De Kunstacademie, wat kan ik verwachten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

De Kunstacademie, wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 15:08

Right, ok, ik weet dat er al flink wat topics over zijn gezien ik hier al een aantal jaar af en aan geïnteresseerd in ben en bokt voorheen dan ook afgezocht heb, maar ik ben toch naar iets andere informatie op zoek dan wat ik tot nu toe heb kunnen vinden en hoop dan ook dat mijn topic hier mag blijven staan.

Ok, ervaringsdeskundigen, meld je aan, alsjeblieft :D
De Gerrit Rietveld academie in Amsterdam en de KABK in Den Haag staan boven aan mijn lijstje, waarom wel en waarom niet? Uiteraard ben ik ook zeer nieuwsgierig naar de andere academies.
En dan, wat kan ik verwachten op het gebied van vakken (wat zijn de vakken die ik in het eerste jaar kan verwachten), waar wordt aandacht aan besteed en waaraan vooral niet (ondanks dat je dit misschien wel zou verwachten), wordt er überhaupt met vakken gewerkt of werkt dat allemaal net iets anders, hoe zit het met naschoolse 'verplichtingen' (zoals het bezoeken van musea), hoe zit het met eventuele aandacht voor schrijven enz. Ik ben gewoon enorm benieuwd naar wat ik kan verwachten, hoe zou een week er uit zien bijvoorbeeld en hoe vond jij de sfeer.

Qua opleidingen denk ik overigens aan Beeld en Taal of Beeldende Kunst.

Haarbal

Re: De Kunstacademie, wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:38

Reken maar op Heel Veel Werk ;). Kunst studies ben je 24/7 dag en nacht mee bezig. Het is veel doen, dus veel maakwerk, maar ook als je niet aan het schilderen oid bent, ben je er in je hoofd wel mee bezig!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:49

Ik heb het idee dat de baankansen na KABK beter zijn dan rietveld.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:10

Ik ben net vorige week maandag begonnen op de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, richting Illustratie :)
Kan je dus nog niet heel veel vertellen :')

Wat ik tot nu toe vind is dat het tempo best hoog ligt, we hadden de eerste week al gelijk best veel huiswerk. Aankomende week heb ik niet heel veel school, maar zal wel veel zelfstudie worden. Heb op het moment het voordeel dat we met de Adobe pakketten bezig zijn en ik die al binnenstebuiten ken omdat ik al MBO gedaan heb, maar voor degene die ze nog niet kennen is het best lastig.
Daarnaast moet je gewoon je studiepunten halen (48 om over te gaan naar het 2e jaar, 60 voor je propedeuse) en heb je ook gewoon colleges.
Je moet ook wel een Nederlands en Engels toets maken aan het begin van het jaar, als je Nederlands niet haalt krijg je nog 3 herkansingen. Haal je het niet krijg je je propedeuse niet en moet je stoppen.
Verder veranderd het rooster elke week, maar je hebt wel veel ruimte tot zelfstudie op school.
Er zijn ook veel werkplaatsen waar je in principe gewoon binnen kan lopen.

Het nadeel vind ik wel dat ik echt een enorme klas heb, 33 man. Er staan nooit genoeg stoelen en computers in de lokalen :') maar ze zijn bezig met een oplossing daarvoor.

Het bevalt mij tot nu toe prima, maar het is zo persoonlijk. We hebben al een stopper in de klas.

Ga gewoon op academies kijken naar wat je bevalt, wat je leuk vindt en waar je je goed bij voelt.
De WdkA heeft zaterdag 9 november open dag.
Ik vond St. Joost in Breda ook een erg leuke school. HKU vond ik persoonlijk niks, maar kan natuurlijk zomaar dat jij het wel heel leuk vind. KABK en Rietveld ben ik niet geweest omdat ze daar geen Illustratie hebben.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 23:44

Bedankt allemaal!

Ik weet dat het een studie is waar ik 24 uur per dag mee bezig zal zijn, dat is prima, ik ben niet vanwege een halve interesse geïnteresseerd en verwacht dat dit te doen zal zijn voor mij. Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is hoe een week/rooster er dus uit zou kunnen zien en wat de lijst met vakken is die ik kan verwachten.

