wakker dier!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

wakker dier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 18:55

Hoi,
Ik ben aan het lezen en filmpjes aan het kijken van de Nederlandse vlees consumptie!
hoe meer ik lees hoe meer ik de hekel er aan krijg hoe sommige Nederlandse mensen met z'n dieren omgaan!
Het is toch gewoon verschrikkelijk, zo hoort jij toch ook niet te leven opgepropt je hele leven lang!
Bah wordt er gewoon niet goed van,
hier lopen mijn paarden op een weide van 5 hectare groot en anders zou ik het niet willen
kunnen we niks doen, want zo gaat het gewoon niet verder
kom aan jongens we moeten er iets aan doen, die dieren verdienen het niet,
http://www.youtube.com/watch?v=Yg3r9WkbcXU

Eske_B

Re: wakker dier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:34

Je weet dat wakker dier alles erger laat lijken dan het is? Tuurlijk zijn er wel misstanden, maar niet iedere boer die geen bioligische boer is een bul en niet ieder dier in de vee-industrie heeft het slecht. Natuurlijk zijn er misstanden die opgelost moeten worden, maar Wakker Dier blaast het allemaal erg op.

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:39

vaak bij grote organisaties, zoals wakker dier, wnf, kika gaat meeste geld niet eens naar de mensen/dieren die hulp nodig hebben. Als ze 1 miljoen euro krijgen gaat vaak maar 50000-100000 echt naar de mensen/dieren. de rest is voor reclame, meetings, de mensen die daar werken, enz

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:48

Ik vind wakker dier een vreselijke organisatie...
Persoonlijk komt die organisatie over als een stel stadsmensen die nog nooit 1 voet op het platteland hebben gezet en omdat alles 'zielig' is, de excessen eruit halen en dat heerlijk generaliseren :+

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:52

@ vuurneon, precies dat.

Ik vind dat er goed voor dieren gezorgd moet worden 'ook al zijn ze maar voor de slacht'.
Maar ik vind wakker dier wel echt een vreselijke organisatie, die reclame's zijn zó irritant.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:54

Ik kijk even heel snel naar hun eisen, voor bijvoorbeeld melkkoeien:

Weidegang voor alle koeien. ---> Mee eens, hoewel koeien het op stal niet slecht hebben, met mijn eigen ogen gezien
Kalfjes moeten opgroeien bij hun moeder in de kudde.---> Zou heel goed zijn, maar dat betekend minder melk voor de boer= minder omzet= meer kosten. Gaat dus vanwege economisch belang niet lukken.
De melkproductie terug naar een normaal peil zodat koeien gezond blijven.---> Idem als tweede eis

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:55

En vergeet vooral niet dat koeien moeite hebben met bepaalde temperaturen, dus op stal op dagen zoals nu juist een verademing :=
Bij mijn vriendin hebben ze heerlijk open stallen, dus lekkere zucht wind erdoor. Bovendien is er ook een mega ventilator voor als het echt te warm wordt. Koeien hebben waterbedden, borstels (die automatisch draaien als ze eronder staan) en veel loop ruimte. O wat erg :Y)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-09-13 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:55

vuurneon schreef:
En vergeet vooral niet dat koeien moeite hebben met bepaalde temperaturen, dus op stal op dagen zoals nu juist een verademing :=

Inderdaad :j
15 graden max. toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:56

Dat staat mij ook bij :j

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:59

EskeGirl schreef:
Ik kijk even heel snel naar hun eisen, voor bijvoorbeeld melkkoeien:

Weidegang voor alle koeien. ---> Mee eens, hoewel koeien het op stal niet slecht hebben, met mijn eigen ogen gezien
Kalfjes moeten opgroeien bij hun moeder in de kudde.---> Zou heel goed zijn, maar dat betekend minder melk voor de boer= minder omzet= meer kosten. Gaat dus vanwege economisch belang niet lukken.
De melkproductie terug naar een normaal peil zodat koeien gezond blijven.---> Idem als tweede eis

Mijn paard heeft bij een melkveebedrijf gestaan, een 'gewone', en daar werd toch wel heel goed voor de dieren gezorgd. Ze kwamen als het weer het toe liet op de wei, en ze werd niet ziek ofzo omdat ze te veel melk moesten geven. (kan een koe daar uberhaupt wel ziek van worden? als de melk op is is het toch gewoon op?
btw over die kalfjes, ik vond het ook raar dat ze meteen bij de moeder weg moesten, maar ze komen dan gewoon met meerdere in een stal te staan en dat is echt niet zielig ofzo, ze hebben het daar best naar hun zin volgens mij, zolang ze maar niet alleen zijn.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:03

