Nieuwe laptop, Macbook of...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Nieuwe laptop, Macbook of...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:03

Beste bokkers,

Helaas ben ik dringend toe aan een nieuwe laptop. Deze doet het vaker niet dan wel, met alle gevolgen van dien. (Lees; heel veel stress en vooral frustraties :+ )
Nu zie ik door de bomen het bos niet meer door het grote aanbod. Eigenlijk wil ik heel graag een Macbook, maar ik vind ze erg duur.

Zijn er laptops vergelijkbaar met een Macbook? En waar moet ik in vredesnaam op letten bij het kopen van een laptop? Tot nu toe kijk ik vooral naar het uiterlijk :')

De laptop moet:
- Snel zijn
- Een lange levensduur hebben
- De batterij moet heel lang mee kunnen
- Er moeten goede documenten en verslagen op gemaakt kunnen worden
- Er mooi uit zien
- Een 13 inch beeldscherm hebben
- Films en muziek kunnen downloaden.

Volgens mij ben ik niet heel veeleisend. Wie heeft de gouden tip?

xJasmijn

Re: Nieuwe laptop, Macbook of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:04

Ik heb een macbook pro, bevalt me super!!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:21

xJasmijn schreef:
Ik heb een macbook pro, bevalt me super!!

Een Macbook heeft bij mij nu inderdaad de voorkeur. Loop jij wel eens tegen problemen aan met je Mac?
Dat je bepaalde programma's niet kan openen bijvoorbeeld?

isabellevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:22

Ik heb een macbook voor school en ik denk dat het wel overeenkomt met jou eisen! Ben er zeer tevreden mee en vind het beter dan andere laptops die we in huis hebben gehad...

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:27

Heb sinds november een Macbook pro voor mijn werk. Wat een verademing!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:33

blue_sky schreef:
Heb sinds november een Macbook pro voor mijn werk. Wat een verademing!

En waar zit hem dit vooral in? Snelheid, comfort?

Bedankt voor de antwoorden trouwens allemaal!

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:36

Ik heb inmiddels alweer 4 jaar een Macbook en nog nooit problemen gehad op school oid. Helaas is mijn trouwe witte Macbook een paar weken terug gestolen tijdens een inbraak, maar nu heb ik een Macbook Air van 13 inch :) Hij is razendsnel, super batterij (ik werk er de hele dag mee op mn stage, van 9 tot 5), je kan gewoon Microsoft Office erop zetten (alleen de versie voor Mac kiezen), kan films/muziek downloaden (utorrent is er ook voor Mac) en bovendien is ie érrug mooi :+:

Bijna alle programma's hebben een versie voor de Mac, gewoon een kwestie van Googlen! Bovendien heb ik nog nooit een virus gehad <<) Dus ga voor een Macbook!

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:37

Fleur_V schreef:
De laptop moet:
- Er moeten goede documenten en verslagen op gemaakt kunnen worden
[...]
- Een 13 inch beeldscherm hebben

Ik vind die dingen een tikje tegenstrijdig, voor mensen die veel/lang moeten typen of lezen raad ik toch echt 15" aan, en ik krijg nadien ook meestal te horen dat dat een heel goed idee was, dat groter scherm.
Bedenk dus goed of je écht 13" wil..

Verder ben ik erg te spreken over de Aspire S en V series, licht, goed scherm, goeie batterij.. Mijn nichtje heeft laatst een S5 gekocht voor haar studie en is er erg blij mee :j

Downloaden kan je met iedere laptop/pc, dus daar hoef je verder geen rekening mee te houden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:38

Ik gebruik al jaren een Mac, heb er op het moment ook twee. Eentje is nu bijna zes jaar oud en draait nog alsof hij net nieuw is. Heb er alleen een nieuwe accu in gezet (goedkope) en gaat nu weer zeker 8 uur mee.