Bedankt Warboel, zulk soort info is precies waar ik naar op zoek ben :D Het lijkt me overigens inderdaad niet handig als er nooit genoeg stoelen zijn :') Mooi dat het bevalt ook! Ik ben inderdaad van plan overal een kijkje te gaan nemen om de sfeer zelf te proeven en mijn vragen daar ook te vragen, maar dat is nog even ver weg (zal ook moeten vragen of ik een keer een dag mee mag lopen of op een bepaalde dag gewoon binnen mag lopen oid want ik zal zeer waarschijnlijk niet tijdens alle open dagen in NL zijn)

Waarom denk je dat MoonChloe?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 00:51

MoonChloe schreef:
Ik heb het idee dat de baankansen na KABK beter zijn dan rietveld.

En dan is de WDKA weer beter gesteld wat betreft baankansen (meer gericht op de maatschappij), maar, je hebt het altijd zelf in de hand én een beetje geluk hebben :P Dit krijg ik overigens te horen van mijn docenten.

Ik zit in mijn 5e jaar kunstacademie (AKV St. Joost in Den Bosch) en ben als alles nu wel goed gaat afgestudeerd in januari als grafisch ontwerpster. 4 jaar geleden ben ik toelating gaan doen bij Rietveld, HKU en het St. Joost. Mijn menig was toen dat Rietveld een arrogante 'bende' is waar ik me totaal niet thuis voelde. Ik was ook nog enigszins jong (19 jaar), waar de meeste studenten daar én internationaal zijn (voor mij persoonlijk niet negatief), maar ook een stukje ouder. De toelating bij HKU was verschrikkelijk. Je moest je portfolio op een tafel bij je naam neerleggen om vervolgens urenlang te wachten in de kantine om daarna weer naar je werk te gaan waar de 'jury' een papiertje met 'toegelaten', 'vooropleiding' of 'afgewezen' had neergelegd. Ik had als advies om hun vooropleiding te doen, maar vond het zo'n afknapper dat er helemaal geen gesprekje was. Je kon niet even jezelf laten zien als persoon en je werk toelichten, wat ik toch wel belangrijk vind. Dus ook bij deze academie had ik geen goed gevoel, zo afstandelijk allemaal.

Als laatste ben ik naar Breda gegaan. Voor die toelating werd je de hele dag verwacht om in ieder geval aan twee opdrachten te werken. Kijk, daar heb je tenminste wat aan als je moet wachten op je gesprek! Je zit met meerdere kandidaten op het 'plein' om met zo weinig mogelijk middelen twee opdrachten (met 1 thema 'bloed' of 'sneeuw', dus van concept tot uitwerking) uit te werken waar je de hele dag voor had. Dag vloog voorbij: op het einde mocht ik dan naar mijn portfolio (die je moest neerleggen op een tafel in de gang) om er gewoon over te babbelen :D . Ik had vrij veel fotografie-werk en die vond mijn 'gesprekspartner' interessant genoeg om de fotografiedocent erbij te halen. Het was een heel fijn, ongedwongen gesprek waar je je op je gemak voelt, ondanks natuurlijk best kritische vragen. Dus met een goed gevoel naar huis en hopen op een brief met de verlossende woorden. En die kwam!