@ topicstarter

De bio-industrie en zijn dieren zijn een gevolg van ons enorme vraag naar snel en goedkoop voedsel.
Er is niks mis met vleesconsumptie maar wel op de manier waarop veel mensen/bedrijven er op dit moment mee om gaan.
Als je geen goed gevoel hebt bij de huidige ''kiloknallermaatschappij'' kun je zelf daar wat aan veranderen.
Door bewuste keuzes te maken kom je al een heel eind!
Probeer bijvoorbeeld af en toe geen vlees te eten of geen vlees..

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:06

Inderdaad, een koe gedijt het best bij temperaturen tussen -5 en +15. Bij ons kunnen de koeien kiezen of ze buiten of binnen willen zijn, en op deze dagen zitten alle koeien tegen 11 uur al weer in stal hoor. Ik ben absoluut pro weidegang, zou zelf niet anders willen, maar het kan niet altijd.
Onze koeien hebben de beschikking over ruime boxen met waterbedden, koeborstels, onbeperkt ruwvoer aan het voerhek, en kunnen van april tot oktober tussen 6 en 3 naar buiten. Zieke koeien of koeien die moeten kalven staan in een ruim strohok. De kalfjes liggen in groepen in ruime strohokken en de grotere kalveren en pinken lopen van april tot oktober dag en nacht buiten. Beter kunnen wij het ze niet geven, er moet ook gewoon brood op de plank komen.
Wakker Dier is gewoon een vreselijke organisatie, echt eng vind ik ze.

@josje4: drink je dan ook geen melk? Want zonder kalfjes geen melk en de stierkalveren gaan bijna allemaal naar de mesterij, en koeien die weg moeten gaan ook naar de slacht. Om maar niet te spreken van leren producten etc. etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:15

Wat ik van wakker dier zo erg vind, is dat ze inbreken in stallen voor 'bewijsmateriaal'...
O jee een dood biggetje die er zogenaamd al dagen moet liggen! Schande! Aan de schandpaal nagelen die boer! :+
Dat het biggetje gewoon is gestorven vlak na de laatste ronde, nee dat zou natuurlijk niet kunnen :+

Maar ondertussen zelf wel onrust veroorzaken in de stallen en misschien zelfs ziektes overbrengen (onbewust). Goed bezig! :+

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:20

vuurneon schreef:
Wat ik van wakker dier zo erg vind, is dat ze inbreken in stallen voor 'bewijsmateriaal'...
O jee een dood biggetje die er zogenaamd al dagen moet liggen! Schande! Aan de schandpaal nagelen die boer! :+
Dat het biggetje gewoon is gestorven vlak na de laatste ronde, nee dat zou natuurlijk niet kunnen :+

Maar ondertussen zelf wel onrust veroorzaken in de stallen en misschien zelfs ziektes overbrengen (onbewust). Goed bezig! :+

Doen ze dat echt? : O gaatlekker wakker dier, nu zullen mensen je echt geloven : S dat is dan ook best misselijk makend...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:22

Blubje11 schreef:
Mijn paard heeft bij een melkveebedrijf gestaan, een 'gewone', en daar werd toch wel heel goed voor de dieren gezorgd. Ze kwamen als het weer het toe liet op de wei, en ze werd niet ziek ofzo omdat ze te veel melk moesten geven. (kan een koe daar uberhaupt wel ziek van worden? als de melk op is is het toch gewoon op?
btw over die kalfjes, ik vond het ook raar dat ze meteen bij de moeder weg moesten, maar ze komen dan gewoon met meerdere in een stal te staan en dat is echt niet zielig ofzo, ze hebben het daar best naar hun zin volgens mij, zolang ze maar niet alleen zijn.

Koeien worden wel degelijk zwakker door een zeer hoge melkproductie, voor een groot deel is melkproductie genetisch aangelegd. Een koe kan niet een onbeperkte hoeveel eten en heeft geen onuitputtelijke bron met energie, als de aanleg zo is dat ze enorm veel melk produceren blijft voor andere dingen gewoon geen energie over. Vaak zie je ook dat koeien in het begin van de lactatie heel mager worden en de weerstand kan lager zijn omdat ze gewoon niet genoeg energie hebben. Ook uierontsteking houd verband met melkproductie en dat komt redelijk vaak voor bij melkkoeien.