Ik vind de mac vooral erg stabiel, loopt niet idioot vaak vast en je hoeft niet om de haverklap schijfopruiming . systeem herstel te doen. Ik heb dat bij die oude serieus nog nooit gedaan :+

De 13" van Apple is prima voor de hele dag werken hoor :j

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:40

Ik heb een Ultrabook van Samsung voor mn studie. Ook 13 inch met i5.
Ben er erg blij mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:43

ik heb verrassend, ook een mac :+ maar vooral voor het grafische/media werk... en hij doet het prima! ik wil niet meer anders! kan echt niet meer met windows omgaan :') maar voor jou eisen die je hebt, kun je net zo goed een windows kopen, want die voldoet prima aan je eisen! maar als je het geld hebt, zou ik zeker een mac kopen, prachtig computertje! :D <3

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:43

Ik heb toevallig vorige week een Macbook Pro gekocht omdat mijn oude macbook het begaf, maar ik heb er 7 jaar plezier van gehad en nooit problemen gehad! Als je er eenmaal aan begint wil je niet anders meer :)
Altijd snel, nooit gezeur, en in principe zijn alle Windows programma's die je gewend bent erop te zetten (bijv. Word, Excel etc.) Tegenwoordig is alles voor Mac te downloaden/kopen.
Ook vind ik hem qua indeling veel fijner werken dan een Windows.

Het is inderdaad duur, maar naar mijn mening heb je dat er dik uit! En zoals al gezegd word, nooit meer frustratie omdat er iets niet werkt, iets vastloopt of iets op onverklaarbare wijze verdwijnt 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:45

Als je zeker vier / vijf jaar met een laptop wil doen kan ik je echt geen windows aanraden. Niet als je er niet veel onderhoud in wil steken zegmaar.. elke x weken de boel opschonen etc hoeft gewoon niet met een mac.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:52

Een laptop vergelijkbaar met MacBook ga je niet vinden, osx is gewoon het meest stabiele besturingssysteem. Ik heb geen macbook, maar wel een imac waar ik al jaren tevreden mee ben en die nog steeds loopt alsof ie nieuw is. Ik zou dus gewoon voor een macbook gaan, die meerprijs is het absoluut waard. Bedenk inderdaad wel goed vantevoren welke maat scherm en hoeveel geheugen je wil. Een snellere Mac zal langer goed draaien met de nieuwste besturingssystemen. Ik heb voor de snelste gekozen omdat ik weet dat ik dan over 10 jaar nog steeds ermee kan werken :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:54

Droomy; Dat is inderdaad een goede om over na te denken! Ik wilde graag een 13 inch omdat deze iets kleiner en handzamer is om mee te nemen. Ik kom van 11 inch en hier zit ik ook hele dagen op. Ik ga er dus sowieso op vooruit! Meteen heb ik even gekeken naar de Aspire 5 series, maar die vind ik ook redelijk aan de prijs. Dan betaal ik liever iets meer voor een Macbook Air.

Voor de rest bedankt allemaal bedankt voor de antwoorden! Zo te horen is een Macbook het geld dus waard. Zijn er verder nog argumenten om voor de Air of Pro te kiezen?

Edit: 8nnemiek; Welk geheugen raad je me dan aan? En wordt een computer sneller van meer geheugen? Ik heb er zoals je hoort absoluut gen verstand van! :o

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:03

Ik zou voor een Pro gaan! In een Air kan je namelijk geen cd/dvd stoppen, en daarbij vind ik het niet fijn werken met zo'n klein dingetje, maar dat is natuurlijk persoonlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:05

In de retina's kan je ook geen CD meer stoppen. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:06

Meer werkgeheugen betekent dat je meer programma's tegelijk en grotere programma's kan draaien, de computer heeft dan meer rekenkracht. Verder is een snelle videokaarthandig als je bijvoorbeeld zwaardere spellen wil spelen, of veel met foto/video werkt. Ik heb zelf een i5 met 4 gb werkgeheugen en 1 gb videogeheugen, en die draait al jaren als een zonnetje. Destijds was dat de beste, nu heb je ook al een i7. De pro i5 werkt ook prima :) ik zou gewoon naar je budget kijken.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:06

