Coca Cola is dat nou echt zo slecht voor je..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suus__

Coca Cola is dat nou echt zo slecht voor je..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 22:27

Regelmatig hoor ik dat Coca Cola slecht voor je is en laatst zag ik een enorme lap tekst op Facebook waarom Cola zo slecht voor je is. Een lang en ingewikkeld verhaal, ik werd er niet veel wijzer uit...

Maar als Cola echt zo slecht voor je is zou het toch niet in de supermarkt te halen zijn..?
Ja er zit veel suiker in maar verder toch geen ongezonde troep?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en feitjes over Cola! :)

santie

Re: Coca Cola is dat nou echt zo slecht voor je..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:30

Volgens mij ging het verhaal op facebook over lightproducten en niet over gewone cola. Weet ook niet waarom cola slecht is, misschien door de suiker en caffeine?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:31

De vraag is: Wanneer is iets ongezond?

Wat betreft de additieven in Cola en Cola Light, die zijn netjes onder de norm. Vanuit dat perspectief dus gewoon prima. Tenzij je grote hoeveelheden drinkt.

Overigens is Cola wel erg zuur (bijna even zuur als je maagzuur) dus niet de grootste vriend van je tanden :D

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 22:32

santie schreef:
Volgens mij ging het verhaal op facebook over lightproducten en niet over gewone cola. Weet ook niet waarom cola slecht is, misschien door de suiker en caffeine?

Nee ik heb een verhaal over Cola gelezen

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 22:33

Focussed schreef:
De vraag is: Wanneer is iets ongezond?

Wat betreft de additieven in Cola en Cola Light, die zijn netjes onder de norm. Vanuit dat perspectief dus gewoon prima. Tenzij je grote hoeveelheden drinkt.

Overigens is Cola wel erg zuur (bijna even zuur als je maagzuur) dus niet de grootste vriend van je tanden :D

Aha! Dan ga ik voortaan Cola met een rietje drinken :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:34

Dat geneuzel op facebook is gewoon om mensen bang te maken. Op geen enkele manier wetenschappelijk onderbouwd, dus lekker links laten liggen.

Cola is slecht voor je omdat het zuur is en dus je tanden aantast, en omdat er heel veel suiker in zit (7 klontjes per glas) en dus gewoon dik makend is. Verder is het ansich niet slecht.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:36

Las laatst dit artikel, schokte mij best. Een mens zou van cola braken, maar dit wordt voorkomen door het fosforzuur. Dat braken zegt mij al genoeg over hoe goed, ehh slecht, het is ;)

http://www.ahealthylife.nl/wat-gebeurt- ... -van-cola/

Tegenwoordig zit er overal rommel en rotzooi in, en is een 100% gezond leven bijna niet haalbaar. Zolang je ongezonde producten met mate eet of drinkt is het niet zo enorm schadelijk. Natuurlijk doet het wat met je lichaam, en goed is anders. Maar hé, laten we eerlijk zijn, cola op z'n tijd is gewoon lekker. :Y)

saskiakefie

Tja ik drink elke dag een glas cola en wil ook niet zonder :o Voor mij genoeg om dat artikel niet te lezen :') :+

kashmira

Klopt... Ik drink wel eens in t weekend een blikje cola.. Maar nu dus niet meer, ik ben dol op cola.. Ht is zo leeg.. Maar nu ik die tekst op fb kas dacht ik. Huh zit daar zoveel suiker in en ook nog eens aspartaaam( kankerverwekkend in grote hoeveelheden) maar als je kijkt naar een lijstje wat je eet en drinkt, heb je zo veel E nummers binnen en de hoeveelheid dus snel overschreden.. Cola is dus slecht ja.. Ik ben maar over op een blikje sinas af en toe..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:38

Dat het slecht is voor je tanden ben ik ook al achter gekomen.. Zorgt voor tanderosie en dat is niet omkeerbaar.

Dat is dus erg slecht aan cola. :')

Ben er een tijd mee gestopt maar zit nu toch weer aan de 3-6 glazen per dag (zero sugar zero caffeine, vraag me af wat daar allemaal voor rotzooi in zit :+)

Odysseus

Saarin schreef:
Las laatst dit artikel, schokte mij best. Een mens zou van cola braken, maar dit wordt voorkomen door het fosforzuur. Dat braken zegt mij al genoeg over hoe goed, ehh slecht, het is ;)

Tegenwoordig zit er overal rommel en rotzooi in, en is een 100% gezond leven bijna niet haalbaar. Zolang je ongezonde producten met mate eet of drinkt is het niet zo enorm schadelijk. Natuurlijk doet het wat met je lichaam, en goed is anders. Maar hé, laten we eerlijk zijn, cola op z'n tijd is gewoon lekker. :Y)

Je moet niet alles geloven wat je op Internet leest :) Niet bepaald een betrouwbare bron.

Vjestagirl

kashmira schreef:
Klopt... Ik drink wel eens in t weekend een blikje cola.. Maar nu dus niet meer, ik ben dol op cola.. Ht is zo leeg.. Maar nu ik die tekst op fb kas dacht ik. Huh zit daar zoveel suiker in en ook nog eens aspartaaam( kankerverwekkend in grote hoeveelheden) maar als je kijkt naar een lijstje wat je eet en drinkt, heb je zo veel E nummers binnen en de hoeveelheid dus snel overschreden.. Cola is dus slecht ja.. Ik ben maar over op een blikje sinas af en toe..