Ik vind trouwens wel dat wakkerdier verschrikkelijk overdrijft en dat soms ook gewoon onwaarheden worden verteld, maar dat geld bijvoorbeeld net zo goed voor proefdiervrij. Ze focussen bovendien vaak op onzinnige dingen, zoals het snavelkappen bij kippen. Natuurlijk is dat sneu en zou het niet nodig moeten zijn, maar als je snavelkappen verbied dan leid dat alleen maar tot meer leed omdat het huidige houderij systeem er gewoon niet op berekend is.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 22:33

nee oke ze vergeren alles dan het is het is wel erg datzeker

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:10

YRT -- > LZP

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:12

Ik heb niet alles doorgelezen, en wil natuurlijk niet rot doen,
maar je opmerking dat wij nooit opgepropt zitten klopt niet

( oke, uitzonderingen in nederland daar gelaten )
Mensen in de gevangenis zitten vaak tot 23 uur in een hokje...
Ook dat is niet gezond

het is maar een voorbeeld.
maar Boeren doen het gewoon om meer winst te draaien,
oke: sommige dingen kunnen beter zonder winstverlies,
maargoed

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:32

vuurneon schreef:
Ik vind wakker dier een vreselijke organisatie...
Persoonlijk komt die organisatie over als een stel stadsmensen die nog nooit 1 voet op het platteland hebben gezet en omdat alles 'zielig' is, de excessen eruit halen en dat heerlijk generaliseren :+

Helemaal mee eens!
Voor mensen die willen weten hoe het er in het 'echt' aan toegaat: www.facebook.nl/indekoewei :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:34

Hoewel ik geen voorstander ben van de bio industrie, vind ik wakker dier ook een vreselijke propagerende organisatie.
Naar mijn mening kom je er niet met heel hard roepen en schoppen tegen de slechte omstandigheden (die ook nog eens relatief zijn), maar kom je verder met een dialoog en constructieve oplossingen.

Ben van kleins af aan bekend met de 'reguliere' veehouderij en nee, het heeft mijn voorkeur echt niet meer.
Maar, ik begrijp de kant van de boer ook. Het moet je ook wel mogelijk gemaakt worden om anders te gaan boeren en daar zijn wij als consument toch ook mede verantwoordelijk voor.
Zolang wij niet bereid zijn meer te betalen voor melk, vlees en eieren, zal de boer veel productie moeten draaien.

Werk zelf op een biologische (en antroposofische) boerderij en ja, die manier van veehouden vind ik fantastisch.
Onze koeien kiezen er trouwens niet voor om binnen te zijn in de warmte, dat vind ik dan wel weer grappig. En zijn ook dag en nacht buiten.

Gelukkig hebben we inmiddels keuze genoeg in NL. en als iedereen die het 'zo erg' vindt, zijn koopgedrag ook daadwerkelijk gaat aanpassen, komen er hopelijk vanzelf meer mogelijkheden voor de boeren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:12

Ik vind Wakker Dier ook een vreselijke organisatie. Een hoop gemekker maar weinig actie. Als je wilt dat dingen veranderen moet je in gesprek gaan met de mensen die het daadwerkelijk kunnen veranderen en niet alleen maar er tegenaan schoppen.

Ik heb dierwetenschappen gestudeerd en de studievereniging heeft verschillende keren geprobeerd discussie avonden te organiseren waar ze een goed gesprek aan willen gaan, maar Wakker Dier heeft altijd geweigerd.

Proefdiervrij vind ik daar dan anders in. Tijdens mijn vak proefdierkunde zijn zij tijdens een college komen vertellen over hun organisatie en het onderzoek en het werk dat zij doen. Goede zaak waar zij mee bezig waren. Hoewel hun campagne van een paar jaar terug natuurlijk dikke onzin was (mag ik spulletje spuiten in de ogen van jou hondje" bullshit) zag ik dat zij nuttig werk verrichten, maar wel een realistisch beeld hebben op wat daadwerkelijk mogelijk is. Ik heb die persoon trouwens aangesproken op die reclame filmpjes en hij gaf toen toe dat de campagne voering in die tijd niet handig is en dat de organisatie daar nu ook van terug gekomen is dat dat geen goede reclame was.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:50

Ik vind Wakker dier ook achterbaks. Inbreken op bedrijven en alleen doodliggers en zieke dieren laten zien vind ik niet objectief. Raadpleeg ook eens andere bronnen zoals www.vlees.nl en www.pve.nl :)