slager die nog zelf slacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

slager die nog zelf slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 22:35

Hallo allemaal,

Omdat ik onlangs een nogal schokkende documentaire heb gezien over het supermarkt vlees en ik er hierdoor wel van overtuigd ben dat dit deels de oorzaak is dat mensen steeds meer/sneller ziek zijn, wil ik daar dus absoluut geen vlees meer kopen. Maar nu?
Ik zoek dus het liefst een slager die nog steeds zelf zijn dieren slacht, en dan het liefst wel van een koetje of kipje die het goed heeft gehad. Dus lekker buiten gelopen, van het leven genoten. En dan zonder al die bacteriën door het feit dat het lopende-band werk is.
Om het nog lastiger te maken: Het moet wel in noord of zuid-holland zijn. Varkensvlees hoeft niet, dat eet ik namelijk toch niet.
Wie oh wie? Een ambachtelijke slager of een keurslager heb ik naar gekeken, maar dan weet je nog steeds niet waar het vlees vandaan komt. Die kunnen ook gewoon lekker geld op strijken door duur vlees te verkopen waar eigenlijk ook gewoon goedkoper vlees of zelfs besmet vlees doorheen kan zitten.

Wie kan mij hier aan helpen? Ik ga dan overigens niet iedere dag vlees eten maar 1x in de week bijvoorbeeld, dus kosten maken me niet uit.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:38

Ik zou het niet weten waar je daar zelf geslacht vlees kan kopen.. Maar wat wij hier doen is zelf ons dieren opkweken en ze dan zelf slachten. Ze krijgen een prima leven, met goed en natuurlijk voer (enkel zuivere bestanddelen dus geen opfoktoestanden zodat ze sneller dikken). Dus misschien als je dat aankunt is dat altijd ook een optie... Zo eten we gezond en weten we dat de beesten echt een goed leven gehad hebben :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:44

Alternatief als wildernisvlees een optie? Aantal organisaties die grazers in natuurgebieden hebben lopen slachten een deel ivm voorkomen overbevolking en verkopen dat onder zo'n titel. Er zijn dan pakketten te koop of via afhaalpunt of levering aan huis. Biovleespakketten kan je via biologische winkels ook krijgen en vaak zijn de boeren die daarvoor vlees aanleveren individueel bekend.

sunny_l0ve

Re: slager die nog zelf slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 22:53

@ madeliefje: Ik ben daar dan weer net iets te hypocriet voor. Ik kan een eigen diertje niet zelf slachten om op te eten, dan snij ik nog liever een stukje van mezelf eraf. :+ En ik woon gewoon in een rijtjeshuis nog bij mijn ouders dus gaat dat lastig, dan weet ik zeker dat ik snel de politie op de stoep heb.
@ tamary: dat klinkt wel interessant, dat wildernisvlees. Alleen waar kan ik dat vinden? Doen ze dat trouwens ook niet bij de oostvaardersplassen in almere? Ik vind dat echt een heel goed iniatief! Mij maakt het niet zo veel uit wat voor dier ik op m'n bord heb, zolang het maar een goed leven heeft gehad en geen rare ziektes met zich meebrengt. :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:56

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:58

Heb je geen biologische boeren in de buurt die vlees van hun eigen dieren verkopen?
Hier zit zo'n kleine boer, waar je rund kan kopen en ook gelijk op de boerderij kan kijken naar ehh de toekomstige hamburgers :')

Over dat wild vlees; ik weet dat er in de Veluwe de pakketten werden aangeboden. Moet het wel jachtseizoen zijn natuurlijk :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:00

sunny_l0ve schreef:
@ tamary: dat klinkt wel interessant, dat wildernisvlees. Alleen waar kan ik dat vinden? Doen ze dat trouwens ook niet bij de oostvaardersplassen in almere? Ik vind dat echt een heel goed iniatief! Mij maakt het niet zo veel uit wat voor dier ik op m'n bord heb, zolang het maar een goed leven heeft gehad en geen rare ziektes met zich meebrengt. :)

http://www.freenature.nl/free/p000008/wildernisvlees

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 23:02

Helaas zijn die - via internet - niet te vinden hier in de randstad, maar ik denk dat ik maar eens langs boerderijen ga rijden, wie weet wat ik vind. Ik heb net even naar die pakketten gekeken, maar het is voor mij als enige die dat vlees wil gaan eten absoluut niet praktisch. Dan moet ik 5kg bestellen, terwijl ik het maar 1 à 2 keer in de week wil eten. Dus dat is voor nu nog niet mogelijk... wel voor als ik op mezelf woon uiteindelijk maar nu nog niet. Wel heel prijzig trouwens, 10 euro per kg! :O

