MoonChloe schreef:Ik heb het idee dat de baankansen na KABK beter zijn dan rietveld.
En dan is de WDKA weer beter gesteld wat betreft baankansen (meer gericht op de maatschappij), maar, je hebt het altijd zelf in de hand én een beetje geluk hebben
Dit krijg ik overigens te horen van mijn docenten.
Ik zit in mijn 5e jaar kunstacademie (AKV St. Joost in Den Bosch) en ben als alles nu wel goed gaat afgestudeerd in januari als grafisch ontwerpster. 4 jaar geleden ben ik toelating gaan doen bij Rietveld, HKU en het St. Joost. Mijn menig was toen dat Rietveld een arrogante 'bende' is waar ik me totaal niet thuis voelde. Ik was ook nog enigszins jong (19 jaar), waar de meeste studenten daar én internationaal zijn (voor mij persoonlijk niet negatief), maar ook een stukje ouder. De toelating bij HKU was verschrikkelijk. Je moest je portfolio op een tafel bij je naam neerleggen om vervolgens urenlang te wachten in de kantine om daarna weer naar je werk te gaan waar de 'jury' een papiertje met 'toegelaten', 'vooropleiding' of 'afgewezen' had neergelegd. Ik had als advies om hun vooropleiding te doen, maar vond het zo'n afknapper dat er helemaal geen gesprekje was. Je kon niet even jezelf laten zien als persoon en je werk toelichten, wat ik toch wel belangrijk vind. Dus ook bij deze academie had ik geen goed gevoel, zo afstandelijk allemaal.
Als laatste ben ik naar Breda gegaan. Voor die toelating werd je de hele dag verwacht om in ieder geval aan twee opdrachten te werken. Kijk, daar heb je tenminste wat aan als je moet wachten op je gesprek! Je zit met meerdere kandidaten op het 'plein' om met zo weinig mogelijk middelen twee opdrachten (met 1 thema 'bloed' of 'sneeuw', dus van concept tot uitwerking) uit te werken waar je de hele dag voor had. Dag vloog voorbij: op het einde mocht ik dan naar mijn portfolio (die je moest neerleggen op een tafel in de gang) om er gewoon over te babbelen
. Ik had vrij veel fotografie-werk en die vond mijn 'gesprekspartner' interessant genoeg om de fotografiedocent erbij te halen. Het was een heel fijn, ongedwongen gesprek waar je je op je gemak voelt, ondanks natuurlijk best kritische vragen. Dus met een goed gevoel naar huis en hopen op een brief met de verlossende woorden. En die kwam!
Er was geen plek meer in Breda, dus ik moest naar Den Bosch. Achteraf ben ik daar ontzettend blij mee, aangezien Breda als locatie een hele andere sfeer heeft (schoolser/ commerciëler) dan Den Bosch. Hier is het allemaal wat meer autonomer, gekker, inspiratie-rijker. Dat komt door de grote afdeling Beeldende Kunst, maar ook het gebouw die mooi open is. Breda is allemaal meer hokjes, klaslokaaltjes ondanks het mooie gebouw (een klooster) niet echt fijn om te werken.
Eerste jaar is bij ons een jaar waarin iedereen gelijk is. Eerste helft van het jaar heeft niemand nog een richting gekozen. Je krijgt bijvoorbeeld modeltekenen, fotografie en 3D-beeldonderzoek. In tweede half jaar is het al wat toegespitster (voor mij dus grafisch ontwerp) om te snuffelen of die richting ook wel echt wat voor je is. Eind van je propedeuse heb je definitief je keuze gemaakt. Het gebeurd wel eens dat iemand voor illustratie ingeschreven is maar uiteindelijk bij BK beland. Ander voordeel van zo'n jaar is dat je iets meekrijgt van alle richtingen. Je wordt ontzettend uit je comfort zone gehaald, waar je onwijs veel van leert.
Bij ons is de verhouding van het lesgeven meer op concept gericht, waar af en toe de uitwerking van projecten beetje ondergeschikt is. Dit is voor mij enig minpuntje van St. Joost.
Had (en heb nog enigszins
) een fijne tijd gehad op deze school. Wordt gezegd dat St. Joost minder goed staat aangeschreven, maar in mijn ervaring met opdrachtgevers valt dit reuze mee. Je moet uiteindelijk ook zélf (met een beetje hulp van school) uithalen wat er in zit. De docenten, vakken etc zijn een stok achter de deur maar mijn ervaring is dat zelfstudie net zo (of misschien wel méér) belangrijk(er) is. Werken ernaast heb ik twee jaar volgehouden, sindsdien ben ik (helaas) gaan lenen.
Wat ik ook opmerk is dat de grenzen tussen de richtingen erg klein zijn. Er zijn heel veel raakvlakken met illustratie en grafisch ontwerp, maar beeldende kunst kan je ook zo ombuigen dat dit de goede richting voor jou is.
Bij ons overigens geen ruimte tekort haha. Een week in de propedeuse was heel vol, maar een redelijk vast rooster voor 1 periode lang (+/- 8 weken) met meestal 2 dagdelen zelfstudie. In het tweede jaar krijg je al meer projecten die je in 8 weken moet afronden, naast wat losse dingen (uur- dag- of weekopdrachten). Naast praktijkvakken heb je natuurlijk ook nog theorie: kunstgeschiedenis en filosofie, naast 5 andere verplichte theorie modules die je in 2 jaar voldoende moet hebben afgerond. Qua studiepunten moet je alle 60 hebben om ieder jaar over te gaan. Dus heftig! Met afstuderen heb je twee momenten dat je kan zakken. Daarnaast is het niet fijn om een les te missen, omdat iedere les veel te bieden heeft en niet bepaald 'overschrijfbaar' is
(Nu moet ik wel eerlijk zijn dat ik theoriecollege's vaak geskipt heb
).
Daarom wordt je een hechte groep, iedereen moet/wil aanwezig zijn. Natuurlijk zijn er mensen die vaak afwezig zijn, maar vaak redden die het dan niet.
Zo, een heel relaas
Wel spannend hoor, de juiste school kiezen! Inderdaad lekker gaan snuffelen en laat je gevoel spreken
Ik heb mijn beste vrienden leren kennen via de kunstacademietijd!