In sinas zit net zo veel suiker...

E-nummers moet je niet zo bang van zijn. In een tomaat zitten ook e-nummers, suiker en zout hebben ook een eigen e-nummer.

Een bevriend wetenschapper vertelde me dat voor aspartaam om kankerverwekkend te zijn, moet je er minimaal 2 kilo per dag van binnen krijgen. Alleen de aspartaam... Dat lukt dus niemand...

CastaMickey

Goed is het niet. Maar het is heilig dusja. :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:39

Geryon schreef:
Dat het slecht is voor je tanden ben ik ook al achter gekomen.. Zorgt voor tanderosie en dat is niet omkeerbaar.

Dat is dus erg slecht aan cola. :')

Ben er een tijd mee gestopt maar zit nu toch weer aan de 3-6 glazen per dag (zero sugar zero caffeine, vraag me af wat daar allemaal voor rotzooi in zit :+)

:9

Maar laat ik dat maar niet doen :\

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:39

Cola light is wel slecht voor je heb ik nu door :( Dronk samen met mijn vriend gemiddeld 6 flessen per week (1,5liter).

Kreeg vanuit het niets opeens migraine en dagelijkse duizeligheid (tot bijna omvallen aan toe). MRI scan en onderzoeken gehad, niets uitgekomen. Ik las inderdaad over die light producten (waaronder ook Cola Light dus). Ben nu een weekje ongeveer gestopt met drinken van Cola Light. Sindsdien geen duizeligheid meer, en geen migraine aanval meer gehad. Drink sapjes (geen light :P ) en veel water, en dat gaat goed! Voel me kiplekker! Of het echt aan de Cola ligt? Denk het wel, maar dronk ook behoorlijk wat weg!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:40

Angeliekje schreef:
Cola light is wel slecht voor je heb ik nu door :( Dronk samen met mijn vriend gemiddeld 6 flessen per week (1,5liter).

Kreeg vanuit het niets opeens migraine en dagelijkse duizeligheid (tot bijna omvallen aan toe). MRI scan en onderzoeken gehad, niets uitgekomen. Ik las inderdaad over die light producten (waaronder ook Cola Light dus). Ben nu een weekje ongeveer gestopt met drinken van Cola Light. Sindsdien geen duizeligheid meer, en geen migraine aanval meer gehad. Drink sapjes (geen light :P ) en veel water, en dat gaat goed! Voel me kiplekker! Of het echt aan de Cola ligt? Denk het wel, maar dronk ook behoorlijk wat weg!

Ook in die hoeveelheden is cola light niet schadelijk voor de gemiddelde mens. Je dronk maar 0,6 liter per dag, iets meer dan zo'n klein flesje. Daar hoef je niet bang voor te zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:41

Als je je bedenkt dat je er roest mee kan oplossen...... ;)

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 22:41

Focussed schreef:
Saarin schreef:

Je moet niet alles geloven wat je op Internet leest :) Niet bepaald een betrouwbare bron.

Is toevallig wel het artikel wat ik op Facebook tegen kwam :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:41

Vjestagirl schreef:
Angeliekje schreef:

Ook in die hoeveelheden is cola light niet schadelijk voor de gemiddelde mens. Je dronk maar 0,6 liter per dag, iets meer dan zo'n klein flesje. Daar hoef je niet bang voor te zijn.

Natuurlijk niet, je lichaam waarschuwt je voor de grap :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:42

Air schreef:
Vjestagirl schreef:

Natuurlijk niet, je lichaam waarschuwt je voor de grap :')

Kan net zo goed placebo effect zijn. Je haalt iets weg waarvan je denkt dat het de oorzaak is, dus je gaat jezelf 'gezond denken'. Ze had net zo goed kunnen stoppen met het eten van appels...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:45

Het is al heel lang bekend dat aspartaam hoofdpijn kan veroorzaken. Dat kan bijv. ook bij teveel aan paracetemol. Geen placebo effect dus.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:46

Air schreef:
Het is al heel lang bekend dat aspartaam hoofdpijn kan veroorzaken. Dat kan bijv. ook bij teveel aan paracetemol. Geen placebo effect dus.

Maar je kan het placebo effect in dat geval ook niet uitsluiten omdat de persoon in kwestie juist vanwege dat gehoopte effect bewust stopte met het drinken van cola.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:48

Focussed schreef:

Klopt. ;) Maar ookal neem je het met een flinke hand zout vind ik het alsnog behoorlijk schokkend.

Het feit dat je roest kunt verwijderen met cola, wat ikzelf ook wel eens heb geprobeerd, zegt mij ook al wel genoeg

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:48

Wikipedia schreef:
Er worden een groot aantal bijwerkingen van aspartaam door consumenten gemeld bij de FDA, zoals hoofdpijn en migraine, smaakverlies, oorsuizingen, duizelingen, misselijkheid en vele andere. Dit kan te wijten zijn aan de grote persaandacht met betrekking tot mogelijke gevaren van aspartaam.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspartaam# ... risico.27s

Wetenschappelijk is vastgesteld dat er bij een inname van 40mg (en zelfs bij 75mg)per kilogram lichaamsgewicht per dag geen negatieve effecten vastgesteld. konden worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:50

Szan schreef:
Air schreef:

Maar je kan het placebo effect in dat geval ook niet uitsluiten omdat de persoon in kwestie juist vanwege dat gehoopte effect bewust stopte met het drinken van cola.

Tegenwoordig is alles het placebo-effect :+