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 23:03

crazycactus schreef:
Hier in de buurt heb je buitengewone varkens, daar kan je in investeren en krijg je biologisch vlees. http://www.buitengewonevarkens.nl

Helaas eet ik geen varkensvlees. Niet vanwege geloofsredenen, maar gewoon omdat varkensvlees veel vetter is en eigenlijk helemaal niet zo goed is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:04

sunny_l0ve schreef:
Helaas zijn die - via internet - niet te vinden hier in de randstad, maar ik denk dat ik maar eens langs boerderijen ga rijden, wie weet wat ik vind. Ik heb net even naar die pakketten gekeken, maar het is voor mij als enige die dat vlees wil gaan eten absoluut niet praktisch. Dan moet ik 5kg bestellen, terwijl ik het maar 1 à 2 keer in de week wil eten. Dus dat is voor nu nog niet mogelijk... wel voor als ik op mezelf woon uiteindelijk maar nu nog niet. Wel heel prijzig trouwens, 10 euro per kg! :O

Is toch prima in te vriezen?

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:04

Hoi, geen idee of je er wat aan hebt maar...
Ik woon in zuid-holland en heb 3 jaar bij een ambachtelijke slager gewerkt en ook een slagers opleiding gedaan. Deze slager slacht niet zelf, maar gaat wel elke twee weken bij een plaatselijke boer zelf een stier uitzoeken die hij laat slachten. Ook zoekt hij de lammetjes uit voor de slacht. De varkens niet, die komen bij france limousin (porc au grain, maar dat valt onder france limousin) vandaan. Ik ken de boer ook en ben ook vaak op de boerderij geweest. Het zijn mooie gezonde dieren en hebben gewoon een fijn leven en komen buiten. Als je meer info wilt, kun je me berichten.

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:22

Hallo kijk eens op deze site; www.blaarkopwinkel.nl die verkopen rundvlees,varkensvlees en kippenvlees die worden natuurlijk gehouden.

Weet ook nog wel een slager die slacht zelf nog.
Dat is de Graaf in Beverwijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:22

Bij mij om de hoek in Houten zit een slager met eigen slacht. Maar dat is voor jou ook niet echt in de buurt natuurlijk :

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:32

Mijn vader koopt ook vlees van koeien die in het bos hebben gelopen !
Dus dat zou vast ook wel een idee zijn?

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 02:20

Er zit een slachthuis tussen breukelen en maarssen die vlees verkoopt op een zijstraat van amsterdamsestraatweg (tussen utrecht en amsterdam)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 03:06

Ik geloof dat er in beverwijk nog een slager zit die op de ouderwetse manier slacht en zelf zijn beesten uitzoekt. Weet alleen niet meer hoe hij heet, hij kwam ook aan huis voor noodslachtingen of om je eigen beesten klaar te maken voor de diepvries.

Edit: de Graaf zou wel eens kunnen inderdaad.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:58

Tja, hier op Urk weet ik er eentje, maar dat zal wel iets te ver zijn voor je?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:00

Ken hier ook 2 slagers die hun eigen vee uitzoekt.

Ben er wel blij mee, en ik vind het vlees veel lekkerder

Obi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:01

Stal Wennekers verkoopt met regelmaat vlees van hun eigen koeien.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:01

Wij halen hier altijd vlees bij de slager in Driehuis. Heerlijk vlees, echt het beste in de omgeving!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:51

Fijn deze adresjes....ga ook eens even rondkijken

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:59

Onze slager koopt zelf de jong vee op, mest ze vet, en slacht ze zelf!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:03

Wij hebben ook vlees van onze eigen koeien.
Hier 2 straten verderop zit een slachthuis, en daar krijg je het mooi in stukken gesneden terug.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:08

Kijk eens op dehooierij.nl, zij fokken en mesten zelf per jaar ongeveer 12 Belgisch Witblauwe runderen, laten deze slachten door hun eigen huisslachter en verkopen het vlees in hun winkel. Zitten in De Bilt, bij Utrecht. Je kunt morgen zelfs vers vlees halen, dan is het beestje net geslacht en is het vlees nog niet diepgevroren.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:15

Slagerij Willebrand in Gouda verkoopt vlees van diervriendelijk gefokte en gemeste dieren. En dat proef je ook! Dit weet ik zeker want wij waren de leverancier ;-)