Er was geen plek meer in Breda, dus ik moest naar Den Bosch. Achteraf ben ik daar ontzettend blij mee, aangezien Breda als locatie een hele andere sfeer heeft (schoolser/ commerciëler) dan Den Bosch. Hier is het allemaal wat meer autonomer, gekker, inspiratie-rijker. Dat komt door de grote afdeling Beeldende Kunst, maar ook het gebouw die mooi open is. Breda is allemaal meer hokjes, klaslokaaltjes ondanks het mooie gebouw (een klooster) niet echt fijn om te werken.
Eerste jaar is bij ons een jaar waarin iedereen gelijk is. Eerste helft van het jaar heeft niemand nog een richting gekozen. Je krijgt bijvoorbeeld modeltekenen, fotografie en 3D-beeldonderzoek. In tweede half jaar is het al wat toegespitster (voor mij dus grafisch ontwerp) om te snuffelen of die richting ook wel echt wat voor je is. Eind van je propedeuse heb je definitief je keuze gemaakt. Het gebeurd wel eens dat iemand voor illustratie ingeschreven is maar uiteindelijk bij BK beland. Ander voordeel van zo'n jaar is dat je iets meekrijgt van alle richtingen. Je wordt ontzettend uit je comfort zone gehaald, waar je onwijs veel van leert.
Bij ons is de verhouding van het lesgeven meer op concept gericht, waar af en toe de uitwerking van projecten beetje ondergeschikt is. Dit is voor mij enig minpuntje van St. Joost.

Had (en heb nog enigszins :P ) een fijne tijd gehad op deze school. Wordt gezegd dat St. Joost minder goed staat aangeschreven, maar in mijn ervaring met opdrachtgevers valt dit reuze mee. Je moet uiteindelijk ook zélf (met een beetje hulp van school) uithalen wat er in zit. De docenten, vakken etc zijn een stok achter de deur maar mijn ervaring is dat zelfstudie net zo (of misschien wel méér) belangrijk(er) is. Werken ernaast heb ik twee jaar volgehouden, sindsdien ben ik (helaas) gaan lenen.

Wat ik ook opmerk is dat de grenzen tussen de richtingen erg klein zijn. Er zijn heel veel raakvlakken met illustratie en grafisch ontwerp, maar beeldende kunst kan je ook zo ombuigen dat dit de goede richting voor jou is.

Bij ons overigens geen ruimte tekort haha. Een week in de propedeuse was heel vol, maar een redelijk vast rooster voor 1 periode lang (+/- 8 weken) met meestal 2 dagdelen zelfstudie. In het tweede jaar krijg je al meer projecten die je in 8 weken moet afronden, naast wat losse dingen (uur- dag- of weekopdrachten). Naast praktijkvakken heb je natuurlijk ook nog theorie: kunstgeschiedenis en filosofie, naast 5 andere verplichte theorie modules die je in 2 jaar voldoende moet hebben afgerond. Qua studiepunten moet je alle 60 hebben om ieder jaar over te gaan. Dus heftig! Met afstuderen heb je twee momenten dat je kan zakken. Daarnaast is het niet fijn om een les te missen, omdat iedere les veel te bieden heeft en niet bepaald 'overschrijfbaar' is :P (Nu moet ik wel eerlijk zijn dat ik theoriecollege's vaak geskipt heb }> ).
Daarom wordt je een hechte groep, iedereen moet/wil aanwezig zijn. Natuurlijk zijn er mensen die vaak afwezig zijn, maar vaak redden die het dan niet.

Zo, een heel relaas :P Wel spannend hoor, de juiste school kiezen! Inderdaad lekker gaan snuffelen en laat je gevoel spreken :) Ik heb mijn beste vrienden leren kennen via de kunstacademietijd!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 07:14

Wat betreft die toelating op de HKU ben ik het 100% met je eens! Ik heb gelukkig een tante in Utrecht wonen waar ik die uren terecht kon := St. Joost ben ik afgewezen, moest daar al heel vroeg toelating doen terwijl ik 40 uur per week stage liep. Eigen schuld natuurlijk, had ik me maar later in moeten schrijven :D m'n portfolio was veel te klein en had te weinig schetsen mee.
Heb de vooropleiding op de WdkA gedaan omdat ik bij St. Joost het advies kreeg dat te doen. Uiteindelijk allemaal goed gekomen en weer een ervaring rijker :)

Overigens is het oude gedeelte echt een doolhof :')

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 05:30

Sorry voor het niet reageren, ik zit momenteel in outback australie en heb geen internet, enorm bedankt voor de reacties, hoop stiekem nog steeds op iemand die me wat first hand info kan geven wbt de 2 academies genoemd in de openings post. Zodra ik redelijk internet heb ga ik eens zitten voor een reactie :)