Juridisch vraagje, lastig!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sieeem

Juridisch vraagje, lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 22:39

Beste Bokkers,

Hier even een vraagje ik weet niet of het goed staat, maar ik weet het even niet meer ...

Ik heb eind febr. contact gehad met een mevrouw die rij-jasjes op maat verkoopt, super mooie jasjes. Ik gevraagd naar de mogelijkheden wat ze heeft hangen in mijn maat. Ik mijn maten doorgegeven en daarna kwam ze met dit jasje, helemaal geweldig hoe mooi! Maten kwamen nagenoeg overeen.

Zo afgesproken heb ik op 20 mrt het geld overgemaakt en heb ik op 29 maart het jasje ontvangen. Gelijk gepast en daaruit bleek dat ik het jasje jammer genoeg niet pas... Ik dit gelijk doorgegeven aan de verkoper en ze gaf aan dat het een optie is om naar een naaiatelier te gaan om te kijken of ze hem kunnen aanpassen. Ik ernaar toe blijkt dat ze jammer genoeg niks voor mij kunnen beteken.

Hierna heb ik dit gemeld en de vraag gesteld of ik het jasje kan ruilen/geld terug.
Zij een aantal opties van jasjes maar er zit elke keer geen goede bij verkeeerde maat/kleur.

Ik geef aan mijn optie voor geld terug het beste lijkt, alleen hier antwoord zij op dat ze dit niet doet.
Mijn vraag of ik in mijn juridisch recht zit als ik mijn geld terug wil?

Ik ben al zo lang met deze persoon bezig maar ze blijft aangegeven te reageren als ze een passend rijjasje voor mij heeft, ik wacht onderhand al een klein half jaar en ik ben NIKS wijzer! ik baal hier onwijs van, ik start nu en heb geen fatsoenlijk jasje omdat ik dat geld in dit jasje heb gestopt.

Hopelijk kan hier iemand mij mee helpen.

Hoe zit dit juridisch? Ik heb het na aankoop binnen 24u gemeld dat het jasje niet past.

Het is jammer genoeg geen goedkoop jasje,

Ik hoop op bruikbare reacties!

Groetjes,

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:56

Is het een erkend (internet)-bedrijf? Of gewoon aan huis verkoop?

Als het een erkend bedrijf is hebben ze volgens mij altijd zo'n soort register waarin beschreven staat wat te doen bij verkeerde maat / wanneer wel of niet geld terug e.d.

420BlazeIt

Re: Juridisch vraagje, lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:59

Ik sta achter de kassa, en daar heb ik geleerd dat geld terug of ruilen juist een service is ipv een recht.
Ik weet alleen niet hoe dit met kleding zit.

Heb je hem gekocht via internet waarom je niet ter plekke gepast had?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:00

Zoals ik t lees is t koop op afstand. Ze is dan verplicht om t geld terug te storten.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:04

Is het een optie om erheen te gaan. Dan kan je gelijk passen en iets naar je zin nemen. Want nu heb je iets ongepast gekocht en dat is toch een eige risico. De verkoopster is met alternatieve gekomen, die na jou idee niet konden ( dat kan hoor). Dus er zijn wel opties geweest.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:23

De wet zegt gelukkig wel wat anders over internetverkoop. Al is t wel handig als ts hier uitsluitsel overgeeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:50

Ik hoop inderdaad voor je dat je het via internet gekocht hebt, dan mag je de koop namelijk gewoon ongedaan maken. Is de verkoopster wettelijk verplicht :)

Aangezien ze het jasje zoals ik lees al had hangen en niet speciaal voor jou gemaakt heeft (toch?) is het ook geen maatwerk dat uitgezonderd is hiervan :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:53

Is het een winkel waar je het jasje bij hebt gekocht?
Is het jasje op maat gemaakt?
Kloppen de maten met wat jij vooraf hebt opgegeven?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:57

Het is een recht om je geld terug te krijgen. Kijk maar eens bij de consumentenbond.
Zelfde als: "wij geven geen geld terug, alleen tegoedbonnen". Mag helemaal niet.
Als je je geld terug wilt, en je brengt het product in dezelfde staat retour moeten ze je je geld terug geven.

Aangezien half bokt wrs over mn post gaat vallen even deze aanvulling;

Wat kunt u doen?

Is de kleding ondeugdelijk? En zorgt de winkelier niet voor een reparatie of voor een nieuw product? Zeg dan tegen de verkoper dat u de overeenkomst ontbindt, omdat hij niet heeft gezorgd voor vervanging of herstel van het defecte product. U hebt er dan recht op dat u uw geld terug krijgt.Let op: u kunt alleen uw geld terug eisen als:U de verkoper de gelegenheid hebt geboden het product te repareren of te vervangenDe verkoper het product niet kan of wil repareren of vervangen binnen een redelijke termijnHet product na herhaalde reparaties nog steeds niet goed isGaat de verkopers hier niet mee akkoord? Stuur dan een brief. U kunt een voorbeeldbrief van ConsuWijzer gebruiken.

Bron;
Consuwijzer

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:03

Vumana89 schreef:
Het is een recht om je geld terug te krijgen. Kijk maar eens bij de consumentenbond.
Zelfde als: "wij geven geen geld terug, alleen tegoedbonnen". Mag helemaal niet.
Als je je geld terug wilt, en je brengt het product in dezelfde staat retour moeten ze je je geld terug geven.

Niet in een winkel. Alleen bij een ondeugdelijk product mogen ze je niet met een tegoedbon wegsturen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:05

2005 schreef:
Vumana89 schreef:

Niet in een winkel. Alleen bij een ondeugdelijk product mogen ze je niet met een tegoedbon wegsturen.

