zoeken op 1.

Maar ik ben nu al wel bezig met de voorbereidingen om uit huis te gaan :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:01

Zolang je je dat maar realiseert!

Ik heb mn huis ook al ingericht en weet precies wat ik wil, uitzet ligt al grotendeels klaar, haha! :D