Ik heb een Air, heel slank/licht/makkelijk mee te nemen. Of je liever een Pro wil of een Air moet je denk ik even naar het geheugen en de hardware kijken; aantal USB-poorten e.d. De Air heeft geen CD/DVD ingang, maar voor 50 euro had ik al zo'n apart apparaatje die je met een USB aansluit en waar wel een cd in kan :) Maar dat is persoonlijk, want mijn vader had die toevallig ook nodig.
Ik, als student, vond de Air makkelijker, omdat hij goedkoper en lichter was :) Ook was er een speciale kortingsactie voor studenten, wat me toch weer 160 euro scheelde. Bovendien heb ik een 13 inch en ik vind het ideaal, ook documenten enzo zijn er goed op te lezen! Helemaal als je van een 11 inch komt, dan lijkt alles groter :=

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:07

Ik had een macbook.... Maar heb met mijn macbook redelijk wat problemen gehad (lees: gelukkig een verzekering, 3x terug kunnen brengen met problemen, 3x al mijn gegevens kwijt...)

Qua snelheid.. voor hetzelfde geld heb je van een niet apple-product iets beters...

In mijn ogen betaal je voor het merk en het is geen slecht merk, service is super... Maar voor mij geen mac meer :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:28

Ik ben alleen verliefd op Mac vanwege het uiterlijk en de lange accuduur.
Voor de rest mag ie van mij de prullenbak in :D

Ik vraag me echt af of een Macbook toegevoegde waarde heeft ten opzichte van Windows als je geen grafische studie wilt doen.
Want vooral daarom worden Macbooks zo goed verkocht en daar schijnen ze ook ideaal voor te zijn. Maar als je niets grafisch gaat doen vraag ik me af of het het waard is om er zoveel extra geld in te stoppen. Ik zou het zelf in ieder geval noooooit doen, maar misschien wel het nadenken waard :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:44

Altijd Windows gehad, nu al bijna twee jaar van m'n werk MacBook Pro.
Wil ook niet meer anders. (En doe niks grafisch, werk in de zorg)

Het werkt zoveel fijner, altijd snel idd, top batterij, geen ingewikkelde dingen, geen virus en vastloop gezeur en 100 Windows pop-ups met meldingen, adviezen, onnodige waarschuwingen en weet ik het wat.

Gebruik m'n Windows laptop ook nooit meer, ja enkel om te downloaden want dat doe ik toch maar niet op de werkMac :+
Maar m'n volgende privé laptop wordt ook zeker een Mac.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:48

Waarom zou je een Mac willen?
Prijs technisch is het sowieso altijd veel duurder.
Design is vele male mooier (persoonlijke voorkeur)
Windows kan je zelf makkelijk en sneller uit laten breiden door iemand uit je vriendenkring etc
als je altijd gewend bent met windows te werken zal je OSX ook nooit missen :D

Waarom wel een Mac? Nou ja alles is al genoemd. Werkt snel, nooit gezeur met pop-ups, geen virussen etc etc.
Alleen ja een goede uitgebreide windows kost een 700 euro en je mac book 15inch bijna het dubbele standaard.

(lees ik werk alleen maar met apple prodcuten hoor :D Imac, Iphone, Ipad, Mac Book. Maar soms vind ik de snelheid etc niet echt goed tegen over de dure prijzen staan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:53

Een mac kan je ook prima zelf uitbreiden, even open schroeven en dingen er in klikken. Ik heb zelf mijn harde schijf en geheugen vervangen, en ik ben echt een noob op dat gebied :D

Alleen de retina's kan dat niet mee, maar die hebben al bizar goede specs. :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 15:57

Ok. De voordelen zijn me duidelijk, de nadelen ook (de prijs vooral ;) ). Thanks allemaal!

Maar stel dat ik verder ga kijken? Wat is dan een goed laptopmerk?
Ik heb duizenden reviews gelezen en weet het echt niet meer :D

Mocht ik voor een Mac gaan wordt het trouwens de Air. Anderen worden me te gek :')