Inderdaad, probeer bij H en M maar eens je geld terug te krijgen, lukt niet.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:06

Vumana89 schreef:

Wat kunt u doen?

Is de kleding ondeugdelijk? En zorgt de winkelier niet voor een reparatie of voor een nieuw product? Zeg dan tegen de verkoper dat u de overeenkomst ontbindt, omdat hij niet heeft gezorgd voor vervanging of herstel van het defecte product. U hebt er dan recht op dat u uw geld terug krijgt.Let op: u kunt alleen uw geld terug eisen als:U de verkoper de gelegenheid hebt geboden het product te repareren of te vervangenDe verkoper het product niet kan of wil repareren of vervangen binnen een redelijke termijnHet product na herhaalde reparaties nog steeds niet goed isGaat de verkopers hier niet mee akkoord? Stuur dan een brief. U kunt een voorbeeldbrief van ConsuWijzer gebruiken.

Bron;
Consuwijzer

Maar het is niet ondeugelijk toch? Alhoewel dat niet veranderd dat volgens de wet koop of opstand je gewoon je geld terug hoort te krijgen, tenzij het echt op maat gemaakt is. En dan vind ik een beetje onduidelijk hier.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:07

Tja, de verkoper heeft aan de verplichting voldaan om een alternatief aan te bieden dus als TS daar niet in mee wil.....

Waarom is een ander jasje geen optie TS?

Sieeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 19:13

Het gaat idd om internet aankoop, De jasjes die de verkoper aanbied kloppen niet met mijn maten dus ze heeft nu niks voor mij op voorraad. ze had mijn jasje niet speciaal voor mij gemaakt.

Sta ik in mijn recht om geld terug te ''eisen''

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:14

VeraPopeye schreef:
Vumana89 schreef:

Wat kunt u doen?

Bron;
Consuwijzer

Maar het is niet ondeugelijk toch? Alhoewel dat niet veranderd dat volgens de wet koop of opstand je gewoon je geld terug hoort te krijgen, tenzij het echt op maat gemaakt is. En dan vind ik een beetje onduidelijk hier.

De koop ontbinden kan binnen een week, wordt twee weken. Dan kan je gelijk je geld terugvragen. Dit is een recht wat bij koop op afstand hoort, niet bij aankopen in een winkel. Het recht geldt ook niet bij gewone aankopen, alleen bij consumentenkoop. Het jasje kan nu niet meer gewoon teruggestuurd op basis van dit recht, er zijn bijna zes maanden (zes maanden termijn is ook belangrijk, vandaar mijn vragen in mijn eerdere post) voorbij.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:14

Let op: u kunt alleen uw geld terug eisen als:
U de verkoper de gelegenheid hebt geboden het product te repareren of te vervangen
De verkoper het product niet kan of wil repareren of vervangen binnen een redelijke termijn
Het product na herhaalde reparaties nog steeds niet goed is

Gaat de verkopers hier niet mee akkoord? Stuur dan een brief. U kunt een voorbeeldbrief van ConsuWijzer gebruiken.

Ts heeft meerdere producten aangeboden gekregen, maar het past niet goed.
Dan heeft zij gewoon recht op haar geld terug.
Ik neem aan dat dit "gewoon" een online webwinkel geweest is.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:16

Maar het stukje wat jij geplaatst hebt gaat over een ondeugdelijk iets, dan lijkt het me dat je meer moet denken aan een niet mooi afgewerkt jasje, kapot, beschadigd. Echter is hier het artikel gewoon goed, alleen voldoet het. Dan heb je dus inderdaad de koop op afstand wet.
Wat ik me alleen afvraag, of je niet minder in je recht staat omdat je zolang gewacht hebt, en met een alternatief hebt ingestemd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:20

Koop op afstand dus. Dan moet ze je geld terug geven.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:23

Vumana89 schreef:

Wat kunt u doen?

Bron;
Consuwijzer

Als je op mij doelde; ik sta, zoals ze het bij mijn bron noemen, in een fysieke winkel. Dus in fysieke winkels is dat wel een service ipv een recht.
http://www.consuwijzer.nl/thema/een-pro ... rugbrengen

Bij internetaankopen, wat hier dus is, is het volgens mij wel een recht ...

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:26

VeraPopeye schreef:
Maar het stukje wat jij geplaatst hebt gaat over een ondeugdelijk iets, dan lijkt het me dat je meer moet denken aan een niet mooi afgewerkt jasje, kapot, beschadigd. Echter is hier het artikel gewoon goed, alleen voldoet het. Dan heb je dus inderdaad de koop op afstand wet.
Wat ik me alleen afvraag, of je niet minder in je recht staat omdat je zolang gewacht hebt, en met een alternatief hebt ingestemd.

De definitie van ondeugdelijk is groter dan "kapot" etc.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:27

Xemily, nee. Doelde zeker niet specifiek op iemand.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:28

Sieeem schreef:
Het gaat idd om internet aankoop, De jasjes die de verkoper aanbied kloppen niet met mijn maten dus ze heeft nu niks voor mij op voorraad. ze had mijn jasje niet speciaal voor mij gemaakt.

Sta ik in mijn recht om geld terug te ''eisen''

Maar was/is het een officieel bedrijf of een particulier.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:33

Vumana89 schreef:
VeraPopeye schreef:

De definitie van ondeugdelijk is groter dan "kapot" etc.

Dat snap ik, maar dan moet er toch iets mis zijn? Dat ze een verkeerde maat besteld heeft, is het artikel toch niet ondeugdelijk?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:38

Besteld of gekregen??

Sieeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 20:19

Dus ik heb recht op mijn geld terug? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Bedankt voor jullie hulp!